Dangling Orange Hearts

Teman-teman mayaku

Jumaat, 15 Oktober 2010

Kalau Sudah Sayang : BAB 23

Aku terjaga dari tidur bersama-sama dengan azan subuh berkumandang di luar sana. Malasnya aku rasa nak bangun, hari ni kan cuti. Nak tak nak aku kena bangun juga. Solat subuh aku kena tunaikan juga. Masa sekarang ni lah syaitan suka sangat menggoda anak Adam. Dalam malas-malas itu, aku bangun juga. Aku perlu gagahkan diri untuk bangun. Lawan godaan dari syaitan.
Aku mencapai tuala dan perlahan-lahan menapak ke bilik mandi. Selesai membersihkan badan, aku menunaikan solat subuh. Lama aku berdoa selepas solat subuh. Aku minta dari ALLAH S.W.T supaya di panjangkan umur kedua ibu bapaku, juga kedua ibu bapa mertuaku. Aku juga memanjatkan supaya umur Ariff juga di panjangkan. Aku juga memohon limpahan rezeki untuk semua ahli keluargaku ini.
Selesai berdoa, aku melipat telekung dan marhala. Aku turun ke bawah, masih tiada orang aku lihat. Mungkin masih di bilik masing-masing lagi rasanya. Aku ke bahagian dapur. Kelihatan Mak Yam sudah ligat di dapur. Mungkin sedang hendak menyediakan sarapan pagi.
“Assalamualaikum, Mak Yam. Mak Yam tengah buat apa tu?” sapa aku.
“”Wa’alaikumussalam, Sarah. Mak Yam nak buat sarapan pagi ni.”
“Mak Yam nak masak apa pagi ni? Boleh Sarah tolong?”
“Mak Yam ingat nak buat nasi lemak pagi ni. Biasa-biasanya, bila hari cuti, orang dalam rumah ni makan nasi bila sarapan. Sarah nak tolong apa? Mak Yam boleh buat kerja sorang-sorang.” Tangan Mak Yam ligat memasukkan bahan untuk menumis kuah nasi lemak.
“Takpelah. Sarah tak tahu nak buat apa pagi ni. Tambah lagi hari cuti.”
Tangan Mak Yam mengacau bahan tumisan di dalam periuk. Bila sudah pecah minyak, barulah di masukkan bahan perasa seperti garam, gula melaka dan serbuk perasa. Tidak di lupakan asam keping. Bila dilihat kuah sedikit kering, barulah di tambah sedikit air. Kuah nasi lemak tidak sedap jika terlalu cair. Kuah yang pekat dan sedikit cair adalah yang terbaik. Kemudian barulah di masukkan kepingan ikan tongkol yang telah di rebus dengan sedikit air terlebih dahulu.
“Mak Yam masak nasi ikut cara apa? Kukus ke tanak?”
“Orang rumah ni tak makan nasi lemak kukus, mereka suka makan nasi lemak tanak. Kata mereka nasi lemak kukus kurang enak. Lebih sedap nasi lemak tanak katanya.” Tangan Mak Yam ligat membasuh beras pula.
Sedapnya aroma yang di keluarkan oleh kuah nasi lemak itu. Hinggakan membuat perutku berkeroncong. Aku lihat bahan-bahan sampingan sudah tersedia. Cuma telur dan timun batang belum lagi di potong. Aku lantas mencapai pisau untuk memotong telur rebus dan timun batang. Sesetengah orang suka makan nasi lemak dengan telur goreng mata lembu tetapi Mak Yam menggunakan telur rebus. Mungkin isi rumah ini tak makan telur goreng.
Selesai memotong telur dan timun, aku bawa piring berisi telur dan timun itu ke meja depan. Setelah itu diikuti dengan mangkuk nasi, bekas kuah, pinggan dan sudu. Melihatkan Mak Yam masih belum membancuh air minuman, aku lantas ke dapur semula.
Kulihat ada serbuk teh uncang di dalam kabinet dapur dan tanpa berfikir panjang teko air dan sudu aku capai. Kelengkapan di rumah ini cukup menyenangkan. Kenapa aku berkata begitu adalah kerana untuk mendapatkan air panas, tidak lagi perlu di jerang di atas dapur gas. Ini kerana di dapur rumah ini sudah tersedia pemanas air elektrik. Kita hanya perlu menekan butang air panas. Tidak perlu lagi membazir masa menunggu air masak.
Selesai mengacau air, aku bawa ke depan. Sekali dengan set cawan dan piring. Semua itu aku susun di atas dulang yang cantik ukirannya. Ketika aku sampai ke meja makan, aku terdengar suara ibu.
“Dah siap ke sarapan pagi? Ibu ingat belum siap lagi.” Ibu bersuara bila melihat meja makan sudah terhidang sarapan pagi.
“La… patutlah siap awal. Kak Yam dah ada pembantu rupanya.” Tambah ibu lagi bersama senyuman di bibirnya. Aku membalas senyuman ibu itu dengan senyuman juga.
“Emm, hari ni Kak Yam ada pembantu. Tu yang cepat siap kerja.” Sahut Mak Yam.
“Berapa akak bayar gaji dia? Nampak rajin je. Bolehlah mintak gaji lebih sikit, ye?” ibu bertanya dengan nada bercanda.
Tangan ibu sudah di lingkarkan ke bahuku. Kulihat bibirnya tidak henti-henti tersenyum dari tadi.
“Akak tak tahu nak bayar berapa gaji dia. Takut nanti bila bayar sikit, dia berbunyi pulak. Kamu rasa akak patut bayar berapa?” serius saja Mak Yam bertanya ibu.
Aku rasa hendak ketawa tapi di tahan dulu. Ketawa yang di tahan-tahan akhirnya terburai juga. Aku ingatkan aku sahaja yang ketawa tetapi ibu juga ikut ketawa. Riuh seketika keadaan di dalam rumah itu.
“Apa yang riuh sangat tu? Sampaikan dengar hingga kat atas,” tiba-tiba terdengar suara abah. Kami yang di bawah lantas berpaling ke arah tangga.
“Takdelah, bang. Saya dengan Kak Yam ni duk usik menantu kesayangan abang ni.” Jawab ibu.
“Ooo, ada-ada saja awak ni. Emm, dah siap ke sarapan pagi ni?”
“Kak Yam buat nasi lemak pagi ni. Saya ingatkan nak tolong dia tadi, tapi dia dah ada pembantu yang baru.”
“Siapa pulak pembantu Kak Yam? Awak takde ambik pembantu rumah yang baru, kan?” abah masih tidak faham denganklu yang abah nyatakan.
“Apa pulak pembantu baru. Menantu awak ni yang tolong Kak Yam.”
“Emm, mesti sedap kan? Awal pulak saya rasa lapar pagi ni.”
“Takdelah, Sarah cuma tolong potong timun dan telur saja.” Sarah menyampuk.
Abah lantas menarik kerusi dan melabuhkan punggungnya di atas kerusi. Ibu pula bila melihat abah yang sudah tersedia ingin menikmati sarapan pagi, terus mengambil pinggan dan diisi nasi di dalam pinggan itu. Pinggan tadi ibu suakan kepada abah. Tangan abah terus menyudu kuah dan di ambil semua bahan sampingan nasi lemak.
Setelah membaca bismillah, terus saja suapan pertama masuk ke dalam mulut abah. Berselera sekali aku lihat abah menjamu selera. Ibu juga turut sama makan di meja itu. Aku hanya makan bila menjelang pukul 9.00 pagi. Bukan apa perutku tidak boleh menerima sebarang makanan pada awal pagi.
Sedang aku enak-enak menjamu selera, turun Farah dari tingkat atas dengan rambut yang masih berbungkus dengan tuala. Mungkin baru selesai mandi.
“Mmm, bestnye bau… Akak makan apa?” Farah menegurku.
“Akak tengah makan nasi lemak ni.” Jawabku.
“Akak yang masak ke?” dia bertanya sambil tangannya mencapai pinggan.
“Taklah. Mak Yam yang masak.”
Tangan Farah terus lincah mengisi nasi lemak dan kuahnya ke dalam pinggannya itu. Setelah itu dia duduk di kerusi dan menjamu selera. Aku pula, nasi di pingganku sudah habis lalu aku bawa pinggan itu ke dapur. Aku membasuh sekali pingan yang aku guna tadi. Selesai membasuh, aku ke depan. Dalam kepalaku sudah terlintas yang aku ingin mengemas meja makan. Dan sangkaanku yang Farah sudah selesai makan.
Tetapi sebaik saja aku sampai ke depan, aku lihat Farah menceduk nasi lagi. Sangkaanku meleset sama sekali. Ternyata yang Farah masih lagi belum selesai menjamah sarapan pagi. Kuatnya dia makan. Sampai bertambah.
“Farah, banyaknya Farah makan.”
“Sedap, kak. Mak Yam masak nasi lemak mesti sedap.” Farah menjawab sambil mulutnya penuh dengan makanan.
“Kalau sedap pun, janganlah sampai makan banyak macam ni. Nasi lemak ni banyak kolestrol dan kalori. Nanti gemuk tau. Nanti takde orang nak.” Aku menggertaknya.
“Takpe, kalau takde orang nak pun.” Selamba saja Farah menjawab.
Aku menggelengkan kepala. Selagi boleh jawab, dia jawab.
“Nak makan ke tak lagi ni?” aku bertanya Farah.
Dia mengangukkan kepalanya.
“Lepas makan nanti kemas semuanya, ya. Jangan nak harapkan Mak Yam pulak.” Aku berpesan sebelum berlalu ke ruang tamu.
Sedap-sedap saja aku berpesan kepada Farah. Seperti aku berpesan dengan ucu saja. Huh, ucu! Lamanya tak jumpa dia. Dah hampir dua bulan dah. Macam mana agaknya keadaan dia di sana? Huh, rindulah pulak kat ucu!
Di ruang tamu, aku duduk di atas sofa yang terletak bertentangan dengan peti televisyen. Punat on pada alat kawalan televisyen aku tekan. Dari satu saluran ke satu saliran. Tiada satu pun yang dapat menarik perhatianku. Akhirnya, setelah penat bertukar siaran, aku memilih TV9 yang memaparkan rancangan Nasi Lemak Kopi O. Rancangan selamat pagi untuk masyarakat Malaysia khususnya untuk masyarakat pantai timur.
Rancangan itu begitu riuh kelihatannya dengan keletah pengacaranya iaitu Nik Sayyida Fatiha atau Mek Siti dan Aziz Desa. Sedang aku leka menonton keletah mereka, aku menoleh ke kiri, kelihatan Farah sudah duduk terpacak di tepiku. Entah masa bila dia duduk di situ pun aku tak tahu.
“Kak, akak ade lesen kereta tak?” tiba-tiba Farah bertanya.
“Kenapa tanya?” aku menoleh ke arah Farah seketika sebelum meneruskan tontonan ke arah televisyen.
“Alah, jawablah dulu. Akak ada lesen kereta tak?” Farah mengulangi pertanyaannya dengan suara sedikit merayu.
Aku membiarkan soalannya tanpa jawapan. Sengaja hendak menguji kesabarannya.
“Akak, jawablah….” Dia mendesak aku pula.
“Ada, kenapa?” aku bertanya kembali kepadanya.
“Petang ni kita pergi Taman Syahbandar nak tak?” mendengar saja usulnya itu, mataku terus berkalih dari kaca televisyen memandangnya.
“Nak buat apa?”
“Alah, kita saja jalan-jalan.”
“Jalan-jalan? Siapa lagi yang akan pergi? Ibu dan abah?”
“Alah, kita je pergi nanti.” Aku mula musykil. Kalau aku dan Farah saja yang pergi ke sana, mesti Farah ada agenda yang tersirat.
“Kita berdua je? Nak buat apa?” aku bertanya lagi.
“La, akak ni. Tadi Farah dah bagitahu. Kita jalan-jalan.”
“Ye ke kita pergi jalan-jalan ni? Atau pun Farah ada agenda lain?” Aku mula menembaknya. Terdiam dia!
“Err…err…” Farah seakan hilang kata-kata untuk membalas tembakanku.
“Cuba Farah cakap betul-betul. Kita ke sana nak buat apa?” aku mula menekannya.
“”Err… Sebenarnya Farah nak jumpa member yang selalu chatting kat YM. Farah dah tahu kalau Farah ajak kawan teman Farah, mesti ibu tak bagi. Sebab tu Farah ajak akak teman. Taklah ibu syak.” Bersungguh-sungguh Farah memberi sebab musababnya mengajak aku ke Taman Syahbandar.
“Ooo, macam tu. Jadi akak ni hanya sebagai jalan untuk Farah keluar dan jumpa member chatting tu, ya.”
“Bukan, bukan macam tu! Dalam pada tu akak ni sebagai penjaga untuk Farah. Lagi pun member yang Farah nak jumpa ni lelaki. Kira akak ni muhrim Farah la.”
Macam-macamlah dia bagi alasan.
“Oh, lelaki! Akak ingatkan perempuan. Jadi, Farah memang nak jumpa dia ke hari ni?”
“Memanglah.” Amboi, laju saja dia menjawab.
“Tapikan, kalau kita nak keluar petang ni, kita nak keluar dengan apa?” ya, tak ya juga. Nak ke Taman Syahbandar dengan apa. Aku hanya ada motor, tapi ada di rumah orang tuaku lah.
“Tu kereta abang Ariff ada kat garaj. Kita pakailah. Kunci kereta ada dia sangkut kat atas almari perhiasan tu.” Sambil memberitahuku, sambil itu tangannya menghala ke arah almari perhiasan yang berada di sebelah kanan almari yang menempatkan peti televisyen.
“Hisy, tak beranilah akak.” Gilanya! Kalau bawa kenderaan orang lain takpe. Tapi kalau barang hak milik Ariff, no no no! aku sudah nekad! Segala barang miliknya tidak akan aku sentuh! Titik.
“Ala, akak. Bolehlah. Sekejap je. Lepas jumpa tu, kita baliklah.” Farah memujukku.
“Tak nak!” jawapanku sudah bulat. “Lagi pun Farah suruh Pak Atan hantar takpe. Lepas tu nak balik telefonlah.” Sambungku. Sempat lagi aku mengusulkan cadangan yang membolehkan aku terselamat.
“Tak nak! Nak akak jugak yang temankan Farah. Lagi pun Farah bukan suruh hantar tapi suruh temankan Farah.” Hei, ada saja putar belitnya.
“Apa yang tak nak tu?” ibu bertanya dari arah tangga. Mungkin ibu ada mendengar percakapan aku dengan Farah.
“Akak ni. Farah ajak dia ke Taman Syahbandar petang ni, saja nak jalan-jalan. Tapi, akak tak nak pergi pula.” Pandainya Farah memintas sebelum aku memjawab pertanyaan ibu itu.
“Pergilah, Sarah. Temankan Farah. Lagi pun petang ni ibu dan abah nak pergi melawat pak lang sebelah abah. Mesti Farah tak nak ikut. Takkan dia nak duduk kat rumah. Tapi nak pergi dengan apa?” ibu bertanya pula tentang pengangkutan.
“Tu yang akak tak nak. Kita pakailah kereta abang Ariff. Abang Ariff kan takde kat sini dan dia takkan tahu yang kita pakai kereta dia. Lagi pun kereta suami akak jugak.” Aku baru saja nak buka mulut tapi laju saja Farah membuka mulut.
“La, pakai sajalah. Barang suami, barang isteri juga. Takde salahnya jika kita pakai barang suami.” Ibu pula menyebelahkan Farah.
Selesai berkata-kata. Ibu terus saja keluar ke halaman rumah. Farah pula yang duduk di tepiku memandangku. Dia menggerakkan kedua-dua keningnya sambil tersenyum tanda yang kemenangan berpihak kepadanya. Nampaknya, terpaksa juga aku teman Farah petang ni.

Azan asar baru saja selesai berkumandang. Aku terus saja mengambil wuduk dan menunaikan solat. Selesai menunaikan solat, aku membaringkan tubuhku di atas ktil. Mataku memandang siling. Takde kerja jadi mengelamunlah kerjaku.
Tuk…tuk…tuk…
Tiba-tiba pintu pilik di ketuk dari luar. Siapa pula yang ketuk pintu ni.
“Akak, dah siap ke belum?” Farah rupanya.
“Belum lagi.” Malas aku menjawab.
“La, cepatlah. Farah dah siap ni.” Gesa Farah.
Dia ni! Malas aku nak bergerak. Dalam malas-malas tu, aku terpaksa bersiap juga. Perlahan-lahan aku bangun dari pembaringan. Kakiku melangkah ke arah almari pakaian. Pintu almari aku buka. Satu persatu bajuku yang berada di dalam almari itu aku belek. Tanganku ringan saja mencapai sehelai skirt kembang yang labuh rona hitam dan sehelai kemeja putih.
Okey jugak padanan yang aku pilih ni. Pakaian yang aku pilih tadi aku sarungkan ke tubuh. Setelah itu aku gayakan di hadapan cermin. Cantik juga! Setelah itu, aku mencari tudung yang sepadan dengan pakaian yang aku pakai ini. Dalam banyak-banyak tudung yang aku ada, aku mencapai tudung tudung rona putih hitam yang bercorak abstrak.
Sebelum mengenakan tudung, aku kenakan solekan nipis ke mukaku. Setelah itu barulah aku mengenakan tudung di kepalaku. Aku gayakan sekali lagi di depan cermin. Setelah berpuas hati, aku mencapai handbag dan turun ke bawah.
Sebaik saja kau sampai di tingkat bawah, aku lihat Farah sudah terpacak di tepi sofa. Cantik Farah bersiap. Dia mengenakan seluar jeans biru tua dan t-shirt lengan panjang rona putih. Tudung pula dia mengenakan tudung panjang warna biru putih bercorak bunga-bungaan. Penampilannya di tambah dengan aksesori tambahan seperti rantai labuh dan beg silang di bahu.
“Wow, cantiknya akak. Kalah Farah. Macam akak pulak yang nak jumpa member je.” Usik Farah sambil melemparkan senyumannya ke arahku.
Aku membalas senyumannya itu.
“Farah pun apa kurangnya.” Aku tak mahu kalah. Mataku meliar mencari kelibat ibu atau abah.
“Ibu dan abah dah pergi ke?” aku bertanya Farah.
“Ibu dan abah dah pergi dah. So, kita dah boleh pergi ke?”
“Jom lah. Kunci kereta?” Farah menayangkan kunci kereta yang sudah berada di dalam genggaman tangannya. Dan kunci itu beralih tangan.
Lalu, langkahku terus diatur menghala ke arah almari kasut. Pintu almari di buka dan sandal rona hitam yang hanya setinggi duan inci aku capai. Di muka pintu utama, aku sarungkan sandal itu. Manakala Farah pula memilih kasut Adidas berwarna putih berbelang biru sesuai dengan pakaian yang dia pakai.
Central lock kereta aku tekan. Dadaku berdebar-debar juga. Yalah, mana tak berdebarnya. Aku mana pernah pandu kereta sport seperti ini. Aku cuma pernah memandu kereta Kancil milik ayah ketika di rumahku dahulu.
Perlahan-lahan pintu kereta aku buka dan perlahan-lahan juga aku menapak masuk ke dalam kereta. Bila punggung mencecah kerusi, aku menarik tali pinggang keselamatan dan memakainya. Pintu kereta aku tutup. Handbagku sudah aku letak di tepi handbreak. Enjin kereta perlahan-lahan aku hidupkan. Dan tanganku di letakkan di atas stereng kereta. Sedikit terketar-ketar tanganku.
Aku memasukkan gear undur dan handbreak di jatuhkan. Perlahan-lahan kereta mengundur ke belakang keluar dari petak garaj. Bila aku merasakan yang jarak yang di perlukan sudah memadai, aku menukar gear undur kepada gear pertama dan stereng kereta aku pulas secukupnya. Kereta pun bergerak keluar melepasi pintu pagar dan gear berganti. Kereta ini menggunakan transmisi manual dan memudahkanku kerana kereta ayah juga menggunakan transmisi manual.
Perlahan-lahan aku memandu kereta itu. Yalah, ni bukan kereta aku. Jadi, kenalah jaga baik-baik. Takde duit aku nak baiki kereta sport mewah ni jika berlaku apa-apa. Farah yang duduk di sebelahku buat biasa-biasa saja. Aku tengok, makin gembira adalah. Siapa tak gembira kalau nak keluar first date.
Sebaik saja kereta melepasi kawasan perumahan elit itu, aku mula rasa selesa. Tanganku tidak tagi terketar-ketar. Aku siap boleh menyanyi-nyanyi lagi mengikut rentak lagu Jatuh Cinta Lagi dendangan kumpulan Matta yang berkumandang dari radio yang Farah pasang.
Sepanjang perjalanan ke Taman Syahbandar, sedikit pun tiada keluar bicara antara aku dan Farah. Hanya bunyi lagu dan celoteh juruhebah radio saja yang kedengaran. Aku lihat Farah lebih banyak melayan perasaan sendiri.
Setelah lima belas minit memandu, akhirnya kami sampai di Kampung Tanjung. Pada awalnya perjalananlaju saja tetapi sebaik saja sampai di hadapan Hotel Grand Continental, kenderanan sedang beratur panjang. Ini menandakan yang jalan sedang sesak. Huh, jenuhlah aku menekan pedal minyak dan pedal break.
Hari ni adalah hari Jumaat dan Taman Syahbandar memang manjadi tempat tumpuan orang ramai untuk beriadah. Lima belas minit juga aku terperangkap di dalam jammed. Aku memasuki kawasan parking. Mataku meliar mencari jika ada petak parking yang kosong. Perlahan-lahan kereta bergerak. Akhirnya ada sebuah kereta yang ingin keluar dan aku menanti di belakang kereta tersebut sehingga kereta itu berlalu. Aku apa lagi, terus saja memasuki petak itu. Nasib baik sungguh.
Selesai memarkir kereta, aku menarik handbreak dan mematikan enjin. Farah juga ikut turun dengan jari-jemarinya ligat menaip sesuatu pada keypaid handphonenya. Mewahnya hidup Farah.pada tingkatan empat sudah memiliki handphone. Jika aku dulu, handphone hanya boleh aku miliki ketika umurku 19 tahun dari duit gaji pertamaku. Itu pun hanya model Nokia 3310. Tetapi Farah, pada umur 16 tahun sudah memiliki handphone yang di beri oleh orang tua. Bukan calang-calang model handphone yang Farah miliki. N95 lagi!
“Member Farah tu tunggu kat mana?” aku bertanya sambil menekan central lock kereta.
“Sekejap. Farah tunggu dia balas mesej dulu.” Jawab Farah.
Seketika kemudian, kedengaran lagu Tanpa yang di nyanyikan oleh 6ixth Sense dari handphone milik Farah. Mungkin mesej yang di hantar kawan yang ingin dia jumpa.
“Dia tunggu kat taman, jalan menghala ke tandas.” Farah bersuara.
“Err, Farah nak akak ikut atau Farah nak pergi sorang? Kalau tu akak boleh pergi ronda-ronda.” Aku bertanya kerana tidak mahu kacau daun pula.
“Eh, Farah ajak akak ni nak suruh akak temanlah. Takkan Farah nak pergi sorang-sorang. Tak berani la Farah. Jomlah.” Farah mengajakku.
Aku tersenyum padanya sambil mengikut langkahnya. Sebaik saja sampai ke tempat yang Farah cakapkan tadi, aku lihat Farah terus saja menghala ke arah satu bangku yang di duduki oleh seorang lelaki. Kemudian bermulalah sesi kenal-mengenali. Aku hanya melemparkan senyuman kepada lelaki itu.
Farah memperkenalkan aku sebagai kakaknya kepada lelaki itu. Bukannya kakak ipar. Dan lelaki itu pula bernama Dzulfikri. Umurnya mungkin dalam 18 atau 19 tahun. Tua dua atau tiga tahun dari Farah. Aku membalas senyuman yang Dzulfikri lemparkan. Kami di pelawa duduk di atas bangku yang berada di taman itu.
Beraninya Farah. Ya lah, pada umur 16 tahun, dia sudah berani keluar jumpa lelaki. Walaupun dia ada membawa teman tetapi dia tetap berjumpa lelaki dan teman yangdi bawanya adalah aku yang masih baru lagi di dalam keluarganya.
Jika aku memang tidak berani kerana sudah tahu yang ayahku melarang sekeras-kerasnya jika ada di antara anaknya bercinta atau keluar berjumpa dengan lelaki. Jika aku ingin keluar ke bandar misalnya, semuanya mesti ayah, salah seorang dari abangku atau emakku yang menemankan. Anak perempuan atau lelaki sama saja. Bercinta hanya di benarkan bila kami sudah mempunyai pekerjaan sendiri.
Sehinggalah aku memperolehi pekerjaan sendiri, aku seperti sudah biasa tiada teman lelaki dan rasaku itu adalah tidak penting. Sebab itulah aku hanya mengatakan ‘ya’ apabila keluarga Ariff datang meminangku.
Aku sedikit pun tidak menghiraukan perbualan antara Farah dan Dzulfikri. Bukannya sombong tetapi aku memberi peluang mereka berbual-bual pada pertemuan pertama. Mataku di kitar melihat pemandangan sekeliling. Aku lihat ramai yang datang ke taman ini membawa keluarga untuk beriadah. Ada juga pasangan kekasih yang duduk bertempek seperti kembar siam. Aksi yang di tunjukkan kalah pasangan yang sudah berkahwin.
Dalam dua puluh minit kemudian, aku lihat Farah mula bersiap-siap untuk bangun dari duduknya. Aku pun apa lagi. Sama-sama bangun bila Farah mengangkat punggung. Setelah mengucapkan salam perpisahan, aku dan Farah berlalu dari kawasan taman itu.
“Lepas ni, kita nak ke mana?” aku bertanya kepada Farah.
“Akak ada rancangan ke nak kemana-mana ke?” Farah menjawab juga dengan pertanyaan.
“Entah. Akak ikut Farah je.”jawabku.
“Apa kata kalau kita pergi kat pasar malam tu? Boleh kita cuci mata.” Usulnya.
“Okey.” Aku mengikut saja.
Masa masih awal. Bolehlah berjalan-jalan ke pasar malam itu. Memang di Taman Syahbandar ini akan ada pasar malam pada setiap hari Jumaat. Peniaga-peniaga di sini mula berniaga pada pukul 3.00 petang dan membawalah ke pukul lapan atau sembilan malam.
Pada asalnya pasar malam tidak bertempat di sini, tetapi di Taman Awam Batu Buruk. Gara-gara Taman Awam Batu Buruk di gunakan sebagai salah satu venue sukan untuk SUKMA yang berlangsung di Terengganu. Setelah itu pasar malam kekal di Taman Syahbandar.
Ada bermacam barang dan makanan yang di jual di sini. Pelbagai pilihan hinggakan rambang mata di buatnya. Aku dan Farah tidak bercadang pun untuk membeli. Kami hanya menjelajah dari satu petak gerai ke satu petak gerai. Rancanganku tadi tidak mahu membeli tetapi bila terpandangkan makanan yang terjual itu sedap-sedap belaka, aku jadi tertarik.
“Farah takde rasa nak membeli ke?” aku bertanya Farah.
“Aik, kan ke tadi akak setuju yang kita akan cuci mata saja. Tapi dah berubah dah?” Farah bertanya seakan menyindir saja.
“Tadi taklah rasa terliur, tapi ni dah rasa terliurlah.”
“Okey, belilah. Tapi jangan banyak sangat. Kat rumah tu bukannya ramai sangat yang makan.” Sempat lagi Farah berpesan. Yalah, kalau beli banyak-banyak bukannya ada orang yang tolong perhabis semuanya.
“Okey, bos.” Aku mengangkat tangan ke dahi melakukan gelagat seperti memberi tabik hormat sambil tersenyum ke arah Farah. Dia juga ikut tersenyum.
Aku terus membeli satay ayam serta daging dan kuih apam balik. Selesai membeli aku lihat Farah tidak membeli apa-apa pun. Dalam hatiku berkata, budak-budak sepertinya mana tahu nak membeli makanan untuk orang lain. Untuk perut sendiri bolehlah.
Kami berlalu ke arah kereta. Central lock kereta aku tekan. Farah terus masuk ke dalam kereta. Makanan yang aku beli tadi aku letak di kerusi belakang. Enjin kereta dihidupkan. Ketika hendak balik sekali lagi kami terperangkap di dalam kesesakan jalanraya. Kereta bergerak sangat perlahan seperti semut. Seketika kemudian kereta sudah melepasi Taman Syahbandar.
Sepanjang perjalanan pulang ke rumah mertuaku, seringkali aku di hon oleh pemandu kereta yang aku tidak kenali. Mungkin kawan-kawan Ariff yang yang membunyikan hon tersebut kerana mengingatkan Ariff yang memandu kereta tersebut.
“Berapa umur kawan Farah tadi tu?” aku mula bertanya Farah.
“Fikri tadi tu? Dalam 19 tahun kenapa?”
“Takdelah. Tak rasa tua sangat ke dengan Farah?”
“Takdelah. Biasa je. Lagi pun kami kawan je. Bukan couple.” Aku meneruskan fokusku ke arah jalanraya setelah mendengar jawapan Farah.
Dua puluh minit kemudian, kami sudah berada di perkarangan rumah mertuaku. Aku sangat berhati-hati memarkir kereta Ariff di dalam garaj. Takut juga jika tercalar kereta kesayangan Ariff itu. Setelah berpuas hati dengan posisi kereta, aku keluar dari kereta. Pintu kereta aku tutup dan menekan central lock kereta itu. Ketika itu, barulah aku perasan yang kereta abah masih lagi tiada di dalam garaj. Ini bermakna abah dan ibu belum lagi pulang.
Satay dan apam balik yang aku beli tadi aku bawa ke dapur. Makanan itu aku serahkan kepada Mak Yam. Setelah itu aku ke tingkat atas. Baru berjalan sekejap, sudah terasa lenguh sendi-sendi dan tulang betulangku. Badanku aku rebahkan di atas katil. Huh, lega sikit.
Bila dah berbaring sebegini, mata pun mulalah terasa mengantuk. Sedangkan waktu sudah menginjak ke senja hari. Tidak lama kemudian, kedengaran suara azan maghrib berkumandang dari masjid berhampiran. Dalam malas, aku terpaksa gagahkan diri untuk tidak melayan hasutan syaitan agar aku tidak terbabas hinggan tertidur.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan