Dangling Orange Hearts

Teman-teman mayaku

Jumaat, 13 Januari 2012

KAU YANG KUSAYANG:BAB24

KELENTANG… kelentung…

Bunyi bising yang datang dari dapur mengejutkan aku dari tidur. Mata yang masih mengantuk aku paksa supaya celik walaupun sedikit. Hanya pandangan yang masih berbalam-balam terlayar di mataku. Pagi tadi aku dah terjaga untuk menunaikan solat subuh, tapi aku sambung tidur balik lepas tu. Aku bukan apa, bangun awal pun bukannya ada kerja nak buat.

“Siapa pulak yang mengacau ni?! Tak boleh ke buat kerja tu pelan-pelan(perlahan-lahan)? Aku nak tidur pun tak senang!” Aku melepaskan geram yang terbuku di hati.
Aku nak rehat-rehat sepuas-puasnya tanpa apa-apa gangguan sementara hanya hari ni saja yang aku ada untuk berehat dari bebanan kerja. Esok aku dah masuk ke butik. Untuk perkahwinan kilat ini, aku hanya bercuti selama tiga hari. Tu pun aku tak tahulah apa yang dah jadi kat butik. Tapi bunyi bising yang masih lagi kedengaran telah mengganggu waktu-waktu rehatku yang amat-amat berharga ini.

Aku menggagahkan diri untuk bangun dengan mata yang masih lagi terpejam. Aku termanggu seketika di atas katil. Bagai orang tak betul pula. Yalah, mana tak betulnya dengan rambut yang berserabut dan muka yang sembab. Baru dua langkah diatur, tiba-tiba terlintas sesuatu di fikiranku. Laju aku melangkah ke arah beg pakaianku. Baju kelawar yang elok tersusun di dalam beg aku tarik keluar sebelum disarungkan ke tubuh.

Macam mana nak keluar kalau ketika itu tubuhku hanya tersarung seluar pendek paras peha dan baju bertali halus? Lagilah kalau terserempak dengan lelaki tu. Haih, tak sanggup aku!

Kemudian barulah aku keluar dari bilik. Mataku meliar mencari kelibat orang.

“Acik Na, buat apa tu?” sergahku kepada Acik Na.

“Hah, kau. Mak kau. Eh, Sya ni! Terkejut Acik Na,” Latah Acik Na. Dia mengurut dadanya.

Mengekek aku ketawa mendengarkan Acik Na melatah.

“Acik Na latah jugak rupanya.” Ujarku selepas reda ketawa.

“Kamu ni. Siapa tak terkejut kalau disergah begitu. Nasib baik Acik Na tak ada sakit jantung.” Balas Acik Na. Aku tersenyum melihatkan reaksi Acik Na.

“Sebab saya tahu Acik Na tak ada sakit jantunglah saya berani sergah macam tu. Acik Na duk buat apa ni?” soalku.

“Hmm.. Acik Na duk kemaskan barang-barang kat dapur ni.”

“Acik Na, tuan besar mana? Dari tadi tak nampak batang hidung. Dia dah ke pejabat ke?” mataku dari tadi terpandangkan pintu bilik Aril yang masih tak terbuka.
Pergi pejabat pada hari Sabtu? Rajinnya dia. Tapi kalau dia ke pejabat hari ni mesti sebab nak mengelak dari bertembung dengan aku. Aku mula membuat ulasan sendiri.

“Acik Na rasa dia tak ke pejabat sebab kereta dan motor dia ada aje kat garaj tu. Mungkin masih tidur lagi kut. Biasalah, hari minggukan.” Jawab Acik Na.
Pintu peti sejuk aku tarik. Isi dalam peti aku lihat satu persatu. Baru semalam kami ke pasar raya, memborong barang dapur selepas keluar makan dengan Aril semalam. Aku ingatkan dia nak bawa aku makan ke mana, alih-alih keluar makan kat warung tepi jalan aje. Makan pun masakan panas aje. Tapi okeylah daripada tak ada langsung. Lepas tu aku terus ajak dia ke pasar raya, membeli barang-barang kelengkapan dapur. Mati kebulur aku kalau dapur ni terus-terusan kosong macam semalam.

Ayam dan beberapa jenis sayur aku bawa keluar dari peti sejuk. Peti sejuk ditutup. Aku beralih ke arah kabinet, tempat penyimpanan barang-barang kering.

“Sya nak buat apa ni?” Acik Na tiba-tiba bertanya.

“Saya ingat nak masak bihun goreng. Acik Na tak masak lagi kan?” tanyaku sambil membawa keluar sepaket bihun dari kabinet.

“Tak. Acik Na memang tak masak kat sini. Tuan Aril memang tak bagi masak sebab dia takut membazir.” Jawab Acik Na.

“Oh. Habis tu selama duk kat sini, Acik Na makan apa? Lama tu kena buat kerja kat rumah ni. Kalau saya, dah lama kebulur.” Jujur aku membalas. Aku ni memang jenis macam tu. Tak cukup makan aje mesti gelisah, tak senang duduk. Itu kalau duduk kat rumahlah. Kalau duduk kat butik seharian tak makan pun tak apa.

“Soal makanan Acik Na tak kisah sangat sebab Acik Na kerja kat sini sampai tengah hari aje. Lagi pun rumah ni tak adalah semak sangat, jadi Acik Na tak letih sangat. Biasanya sebelum datang ke sini Acik Na makan dulu jadi tak adalah rasa lapar.” Terang Acik Na.

“Oh,” sahutku. Aku sedang tercari-cari besen kecil untuk merendam bihun supaya lembut dan kuali untuk menggoreng bihun nanti.

“Sya nak Acik Na tolong ke?” Acik Na menawarkan khidmat.

“Acik Na nak tolong ke? Tak susahkan Acik Na ke? Saya bukan apa, takut Aril marahkan saya. Acik Na hanya ditugaskan mengemas dan mencuci baju sahaja.” aku ragu-ragu nak minta dia tolong sebab Aril cakap tugas Acik Na hanya mengemas rumah dan mencuci baju yang kotor. Kerja masak-memasak ni bukan lingkungan kerja Acik Na.

“Eh, tak apalah. Acik Na tak kisah pun.” Ucap Acik Na. Tangannya sudah mencapai papan pemotong dan pisau pemotong daging.

“Kalau dah Acik Na cakap macam tu, saya okey aje. Err… Acik Na boleh tolong potong dulu sayur dan ayam ni, nanti saya masak. Saya nak mandi dulu.”

“Ya Allah, budak bertuah! Tak mandi lagi. Patutlah bau busuk! Dah, pergi mandi.” Acik Na ni, halau aku pulak. Tapi dia halau-halau manja aje. Aku ketawa kecil melihatkan tindak balasnya dan berlalu ke bilikku.

USAI mandi, aku terus ke dapur. Tanganku mula lincah menunjukkan kepakaran memasak. 15 minit kemudian, bihun yang digoreng sudah tersedia di atas meja makan. Hanya menanti untuk dimakan saja.

“Apa bising-bising pagi-pagi buta ni? Kacau betul orang nak tidur.” Aku yang sedang menyusun pinggan di atas meja makan tersentak mendengar suara Aril yang tiba-tiba muncul terus marah-marah.

“Assalamualaikum, Tuan Aril. Sekarang bukannya pagi buta tapi dah nak masuk tengah hari. Kalau Tuan Aril tak percaya, Tuan Aril boleh tengok jam yang tergantung elok kat ruang tamu tu. Atau jika Tuan Aril masih tak percaya, Tuan Aril boleh keluar ke halaman, tengok sama ada matahari tengah tegak kat atas kepala ke tak. Yang kami bising-bising tu sebab saya sedang masak sarapan pagi plus lunch. Saya minta maaf banyak-banyak jika bunyi bising tadi telah mengganggu Tuan Aril untuk beradu. Apa kata Tuan Aril sambung balik tidur yang terganggu tadi.” panjang lebar aku membidas amarahnya. Sinis sekali kedengarannya. Gelaran Tuan Aril tu sengaja aku tekankan. Ingat dia aje boleh nak sindir-sindir orang. Aku pun bolehlah!

Geram jugak hati aku bila dia dengan sesuka hati nak marah-marah. Weh, sebelum nak marah orang periksa dulu siapa salah, siapa yang betul! Tengah elok-elok aku nak bergembira hari ni, ada aje yang bikin aku panas hati!

Kata-kata aku tak dibalas sebaliknya dia duduk di atas kerusi, menghadap meja makan. Amboi, lepas marah-marah aku, ada hati pulak nak makan air tangan aku? Huh! Aku mendengus, melepaskan geram di dalam hati.

“Eh, apa ni? Mandi tak, apa tak tiba-tiba aje datang duduk kat sini. Busuk! Kalau nak makan, pergi mandi dulu.” Selamba badak aje aku menghalau dia. Tapi betul apa. Suka hati dia aje nak makan sebelum mandi. Aku paling pantang kalau jumpa orang begini. Silap-silap kesan air liur basi ada lagi kat pipi dia. Eii… tak senonoh!

“Okeylah, saya pergi mandi sekarang!” sedikit tinggi dia bersuara tapi akur jugak dengan arahan aku. Kemenangan berpihak kepada aku. Hahaha…

“Sya, tak baik bercakap dengan suami macam tu. Berdosa, tak cium bau syurga nanti.” Acik Na menegurku setelah kelibat Aril menghilang di balik biliknya. Betul apa yang Acik Na katakan tu tapi Acik Na tahu tak bagaimana kami boleh kahwin? Aku tak dapat menerima semua ni yang sangat mendadak bagiku.

“Acik Na tahu macam mana kami boleh kahwin?” aku menyoal Acik Na, manalah tahu kalau-kalau dia tahu tentang perkahwinanku ini. Dia menggelengkan kepala.

“Acik Na, perkahwinan ni bukan kehendak saya dan bukan juga kehendak Aril. Kami bukannya pasangan bercinta yang berjanji ingin sehidup semati ketika bercinta. Kami saling tak kenal sebelum berkahwin. Untuk pengetahuan Acik Na, sebenarnya Aril sepatutnya berkahwin dengan pilihan mamanya dua hari lepas. Tapi di saat-saat akhir, perempuan tersebut melarikan diri. Saya pulak terpaksa menerima Aril kerana saya perlu mencari seorang suami supaya adik saya dapat bertunang dengan kekasih hatinya. Itulah syarat yang abah saya tetapkan jika ingin melihat adik saya bahagia dengan pilihannya. Jadi Acik Na jangan terkejut kalau saya tak menjalankan tugas seorang isteri selayaknya.” Panjang jawapanku pada Acik Na beserta dengan penerangan sekali.

“Tapi Sya masih lagi berdosa jika terus-terusan menidakkan tanggungjawab yang satu itu. Sampai bila Sya nak abaikan semua tu?” Acik Na menyoal lagi.

“Acik Na, saya tahu saya berdosa dan saya tak nafikan tu tapi saya nak ruang untuk diri saya dahulu sebelum kami fikirkan tentang hubungan kami ni. Bagi saya, semua ni terlalu mendadak dan saya masih tak dapat terima ini semua. Dalam masa seminggu semuanya berubah. Daripada seorang diri, saya terpaksa menerima seorang lelaki asing dalam hidup saya dalam masa tak sampai seminggu. Mesti Acik Na terkejut melihat saya dan Aril tinggal bilik asing-asing walaupun kami dah sah jadi suami isteri. Saya tak ada pilihan Acik Na sebab dari semalam lagi Aril sendiri yang mulakan ketika dia suruh saya pilih bilik sendiri. Jadi, saya tak boleh nak buat apa Acik Na. Semua keputusan terletak di tangan dia.”

Acik Na terdiam dan aku juga ikut diam. Aku dan Acik Na baru aje kenal tapi kami rapat seperti anak dengan emak yang dah lama kenal. Kalaulah emak aku seperti Acik Na kan best! Ini tak, mak aku tu suka sangat sindir-sindir aku dan kuat membebel. Perkara kecil pun dia perbesar-besar sampai naik rimas aku. Tapi Acik Na lain. Cara dia bertanya sangat lembut dan beradab. Tak ada nak sindir atau sembur aku tanpa usul periksa.

“Kenapa senyap ni? Ada malaikat lalu ke?” suara Aril tiba-tiba menyapa.
Aku hanya menjelingnya sekilas. Malas nak bercakap banyak. Daripada pemerhatianku, dia hanya mengenakan sehelai baju T lusuh rona biru tua dan seluar pendek paras lutut berwarna krim. Sangat ringkas. Eh, tapi memang macam ni kan kalau orang nak duduk rumah berpakaian. Tak pernah lagi aku jumpa orang berpakaian kemas dengan menyarung kemeja, slack dan kot hanya untuk duduk di rumah. Tambah lagi untuk duduk makan di meja makan rumah sendiri.

Tanpa menjawab soalannya, aku meletakkan pinggan di hadapannya apabila melihat dia duduk di kerusi yang paling hujung. Acik Na sudah menghilang ke dapur. Bihun goreng aku sendukkan ke pinggan dia sebelum ke pingganku. Aku lihat berselera sekali dia menjamah hidangan pertamaku untuknya.

Aku ada mengajak Acik Na makan sekali bersama kami tapi dia menolak dengan alasan sudah kenyang kerana sudah makan di rumah sebelum datang ke sini. Aku turut duduk makan sarapan pagi yang sudah terlewat dari waktu yang sepatutnya.

“Err.. lepas ni awak nak keluar tak?” soalku memecah kebisuan antara kami.

“Kenapa?”

“Hantar saya ke rumah abah saya, boleh tak? Saya nak ambil kereta.” Pintaku padanya.

“Nak buat apa? Pakai ajelah kereta tu.” Selamba dia membalas.

Hah? Pakai kereta dia? Tak nak aku. Ngeri rasanya nak bawak kereta mahal dia tu. Nanti kalau aku terlanggar apa-apa susah pulak. Aku bukannya ada duit nak baiki kereta dia tu. Masa tu baru betul apa yang orang cakap, tak ada masalah cari masalah!

“Hah? Tak naklah saya. Saya nak pakai kereta saya jugak. Awak boleh hantar ke tidak?”
Aku sudah berkira-kira di dalam hati. Kalau dia tak dapat hantar, aku boleh telefon Jad. Suruh Jad datang ambil aku. Senang. Tak payah susahkan orang sebelah aku ni. Aku pun malas nak suruh dia, tadi aku tanya pun saja aje nak tengok dia nak ke tak hantar aku.

Sesudah makan, aku membawa pinggan kotor ke dapur dan mengemas meja makan. Kemudian aku berkurung di dalam bilik. Nak bercakap dengan dia tak ada topik yang sesuai pulak. Acik Na pulak dah balik semasa aku mengemas meja makan tadi. Huh! Bosannya. Nak menjahit, semua kelengkapan menjahit ada di rumah abah. Nak melayari internet, komputer ribaku pun ada di rumah abah. Takkan nak tidur, aku baru aje bangun tidur. Bosan!

p/s: salam.. dah baca bab 24 ni? mcm mna? ok x? sori ye, si sya ni memang cakap lepas skit.. huhuhuhu... n kalau tulisan x nampak, pls refresh ye smpai keluar background color pink...

8 ulasan:

  1. ruby muksan reds13 Januari 2012 9:27 PG

    bab 24 ni watak aril kurng la..ape2x nice n3

    BalasPadam
  2. kak hawa n ruby; yup, aril still mcm 2, susah sya nak faham diri dia.. huhuhu.. terima kasih dear..:)

    BalasPadam
  3. hmmm ... dorang dah mulakn hidup bsama .... hope x de konflik yg heavy berlaku ....
    tq for d n3 .... but a bit short lum cukup feeeel dh abis!

    -easylife

    BalasPadam
  4. hahaha... nasib badan kahwin bidang terjun ni. but anyway both of them should give a try la dah termaktub jodoh korg suami isteri. so faham la tugas masing2x lgpun dah cukup besar n matang kan dua2x. so dont be childness lgpun aril pub sedar akan tggjwb dia sbg ketua keluarga, only they just need some time to know each other. still hope the better life for both of them.

    BalasPadam
  5. easylife; yup, hidup bersama yg penuh dgn kacau-bilau.. susah betul 2 manusia ni.. xpe2, tunggu next n3 ye..hehehehe..:)
    ivoryginger; hahahahaha.. itu la pasal.. masing2 dh nak masuk 30-an tp perangai.. ya rabbi ya alamin.. hahahaha.. kalah budak2..:)

    BalasPadam
  6. kalo bosan gi la bramah mesra dgn enchik suami.... uhuhuhu thaanxs cik writer

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahahaha... bertuah sgt kalau si sya ni nak pergi beramah mesra dgn enchik suami dia tu.. tadi dah la sembur Aril, ni tiba2 nak ajak berbual pulak.. hehehe.. ur wlcme dear..:)

      Padam