Dangling Orange Hearts

Teman-teman mayaku

Jumaat, 15 Oktober 2010

Kalau Sudah Sayang : BAB 24

Pagi ini aku bersiap-siap untuk ke pejabat setelah bercuti hujung minggu selama dua hari. Sambil mengenakan tudung di kepala, aku menyanyi-nyanyi kecil. Ariff tiada di sini jadi aku boleh berbuat apa saja di dalam bilik ini. Sekarang bilik ini aku yang punya. Hehehe.
Aku turun ke tingkat bawah sambil menjinjit handbag di tangan kiri. Aku lihat ibu, abah dan Farah sedang menikmati sarapan pagi. Aku memberi salam kepada semua yang berada di meja makan itu. Mereka menjawab salam hampir serenta.
“Mari, Sarah. Kita sarapan sama-sama.” Pelawa ibu.
Aku mengambil tempat di kerusi bersebelahan dengan Farah. Di atas meja sudah terhidang dengan pelbagai jenis kuih muih. Antaranya kuih lapis, karipap, pulut panggang dan kuih mek comel. Ada juga makanan berat iaitu mi goreng. Turut terhidang roti bakar yang di makan dengan marjerin, jem atau kaya.
Aku hanya mencapai roti bakar. Entah kenapa aku tidak terasa hendak merasa makanan-makanan lain yang banyak terhidang di situ. Pisau kecil dan bekas marjerin kucapai. Perlahan-lahan aku menyapu marjerin ke muka roti.
“Aik, punyalah banyak makanan yang ada di atas meja ni, roti je yang jadi pilihan Sarah?” Abah bertanya dengan rasa hairan.
“Entahlah, bah. Rasa tak selera nak makan yang lain-lain tu.” Aku menjawab sambil tersenyum manis.
Sedang aku ingin memasukkan suapan pertama ke mulut, kedengaran Farah bersuara.
“Ibu, abah. Farah pergi dulu, ya. Van dah datang tu.” Farah meminta izin hendak ke sekolah.
Sebelum melangkah keluar, dia menyalami tangan ibu dan abah. Setelah itu dia menghulurkan tangannya untuk bersalam denganku. Aku menyambut salam yang di hulurkan. Setelah itu dia bergegas ke pintu utama untuk menyarungkan kasut.
Apabila kelibat Farah sudah tidak kelihatan di muka pintu, aku meneruskan suapan sarapan pagi. Oh, baru aku sedar yang aku ada satu masalah pagi ni. Aku nak ke pejabat dengan apa? Minggu lepas semasa Ariff ada di sini bolehlah dia hantar tapi hari ni dia tiada di sini.
Aku jadi mengelamun di meja makan sehinggakan aku tidak sedar yang abah sudah berlalu ke pejabat.
“Sarah, apa yang termenung di depan rezeki ni? Tak baik tau.” Ibu menegurku.
“Err.. Sarah duk fikir nak pergi kerja hari ini dengan apa.” Terkeluar juga apa yang sedang bermain di dalam benakku.
“Eh, kan kereta Ariff tu ada. Pakai sajalah.”
Ibu menyuruh aku memakai kereta Ariff sedangkan bagiku ketika aku memandu kereta itu hari Jumaat lepas adalah pertama dan terakhir.
“Dah,dah. Tak payah fikir lagi. Pakai saja.” Tambah ibu bila melihat aku masih tidak berganjak dari kerusi.
Dalam tak nak, tak nak tu aku terpaksa juga akur dengan kata-kata ibu. Jika tidak siapa yang akan hantar aku ke pejabat. Kasut setinggi satu inci setengah aku sarungkan ke kaki. Dan central lock kereta aku tekan. Pintu kereta aku buka dan enjin kereta aku hidupkan.
Seketika kemudian aku sudah berada di atas jalanraya. Sesekali mataku memandang ke arah sekeliling jalanraya. Sedikit lengang jalanraya pagi ini. Mungkin masih awal lagi. Lainlah kalau ketika jam menginjak ke pukul 9.00 pagi. Memang jam lah jalanraya ketika itu.
Lima belas minit kemudian, aku sampai di perkarangan pejabatku. Mataku tercari-cari ruang kosong untuk aku meletakkan kereta ini. Nasibku baik selang dua buah kereta dari bangunan pejabatku terdapat satu parking kosong. Terus saja aku membelokkan sedikit kereta untuk masuk ke dalam ruang parking itu.
Bila di rasakan posisi kereta sudah memuaskan hatiku, aku mencapai handbag yang berada di kerusi penumpang di sebelah dan bersiap sedia untuk keluar dari kereta. Pintu kereta aku buka dan aku keluar dari kereta. Pintu di tutup dan central lock kereta aku tekan. Ketika itu tersedar suara menegur.
“Hai, Sarah. Cantik kereta.” Zain menegurku dari belakang.
Aku hanya membalas teguran Zain dengan segaris senyuman. Malas aku nak melayan dia. Nanti melarat pula. Aku melangkah masuk ke dalam pejabat. Kemudian di ikuti oleh Zain. Aku ke mejaku. Kak Raihana masih lagi tidak sampai di pejabat. Patutlah, baru pukul 8.00 pagi.
Aku memeriksa fail-fail yang berada di atas mejaku. Ingin di pastikan yang mana perlu di dahulukan dan yang mana perlu di biarkan dahulu. Setelah mengasingkan fail-fail tersebut, aku mencapai mug yang berada di atas mejaku. Mug itu aku bawa ke pantri untuk membancuh minuman. Minuman milo panasmenjadi pilihanku.
Selesai membancuh minuman, aku kembali semula ke mejaku. Kelihatan Kak Raihana, Zain dan beberapa lagi staf pejabatku sudah mendiami meja masing-masing.
“Eh, korang perasan tak tadi ada sebuah kereta sport mewah yang parking dekat dengan pejabat kita ni,” mula terdengar suara sumbang Zain yang memulakan cerita.
Aku sudah tahu yang apa yang akan dia ucapkan itu adalah mengenai aku. Dari ekor mataku, aku dapat melihat yang mata Zain melirik kepadaku. Aku buat-buat tidak tahu dengan apa yang Zain ucapkan.
“Aku perasan jugak, tapi aku terfikir-fikir jugak. Siapalah yang bertuah memiliki kereta semahal itu.” Zarina menyahut kata-kata Zain.
“Alah, pemilik kereta tu ada bersama dengan kita ni.” Zain berkias-kias.
“Eh, ya, ke? Siapa, siapa?” tak sabar-sabar Ayu menyampuk.
Mata Zain tepat memandangku. Sedangkan, aku buat-buat tak tahu. Mungkin memberi isyarat yang akulah pemilik kereta itu.
“Sarah, ke? Tak percayalah aku. Dia kan pakai motor je. Macam mana boleh pakai kereta mewah ni?” Zarina bertanya kerana tidak mempercayai lirikan mata Zain.
“Kalau korang tak percaya, tanyalah tuan empunya badan.” Zain menyerahkan tugas jawab menjawab kepadaku pula.
Kedua-dua pasang mata milik Ayu dan Zarina pantas saja memandang aku. Mungkin menginginkan jawapan dariku. Sementara itu, Kak Raihana sedikit pun tidak tertarik dengan isu yang di bangkitkan oleh Zain itu. Aku lihat dia sibuk dengan fail-fail yang menimbun di atas mejanya.
“Sarah, betul ke apa yang Zain cakapkan tadi tu?” serentak Ayu dan Zarina bertanya kepadaku.
Aku tidak menjawab pun soalan yang di ajukan oleh kedua-dua minah kepoh itu. Aku hanya mengangkat sedikit kedua-dua bahuku tanda tidak tahu. Mataku dan jemariku hanya tertumpu pada fail yang ada di atas mejaku. Aku sedikit pun tidak memandang wajah kedua sahabat itu.
“Korang dua orang ni takde kerja ke? Dah, dah. Duduk tempat masing-masing. Pintu kat depan tu dah nak buka.” Kak Raihana memberi arahan lagak seorang ketua saja. Sakaligus menyelamatkan aku dari segala pertanyaan yang tidak akan aku jawab.
Aku menghulurkan segaris senyuman kepada Kak Raihana sebagai tanda terima kasih dan Kak Raihana juga membalas senyumanku. Aku berjalan ke arah kaunter hadapan bila pintu hadapan akan di buka bila-bila masa saja.

Sekarang jam sudah menunjukkan pukul 5.00 petang. Aku mengambil keputusan untuk tidak balik dahulu. Aku biarkan semua teman sepejabatku pulang dahulu. Jika aku balik sekarang, pasti akan timbul pelbagai soalan dari kedua sahabat baik itu. Dan langkah yang selamat adalah aku perlu membiarkan mereka pulang dahulu.
Setelah itu barulah aku melangkah meninggalkan pejabatku. Aku merupakan orang terakhir keluar dari pejabat. Langkah di atur menghala ke arah kereta Ariff. Central lock kereta aku tekan. Ketika aku ingin membuka pintu kereta, barulah aku perasan yang hanya tinggal kereta Ariff saja di situ.
Seketika kemudian, kereta Subaru Impreza itu sudah meluncur di ats jalanraya. Perjalananku pulang ke rumag mertuaku hari ini begitu lancar sekali. Yalah, mana tak lancarnya, lagi sepuluh minit, azan maghrib akan berkumandang. Memang semua orang sudah sampai ke rumah masing-masing.
Aku sampai di perkarangan rumah mertuaku betul-betul ketika azan maghrib berkumandang. Kereta aku parkir elok-elok di dalam garaj. Kereta orang, kenalah jaga betul-betul. Kemudian, aku melangkah masuk ke dalam rumah. Tiada seorang pun yang kelihatan di ruang tamu.
Yang kedengaran hanyalah bunyi periuk belanga berlaga di dapur. Mungkin Mak Yam atau ibu sedang memasak makan malam di dapur. Aku mengagak di dalam hati. Tanpa menjenguk ke dapur, aku melangkah menaiki tangga. Tujuanku cuma satu, iaitu masuk ke dalam bilik dan berehat.
Sesampai saja di bilik, terus saja aku merebahkan tubuhku di atas katil. Terasa hilang seketika segala lenguh-lenguh sendi yang aku rasai tadi.

Sebulan lebih Ariff Zulkarnain bekerja di tengah lautan dan selama sebulan lebih jugalah dia tidak pulang ke darat. Sepatutnya dia bertugas selama sebulan sahaja tetapi oleh kerana salah seorang staf di situ memerlukan cuti kecemasan, jadi dia terpaksa menggantikan staf tersebut.
Lagipun memang sengaja dia menerima tawaran untuk menggantikan tugas staf tersebut. Dia tidak mahu pulang ke darat terlalu awal kerana tidak mahu mengadap muka isterinya. Dia jadi muak untuk menatap wajah yang telah menghancurkan segala rancangannya tentang masa depannya. Perempuan yang telah menggagalkan rancangannya untuk mengahwini kekasihnya, Hani.
Dan hari ini dia pulang juga ke darat. Sekarang dia sudah terpacak di depan pintu pagar rumah ibu dan abahnya. Van yang selalu menghantarnya baru saja berlalu. Di tengah matahari yang sedang terpacak di atas kepala, dia berjalan masuk ke dalam kawasan rumah mewah itu. Dari luar rumah, tidak kedengaran sebarang bunyi pun. Sunyi saja.
Perlahan-lahan tombol pintu Ariff Zulkarnain di pulas. Nampaknya pintu tidak berkunci. Kasut di kaki dia buka dan kaki di atur masuk ke dalam rumah. Memang sunyi sungguh rumah orang tuanya ketika ini. Beg pakaian yang di bimbit, di letakkan berhampiran tangga agar mudah untuk dicapai tika ingin melangkah ke tingkat atas nanti.
Ariff Zulkarnain mendengar ada bunyi yang di hasilkan di dapur. Perlahan-lahan dia melangkah ke arah dapur. Kelihatan Mak Yam sedang sibuk menyediakan juadah makan tengahari.
“Mak Yam, ibu mana?” Ariff Zulkarnain bertanya tiba-tiba.
Mak Yam yang mendengar suara orang terus saja memusingkan badan dan senduk kayu yang ada di tangan terus saja di angkat seperti ingin membelasah pencuri saja lagaknya.
“La, kamu rupanya. Buat terkejut Mak Yam saja. Masuk senyap-senyap macam pencuri. Dah lah tak bagi salam. Kalau tak tadi, dah benjol kepala kamu tadi kena senduk ni.” Mak Yam menuturkan kata sambil meletakkan kembali senduknya berhampiran dapur.
Sedangkan Ariff Zulkarnain hanya tersenyum dengan gelagat Mak Yam tadi. Silap dia juga. Tanpa salam, terus saja bertanya kepada Mak Yam. Terkejutlah orang tua itu.
“Dah rumah ni senyap saja. Takkanlah Ariff masuk dalam rumah ni kena buat bising-bising. Ariff ingat tak ada orang tadi. Sebab tulah Ariff tak bagi salam tadi. Pintu depan tu pulak Mak Yam tak kunci pun. Kalau pencuri masuk, dah habis dia orang sapu baru Mak Yam sedar.” Panjang Ariff Zulkarnain mengemukakan alasannya.
“Eh, Mak Yam tak kunci ke? Rasanya Mak Yam dah kunci lah tadi.” Mak Yam berkata sambil menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal.
“Mak Yam ni, suka main rasa-rasa. Lain kali periksa betul-betul.”
“Baiklah Tuan Muda.” Mak Yam membalas sedikit bercanda.
“Oh ya, ibu mana? Senyap sunyi saja rumah ni.”
“Ibu kamu ada hal dengan kawannya.” Mak Yam menjawab sambil tangannya ligat mengacau lauk di dalam periuk.
“Oh. Ariff naik dululah ya, Mak Yam. Ingat nak rehat kejap.”
“Emm, kamu nak makan tengahari tak? Kalau nak boleh Mak Yam hidangkan nanti.” Mak Yam menawarkan diri.
“Takpelah Mak Yam. Kalau Ariff rasa lapar nanti, pandai-pandailah Ariff ambik sendiri.” Ariff Zulkarnain melangkah ke arah tangga sebaik saja menghabiskan kata-katanya. Beg pakaian yang tadinya di letakkan di tepi tangga, di bimbit dan di bawa sekali ke tingkat atas.
Dia mengatur langkah menaiki anak tangga. Sampai di hadapan pintu biliknya, tombol pintu bilik di pulas perlahan-lahan. Matanya melilau memandang keadaan sekeliling biliknya. Di lihatnya keadaan bilik itu masih seperti sebelum dia keluar bertugas dahulu.
Tanpa berfikir panjang tentang keadaan di dalam biliknya, dia merebahkan badan di atas katil yang seakan-akan memanggilnya. Bukan sekarang masanya untuk dia buat rumusan tentang keadaan di dalam biliknya ini. Yang ada di dalam kepalanya hanyalah untuk berehat seketika. Sebaik sajan kepalanya mengenai bantal, terus saja dia di bual lena.
Dua jam selepas itu, Ariff Zulkarnain terjaga dari tidurnya. Dia terasa panas yang membahang sehinggakan dia berasa tidak selesa. Muka dan dan lehernya sudah di penuhi dengan peluh. Dari atas katil, dia terpandangkan penghawa dingin di dinding biliknya itu.
‘Patutlah panas. Aircond tak on rupanya.’ Rungut Ariff Zulkarnain dalam hati.
Dia bangun sambil mengibas-ngibas bajunya yang sudah separuh di basahi peluh. Secara tidak sengaja, dia terpandangkan jam di pergelangan tangannya. Jarum jam sudah menunjukkan pukul 3.05 petang. Dia merebahkan kembali tubuhnya di atas katil tanpa menekan butang on pada penghawa dingin. Niatnya hanya satu. Ingin menyambung kembali tidur yang terganggu seketika tadi. Matanya perlahan-lahan di tutup.
Tetapi, suara keriuhan yang datangnya dari tingkat bawah telah membuatkan matanya terbuka kembali.
“Siapa pulak yang mengacau ni. Mesti suara si Farah ni.” Rungut Ariff Zulkarnain sendirian.
Dia bangun semula. Kali ini kakinya ringan saja menghala ke arah rak penyidai tuala. Tuala miliknya di ambil dan kakinya terus menghala ke arah bilik mandi. Lima belas minit kemudian, dia keluar dari bilik mandi. Badannya hanya di tutup dengan tuala tadi dari pinggang sehinggalah paras lutut.
Ariff Zulkarnain membuka pintu almarinya. Satu persatu pakaian miliknya di dalam almari itu di beleknya. Tidak tahu yang mana satu hendak di pilih. Setelah puas di belek, akhirnya dia mencapai seluar pendek Bermuda dan baju hitam tanpa lengan. Santai saja gayanya. Dia tidak bercadang pun hendak keluar petang ini.
Selesai berpakaian, dia melangkah turun ke tingkat bawah. Sesampai di tangga ketiga terakhir, dia lihat Farah sedang asyik menonton siaran ulangan konsert akhir bintang Akademi Fantasia di saluran Ria, Astro. Farah, kalau dah mengadap televisyen, bom di tepi pun dia tak dengar. Itulah Farah.
Ariff Zulkarnain tidak menghiraukan Farah. Sebaliknya, dia melangkah ke arah dapur. Dari satu periuk ke satu periuk dia buka untuk melihat lauk apa yang Mak Yam masak hari ini. Nampaknya lauk kegemarannya iaitu ikan bawal masak kicap, kailan goreng campur dan telur tumis merah. Huh, terus saja perut dia terasa berkeroncong.
Pinggan di atas rak di capai dan nasi di dalam periuk elektrik di senduk ke dalam pinggan. Setelah itu, lauk-pauk yang tadinya sudah dia lihat, terus saja di letakkan di dalam pinggannya. Penuh satu pinggan. Hinggakan sudah tidak nampak rupa nasi.
Nasi yang sudah di penuhi dengan lauk-pauk itu di bawa ke depan. Ariff Zulkarnain melabuhkan punggungnya di tepi Farah. Dia jadi tumpang sekaki melihat televisyen sambil makan.
“Hisy, apa abang ni! Nak makan, makanlah kat meja tu. Nanti bersepah kat sini, jadi satu kerja pulak kena kemas.” Farah mula membebel.
‘Eh, Farah ni kenapa? Lambat sangat pick up. Aku dah nak habis separuh nasi ni, baru dia bersuara. Hisy, kuat betul penangan tv kat dia ni.’ Ariff Zulkarnain bersuara pelik di dalam hati.
“Eh, Farah ni kenapa? Lambat sangat pick up. Abang dah nak habis separuh nasi ni, baru Farah nak marah-marah. Hisy, kuat betul penangan tv ni kat Farah ye.” Ariff Zulkarnain menuturkan kembali apa yang terlintas di benaknya tadi.
“Iye ke?” Farah bertanya seakan tidak percaya.
“Iye la. Nampak sangat Farah kuat berangan. Apa yang Farah angankan tu?” sempat lagi Ariff Zulkarnain ingin mengorek apa yang adik bongsunya itu sedang fikirkan.
“Eh, takde apa-apalah. Abang je yang fikir yang bukan-bukan.” Jawab Farah, seakan cuba berdalih.
“Iya lah tu. Dah nampak terang-terang, lagi mahu berdalih. Farah, Farah.”
“Mana ada apa-apa. Abang je yang tasa macam tu. Huh, ikut suka abang lah. Malas Farah nak layan.”
Ariff Zulkarnain meneruskan menjamu makanan yang berada di dalam pinggannya dan Farah pula meneruskan tumpuannya pada peti televisyen. Sedang enak-enak Ariff Zulkarnain menjamah makanan, tiba-tiba, matanya terarah pada garaj kereta yang boleh nampak dari dalam rumah kerana pintu gelungsur terbuka.
‘Aik, ke mana pula kereta aku?’ soal Ariff Zulkarnain di dalam hati.
Seingat dia, semasa sampai tadi, dia tidak terpandang pun ke arah garaj itu. Talah, aman nak terpandangnya. Sebaik saja sampai tadi, dia terasa badannya sangatlah letih. Yang ada di dalam benaknya hanya satu iaitu dapat membaringkan tubuh di atas katil.
“Farah, kereta abang ke mana? Takde pun dalam garaj kereta tu.” Dia bertanya kepada Farah.
“Kereta tu, Kak Sarah yang pakai. Dia buat pergi kerja.” Selamba Farah menjawab. Matanya masih lagi tidak berganjak dari peti televisyen.
Apabila Ariff Zulkarnain mendengar jawapan yang keluar dari mulut adiknya itu, terus saja dia rasa tiada selera untuk menghabiskan nasi di pinggannya. Dan tiba-tiba juga terasa perasaan amarah membuak-buak di dalam dirinya. Kereta itu tidak pernah di sentuh oleh orang lain. Waima abahnya sekali.
“Siapa benarkan dia bawak kereta abang?” Ariff Zulkarnain bertanya dengan perasaan amarah yang di tahan-tahan.
“Ibu yang benarkan. Lagi pun tak salah dia bawak kereta abang. Bukannya milik orang lain. Milik suami sendiri jugak. Jadi, isteri pun boleh guna sama.”
‘Aik, Farah ni. Orang dah lah tengah marah, nak mengajar orang pulak.’ Ariff Zulkarnain meluahkan amarah di dalam hati.
Tanpa berkata dengan lebih lanjut, dia terus membawa pinggan nasi yang berada di tangan ke dapur. Makanan yang tidak habis itu di buang ke dalam tong sampah. Pinggan di biarkan di dalam sinki dan dengan pantas, dia membasuh tangannya. Setelah itu, langkahnya menghala ke tingkat atas.
Pintu bilik di buka dan kedengaran pintu di hempas kuat dari dalam. Terkejut Farah yang sedang menonton televisyen.
“Entah apa entah. Angin je memanjang. Tadi okay je cakap. Ni hempas-hempas pintu pulak. Hisy, tak fahamlah.” Rungut Farah dengan kelakuan pelik abangnya itu.

2 ulasan:

  1. bler diorang nie nak bbaik ....plezzz...smbg cpat...huhu

    BalasPadam
  2. best la cite ni....
    smbg lg ye... ^_^

    BalasPadam