Dangling Orange Hearts

Teman-teman mayaku

Khamis, 29 September 2011

KAU YANG KUSAYANG:BAB 11


MAJLIS perkahwinan Jun akhirmya tiba juga. Majlis akad nikah bermula pukul dua petang tapi seawal pukul 10.00 pagi, aku dah terpacak di depan pintu pagar rumah Jun. Pertama kali buat baju kahwin la katakan. Jun pun terkejut jugak bila tengok aku datang awal pagi kat rumah dia.
Hari ni aku memang aku tak pergi ke butik. Dari semalam lagi aku dah pesan kat Saira dan Miza. Begitu juga dengan segala tempahan pelanggan maya. Penghantaran seterusnya adalah esok.
Sekarang dah pukul 1.00 petang, pengantin lelaki akan sampai kurang sejam dari sekarang. Wajah Jun sudah siap di mekap. Huh! Memang tebal siot! Sekarang giliran aku pulak memakaikan baju pengantin ke tubuh genit Jun.
Sebaik saja Jun siap memakai bajunya, aku mula memainkan perananku mengubah baju tersebut agar sedang elok terletak di tubuh Jun. Nanti tak adalah tetamu yang datang mula cakap-cakap belakang berkenaan baju pengantin yang aku reka ini.
Tepat pukul 2.00 petang rombongan pihak lelaki sampai di perkarangan rumah keluarga Jun. memang segak si bakal pengantin lelaki dengan persalinan serba putih, sepadan sangat dengan Jun. dengan dua kali lafaz, Jun akhirnya sah menjadi milik Hairul. Wah! Bertuahnya Jun!
Kemudiannya pengantin bersalaman pula dengan ahli keluarga dan sahabat handai. Majlis selesai kira-kira pukul 5.00 petang. Dan berakhir juga tugasanku untuk petang itu. Aku bersiap-siap untuk pulang bila melihatkan para tetamu semakin berkurang.
Hari ni cuma berlangsung majlis akad nikah. Esok barulah diadakan majlis persandingan dan jamuan makan besar-besaran. Dan aku cuma ditugaskan untuk menyiapkan baju untuk majlis akad nikah sahaja. Manakala untuk majlis esok hari, Jun telah menempah dengan pereka lain.
Tapi Alhamdulillah. Aku syukur sangat, nampaknya percubaan pertama aku mereka sepasang baju pengantin berjaya. Dan jika ada lagi tempahan baju pengantin untuk masa akan datang, aku akan menerimanya, insya ALLAH.
Aku merapati Jun ang sedang berbual dengan kaum kerabatnya.
“Jun, aku mina diri dulu.”
“Laa, kau dah nak balik ke? Duduklah lama sikit, awal lagi ni.”
“Awal apanya. Dah lewat ni. Kau tengok jam kat tangan aku ni, dah pukul 5.15 tahu.” Aku menghulurkan tangan kiriku yang tersarung jam di pergelangan tangan.
“Emm, yalah. Tapi esok kau jangan tak datang pulak.” Pesan Jun lagi.
“Iya. Aku janji esok aku datang. Kau ni, dah ada cik abang pun nak berkepit dengan aku jugak.” Pantas aku membalas.
“Cik abang dengan kawan baik lain tau. Takkan semua masalah perempuan aku nak cerita kat cik abang aku. Huh, kau ni!” bidas Jun.
“Yalah, yalah. Bercakap dengan kau ni memang tak habis. Ada aje jawapannya. Okeylah, aku nak balik dulu. Nanti kalau balik lambat, mak aku bising pulak. Kau tahu-tahu sajalah mak aku tu.” Lanas aku menghulurkan salam sebelum berlalu pergi.

TEPAT pukul 8.00 pagi, aku sudah berada di dalam butikku. Miza dan Saira masih lagi belum menampakkan wajah. Biasanya mereka masuk kerja pukul 9.00 pagi. Aku datang awal ke butik sebab nak selesaikan segala tempahan pelanggan yang perlu di pos hari iu juga. Pukul sebelas nanti aku nak ke rumah Jun pula. Aku takut jika aku lewat menguruskan urusan pengeposan ini, maka lewatlah aku ke rumah Jun.
Kurang 10 minit ke pukul 9.00, Miza dan Saira sudah masuk memulakan kerja. Pintu hadapan butik terus dibuka tanpa lengah. Awal-awal pagi biasanya pelanggan kurang lagi. Tapi apabila tiba waku makan tengah hari, pelanggan mula ramai. Mereka biasanya terdiri daripada para pekerja kerajaan dan swasta yang terdapat di sekitar butikku ini.
Akhirnya aku berjaya menyiapkan tempahan pelanggan kira-kira pukul 10.15 pagi. Ada dua puluh bungkusan semua sekali. Dengan panas dan tanpa lengah, aku terus mengangkut semua bungkusan tersebut ke dalam kereta. Sebelum berlalu, aku sempat menitipkan pesan kepada Miza dan Saira yang aku akan masuk lambat sedikit pada petang itu.
Semalam aku sempat melawat teman baikku, Azlira di rumahnya sebaik saja dia menghantar mesej kepadaku. Dia bersalin awal seminggu daripada jangkaan doktor. Tapi anak kembar Azlira memang comel walaupun masih merah lagi. Geram aku melihat mereka. Kelam-kabut juga aku petang semalam berkejar ke pasar raya, membeli sebuah hamper untuk bayi-bayi comel Azlira itu. Sebelum berpamitan, sempat Azlira menasihatiku.
“Bila lagi kau nak ada anak macam ni? Janganlah tunggu lama-lama. Umur kita ni makin lanjut. Kau nak ke waktu kau dah bongkok, anak kau baru nak masuk sekolah. Jangan macam tu. Nanti menyesal tak sudah kau.” Kata-kata ringkasnya itu membuatkan aku terfikir-fikir sendiri.

 KETIKA aku sampai di perkarangan rumah Jun, aku lihat orang ramai sudah memenuhi ruang makan di bawah khemah yang telah didirikan. Tanpa lengah, aku terus melangkah masuk ke dalam rumah Jun. Aku lihat bilik Jun yang telah di ubah suai menjadi bilik pengantin sedang sesak dengan tetamu yang ingin bergambar dan bertemu dengannya.
Rombongan pengantin lelaki masih lagi belum tiba. Aku merapati Jun apabila melihat tetamu semakin berkurang di dalam bilik itu. Jun sedang sibuk di solek oleh mak andam.
“Tahniah, Jun!” ucapku sambil mengucup kedua-dua belah pipinya.
“Terima kasih. Lepas ni giliran kau pulak.”
“Aku? Lambat lagilah kalau kau nak tunggu nasi minyak aku.” Gumamku perlahan.
“Eh, kau ni. Jodoh pertemuan semuanya di tangan ALLAH. Insya ALLAH, mana tahu jodoh kau ada dalam masa terdekat ni.”
“Jun…” meleret aku menyebut namanya.
“Dah, tak payah kau nak cakap banyak. Kau dah makan ke belum ni?” soalan Jun mengalihkan topik yang dia bangkitkan pada awalnya.
Aku menggelengkan kepala.
“Kau pergilah makan dulu. Tapi nanti lepas makan, kau jangan balik terus, kau temankan aku kat sini ya.”
“Iyalah tuan puteri.” Sindirku secara terang-terangan.
Aku berlalu keluar dari bilik pengantin itu. Mataku memandang sekilas pada jam di pergelangan tangan. Sudah pukul 12.00 tengah hari. Dalam sejam lebih lagi pihak pengantin lelaki akan sampai. Kakiku terus di atur ke arah khemah yang menyediakan makanan.

“KENAPA kau kelam-kabut ni? Cuba bawak bertenang. Nanti habis rosak mekap kat muka kau tu.”
“Fiza, kau kena tolong aku. Dah tak ada sesiapa yang boleh tolong aku.” tiba-tiba Jun merayu denganku.
“Tolong apa? Cuba kau cakap dengan aku satu-persatu, aku tak fahamlah kalau kau duk gelisah macam ni.”
“Tolong jadi pengapit aku.”
What?!” spontan bibirku terjerit kecil.
“Tolonglah. Kau aje yang boleh tolong aku. Please.” Jun merayu lagi.
Masa makin genting. Pihak pengantin lelaki akan tiba bila-bila masa aje dari sekarang. Dan aku disuruh menjadi pengapit? No way!
“Fiza…” nak pujuk punya pasal, melet-leret dia sebut nama aku.
“Kau sedar tak ni? Kau tengoklah aku ni macam mana, dahlah gemuk. Nanti tak pasal-pasal majlis kau cacat disebabkan aku. Sebelum ni siapa yang akan jadi pengapit kau?”
“Aku masih waras lagi. Sebelum ni sepupu aku yang sepatutnya jadi pengapit aku tapi baru tadi dia call aku bagi tahu dia tak dapat datang. Entah hal apa pun aku tak tahu sampai penting sangat katanya. Fiza, tolonglah. Kali ni aje. Please, please!”
“Eh, tak naklah aku! Kau carilah sepupu kau yang lain. Ha, kau kan ramai kawan, suruh ajelah salah seorang dari kawan kau tu jadi pengapit kau. Aku tak nak!” keputusanku bulat.
“Masalahnya sekarang, semua kawan-kawan aku dah kahwin. Cuma kau aje yang tak kahwin lagi. Tolonglah aku, kau tak kesian ke kat aku? Nanti bersanding tanpa pengapit,” Si Jun ni dah buat muka sedih dia dah.
“Jun, pihak lelaki dah sampai. Bersedialah, kita nak turun ni.” Suara salah seorang saudara Jun mematikan perbualan antara kami.
Aku lihat Jun bangun, bersiap-sedia untuk turun ke pelamin di tingkat bawah.
“Tak apalah kalau kau tak nak jadi pengapit aku. Nampaknya aku bersanding tanpa pengapitlah hari ni.” Lirih Jun bersuara.
Aku mematungkan diri. Berfikir sejenak. Sempat lagi berfikir tu pada saat-saat genting macam ni!
“Okeylah, okeylah. Aku jadi pengapit kau.” Tuturku perlahan.
Akhirnya aku bersetuju juga menjadi pengapit bidan terjun kepada Jun. Jun yang baru sahaja melangkah melepasi pintu biliknya berpatah balik dan mendapatkan aku.
“Betul ke apa yang kau cakapkan tu? Aku tak salah dengarkan.” Terus wajah sayunya tadi bertukar girang. Amboi, kau ni Jun, pandai betul main drama!
“Aku tak ulang dua kali apa yang aku cakapkan. Nanti kang aku tarik balik kata-kata aku tu, baru padan dengan muka kau.” Ugutku.
“Okey, okey. Jom.” Jun terus menarik tanganku.
“Wei, aku ni tak payah mekap ke?”
“Alah, kau dah lawa tu. Cepatlah!” Jun terus menggesa aku. Susah betullah bila orang dah tak sabar ni.
Aku mengiringi langkah Jun menuruni anak tangga rumah berkembar itu. Sesampai di anak tangga paling akhir aku lihat pengantin lelaki melangkah merapati Jun. Mataku terpaku memandang si pengapit lelaki yang sedang berdiri di sebelah Hairul. Si pengapit mengenakan sepasang kaca mata hitam pada wajahnya.
‘Macam pernah jumpa, tapi di mana ya?’ hatiku menyoal sendirian.
Aku tersedar dari lamunan apabila terasa Jun menarikku mengikuti langkahnya ke pelamin. Soalan di dalam hati aku biarkan tanpa jawapan. Majlis persandingan Jun dan Hairul berjalan dengan jayanya dan sangat meriah.
Dalam pada aku memainkan peranan sebagai pengapit Jun, mataku sesekali mencuri pandang kepada si pengapit yang berdiri di sebelah Hairul. Aku tak akan berpuas hati selagi aku tak tahu siapa empunya diri lelaki itu.
Selepas selesai majlis persandingan, pengantin meminta diri untuk menukar pakaian. Lima belas minit kemudian, majlis diteruskan dengan upacara memotong kek setinggi lima tingkat dan majlis makan beradab. Majlis secara keseluruhannya selesai pada pukul lima petang. Aku betul-betul letih ketika itu. Sebaik saja tetamu berangsur pulang, aku juga turut meminta diri.
“Jun, aku balik dulu.”
“La, kau dah nak balik ke?” lagi mau tanya pulak. Nak suruh aku tidur kat sini ke?
“Kenapa? Kau nak aku tidur kat sini ke? Habis, cik abang kau tu kau nak campak ke mana?” laju bibirku menyoal.
“Amboi, mulut! Tak ada insurans langsung!” Aku ketawa perlahan melihatkan reaksi Jun.
“Eh, siapa yang jadi pengapit Hairul?” soalan yang aku pendam di dalam hati aku muntahkan jua.
“Oh, tu kawan Hairul, Aril nama dia. Kenapa? Kau berkenan ke? Kalau berkenan boleh aku kenenkan.”
“Eh kau ni, ke situ pulak. Nama dia Aril? Emak dia bukan ke nama Aunty Ida?”
“Entahlah. Aku pun tak tahu. Tapi kalau tak salah aku, mak ayah dia ada pangkat Datuk Datin.”
Aku rasa apa yang aku fikirkan dengan maklumat yang Jun beritahu adalah sama. Adakah dia Aril anak Aunty Ida?
Aku berpamitan dengan Jun sebelum berlalu dari majlisnya itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan