Dangling Orange Hearts

Teman-teman mayaku

Isnin, 26 April 2010

Kalau Sudah Sayang : BAB 8

Dengan sekali lafaz, aku sah menjadi isteri kepada Mohd Ariff Zulkarnain bin Abdul Rahman. Setitis air mata menitis dipipiku. Tak tahu apa makna air mata itu. Sama ada air mata gembira atau air mata sedih, aku tak pasti.
Aku tidak sama sekali menyangka yang aku akan berkahwin pada usia dua puluh satu tahun seperti sekarang ini. Berkahwin pula bukan dengan suami tercinta tetapi dengan pilihan keluarga. Itu tidak membuatkan aku terkejut kerana kesemua adik-beradikku di larang sama sekali bercinta. Ayahku begitu menjaga anak-anaknya. Dia tidak mahu orang kampung mengata keluarga mereka yang boleh mengaibkan maruah keluarga.
Selesai tok kadi mengaminkan doa, Ariff merapatiku. Sekarang masa untuk menyarungkan cincin. Sebentuk cincin emas putih bertatahkan sebutir berlian disarungkan oleh Ariff ke jariku. Aku membalas dengan menyarung cincin perak ke jari Ariff. Aku menundukkan kepala selepas itu untuk mengucup tangannya. Terketar juga tanganku.
Semua yang aku lakukan adalah seperti mana yang dilakukan oleh pasangan yang berkahwin. Dihadapan orang bolehlah berlakon. Bila berdua nanti tak tahu lagi. Aku tak tahu nak berhadapan dengan Ariff bila berdua nanti.
Aku menerima sembilan dulang hantaran daripada pihak Ariff dan pihakku membalas sebelas dulang hantaran. Tetapi malam akad ni kah hanya disertakan tiga dulang hantaran sahaja. Yang melibatkan barang yang penting sahaja. Ia terdiri daripada dulang mas kahwin, sebuah Al-Quran dan sebentuk cincin perkahwinan. Hantaran yang selebihnya, dibawa semasa majlis kenduri kahwin disebelahku esok.
Selesai majlis akad nikah dimasjid, kami bersurai pulang ke rumah masing-masing. Ketika ini aku tidak perlu lagi mengikutnya ke rumah pihak lelaki. Bila kenduri dipihak lelaki baru aku perlu ke sana.
Aku sampai dirumahku tepat pukul 11.30 malam. Pada siang tadi rumahku sudah penuh dengan penduduk kampung yang datang untuk bergotong-royong menyediakan bahan yang diperlukan esok. Esok taklah kelam-kabut. Mengikut perancangan yang ditetapkan, kerja-kerja memasak juadah berlangsung seawal pukul 7.00 pagi. Tidaklah tetamu yang datang esok tertunggu-tunggu untuk makan.

Tetamu sudah pulang semuanya. Aku mengeluh keletihan. Letih melayan tetamu yang datang. Kawan-kawan sepejabat dan kawan-kawan sekolahku juga datang ke majlisku. Ada teman persekolahanku yang datang tidak menyangka yang aku sudah bergelar suami orang. Rata-rata temanku sedang menuntut di universiti. Aku je yang tak pernah menjejaki universiti.
Lebih membuatkan aku teruja adalah dengan kehadiran teman baikku, Liyana. Aku cukup-cukup gembira menyambut kehadirannya. Dia mengatakan yang dia sampai di Terengganu malam tadi. Dia akan pulang semula ke Skudai pada esok hari. Liyana cuma pulang seketika sahaja untuk menghadiri majlisku. Tambah lagi kenduriku ini berlangsung pada cuti hujung minggu. Dia juga berkata kepadaku yang majlis pada minggu depan dia tak dapat turut serta. Hanya minggu ni sahaja yang dia balik.
Sedikit terkilan juga aku dengannya. Tetapi disebabkan tuntutan kuliah terpaksa aku lepaskan dia. Bukan apa aku takut aku tak dapat berjumpa dengan Liyana lagi selepas ini. Iyalah, faham-faham sajalah bila sudah bergelar isteri orang. Pergerakan jadi terbatas.
Ariff pula sudah pulang ke rumahnya. Aku jadi pelik juga. Sepatutnya dia ada disini, dirumah emak mertua sendiri. Tetapi dia pulang ke rumahnya selepas selesai majlis tadi. Aku tertanya-tanya, apa guna kahwin kalau perhubungan dingin yang amat. Sepanjang majlis berjalan hari ini, aku tidak sedikit pun berpeluang bercakap dengan Ariff. Hati kecilku terasa juga.

Seminggu berlalu. Sekarang majlis di pihak Ariff sedang berlangsung. Majlis yang sungguh gah itu berlangsung di hotel bertaraf lima bintang, Hotel Primula Parkroyal. Majlis gah memang sesuai dengan tempatnya. Majlis dijalankan penuh gilang-gemilang.
Aku tidak tahu jemputan yang hadir terdiri orang besar-besar dan orang penting dalam negeri. Terasa kerdil pula diri ini. Aku tidak tahu keluarga Ariff yang aku nikahi ini adalah tergolong dari kalangan keluarga berada. Sebelum kahwin, aku langsung tidak dimaklumkan. Terasa janggal pula bila aku berdiri ditengah-tengah orang kaya ini.
Sepanjang seminggu sebelum majlis disebelah Ariff dilangsungkan, dia tidak sekali pun menjengukku dirumah orang tuaku. Seperti tiada perasaan untuk menjengukku. Ada juga emak dan ayah ada bertanya tentang Ariff. Aku tidak menjawab pertanyaan itu. Persoalan itu seharusnya dijawab oleh Ariff.
Majlis dimulakan dengan aku dan Ariff berjalan masuk ke dalam dewan utama hotel. Kami diarak menuju pelamin yang sudah dihias indah. Kami mengenakan baju tradisional dari fabrik satin dan renda perancis. Baju rona biru laut menjadi pilihan.
Umpama Wedding Of The Year. Aku dan Ariff didudukkan di atas kerusi Cleopatra. Kemudian kami ditepung tawar oleh hadirin yang hadir. Tetamu kehormat diberi penghormatan untuk menepung tawar kami. Selepas itu barulah diikuti oleh ibu bapa kami dan sanak saudara kami.
Semua aturcara yang dijalankan hari ini sudah dilakukan latihan berkali-kali sejak dua hari yang lalu. Pereka pelamin yang juga ditugaskan menjadi tukang atur acara yang akan berlangsung, terlalu susah hati. Takut kami tersilap melakukannya bila menjelang hari sebenar.
Sesudah majlis menepung tawar, kami disuruh ke bilik yang telah disewa di hotel ini untuk menukar baju. Selepas ini acara memotong kek pula. Pakaian yang akan aku pakai ialah sehelai gaun pengantin yang telah direka menutup aurat. Sesuai dengan penampilanku yang bertudung. Warna baju pengantin yang tersarung ditubuhku adalah putih. Manakala Arif pula mengenakan sepasang sut tuksedo rona hitam.
Selesai mengenakan pakaian, kami sekali lagi diarak menuju ke arah kek yang akan dipotong. Kek setinggi lima tingkat itu cukup cantik untuk dimakan. Seperti kebiasaanya, apabila ada acara memotong kek, pasti selepas itu acara menyuap kek pula. Aku hanya menurut sahaja apabila kek disuapkan ke mulutku. Berlakon didepan orang, bolehlah. Didalam hati hanya TUHAN yang tahu.
Selesai sudah majlis persandingan disebelah pihak lelaki yang berlangsung penuh gilang-gemilang sekali. Tetamu yang datang sudah beransur pulang. Begitu juga dengan emak, ayahku dan ibu abah mertua. Kami bersalaman dengan tetamu sebelum tetamu berlalu pulang.
Setelah tetamu berlalu pulang, aku dan Ariff melangkah ke bilik hotel yang telah disewa. Aku melangkah masuk ke dalam bilik itu. Aku mencapai baju kurung yang memang aku bawa dari rumah sebelum berlalu masuk ke dalam bilik air. Ketika aku masuk tadi, Ariff duduk dibirai katil dan ketika aku keluar dari bilik air, Ariff masih duduk disitu.
Tiada perbualan yang berlaku diantara kami. Hanya kebisuan yang menemani. Pintu balkoni bilik yang terbuka telah membawa angin masuk. Sementelah lagi bilik ini memang menghadap pantai Batu Buruk.
“Kenapa kau setuju kahwin dengan aku?” Ariff bersuara dengan nada yang keras.
Terkejut aku dibuatnya. Apa punya soalan ni? Pelik betul soalan si Ariff ni? Selepas kahwin baru dibangkitkan perkara ini. Kenapa tidak ditanya sebelum ini?
“Hoi, aku tanya ni!! Kenapa kau setuju kahwin dengan aku? Pekak ke kau ni?” sergah Ariff pula.
Hampir gugur jantungku bila disergah begitu. Ya ALLAH, kuatkanlah imanku.
“Semua pilihan keluarga, saya hanya mengikut sahaja.” Jawabku perlahan.
“Mustahil kau kahwin sebab ikut cakap mak ayah kau? Mesti ada udang disebalik batu. Aku kan anak orang kaya. Kau tu pulak cuma anak orang miskin. Mesti ada orang hasut kau. Baik kau cakap.” Tohmah Ariff.
Hasut apa pulak ni? Nak cakap macam mana, kalau tak ada orang hasut aku. Angin betul mamat ni..
“Takde orang hasut sayalah. Ini keputusan saya sendiri. Takde maknanya main hasut-hasut.” Tukasku.
“Alah, jangan nak soroklah. Aku tahu, mesti ada yang suruh kau buat kerja ni.” Provok Ariff.
Aku diam. Malas nak menjawab. Ariff melangkah menghampiri balkoni. Aku mengekori langkahnya dengan ekor mataku. Ariff juga terdiam.
“Huh!” dengus Ariff.
“Aku sebenarnya sudah ada pilihan sendiri. Tapi disebabkan kau pilihan hati aku di tolak mentah-mentah oleh ibu dan abah. Aku terpaksa terima kau. Aku tak ada sekelumit pun perasaan terhadap kau! Kekasih aku lebih cantik dari kau. Bukan macam kau terlalu kekampungan sangat. Macam mana nak bergandingan dengan aku. Sedarlah diri tu sikit. Aku sikit pun takde rasa sayang kat kau tapi aku tidak akan menceraikan kau. Tapi aku akan gantung kau tak bertali mulai hari ni! Aku tidak akan sekali-kali melepaskan kau.” terpana aku tatkala mendengar kata-kata Ariff sebentar tadi.
Aku terasa sungguh-sungguh terhina. Tidak pernah orang menghina aku sampai sebegitu sekali. Macamlah aku ni manusia yang tak layak tinggal dibumi ALLAH ini. Aku sedar, aku hanya miskin. Tidak seperti dia yang dibesarkan didalam keluarga yang punya segala-galanya. Aku sedar diriku siapa. Aku sedar, keturunanku dari golongan miskin tapi janganlah hina kami sedemikian rupa.
Tanpa berfikir panjang, aku terus melangkah untuk keluar dari bilik ini. Terasa panas pula dalam bilik ini. Lelaki seperti ini tidak perlu diberi muka. Tak perlu aku berlama-lama disini. Tiada gunanya. Aku keluar dengan membimbit beg pakaian yang aku bawa tadi. Aku terus melangkah dan melangkah tanpa menoleh ke belakang.
Tiba dihadapan lif, aku memasuki lif yang sudah tersedia terbuka. Tiada air mata yang mengiringiku. Aku tidak berasa sedih walau sedikit pun. Aku menjadi kuat. Entah dari mana datangnya kekuatan tersebut.
Sampai ditingkat paling bawah hotel, aku terus ke pintu utama. Aku mengatur langkah dengan lajunya. Sehinggakan tidak sedar yang aku di perhatikan oleh para pengunjung hotel dan pekerja hotel. Nasibku begitu baik. Sebuah teksi sudah tersedia menunggu didepan pintu utama hotel. Tanpa menunggu lama, aku terus menyambar teksi tersebut.
“Pak cik, ke Kampung Gelugor.” Arahku kepada pemandu teksi tersebut.
Aku membisu sepanjang perjalanan ke kampungku. Ada juga sekali-sekala pak cik yang memandu teksi itu memandang ke belakang, ke arahku melalui cermin pandang belakang. Mesti dalam kepalanya penuh dengan tanggapan yang tidak baik. Ah, pedulikan. Yang penting aku perlu sampai cepat dirumah. Aku tak mahu mengenangkan lagi apa yang baru aku hadapi sebentar tadi.

Sepuluh minit kemudian, teksi yang aku naiki sampai di perkarangan rumah orang tuaku. Setelah membayar tambang kepada pemandu teksi, aku berlalu ke tangga rumah. Perlahan-lahan aku mendaki tangga.
Tuk… tuk.. tuk…
Aku mengetuk pintu utama rumah tersebut. Kelihatan rumahku sudah gelap gelita. Mungkin semua isi rumah sedang diulit lena.
“Mak, mak. Buka pintu ni mak.” Panggilku dari luar.
Lebih kurang lima belas minit kemudian. Aku terdengar ada orang membuka selak rumahku. Mungkin emakku. Bila ternampak kelibat emakku, aku terus memeluk emakku. Dan ketika inilah, air mataku mengalir tanpa dapat ditahan-tahan.
“Eh sa, kenapa ni?” terpinga-pinga emakku dengan perlakuanku sebentar tadi. Ayahku juga ada sama turut terlopong. Aku tidak menjawab soalan yang emakku utarakan. Terasa tiada semangat untuk menjawab soalan itu.
“Jangan tanya lagi, Yah. Bawa dia masuk ke dalam dulu.” Arah ayahku pula.
Aku hanya menurut bila emak dan ayahku menyuruh aku masuk ke dalam rumah. Aku didudukkan di atas kerusi kayu yang terdapat diruang tamu rumah itu. Tanganku masih memeluk emakku. Air mataku juga seperti tak mahu berhenti dari mengalir.
“Syyy… sudahlah tu. Cuba cerita kat mak, ayah, apa yang berlaku sebenarnya ni? Sepatutnya Sa sekarang berada dalam keluarga Ariff,” emak cuba menenangkanku.
Aku tidak menjawab. Masih dengan esakkanku.
“Sa jangan menangis macam ni. Kalau Sa asyik menangis macam ni, sampai esok pun mak dan ayah tak tahu apa masalahnya. Cuba Sa cerita perlahan-lahan.” Pinta ayahku pula. Lembut sahaja dia bersuara.
“Sebenarnya… Err sebenarnya…” kata-kataku mati disitu. Seakan tidak mahu keluar dari mulutku.
Emak dan ayah berada didepanku setia menunggu apa yang akan aku katakan.
“Sebenarnya Ariff dah gantung Sa tak bertali,” kataku. Dan selepas itu air mataku mangalir lancar. Seperti air terjun yang mencurah-curah.
“Astargfirullah,” ayah dan emakku beristirgfar serentak.
“Dia ada kata apa lagi?” tanya ayahku lagi.
“Dia kata.. dia kata dia dah ada kekasih. Kekasih dia lebih cantik dari Sa. Dia terima Sa sebab terpaksa. Dia tak pernah setuju dengan pilihan ibu dan abah dia. Habis apa guna berkawin kalau macam ni?” aku jadi marah pula dengan tindakan yang Ariff lakukan.
“Sabar Sa, Sabar. Manusia selalu diuji. ALLAH menuji keran di hendak tahu umatnya itu kuat atau tidak menghadapi ujian yang diturunkan itu. Kamu anggaplah ia sebagai ujian yang ALLAH turunkan kepada kamu. ” nasihat ayahku. Begitu lembut suaranya, kenapa aku tak dapat suami sebaik ini? Kenapa Ariff tidak sebaik ini?
“Sudahlah Sa. Kamu masuk ke dalam bilik. Pergi berehat. Dah lewat malam benar ni. Sebelum kamu tidur, tunaikan solat sunat dahulu. Berdoa supaya hati kamu itu ditenangkan ALLAH.” Suruh emakku.
Dengan langkah yang longlai, aku masuk ke dalam bilik. Aku membaringkan tubuhku di atas katil. Mataku mengerling ke arah jam diatas meja solek. Sudah jam dua pagi. Setelah selesai menunaikan solat sunat, aku membaringkan semula badan di atas katil. Aku terasa hendak tidur tetapi mataku tidak terasa hendak tidur. Puas aku memusingkan tubuh ke kiri dan ke kanan, mataku masih tidak terlelap.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan