Dangling Orange Hearts

Teman-teman mayaku

Isnin, 26 April 2010

Kalau Sudah Sayang : BAB 6

Tuk.. tuk..tuk..
Pintu bilik diketuk dari luar. Di luar sana memang sudah kedengaran riuh rendah. Pintu dibuka dari luar, masuk emakku. Seperti ingin menyatakan sesuatu.
“Kenapa, mak? Kenapa dengar suara orang riuh-rendah kat luar tu?” tanyaku.
“Sebenarnya kat luar tu ada rombongan yang datang merisik Sarah hari tu. Mak dah bagitahu jawapan dipihak kita. Pihak mereka nak Sarah keluar ke ruang tamu. Mereka datang nak tahu jawapan daripada pihak kita sama ada risikan mereka diterima atau ditolak. Dan setelah mereka mendapat tahu jawapan dari kita, mereka nak Sarah keluar. Mereka nak sarungkan cincin. Sarah keluar, ya?” panjang lebar emak menerang.
Terkedu aku. Tidak aku sangka. Baru kelmarin aku memberitahu keputusanku kepada kedua orang tuaku.
“Pergi ya Sarah,” sampuk Kak Anisa pula.
Terasa berat kakiku. Tidak terasa langsung untuk melangkah. Walau apa pun aku perlu melangkah. Aku sudah memberi keputusan. Perlahan-lahan, aku melangkah sambil diiringi emak dan Kak Anisa. Emak didepan dan Kak Anisa di belakang.
Aku didudukkan dibarisan paling hadapan dikalangan tetamu perempuan. Tiba-tiba seorang wanita yang sudah melewati separuh abad menghampiriku. Dia menyarungkan cincin emas putih bertatahkan tiga bentuk berlian ke jari manisku. Sungguh eksklusif rekaan cincin itu.
Setelah selesai menyarung cincin, aku menyalami dan mengucup tangan wanita tersebut. Sejurus itu, aku menyalami semua tetamu perempuan yang hadir. Jiran tatangga hanya seorang dua sahaja dipanggil. Selebihnya tetamu di pihak sana. Mungkin tidak dihebohkan lagi. Yalah, baru majlis pertunangan. Lainlah kalau majlis perkahwinan. Mesti satu kampung yang dijemput.
Tetamu dijamu dengan juadah yang dimasak sendiri oleh emakku setelah selesai majlis menyarung cincin. Pada ketika itu emak memperkenalkan kepada aku tetamu yang hadir. Yang menyarungkan cincin tadi adalah emak kepada lelaki yang ditunangkan denganku. Emak pula menunjukkan kepadaku seorang lelaki yang berada disatu sudut rumah. Itu adalah bakal ayah mertuaku. Umurnya mungkin dalam lingkungan pertengahan 50’an atau akhir 50’an.
Hampir pukul 10.00 malam, rombongan meminta diri bersurai. Setelah mereka pulang. Aku mengurungkan diri di dalam bilik. Tidak sedikit pun aku menjamah makanan pada malam itu. Aku bukan nak mogok tapi aku sedikit terasa bila tiada seorang pun memaklumkan kepadaku tentang kedatangan pihak sana.
Bila aku bertanya, semua menguncikan mulut masing-masing. Semua orang mahu berahsia. Aku jadi tertanya-tanya. Tanpa aku sedar, aku sudah terlelap.

Keesokannya, aku ke pejabat seperti biasa. Ketika aku sampai, masih kosong ruang pejabatku. Aku mengambil keputusan untuk ke pantri, membuat minuman. Memandangkan malam semalam aku tidak menjamah makanan, jadi pagi ini aku perlu mengisi perutku supaya tidak kosong. Di rumah tadi juga aku tidak menyentuh makanan seperti kebiasaannya. Sesudah bersiap, aku terus keluar dari rumah.
Ketika aku membawa mug berisi air milo panas untuk ke mejaku, aku dengar di depan sudah riuh. Bunyi orang bercakap. Mesti teman sekerjaku sudah datang ke pejabat. Aku melabuhkan punggung di tempatku. Tersenyum aku dengan telatah mereka yang selalu bergurau.
“Awal Sarah datang hari ini. Ada apa-apa ke?” sapa Kak Raihana.
“Takdelah kak. Saje je.”
“Eh, sejak bila pula Sarah pandai pakai cincin ni?” tegur Kak Raihana bila terpandangkan cincin yang tersarung dijariku. Aku pula terlupa untuk menanggalkan cincin itu pagi tadi. Kebiasaanya jariku kosong tanpa apa-apa tetapi hari ini ada sebentuk cincin pula yang terhias.
“Eh, takdelah. Saje je rasa nak pakai.”
“Tapi sebelum ni akak tak pernah Sarah pakai cincin. Sarah pernah kata jari Sarah sensitif bila pakai cincin. Jadi gatallah. Lagi pun akak tengok cincin ni lain je. Bukan macam cincin biasa. Tengok dari rekaan dia pun akak dah tahu mesti mahal harganya. Macam cincin orang tunang atau orang kahwin.” Pandainya Kak Raihana meneka. Yalah, diakan banyak makan garam daripadaku.
Aku hanya tersenyum. Malas nak membalas kata-katanya. Biarlah dia nak kata apa. Sebelum pintu hadapan bank dibuka, aku menghabiskan biskut dan air miloku. Biskut itu aku jumpa bila aku membuka almari dipantri tadi. Sekadar untuk mengalaskan perut.
“Aik, makan biskut dan air milo je ke? Tak sempat sarapan kat rumah ke?” tegur Zain bila melihat aku makan dan minum dimejaku. Mejanya berhadapan denganku.
“Tak sempat nak sarapan kat rumah tadi,” jawabku.
Pelik Zain. Maisarah Ernieza kata dia tak sempat nak sarapan. Tapi dialah yang datang paling awal. Diam Zain, tak membalas kata-kata Maisarah Ernieza.
Apabila pintu bank dibuka, aku memulakan tugas seperti biasa. Aku juga pulang pada waktu yang sepatutnya. Hari ini tiada kerja lebih masa seperti biasa kerana tidak terlalu banyak kerja.
Sesampai di rumah, emakku berpesan kepadaku yang pada malam nanti dia ada perkara yang hendak diberitahu. Aku hanya menganggukkan kepala sebelum masuk ke dalam bilik.
Pada sebelah malamnya, sesudah makan malam, emak memanggilku. Aku tidak makan pada malam itu. Entahlah kenapa. Terasa tiada selera sahaja. Begitu juga pada rehat tengahari tadi.
“Pada perbincangan semalam, pihak mereka sudah menetapkan lagi tiga bulan majlis akan dilansungkan. Pernikahan akan dijalankan di Masjid Tengku Tengah Zaharah, Kuala Ibai. Pihak kita akan mengadakan kenduri pada 12 Disember. Iaitu sehari selepas majlis pernikahan. Manakala majlis dipihak mereka akan diadakan seminggu selepas itu. Berkenaan hantaran dan mas kahwin, pihak mereka ada bertanya dan kata putus dari ayah adalah terpulang kepada pihak mereka hendak memberi berapa.” Panjang lebar ayahku menerangkan tentang perancangan majlis kahwin aku.
Aku pula hanya menganggukkan kepala.
“Macam mana dengan kad kahwin dan baju pengantin? Kamu nak urus sendiri ke? Kerja-kerja gubahan hantaran sudah mak serahkan kepada Kak Niza. Yalah, memandangkan Kak Niza tak ada anak lagi, taklah serabut sangat dia. Mula-mula mak ingat nak suruh Kak Anisa tetapi bila ingatkan balik dia ada anak kecil takut tak sempat dia nak gubah.” Tambah emak.
“Nantilah, Sarah fikir.” Ucapku, acuh tak acuh.
“Kamu jangan macam tu. Tiga bulan tu bukannya lama. Takut nanti kamu tak sempat nak buat semua tu. Akhirnya terkejar-kejar.” Marah emakku.
“Tengoklah macam mana nanti. Kalau bab baju pengantin kena pergi bersamalah. Kalau bab kad undangan tu bolehlah Sarah urus sendiri.” Jawabku bagi meyakinkan emakku.
“Yalah, baju pengantin kena pergi bersama. Bakal suami kamu pula masih di laut sekarang ini. Kamu kena pergi bila dia ada di daratlah, bila dia pulang cuti.”
“Iyalah, mak.” Aku mula mengangkat punggung.
“Eh, kamu nak ke mana tu?”
“Mak dan ayah dah habis cakapkan? Sa nak masuk biliklah.”
“Eh, eh. Budak ni. Tak ambil berat langsung.” Omel emakku.
Aku tidak menghiraukan lagi. Aku merebahkan badan diatas katil. Kepalaku ligat memikirkan majlis yang akan berlangsung. Orang tuaku begitu beriya-iya. Sedangkan aku tiada mood bila hal perkahwinan dibangkitkan. Terasa sedikit tawar hatiku.
Aku mengeluh kecil. Aku dah nak kahwin tapi aku tak kenal pun siapa bakal suamiku. Sekeping gambar dia pun aku tidak ada. Jangankan gambar, nama tuan empunya badan pun aku tak tahu. Apalah nasib aku.
Ah.. tidur lagi baik. Buat berat kepala je duk fikir
.
Ariff Zulkarnain baru sahaja memelefon abangnya. Dia teringat kembali perbualannya dengan abangnya.
“Helo bang.”
“Helo, Ariff. Kat mana kau ni? Apa hal kau telefon ni?”
“Sekarang Ariff ada di Mumbai, India. Takde apa-apa bang. Saja je.”
“Isy, kau kalau telefon abang mesti ada hal yang nak cakap. Cakap jelah. Nak malu pulak. Macam tak biasa.”
“Macam ni bang, abang kan tahu ibu dan abah ada masuk meminang sorang budak. Ariff tak kenal pun budak tu. Entah budak dari ceruk mana entah. Masa Ariff balik baru ni, abah bagitahu dan Ariff dah tolak. Tapi dia berkeras jugak nak pinang budak tu. Mereka kata budak tu satu sekolah dengan Ariff dulu. Ariff tengah ingung ni. Tak tahu nak buat apa. Takkan nak terima. Tolonglah, bang.” Rayu Ariff Zulkarnain.
Terdiam abangnya, Hafiz seketika. Berat juga masalah yang dipikul adiknya. Memang dia mengetahui tentang rombongan meminang yang dihantar oleh kedua ibu dan abahnya tanpa pengetahuan Ariff. Ketika itu pula Ariff masih dilaut.
“Abang pun tak tahu nak kata macam mana. Abang tak ada pengalaman yang macam ni. Kau dah ada kekasih ke?”
“Dah. Hani nama dia.”
“Oo, apa susah. Kau bagitahu je kau dah ada kekasih. Habis cerita.”
“Dah bagitahu, bang. Tapi ibu dan abah tolak mentah-mentah. Kalau habis cerita setakat tu, senanglah kerja.”
“Aduh… kenapalah masalah menjadi serumit begitu? Nampaknya Ariff terpaksa terima juga. Kerana ibu dan abah dah berkeras macam tu.”
“Dah takde jalan lain ke, bang?”
“Abang pun jadi buntu dibuatnya. Kalau mereka boleh bertolak ansur, masalah tak akan menjadi serumit ini.”
“Takpelah, bang. Ariff cuba ikhtiar macam mana.”
“Iyalah, tapi kau jangan fikir sangat. Nanti jadi lagu lain pulak.”
Tiba-tiba ada seseorang menepuk bahunya. Ariff Zulkarnain berpaling.
“Hei, jauh termenung. Macam orang mati bini. Apsal dengan kau ni?” tegur Sharumi, rakan sekerjanya.
Ariff Zulkarnain hanya menggelengkan kepala. Dia tidak mahu berkongsi dengan orang lain masalahnya. Baginya, dia hanya berkongsi masalah dengan abangnya atau dengan kawan baiknya, Ridhuan.
Bagi Sharumi pula, sejak akhir-akhir ini wajah Ariff Zulkarnain selalu saja muram. Bila ditanya kenapa, dia tidak menjawab dan hanya membalas dengan menggelengkan kepala.

Hafiz baru sahaja selesai bercakap dengan adiknya menerusi telefon. Entahlah.. dia pun tak tahu bagaimana cara nak selesaikan masalah adiknya itu. Memang ibu dan abah mereka ada memberitahu yang mereka telah meminang seorang gadis kepada Ariff. Tetapi tak tahulah masalah akan menjadi serumit sekarang.
Dia ingatkan selama ini adiknya itu tidak mempunyai teman wanita. Ibu dan abah ada meminta pendapat kami adik-beradik dan dengan kata sepakat kami bersetuju dengan pilihan orang tua mereka itu. Huh... Hafiz mengeluh sedikit kuat. Hinggakan isterinya menegur.
“Hai, bang. Kenapa mengeluh ni? Macam ada masalah besar je.” tanya Iman, isteri Hafiz.
“Hmm, memang masalah besar pun. Tak tahu nak selesaikan macam mana.”
”Hisy, abang ni. ALLAH S.W.T pernah berkata yang tiada masalah yang tiada jalan penyelesaiannya. Ni Iman tengok macam orang dah putus harapan dah.”
“Itu abang tahu. Abang bukan sudah putus harapan tapi abang rasakan masalah ni berlaku semakin rumit.”
Iman melabuhkan punggung disebelah Hafiz.
“Cuba abang cerita. Apa masalahnya sampaikan sudah semakin rumit tu?”
“Begini, tadi Ariff baru sahaja telefon. Dia ceritakan maslahnya kepada abang. Katanya, dia sudah ada teman wanita dan dia tak setuju dengan pilihan ibu dan abah. Dia dah tolak tetapi abah sudah mengatakan kuputusan yang dibuat adalah muktamat. Jadi Ariff perlu menerima bulat-bulat pilihan ibu dan abah serta perlu melupakan kekasihnya itu. Tetapi Ariff meminta pendapat dari abang, adakah patut dia menerima pilihan ibu dan abah itu?”
“Memang rumit sungguh permasalahan ini. Abang kenal ke dengan kekasih Ariff tu?”
“Tak. Tapi menurut kata ibu kekasih Ariff tu berpakaian seksi. Ibu terang-terang tidak bersetuju.”
Terdiam Iman. Mungkin memikirkan jalan yang sesuai untuk menyelesaikan kemelut yang dihadapi oleh adik iparnya itu.
Memang dikalangan adik-beradiknya, Ariff dilihat sedikit bebas. Ditambah lagi dia adalah anak kesayangan kepada abahnya. Jadi orang lain tidak boleh marahkannya jika dia melakukan kesalahan. Kecuali abah. Hanya abah yang boleh menegurnya.
“Jadi macam mana sekarang ni?”
“Tulah pasal. Ariff kata dia tak nak lepas kekasihnya. Tapi abah pulak paksa dia terima pilihan ibu dan abah. Perempuan yang dia tak kenal.”
“Bagi abang pulak macam mana?”
“Bagi abang, Ariff patut terima perempuan tu. Sebab apa abang suruh Ariff terima pilihan ibu dan abah ialah terang-terang kita sudah nampak restu ibu dan abah mengiringi Ariff. Tetapi jika dia pilih kekasihnya, belum tentu ibu dan abah merestui hubungan mereka. Terutamanya abah. Tiada pasangan yang akan bahagia jika kedua orang tua tidak merestui hubungan mereka. Bagaimana pula pendapat Iman?”
“Emm... susah bagi Iman untuk membuat pilihan. Tapi jika keadaan semakin genting, jalan terbaik adalah mengikut kata orang tua. Seperti mana yang abang kata sebentar tadi. Kita tiada pengalaman sebegini untuk menasihati orang lain.” Iman memberi pendapatnya.
Yalah, mereka kahwin pun sebab saling sayang menyayangi, cinta menyintai. Susah untuk memberi pendapat jika tiada pengalaman.
“Oh ya. Ariff tahu tak yang kelmarin berlangsung majlis pertunangan dia?”
“Entahlah, abang tak sempat nak tanya. Hanya sempat cakap sekejap je. Dia banyak cakap macam mana nak tolak pilihan ibu dan abah. Dia macamlah tak kenal perangai abah tu. Hitam katanya, hitamlah. Kalau putih katanya, putihlah. Takde langsung pilihan lain. Iman pun tahu macam mana kan?” Iman hanya mengangukkan kepala.
“Iyalah, siapa tak kenal Encik Abdul Rahman. Usahawan yang berjaya. Ketegasannya terserlah.” balas Iman sebelum berlalu ke tingkat atas.
“Eh, awak nak ke mana tu?”
“Nak solat, abang dah solat ke?”
“Abang pun belum solat lagi ni. Kita solat berjemaahlah.” Hafiz bangun dari tempat duduknya, mengekori isterinya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan