Dangling Orange Hearts

Teman-teman mayaku

Selasa, 21 September 2010

Kalau Sudah Sayang : BAB 16

Mata yang terpejam Ariff Zulkarnain tergerak-gerak. Dia merasakan ada cahaya terang yang begitu merimaskannya. Perlahan-lahan matanya dibuka. Silau dirasakan pada matanya. Cahaya dari luar tingkap yang menerombos masuk telah menyebabkan matanya silau. Dia langsung tidak ingat yang katil di rumahnya ini bersebelahan dengan tingkap. Tingkap itu pula langsirnya telah diselak ke tepi. Lupa yang dia telah selak langsir itu semasa sampai malam semalam.
Dia bangun perlahan-lahan dari pembaringan. Dia berdiri dan menggeliatkan badannya. Meregangkan urat-urat dalam tubuhnya. Kemudian dicapainya tuala lalu masuk ke dalam bilik air.
Lima belas minit kemudian, dia berlalu keluar dari bilik mandi. Dia lantas menyarungkan t-shirt kosong berwarna putih dan seluar pendek paras lutut. Setelah itu. Dia mencapai telefonnya. Untuk melihat, manalah tahu kalau-kalau ada missed call atau mesej yang masuk tanpa di sedari. Sambil-sambil dia mengesat rambutnya dengan tuala, sambil-sambil itu dia menbelek telefonnya.
Dilihatnya ada tiga puluh satu missed call dan enam mesej. Bila dibuka satu persatu, terpapar sepuluh missed call dari ibunya, lima belas dari abahnya dan selebihnya dari nombor yang tak dikenali. Juga terdapat mesej daripada ibu dan abahnya. Semua mesej tentang mengingatkannya tentang untuk menjemput perempuan itu. Mesej dari abah berbunyi.

+ As’kum, jgn lupa pergi jemput Sarah. Jgn seksa isteri yg x bersalah. Berdosa, Riff…

Dan mesej dari ibu pula berbunyi.

+ As’kum, Ariff tidur kat mana mlm semlm? Ariff x balik ke rmh kan? Lg 1 pergilah jemput Sarah, sblum abah bising baik kmu pergi jemput isteri kmu tu.. jgn seksa anak org. Walaupun kamu x sygkn dia, pergilah jemput dia. Dia ada mak & ayh. Jgn biarkan dia menderita!..

Panjang betul mesej dari ibu, nak sungguh Ariff Zulkarnain pergi menjemput perempuan itu. Dia langsung tiada hati nak sebut nama perempuan itu. Baginya bila dia sebut masa akad nikah dulu, itulah kali pertama dan kali terakhir. Itu sudah tekadnya!
Ni pula abah dan ibunya menyuruh dia menjemput perempuan tu. Perlu ke dia memanggil perempuan itu dengan namanya? Itulah yang tertanya-tanya dalam benaknya. Eh, memanglah kena panggil dia dengan namanya. Kalau tak, nak panggil dia apa. Bodoh betullah aku ni. Itu pun tak dapat fikir sendiri. Omel Ariff Zulkarnain kepada dirinya sendiri.
Dalam pada itu, dia berfikir-fikir. Apa reaksi kedua orang tuanya jika dia tidak membawa balik perempuan itu ke rumah. Mungkin mengamuk orang tua itu. Kadang-kadang terfikir juga hendak buat kerja gila seperti itu. Tapi dia masih waras untuk melakukan perkara sebegitu.
Tanpa berfikir panjang, dia mencapai kunci rumah dan kunci kereta. Tuala yang dia gunakan tadi sudah dia lemparkan ke atas katil. Dia keluar dari rumahnya dan berlalu ke kereta. Destinasinya cuma satu. Ingin mencari surat khabar dan sarapan pagi. Tapi bila diingatkan kembali, jam sudah menunjukkan pukul sebelas pagi. Tidak ada dah makanan pagi. Dah masuk makanan tengahari dah. Ah, lantaklah, makan tengahari pun tengaharilah. Asalkan dapat makan!

Aku ke tempat kerja seperti biasa hari itu. Mataku terpandang jam ditangan. Ucu mungkin sudah mengetahui keputusannya. Baik aku menghantar pesanan ringkas dulu kepadanya.

-As’kum, dah dpt ke result? Mcm mana, dpt brpa A?

Kurang tiga minit, mesej yang aku kirim berbalas.

+W’slm. Alhamdulillah, dpt semua A.

-Bestnya dia… habis lepas ni nk stay kat sekolah lama ke nak ke MRSM? @ pun nk ke sekolah integrasi?

+xtahu lagi. Mungkin stay sekolah lama. Tapi bila fikir2 balik nk je masuk MRSM…. Fikir dululah mcm mana.

-Ok. Fikirlah dulu. Kita sambung bila acik balik kerja nanti.

+ok, bye. As’kum…

Selesai berbalas mesej dengan ucu, aku terus keluar makan tengahari dengan teman-teman sepejabatku. Kami hanya berjalan kaki sahaja ke Restoran Nasi Kerabu kerana terletak berdekatan sahaja dengan tempat kerjaku. Konsep yang diamalkan di restoran ini adalah layan diri. Pelanggan diberi kebebasan untuk memilih sendiri lauk yang dikehendaki dan selepas itu pelayan akan datang mengira harga makanan yang diambil dan bertanyakan minuman yang ingin dipesan.
Aku hanya memilih nasi kerabu yang terdapat banyak pilihan lauk tambahan. Antaranya daging goreng dan ayam goreng selain bahan asas nasi kerabu seperti nasi, ulaman yang dihiris halus, ikan celup tepung, sambal goreng, budu, lada, solok lada, telur masin, kuah tumis dan bawang jeruk.
Setelah mengambil makanan yang dihajati, aku memilih tempat duduk. Sejurus itu barulah rakan-rakan lain mengekoriku. Setelah itu datang pelayan untuk mengambil pesanan air. Aku hanya memesan air laici.
Sebelum makan, kami berborak dahulu di meja makan. Setelah itu barulah makanan masuk ke dalam mulut. Ketika aku ingin menyuapkan suapan pertama ke dalam mulut. Aku berasa tidak selesa. Seperti ada seseorang sedang memerhatikanku. Kepalaku lalu tertoleh ke arah kiriku.
Seseorang yang sungguh aku tidak sangka akan bertemu dengannya lagi. Lelaki itu duduk dimeja bersebelahan dengan meja yang aku duduk. Lelaki itu memakai cermin mata hitam dan aku tahu disebalik cermin mata itu, mata lelaki itu tajam merenungku. Lelaki itu kelihatan segak dengan pakaian yang tersarung ditubuhnya. Hanya mengenakan t-shirt kolar bulat dan seluar pendek paras lutut. Sungguh ringkas.
Aku kembali menoleh ke arah mejaku. Makanan yang terhidang di depan mata sudah tidak jadi dijamah. Tertutup terus seleraku bila melihat wajah lelaki itu. Lelaki yang telah meletakkan maruahku begitu rendah, seakan tiada harga langsung!
Nasi kerabu yang terhidang didepan mata sungguh menyelerakan. Tetapi seleraku sudah hilang. Aku hanya menguis nasi di dalam pinggan. Perutku juga sebu tiba-tiba.
“Kenapa tak makan nasi tu?” Kak Raihana yang melihat gelagatku bertanya.
“Entahlah, kak. Tiba-tiba rasa tiada selera pulak.” Tidak sekali-kali aku akan memberitahu masalahku.
“La, tadi akak tengok bukan main gembira lagi nak makan. Tiba-tiba pulak takde selera, pelik tu.” Kak Raihana ingin mengorek lagi masalahku.
“Eh, kau orang semua perasan tak ada sorang mamat yang sedang perhatikan meja kita.” Perlahan salah seorang daripada rakan sekerjaku, Zarina bersuara.
Tetapi, malang sungguh. Aku mengambil langkah berdiam diri selepas itu. Aku tidak menjawab persoalan yang berlegar-legar di benak Kak Raihana. Aku hanya mencapai gelas berisi air laici yang aku pesan tadi. Perlahan-lahan air itu aku minum
Teman-temanku yang lain, bila mendengar sahaja Zarina berkata begitu terus sahaja menoleh ke kiri dan kanan meja yang kami duduki itu.
“Mana, mana?” Ayu yang terkenal dengan sikap gediknya itu laju bertanya. Ada sesetengah rakan sekerja lelaki tidak berapa menyukai perangainya itu.
Mereka memang tidak mengenali lelaki itu. Kalau kenal pun hanya Kak Raihana saja. Ini kerana hanya Kak Raihana sahaja yang menghadiri majlis kahwinku sedikit waktu dahulu. Tapi, nampak gayanya Kak Raihana pun tidak dapat mengecam lelaki itu. Mungkin di sebabkan oleh wajah lelaki itu yang sedikit terlindung di sebalik cermin mata yang di pakai.
“Alah, tu, yang pakai cermin mata hitam tu. Yang duduk meja sebelah tu.” Zarina menjawab. Pantas saja Ayu menoleh ke arah meja sebelah.
“Wow, hendsomenya! Bertuahlah badan siapa yang dapat dia.” Ayu mula menunjukkan sikap gediknya.
“Hei, sudah-sudahlah tu. Cepat makan, nanti lambat masuk pejabat pulak.” Kak Raihana mematikan sikap gedik Ayu yang makin melampau-lampau itu. Muncung dia bila Kak Raihana berkata begitu.
Setelah semua rakan-rakan sepejabatku selesai makan, kami beredar dari restoran itu. Pada aku keluar dari restoran, aku perasan yang lelaki yang memerhatikanku tadi masih lagi memerhatikanku. Aku memerhatinya dari ekor mataku sehinggalah kelibatnya tidak lagi kelihatan.

Ariff Zulkarnain sedikit pun tidak menyangka yang dia akan bertembung dengan isterinya di Restoran Nasi Kerabu. Kedatangannya ke situ adalah untuk makan tengahari. Sungguh tidak disangka. Tajam matanya merenung perempuan itu. Ditenung perempuan tu bagai nak tembus perempuan itu dibuatnya.
Sengaja dia tidak mengambil makanan dan minuman sejurus sampai di restoran itu tadi. Matanya lebih berminat untuk memerhatikan gelagat perempuan itu. Ditenungnya perempuan itu sampaikan perempuan itu perasankannya. Dilihatnya perempuan itu tidak jadi makan bila sedar dirinya diperhatikan.
Sesudah sekumpulan isterinya berlalu pergi, barulah dia memesan makanan dan minuman. Terasa seronok pula dia melihat gelagat perempuan itu bila perasankan yang dirinya diperhati. Gelabah habis!

Dua minggu berlalu sejak hari dia disuruh menjemput isterinya. Kemungkinan tiga atau empat hari lagi dia akan ke laut kembali. Dia perlu menunggu pihak atasan menelefonnya dulu kerana keadaan laut yang kurang selamat. Ditambah pula sekarang ini sedang musim tengkujuh. Keadaan dilaut tidak terjamin dan kapal mengalami kesukaran untuk berlabuh.
Selama dua minggu itulah dia berkurung di rumahnya. Tidak sekali pun dia menjejakkan kaki ke rumah orang tuanya. Dia tahu jika dia kesana pasti dia akan dileter oleh ibu dan abahnya. Malas dia mendengar siaran radio yang tak langsung tu! Baginya mendengar orang tuanya memebebel menambahkan sakit hatinya.
Dan dalam dua minggu itu jugalah tidak putus-putus dia menerima masej dari ibu dan abahnya. Semuanya berkaitan dengan perempuan itu. Bosan betul! Dalam pada itu, dia juga masih tidak berganjak dari keputusannya yang dia tidak akan menjemput perempuan itu. Muktamad!
Jika dia keluar pun sekadar untuk membeli makanan atau membeli keperluan yang diperlukan. Keluar dengan Hani pun kadang-kadang saja. Perempuan seperti Hani perlu diberi ruang untuk bebas bergerak untuk bertemu kawan-kawannya. Kalau tidak, mahu memberontak dibuatnya.
Bila difikirkan kembali, dia akan kembali ke laut dan dengan ini dia perlu pulang ke rumah orang tuanya karana semua kelengkapannya berada di sana. Dan untuk balik ke sana, dia perlu membawa perempuan itu bersama. Macam mana ni? Susah betul kalau begini. Egonya menghalang dia daripada menuruti kehendak ibu dan abahnya.
Petang itu penat dia berfikir. Sebelah malam itu sepatutnya dia keluar dengan Hani tapi dibatalkan bila tarikh untuk dia kembali ke laut semakin dekat. Masih terngiang-ngiang diruang fikirannya kata abahnya yang perempuan itu perlu dibawa balik sebelum dia kembali ke laut. Kalau tidak, dia mungkin tidak akan dapat lagi elaunnya seperti biasa.
Bagaimana jika pihak atasan telefon supaya dia kembali ke laut. Dan segala barang-barangnya berada di rumah sana. Huh, alamatnya terpaksa juga dia menjemput perempuan itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan