Dangling Orange Hearts

Teman-teman mayaku

Ahad, 30 Jun 2013

SEWANGI CINTA ANGGERIK : BAB 22

IDDIN laju mengatur langkah masuk ke biliknya. Badrul yang berada di mejanya pun dia tak tegur seperti kebiasaannya. Badrul tayang muka pelik. Apa kena bos aku ni? Macam orang gaduh dengan bini aje, omel hati kecil Badrul. Bini? Hisy, bini ke apanya? Bos aku tu bujang trang tang tang. Badrul senyum dengan kata-katanya sendiri.
Tiba-tiba mejanya ditepuk seseorang.
“Oh mak kau! Eh, apa akak ni? Buat terkejut orang aje.” Marah Badrul. Hilang sudah senyuman di bibir, diganti dengan bibir memuncung. Tangannya laju mengurut dada.
“Yang kau senyum macam esok nak cuti panjang tu kenapa? Pelik betul akak tengok kau ni,” Noraini bersuara.
“Saya senyum pun salah ke?”
“Eh, akak tak cakap salah. Akak pelik aje. Tiba-tiba aje kau senyum, siapa tak pelik. Silap-silap orang cop kau sewel! Haru!” Lancang sekali mulut Noraini berkata-kata.
“Amboi, mulut kak! Macam tak ada insurans langsung!” Komen Badrul.
“Dah tu, kau senyum sorang-sorang. Akak peliklah. Apa kes?”
“Tu.” Bibir Badrul memuncung menghala ke arah bilik bos besar mereka.
“Kenapa dengan Encik Iddin?” soal Noraini lagi. Adakah aku terlepas berita hangat lagi sensasi? Sudah nama pun Noraini, pasti mahu tahu cerita orang. Tak kiralah kecil ke besar.
“Entah.” Badrul angkat bahu. “Dia masuk aje tadi tak tegur saya pun. Muka tak sudah. Macam orang tertelan biji nangka.”
“Habis, yang kau senyum tu kenapa pulak? Apa kaitannya?” Noraini kerut kening.
“Tak adalah. Tadi saya nampak muka Encik Iddin macam tu, saya buat tanggapan sendiri. Muka macam orang gaduh dengan bini. Tapi baru saya teringat, Encik Iddin tu mana kahwin lagi.” Badrul ketawa.
“La, tu aje? Hampeh.” Ingatkan apalah tadi. Omel Noraini.
Yelah, akak tu yang terlebih excited. Pada hal tak ada apa-apa pun.” Kata Badrul. Tangannya laju menaip pada papan kekunci komputer. Haih, minit mesyuarat tak siap lagi.
“Amboi, sakan sembang. Tak ada kerja ke?” Satu suara tiba-tiba menegur mereka. Pantas Noraini angkat kepala. Serius wajah bos besar menyapa pandangan Noraini.
“Err… Ada, ada.” Laju kaki melangkah ke meja sendiri. Sebelum wajah tuan besar tu bertukar jadi singa, lebih baik dia lari dulu.
Selepas memandang langkah Noraini yang laju aje melarikan diri, Iddin kembali memandang Badrul.
“Bad, tengah hari ni teman saya jumpa client macam biasa.”
Orait bos.”
Iddin berlalu masuk ke biliknya. Sebenarnya dia tak senang duduk hari ni. Di atas kerusi itu bagai ada paku yang mencucuk punggungnya jika dia duduk di atas kerusi itu. Kalau berdiri, kakinya mesti tak lepas dari memandang seseorang yang ada kat luar bilik tu. Pandang wajah itu, pasti kata-kata Rozairul semalam kembali berlegar di dalam fikirannya.
Hisy! Kenapa aku jadi gelabah semacam ni?” Iddin marah diri sendiri. Tapi betul pun. Dia dah macam kucing nak beranak pula lagaknya.
Sejak balik dari rumah Suriya semalam, kepalanya langsung tak sudah-sudah fikirkan cadangan Rozairul. Sampai nak tidur pun tak lena. Matanya jadi tak boleh nak tidur. Bagi pihak dia, tak ada masalah. Malah, dia dengan berbesar hati akan setujukan saja sebab hati dah suka. Intai anak dara orang dalam diam tak elok.
Tapi jika dia aje yang bersungguh tak guna jugak. Orang sebelah sana dah terang-terang menolak. Sejak Rozairul mengeluarkan cadangan malam tu, Suria asyik duk sebut no, no aje. Haih, Iddin mengeluh. Kedua-dua belah tangan meraup muka.

“HAIP! Apa kes kau duk tenung aje nasi tu? Cik adik, nasi tu takkan masuk dalam mulut awak kalau awak tak suap sendiri.” Tegur Noraini sambil tepuk bahu Suriya.
Suriya tersentak. Dia panggung kepala.
“Tak ada seleralah kak.”
“La… Pulak? Kalau tak ada selera, kenapa kau ambik nasi dengan lauk-pauk tu semua? Sudahlah penuh pinggan. Membazirlah Su ni.” Bebel Noraini.
Suriya tolak pinggan nasinya ke depan. Serius. Sewaktu memilih lauk tadi, fikirannya bukan di restoran itu. Fikirannya menerawang entah ke mana.
“Nak makan ke tak ni?” Noraini tanya lagi.
Suriya gelengkan kepala.
“Akak ambil lauk ni ye,”
“Ambillah kak,” dan laju tangan Noraini mengaup lauk dari pinggan Suriya.
Usai makan, mereka berjalan ke arah bangunan syarikat tempat mereka mencari rezeki. Tak jauh pun, seberang jalan aje dari restoran ni. Jadi, kena lintas jalan ajelah. Noraini pandang Suriya. Wajah cik adik tu masih macam tadi. Muram, tak banyak cakap.
“Su,” Noraini cuit bahu Suriya.
“Hah?” Suriya jelas terpinga-pinga. Bagai baru tersedar dari tidur aje.
“Su ni kenapa ek? Akak tengok lain macam sungguh Su hari ni.” Kata Noraini.
“Kenapa apa kak?” Suriya buat-buat tak tahu.
“Janganlah buat-buat tak tahu pulak. Akak tengok muka pun akak dah tahu.”
“Tengok muka? Kenapa dengan muka saya kak?” Suriya raba muka sendiri.
“Muka banyak masalah.” Selamba Noraini menjawab.
Muka banyak masalah? Suriya ulang balik ayat Noraini di dalam hati. Nampak sangat ke? Ketara sangat ke?
“Eh, apa kes pulak yang duk raba muka tengah-tengah jalan ni? Tak sayang nyawa ke dik oi! Kereta tu sikit lagi nak langgar Su.” Marah Noraini tiba-tiba. Dia tarik lengan Suriya supaya mengikut langkahnya. Bagai seorang anak kecil yang dibantu oleh seorang emak untuk melintas jalan.
Suriya jelas tercengang. Terkejut. Apa kes pulak ni? Tak sayang nyawa? Suriya pandang ke kiri dan kanannya. Oh, aku kat tengah jalan ke tadi? Bagai orang bingung dia menyoal diri sendiri. Sedar-sedar aje mereka dah jejak dalam lobi bangunan. Kaki melangkah ke arah lif. Solat zohor dulu.
“Su ni kenapa sebenarnya?” Noraini menyoal sambil tangan ligat melipat telekung sembahyang.
“Kenapa apa kak?” Hari ni Suriya jadi blur. Semua soalan Noraini dia tak dapat tangkap maksudnya.
“Su, tolonglah. Janganlah terus ulang tanya soalan akak. Akak tahu Su faham sebenarnya maksud soalan akak. Tadi dah nak kena langgar. Su tak sihat ke?” Serius Noraini menyoal. Dia benar-benar bimbangkan Suriya yang di hadapannya kini.
“Huh!” Suriya mengeluh. Kemudian dia menggelengkan kepala.
Sebetulnya kepalanya sedang memberat. Dia dah tak tahu nak cerita macam mana lagi. Kepada Nini sudah dia ceritakan tapi cadangan Nini sangat-sangat mengecewakannya. Ada pulak Nini suruh dia terima aje cadangan Rozairul! Tak masuk akal sungguh! Kalau dia nak terima, tak adalah dia susah-susah jumpa Nini, nak minta pendapat bagai. Tak semena-mena air mata Suriya gugur menuruni pipi. Dia dah tak tahu nak cakap macam mana lagi. Sekarang dia hanya mampu menangis.
“Hei, kenapa ni?” Noraini menyoal. Dia merapati Suriya. Bahu Suriya dia paut ke dalam pelukannya. “Syy… Menangislah Su kalau dengan menangis dapat kurangkan beban di bahu Su.” Pujuk Noraini. Dia usap bahu Suriya. Lagaknya tak ubah seperti seorang emak sedang memujuk anaknya supaya berhenti dari menangis. Agak lama mereka begitu sebelum tangisan Suriya berhenti sendiri.
“Macam mana? Dah okey?”
“Dah lega sedikit.” Jawab Suriya bersama sendunya.
“Okey, jom. Kita masuk dalam pejabat. Waktu rehat dah nak habis ni,” ujar Noraini. Dia bangun, mahu menyimpan kembali telekung di tempatnya.
“Akak tak nak tahu ke kenapa saya menangis?” Sempat Suriya tarik tangan Noraini.
“Tak apa. Nanti bila Su dah bersedia, Su boleh aje cerita kat akak. Bila-bila masa pun akak sentiasa ada untuk Su.” Jawab Noraini sambil bibir menguntumkan senyuman.
“Terima kasih kak,”
“Sama-sama. Tak ada apalah. Dah, jom.” Ajak Noraini. “Eh, sebelum tu. Su pergilah bersihkan air mata kat muka tu. Nanti orang cakap apa pulak bila tengok muka Su sembab macam ni.”
“Hmm…” Suriya akur.
Selepas mencuci muka, Suriya menyapu kembali bedak ke muka dan sedikit pelembab bibir. Dia tepuk-tepuk perlahan pipinya agar nampak sedikit berseri. Setelah itu mereka beriringan ke meja masing-masing.

“NINI…” Panjang nama Nini dia tarik.
“Apa dia makcik?” Malas Nini menyoal. Suaranya perlahan sekali.
“Kau free tak?”
Free amendanya. Aku tengah kerja la ni.” Nini berbisik. “Eh, kejap.”
Nini bangun dari kerusinya. Dia pandang kiri dan kanan. Setelah dirasakan line clear, laju kakinyan berlalu ke pantri. Isy, hari ni bos besar ada turun melawat cawangan syarikat. Tu yang dia berbisik masa bercakap dengan Suriya tadi. Kalaulah bos besar tu dengar yang dia sedang elok sembang macam ni, maunya esok ada yang terima notis amaran. Huhuhu.
“Ha, cakaplah. Apa yang nampak macam penting sangat tu?” Nini menyoal.
“Along aku,”
“Eh, kejap. Kau nak cakap pasal kes hari tu ke?” Cepat-cepat Nini memotong kata-kata Suriya.
“Hmm… Macam tulah lebih kurang. Tapi ni dua hari lepas along aku buat majlis makan-makan dan dia jemput jugak mamat tu. Ni kali kedua dia bangkitkan kes ni. Aku dah tak tahu nak buat apa. Aku dah tak larat nak marah-marah!” Luah Suriya.
Tak habis lagi kes hari tu rupanya. Omel Nini di dalam hati. Dia ingatkan perkara ni dah selesai sebab lepas jumpa dia hari tu, Suriya senyap. Tak hubungi dia langsung.
“Kau terima ajelah. Senang. Kepala pun tak serabut. Macam sekarang, selagi kau tak bagi keputusan kat along kau, selagi tulah dia desak kau. Hei, perkara mudah janganlah kau panjang-panjangkan lagi.” Ikhlas Nini memberi nasihat. Nak bagi cadangan pun bukannya si Suriya ni ada kekasih. Kalau ada kekasih, lainlah ceritanya. Dia boleh gunakan alasan ada kekasih sebagai alasan menolak cadangan Rozairul. Tapi sekarang? Jelas sekali Suriya tak ada kekasih.
“Kau cakap senanglah. Tapi along aku ada bagi cadangan tambahan.”
“Apa dia?”
“Dia bagi pilihan sama ada aku bertunang atau berkahwin dengan mamat beku tu. Kalau aku tak setuju dengan yang ni, dia nak aku balik Terengganu, tinggal dengan mama dan papa aku. Kau tau tak, cadangan dia tu semuanya tak masuk akal. Semuanya menjerut leher aku. Cadangan dia tak berpihak langsung pada aku!” Suriya melepas nada geram. Sakit hatinya hanya Allah saja yang tahu.
“Hmm… Apa cadangan kau? Takkan kau tak ada cadangan sendiri.”
“Ada. Aku cakap aku nak tinggal dengan kau. Tapi along aku awal-awal bangkang.”
“Ha… Eloklah along kau tu bangkang. Eh, aku bukan nak sebelahkan along kau. Tapi kat rumah aku tu ada abang aku. Kan tak manis kalau anak dara duduk serumah dengan anak teruna. Walaupun mak aku ada. Tambah pulak, abang aku yang nombor dua tu nak balik dalam sehari dua lagi. Lagilah tak manis kalau kau tinggal dengan aku. Sorry, aku tak boleh nak tolong.” Nini mengeluarkan hujahnya.
“Huh!” Suriya mengeluh. Dia dah buntu.
“Su, apa kata kau buat solat hajat. Minta petunjuk dari Allah. Mana tahu kau akan mendapat petunjuk dari-Nya. Seelok-eloknya solat istikharah.” Cadang Nini.
“Istikharah?” Suriya pelik.
“Hei, solat istikharah bukannya sebab kau nak tahu siapa jodoh kau semata-mata. Tapi istikharah ni jugak untuk minta petunjuk dari Allah tentang dilema kita dalam dua perkara atau lebih.” Nini membetulkan tanggapan Suriya. Cara Suriya tanya tu pun dia dah dapat agak.
“Eh, aku kena gerak dulu ni. Matilah aku kalau bos aku tahu aku ada kat sini.” Cepat-cepat Nini berkata sebelum talian terputus. Tinggallah Suriya yang masih termenung di meja kerjanya. Apabila kepalanya berserabut begini, segala kerja akan tertangguh.

Nini langsung tak membantu. Rungut Suriya di dalam hati. Tapi… Nini ada cakap pasal solat istikharah tadi. Dia pernah dengar tentang itu tapi tak pernah buat. Lantas tangannya laju menggerakkan tetikus. Ikon Google ditekan. Inilah masanya untuk dia mencari maklumat tentang solat istikharah.

2 ulasan: