Dangling Orange Hearts

Teman-teman mayaku

Selasa, 21 September 2010

Kalau Sudah Sayang : BAB 15

Manakala itu, Syira dan Farah bersiar-siar dengan kakak ipar mereka yang sorang ni. Kagum sungguh mereka berdua dengan keadaan kampung itu. Sungguh nyaman sekali. Mereka berdua tidak pernah dibesarkan dalam keadaan desa seperti itu. Ini kerana mereka dibesarkan dibandar Kuala Terengganu. Baru tiga tahun kebelakangan ini mereka menetap di Kampung Tok Jembal disebabkan abah yang mahu lari daripada kesibukan bandar.
“Wah, best sungguh duduk kat kampung ni. Kiri kanan jalan dihiasi dengan kehijauan pokok. Mesti keadaan pagi-pagi disini nyaman, kan Kak Sarah?” tanya Farah.
“Memang kat sini, kalau pagi-pagi udaranya nyaman. Best sangat. Kalau suka duduk kat sini, selalu-selalulah datang ke sini.” Aku mempelawa mereka.
“Kalau Farah okey je tapi takde orang nak hantar Farah ke sini. Nak bawak kereta atau motor sendiri Farah takde lesen. Kalau Kak Syira bolehlah. Dia ada kereta.”
“Eh, akak cuma ada kat sini bila cuti semester je. Tak boleh jugak nak datang selalu.” Syira menyampuk percakapan adiknya.
Jika tidak salah aku, Syira adalah sebaya denganku. Tapi nasibnya sungguh baik. Dapat melanjutkan pelajaran ke universiti. Bukan macam aku ni. Kena kerja dan lepas tu kena kahwin muda pula tu. Jika tidak, aku juga sedang berada di universiti juga sekarang ini. Seperti Syira.
“La, sudah-sudahlah tu. Takpe kalau datang sekali-sekala je. Kalau datang selalu dan asyik lihat muka yang sama je, mesti jemu kan.” Aku berseloroh dengan mereka ila dilihatkan mereka berdua seakan hendak bergaduh saja. Macam budak-budak. Aku mengomel didalam hati.
Ketawa Syira dan Farah dengan kata-kata aku itu. Mungkin di dalam hati mereka berkata, bertuahnya Abang Ariff dapat isteri macam Kak Sarah. Best! Tapi abang langsung tak menghargai kurniaan yang cukup terindah ni. Hisy, pandai-pandai saja aku membuat telahan hati orang.
“Dah, jomlah. Kita jalan kat depan tu. Masih luas lagi sawah padi kat depan tu. Nak rasa tak meniti atas laluan pemisah antara sawah padi?” aku bertanya, saja mengumpan adik-adik iparku.
Laju Farah dan Sarah menganggukkan kepala. Begitu teruja mereka dengan usul yang dikatakan oleh aku.
“Kalau macam tu, jom!” ajakku.
“Jom!” serentak Farah dan Sarah bersorak.
Begitu gembira lagak mereka. Gembira sungguh aku melihatkan gelagat mereka. Di rasakan hilang masalah yang terbeban dikepala. Biarlah, jika melayan mereka berdua dapat mengurangkan beban yang di galas, aku sanggup menanggungnya.

Encik Abdul Rahman, Puan Junaidah dan dua anak daranya meminta diri bila di rasakan senja makin berlabuh. Bimbang bila di biarkan rumah tanpa orang. Yalah, pembantu rumah mereka dan pemandu mereka meminta cuti untuk menghadiri kenduri kahwin saudara mereka.
“Abang, kakak. Kami sekeluarga meminta diri dulu. Takut pula tinggal rumah tanpa orang.” Encik abdul Rahman meminta diri, mewakili mereka sekeluarga.
“Yalah, bawa kereta tu hati-hati.” Pesan Encik Abdul Rahman.
Hon dibunyikan sebelum kereta berlalu dari perkarangan rumah tradisional Terengganu itu. Syira dan Farah melambai-lambai tangannya ke arah Encik Roslan sekeluarga.
Perjalanan di teruskan memasuki jalan besar. Ketika mata Farah dan Syira sedang enak dijamu dengan pemandangan sekitar perjalanan, ibu mereka bersuara memecahkan lamunan yang baru saja mereka anyam.
“Bila Abang Ariff balik nanti, kamu jangan beritahu yang kita pergi ke rumah isterinya. Ibu nak rahsiakan perkara ni dari pengetahuan dia. Jangan juga terlepas cakap.”
“Baiklah, bu.” Jawab Farah dan Syira perlahan.
Encik Abdul Rahman yang sedang memandu hanya menumpukan pemanduannya. Dia mendengar apa yang dipesan oleh isterinya terhadap dua anaknya.
Sesampai di rumah, mereka melihat kasut kerja Ariff Zulkarnain sudah berada di atas rak kasut. Ini bermakna Ariff Zulkarnain sudah sampai di rumah.

Jam sudah menginjak ke pukul tiga pagi. Ariff Zulkarnain memutuskan untuk pulang sahaja kerana hari sudah lewat malam sangat. Dia menghampiri Hani yang sedang asyik bercakap dengan teman-temannya.
“Jom, kita balik. Dah lewat sangat ni.” Ariff Zulkarnain mengajak Hani pulang.
“Dah nak balik ke? Awal lagilah.” Jawab Hani. Sambil itu dia melihat jam di tangannya. Dalam kesamaran cahaya itu, jam ditangannya baru menunjukkan pukul 3.10 pagi.
“You nak balik ke tak? I dah nak balik ni. Kalau you tak nak ikut I balik, you suruh saja kawan-kawan you yang hantarkan.” Malas Ariff Zulkarnain mahu melayan Hani.
“Yalah, yalah. I ikut you.” Hani terpaksa akur dengan kata-kata Ariff Zulkarnain. Kalau tidak, siapa yang nak hantarnya pulang. Teman-temannya pasti akan pulang dengan pasangan masing-masing. Dia mencapai tas tangannya. Dia meminta diri daripada rakan-rakannya.
“Hei, semua. Aku balik dululah. Ariff dah nak gerak tu.”
Hani melambai-lambai kearah teman-temannya sebelum mengekori langkah Ariff Zulkarnain. Di dalam hati dia merungut. Iyalah, baginya masih awal lagi untuk balik. Dia tak habis lagi berbual dengan teman-temannya. Mereka berjalan ke arah kereta Ariff Zulkarnain. Setelah central lock kereta di tekan, lalu, Hani masuk ke dalam kereta. Dia menghempaskan punggungnya dia atas kerusi kereta. Marah saja lagaknya.
Ariff Zulkarnain pula buat-buat tidak memahami dengan tingkah laku yang Hani tunjukkan. Lantak kaulah nak protes ke nak apa. Yang penting, aku nak balik! Ariff Zulkarnain membebel di dalam hati. Malas dia nak layan perangai Hani. Silap sikit nak marah. Kadang-kadang tak tahan juga dia dengan perangai Hani itu.
Sepanjang perjalanan sunyi sepi. Tiada perbualan yang berlaku antara Ariff Zulkarnain dan Hani. Sehinggalah sampai di dalam perkarangan rumah Hani, sepatah perkataan pun tidak terkeluar dari mulut Ariff Zulkarnain mahupun mulut Hani.
Sampainya dihadapan apartmentnya, Hani terus keluar dari kereta Ariff Zulkarnain tanpa sepatah perkataan. Tanpa ucapan selamat tinggal seperti biasa. Kuat pintu kereta Ariff Zulkarnain di hempas oleh Hani. Setelah Hani keluar dari keretanya, Ariff Zulkarnain terus memecut keretanya keluar dari kawasan apartment itu. Ini bukan masanya untuk memujuk Hani. Biarlah dia dengan marahnya dia dulu.
Ariff Zulkarnain memandu tanpa arah. Tidak tahu hala tuju yang hendak di tuju. Setelah berfikir-fikir, dia tidak boleh balik ke rumah orang tuanya sekarang kerana pasti dia akan bertembung dengan ibu dan abahnya. Setelah itu, mereka akan selalu menyuruh dia pergi jemput perempuan itu.
“Huh, bosan sungguh! Asyik-asyik perempuan tu. Entah, apa yang istimewa sangat dengan perempuan tu aku pun tak tahu. Nampak macam bodoh je. Maklumlah budak kampung.” Ariff Zulkarnain merungut-rungut sendirian.
Setelah puas dia berpusing-pusing sekitar bandar Kuala Terengganu, dia akhirnya memutuskan untuk bermalam dirumah miliknya yang dia beli dua tahun lalu. Rumah banglo dua tingkat itu terletak di Kuala Ibai. Dia memasuki ke dalam rumah setelah memarkir kereta didalam garaj. Suis lampu di tekan.
Keadaan ruang tamu rumah itu masih lagi seperti dulu. Cuma, sedikit berdebu. Mungkin kerana dia sudah lama tidak ke sini. Kunci rumah dan kunci kereta di lemparkan ke atas meja kopi di ruang tamu. Matanya sudah betul-betul layu. Dia lantas berlalu ke tingkat atas. Langkahnya berhenti di depan bilik tidur utama. Dia memasuki bilik itu. Keadaannya juga teratur. Sepatutnya rumah ini tempat tinggal dia dan Hani selepas kahwin. Tetapi apa yang dirancang tidak tercapai.
Ariff Zulkarnain merebahkan badannya ke atas katil. Matanya terus terpejam. Pakaian yang dipakai tidak bersalin.

Aku sungguh gembira menerima kunjungan adik-adik iparku kelmarin. Melayan mereka dapat mengurangkan beban masalah yang aku tanggung. Sangkaku anak orang kaya mestilah sombong dan tidak bertegur sapa dengan orang biasa sepertiku. Tetapi sangkaanku meleset sama sekali. Mereka berdua sungguh baik sekali. Peramah pula tu.
Mereka ingin sangat melihat sekeliling kampungku yang dikelilingi oleh sawah-sawah padi dan kebun buah-buahan. Tidak terkejut aku bila mereka katakan yang mereka tidak pernah berkunjung ke kampung yang mempunyai sawah padi. Mereka kan anak bandar. Memang tidak pernah melihat sawah padi dari dekat.
Aku bawa mereka bersiar-siar disekitar kampung. Gembira aku melihat gelagat mereka. Sedikit pun mereka tidak janggal denganku. Mereka melayan aku seperti aku ni kakak kandung mereka dan bukannya kakak ipar mereka.
“Acik, acik.” Panggil ucu. Malas aku menyahut.
“Acik, acik.” Ucu masuk ke dalam bilik.
Aku yang ketika itu pura-pura tidur. Malas aku hendak melayan ucu. Kalau dia panggilku, pasti ada perkara yang dia hendakkan. Ataupun dia nak mengajakku keluar.
“Acik, acik.” Panggil ucu lagi.
Melihatkan aku tidak berganjak dari pembaringan, dia lantas menggeletek pinggangku. Itulah kelemahanku. Aku geli bila orang menggeletek pinggangku. Aku cepat-cepat bangun. Ketawa ucu dengan gelagatku.
“Ada apa ucu panggil acik ni?” aku pura-pura marah kepadanya. Tetapi ucu terus-terusan ketawa. Dia tidak menghiraukan langsung yang aku marah tadi.
“Ucu, apa hal panggil acik? Janganlah ketawa, jawablah acik tanya ni.”
“Yalah, yalah. Begini, esok keputusan PMR dah keluar, acik teman ucu boleh tak?”
“Tapi, acik kerjalah esok. Ucu pergi dengan kawan-kawan tak boleh ke?”
“Alah, acik ni. Sekolah ucu tu jauhlah. Lagi pun, mana ada kawan ucu yang satu sekolah tinggal kat sini. Acik, bolehlah.” Ucu terus-terusan memujukku.
“Acik tak bolehlah. Esok acik kerja. Emm, apa kata ucu suruh along temankan. Ataupun Kak Anisa yang temankan. Along dan Kak Anisa kan ke cikgu sekolah.”
“Alah, tak bestlah kalau acik takde.”
“Alah, pergi jelah dengan alaong atau Kak Anisa. Acik SMSlah nanti bila ucu dah dapat keputusan. Okey?”
“Okey, okeylah. Kena pergi dengan along jugak.”
“Kalau macam tu, pergi telefon along cepat. Tanyakan dia ada kerja ke tak esok. Nanti lewat-lewat telefon takut dia ada agenda lain pulak.”
“Yalah,yalah. Ucu pergi telefon along sekarang.” Ucu bangun dari duduk atas katil.
Aku hanya mengekori langkah ucu dengan ekor mataku. Aku membaringkan semula tubuhku di atas katil. Kacau sungguh budak ni. Nak tidur pun tak senang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan