Dangling Orange Hearts

Teman-teman mayaku

Isnin, 26 April 2010

Kalau Sudah Sayang : BAB 12

Semua kelengkapan sudah tersedia. Ariff Zulkarnain terasa malas pula untuk pulang kali ini. Tidak seperti setiap kali dia ingin pulang dulu. Seketika nanti kapal akan berlabuh di Perlabuhan Kerteh dan dari situ dia akan mengambil van sewa yang akan membawanya sampai ke rumah kedua ibu dan abahnya.
Kapal akhirnya berlabuh di Perlabuhan Kerteh. Selepas turun dari kapal, mata Ariff Zulkarnain melilau mencari van sewa. Turut serta bersamanya ialah Ridhuan dan beberapa rakan setugas. Dia juga habis bertugas bersama dengan Ariff Zulkarnain. Selepas lima minit menunggu, akhirnya kelibat van yang ditunggu muncul. Ariff Zulkarnain dan Ridhuan menaiki van tersebut.
Didalam perjalanan, Ariff Zulkarnain lebih banyak mendiamkan diri. Dia merasakan tiada perkara yang ingin dibualkan.
Selepas tiga jam, Ariff Zulkarnain sudah sampai dihadapan rumahnya. Dia tidak perlu bimbang keran tambang dijelaskan oleh syarikat. Sesudah menurunkan Ariff Zulkarnain, pemandu van meneruskan perjalanan. Mungkin menghantar Ridhuan. Ridhuan tinggal di Kampung Batu Enam, Manir.
Ariff Zulkarnain melangkah memasuki rumah orang tuanya. Daripada halaman rumah, tiada seorang pun yang kelihatan. Kelihatan keretanya terparkir di garaj rumah itu. Kereta Honda CRV milik ibunya juga ada sama disitu. Turut kelihatan kereta Satria Neo milik Syira. Cuma kereta Mercedes C200 milik abahnya yang tiada. Mungkin Syira ada balik. Oh ya, baru dia teringat. Sekarang ini pelajar universiti sedang cuti semester.
Dia memulas tombol pintu hadapan tetapi tak boleh. Pintu itu berkunci. Ariff Zulkarnain mencari-cari kunci didalam poketnya. Mujur dia mempunyai kunci pendua.
Ariff Zulkarnain membuka pintu. Matanya melilau memandang sekeliling ruang tamu rumah itu. Sah, memang tiada orang dirumah. Dia berlalu ke tingkat atas. Dia memasuki biliknya. Beg yang dibimbit tadi diletakkan ditepi almari pakaiannya. Tanpa membuka pakain kerja yang tersarung dibadannya, dia membaringkan tubuhnya diatas katil.
Ketika berbaring itulah dia tidak menyedari entah bila dia terlelap.
Ariff Zulkarnain terjaga dari tidurnya bila terdengar keriuhan diluar biliknya. Mungkin diruang tamu rumah. Dia bermalas-malasan diatas katil. Malas rasanya untuk menjenguk ke luar. Dia merasakan badannya masih lagi keletihan. Dari tingkap biliknya, kelihatan langit akan bertukar warna. Itu tandanya malam akan menjelma.
Ariff Zulkarnain menggeliat diatas katil. Walau macam mana malasnya dia, dia harus bangun. perlahan-lahan dia menapak didepan pintu bilik. Tombol pintu dipulas perlahan. Kepalanya dijengukkan ke luar bilik. Tiada orang. Mungkin dibawah suara riuh rendah itu datang.
Ariff Zulkarnain masuk semula ke dalam bilik. Dia membuka baju kerjanya sebelum mengambil tuala yang bersidai dirak penyidai tuala. Lalu, dia berlalu kearah bilik mandi dan memasuki bilik mandi itu. Badan yang keletihan perlu disegarkan dengan jirusan air. Apabila air terkena kepala, terasa hilang sebahagian keletihan yang digalas sebentar tadi.
Selesai Ariff Zulkarnain mandi, kedengaran azan maghrib berkumandang diluar rumahnya. Tanpa menunggu panjang, dia masuk semula ke dalam bilik mandi. Untuk mengambil wuduk. Selesai mengambil wuduk, sejadah dibentangkan dan takbir diangkat.
Solat yang ditunaikan begitu khusyuk sekali. Diakhir solatnya, dia menadah doa kepada ALLAH S.W.T.. Meminta diampunkan dosanya dan dosa kedua ibu dan abahnya. Dia juga meminta dipanjangkan umur semoga dia boleh berbakti kepada kedua ibu dan aabahnya.
Sesudah menunaikan solat, barulah dia turun ke ruang tamu rumah orang tuanya. Hanya Syira yang berada diruang tamu. Ibu mungkin didapur dan abah mungkin sudah ke masjid. Farah pula mungkin sedang berkurung didalam biliknya. Bila cuti sekolah akhir tahun macam ni, dia akan berkepit dengan komputernya. Mungkin sedang chatting melalui YM dengan rakan-rakannya.
Ariff Zulkarnain melabuhkan punggungnya disebelah Syira. Syira sedang menonton rancangan kartun Detective Conan yang sedang disiarkan di TV3.
“Dah lama ke Syira cuti?” Ariff Zulkarnain bertanya kepada adiknya.
“Adalah dalam dua minggu. Abang Ariff bila sampai?”
“Dalam pukul tiga tadi, pergi mana tadi? Sampaikan takde orang kat rumah. Mak Yam pun takde jugak.”
“Oh, tadi keluar pergi jalan-jalan dengan ibu dan abah. Syira dengan Farah ikut sama tu yang takde orang kat rumah. Mak Yam dan Pak Atan cuti, balik ke Besut. Ada saudara mereka buat kenduri kahwin.” Jawab Syira.
“Tu yang ibu duk sibuk kat dapur tu.”
“Yalah, mana tak sibuk. Pembantunya bercuti. Kelam kabutlah dia.” Ketawa Ariff Zulkarnain dan Syira bersatu.
“Ibu dengar apa yang kamu cakapkan tu.” Sampuk emakku dari dapur.
Ketawa Ariff Zulkarnain dan Syira kembali bergema.

Dalam pada itu, Puan Junaidah sudah bersepakat dengan suaminya untuk menyuruh Ariff Zulkarnain pergi menjemput isterinya Maisarah Ernieza bila Ariff Zulkarnain balik bercuti. Semua ini ditimbulkan pada suatu petang ketika mereka berdua sedang minum petang. Pada ketika itu Ariff Zulkarnain masih dilaut.
“Abang, sampai bila Ariff dan Sarah nak begitu? Seorang ke kiri, seorang ke kanan.” Puan Junaidah bertanya Encik Abdul Rahman sambil meletakkan dulang yang terisi air jus oren dan sedikit pisang goreng.
“Entahlah, abang pun tak tahu nak kata macam mana. Si Ariff tu keras kepala sangat. Kita manjakan sangat dia dari kecil.” Encik Abdul Rahman meletakkan kembali majalah Business Times yang dibacanya sebentar tadi.
“Eh, eh. Bukan kita, okey. Abang yang manjakan sangat dia bukan Jun. semua keinginan dia abang penuhi. Sampaikan dia nak kereta tu pun abang beri. Macam pelesit dia bawa kereta tu.” Puan Junaidah meleteri suaminya. Terdiam Encik Abdul Rahman dengan kata-kata isterinya.
“Apa kata kalau kita paksa dia pergi jemput Sarah bila dia balik bercuti nanti. Tak baik dia biarkan Sarah macam tu. Sarah tu sikit pun tak berdosa. Cuma anak kita je yang tak tahu menghargai permata yang telah ada didepan mata. Kaca yang tak bernilai tu jugak yang dikejarnya. Tak tahu menghargai langsung.” Puan Junaidah memberi pendapatnya. Dalam pada itu sempat lagi dia membebel anaknya.
“Emm, okey jugak. Bagus cadangan awak tu.” Encik Abdul Rahman berkata sambil mengunyah pisang goreng.
“Tapi saya nak abang yang cakapkan dengan Ariff. Kalau saya yang cakap pasti dia tak akan dengar. Abang yang cakap, ya.”
“Yalah, yalah. Bila dia balik nanti, saya cakaplah.” Encik Abdul Rahman mengikut cadangan isterinya. Jus oren terus diminum.

Aku diberi cuti selama seminggu. Duduk dirumah juga terasa bosan. Aku tidak dibenarkan melakukan apa-apa kerja. Hanya perlu duduk berehat saja. Genap sudah seminggu yang diberi oleh doktor. Pagi itu aku bangun tidur dengan bersemangatnya. Yalah, hari ni aku akan memerlukan kerja seperti biasa. Cuma doktor menasihatkanku agar tidak terbawa-bawa tekanan kerja balik ke rumah. Takut terjadi macam yang pernah aku lalui seminggu yang lalu.
Semua ahli keluarga yang ada dimeja makan aku tegur. Sepanjang makan, aku hanya tersenyum. Bukan apa, untuk meyakinkan kedua mak dan ayahku yang aku sudah betul-betul sihat. Aku tidak mahu mereka risau tentang kesihatanku.
Begitu juga ketika sampai dipejabat. Semua rakan sekerjaku, aku tegur. Hinggakan pak guard yang menjaga bank itu pun aku tegur. Dari riak mereka, aku tahu mereka berasa pelik dengan kelakuanku. Biarlah apa pun yang mereka nak kata. Yang pernting aku gembira.
“Sarah, kenapa akak tengok Sarah happy je hari ni? Macam ada apa-apa je.” Kak Raihana menegurku.
“Yalah, biasanya tak macam ni. Hari pertama masuk kerja happy je, macam ada apa-apa je.” Zain pula yang menyampuk sebelum sempat aku menjawab soalan Kak Raihana tadi.
“Takde apa-apalah. Hari pertama ni kenalah bersemangat sikit. Lagipun saya dah seminggu berkurung dirumah. Bosan rasanya.” Jawabku untuk dua persoalan.
“Ada-ada jelah Sarah ni.” Kata Zain, sebelum berlalu dari mejaku.
“Kalau ada apa-apa nak cerita, bagitahu akak okey.” Bisik Kak Raihana pula sebelum berlalu dari mejaku.
Aku menggelengkan kepala dan tersenyum dengan gelagat rakan sekerjaku. Macam-macamlah mereka ni. Aku memulakan tugasku seperti biasa. Dan waktu pulang juga seperti pekerja pejabat yang lain. Tiada kerja lebih masa kerana kedua orang tuaku masih tidak membenarkan aku membuat overtime. Bimbang akan sakitku akan menyerang.
Mereka tidak tahu yang aku diserang sakit bukan disebabkan kerja tetapi disebabkan oleh terlalu banyak berfikir tentang perkahwinanku. Mereka berpendapat sakitku ini datangnya dari tekanan kerja. Mungkin bagi mereka aku tertekan sebab hari pertama aku mula bekerja semula sudah dibebani kerja yang bertimbun. Pada ketika itu, aku seperti tidak dapat menerima takdir yang telah ditetapkan untukku.
Tepat pukul lima, aku sudah berkemas untuk pulang. Rakan sekerjaku tidak menegur kerana mereka sudah mengetahui kondisiku dan majikanku memberi kelonggaran kepadaku.
Tapi itu semua sebulan yang lalu. Sekarang ni aku sudah mula pulang lewat malam. Pada mulanya emak aku risau juga tapi bila aku katakan yang aku sudah boleh menerima semua itu. Ayahku pula menyokong aku. Mungkin baginya aku sudah betul-betul sihat. Aku juga tahu menjaga kesihatanku dan aku juga tidak mahu sakit. Tapi itu semua takdir yang telah ditetapkan. Siapa kita ingin menolak takdir.
Setiap kali aku perlu buat kerja lebih masa dipejabat, aku akan menelefon emakku dirumah. Untuk memaklumkan kepadanya. Supaya emakku tidak bimbang. Jika aku menelefonnya awal, pada malamnya dia tidak perlu menunggu aku. Sudah terjadi pada satu hari. Aku terlupa untuk memaklumkan kepada emakku yang hari itu aku balik lambat. Ketika aku sampai dirumah pada sebelah malamnya, aku lihat emakku masih diruang tamu rumah. Menunggu aku katanya. Selepas kejadian itu, aku selalu memaklumkan kepadanya jika aku pulang lambat.
Kadang-kadang aku terfikir. Sepatutnya orang yang risau tentang keselamatanku adalah suamiku. Bukan kedua emak dan ayahku. Kerana aku bukan lagi dibawah tanggungjawab mereka lagi. Selepas aku berkahwin, tanggungjawab ibu bapa terhadap anak perempuan mereka beralih kepada suamiku.
Kehidupanku juga tidak seperti orang yang telah berkahwin. Aku dirumah orang tuaku dan dia mungkin dirumah orang tuanya. Sejak dia menjatuhkan gantung tak bertali terhadapku, aku langsung tidak menghiraukan perihalnya. Biarlah dia dengan dunianya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan