Dangling Orange Hearts

Teman-teman mayaku

Khamis, 28 Jun 2012

EPISOD CINTA HarLys:BAB18

salam.. hampir 2 minggu sy berehat dr update blog ni.. ada yg rindukan Harith dan Arlyssa ke?? okey, dah boleh baca.. komen n like ye.. tq dear..;)

***********************************************************************

PETANG seminggu yang lepas Puan Aini dan Syed Yusri berangkat pulang ke Kuala Lumpur. Mulanya Puan Aini tak mahu ikut Syed Yusri tapi disebabkan yang rumah sana cuma ada Bibik Nor saja jika Puan Aini mahu tinggal lama di sini. Tak manis pula jika begitu. Tinggallah Harith dan Arlyssa di rumah besar itu. Hubungan kembali seperti dulu. Harith dengan hal Harith, Arlyssa dengan halnya sendiri. Sorang ke timur, sorang ke barat. Entah bila akan bertemu pada titik paksi yang betul pun tak tahu.

Arlyssa semakin terbeban dengan masalah syarikat. Pernah dia bertanya pada pekerja-pekerja senior tentang masalah yang syarikat alami. Tapi semuanya hanya jawapan yang menghampakan. Tak tahu adalah jawapan lazim. Ada juga dirisik dengan Linda tapi hanya beberapa kerat saja yang Linta tahu sebab dia baru lagi bekerja di situ dan hanya pekerja bawahan pula. Arlyssa bengang jugak dengan keadaan begini. Langsung tak nak beri kerjasama. Hampir-hampir dia naik angin. Tapi apabila memikirkan yang dia ke mari bukan sebagai pemilik syarikat tapi sebagai pegawai pemasaran, disabarkan rasa marah yang menggunung.

Interkom berbunyi tanda ada panggilan penting.

“Assalamualaikum,” bibirnya sudah terbiasa menyambut panggilan dengan salam sejak kebelakangan ini. Alhamdulillah, hasil tunjuk ajar Harith jugak.

Minggu lepas Harith menghadiahkan beberapa buah buku tentang islam, tentang solat. Banyak yang dia pelajari dari buku-buku itu tersebut selain tunjuk ajar dari Harith sendiri.

“Wa’alaikumussalam. Boleh saya bercakap dengan pegawai pemasaran syarikat ni?” Suara seorang lelaki menampan telinganya. Dia dapat mengesan ada riak dingin di situ.

“Ya saya bercakap. Err.. ada apa yang boleh saya bantu?” Sehabis lembut dia menyoal. Hati pelanggan kena jaga kerana pelangganlah sumber rezeki syarikat.

“Macam mana awak buat kerja ni? Masa tawarkan pakej ni dulu macam-macam yang awak janji. Ada free gift la apalah. Tapi sampai sekarang batang hidung kapal terbang pun saya tak nampak! Tiket yang awak bagi ni tak ada langsung dalam senarai penerbangan! Kau semua ni makan duit haram! Dah lama buat kerja macam ni?!” sembur lelaki yang dia tak tahu nama apa itu.

Arlyssa terdiam. Dia tergamam sebenarnya. Nafas ditarik dan dilepas perlahan.

“Kenapa diam? Takut?!” Tengking si pemanggil. Memang tak sabarlah pemanggil ni. Eh, kalau aku berada di tempat lelaki ni pun aku melenting sama.

“Err.. Encik nama apa? Bila penerbangan yang akan encik naik? Bukan apa, senang saya nak check dengan kakitangan kami.”

“Najwan, flight saya hari ni. Pukul 11.00 tadi!”

“Okey, saya check sekejap. Nanti saya telefon balik ya,”

“Eh, berapa lama pulak saya kena tunggu ni?!” Tengking lelaki itu lagi.

“Encik Najwan, saya kena check dengan kakitangan saya dahulu sebelum saya boleh jawab tuduhan encik ni,”

“Huh!” Dengus Najwan sambil meletak kasar ganggang telefon.

Terperanjat Arlyssa. Hisy! Nak lepas geram pun agak-agaklah. Nombor telefon meja Linda pula dia tekan.

“Ya, puan?”

“Linda, saya nak tanya. Siapa yang uruskan pelanggan nama Najwan?”

“Najwan? Bila penerbangan dia?”

“Katanya hari ni, pukul 11.00 pagi tadi.”

“Rasanya ni semua Puan Alin yang uruskan. Sebelum ni memang dia yang uruskan semua pelanggan.”

“Awak pass kan line ni kat dia? Customer dah berapi serang saya,” rungut Arlyssa pada Linda.

“Err… Puan, Alin dah berhenti sejak seminggu yang lepas.”

What?! Habis, siapa yang take over kerja-kerja dia?” Melenking suara Arlyssa. Kesabarannya memang sudah tak tertahan sebabkan jawapan dari Linda. Kena serang dengan pelanggan tadi dia masih boleh tahan telinga. Tapi hatinya jadi panas dengan jawapan Linda.

“Err… Shahrul yang take over kerja dia tapi rasanya Shahrul tak tahu apa-apa pasal kes ni,”

“Allah!” Sabar wahai hati, sabar. Arlyssa cuba menyabarkan hati walaupun rasanya ia mungkin akan gagal. Sebelah tangan memegang kepala. “Semua ni ada dalam record tak?”

“Sekejap saya check,” pinta Linda dan Arlyssa menunggu seketika di corong telefon.

“Puan, memang ada dalam record tapi cuma ada tarikh booking. Kat sini tak ada pun maklumat tentang bayaran,”

“Okey,”

Arlyssa menelefon kembali Najwan selepas berbual seketika dengan Linda. Agak lama dia menunggu sebelum panggilan bersambut.

“Helo,”

“Assalamualaikum Encik Najwan,”

“Hmm… Macam mana?”

Tak jawab salam pun! Rungut Arlyssa.

“Kalau encik datang ke pejabat kami hari ni boleh tak? Saya akan selesaikan semua masalah encik. Kami akan bayar ganti rugi dan encik akan dapat pakej yang baru.” Ujar Arlyssa satu-satu.

“Habis cuti saya siapa nak ganti? Ingat senang-senang ke nak batal macam tu aje? Ah, tak kira. Saya akan bawa kes ni ke mahkamah!” Najwan ni memang spesies angin memanjang agaknya. Orang dah slow talk nak tinggi-tinggi suara pulak. Ni dah kira untung sangat aku nak bercakap lembut-lembut macam ni. Dengus Arlyssa. Tapi kalau dia lawan balik dengan meninggikan suara jugak, kes akan menjadi bertambah buruk.

“Eh, encik. Tak payahlah kira bawa ke mahkamah. Buat apa naik court kalau kes boleh diselesaikan di luar mahkamah. Buang masa hakim aje nanti,” sempat Arlyssa berlawak untuk meredakan ketegangan Najwan.

“Eh, ada saya peduli? Yang penting hak saya sebagai pengguna terbela. Biar semua orang buka mata dengan agency travel macam kau ni! Makan duit haram!”

Dush! Arlyssa rasa macam kena tumbuk aje dengan kata-kata Najwan. Kurang ajar! Sabar wahai hati, sabar. Dada dia urut perlahan untuk meredakan ketegangan di dalam diri sendiri.

“Okey, macam nilah. Saya bayar ganti rugi dua kali ganda dari jumlah asal dan satu pakej percuma kepada encik. Macam mana? Kalau setuju jumpa saya di pejabat hari ni. Sekarang pun boleh sebab waktu pejabat dah nak habis. Boleh?” Spontan Arlyssa memberikan tawaran. Lepas dah cakap baru dia tersedar. Erk! Dua kali ganda dan pakej percuma? Huh, gila ke apa aku ni!

“Betul ni? Jangan sampai bila saya ke sana, keputusan berubah pulak.” Najwan agak ragu-ragu.

“Err… tak, tak. Saya akan beri dua kali ganda ganti rugi dan satu pakej percuma. So, encik setuju?” Ujar Arlyssa walau kata-katanya agak tak yakin pada permulaannya.

“Okey, bagi saya setengah jam. Saya akan ke sana.”

“Baiklah, kalau begitu. Saya tunggu.”

Selepas menghulurkan salam, Arlyssa meletak ganggang telefon dan pantas bergerak ke arah pintu bilik. Dia perlu laju.

“Linda!” Panggil Arlyssa.

“Ya, puan?” Linda sudah bersiap-siap mahu melangkah balik. Waktu pejabat dah tamat.

“Awak dah nak balik ke?” Arlyssa bimbang sebenarnya. Bimbang kerana jika Linda juga turut balik, tinggal dia sorang diri di pejabat ni. Bahaya tu! Nanti Najwan pulak nak datang.

“Haah, kenapa puan?” Riak gelisah yang terpamer di wajah Arlyssa dapat dibaca Linda.

“Awak temankan saya boleh tak? Sekejap lagi Encik Najwan nak datang berbincang pasal kes dia tu. Tak manis pulak kalau hanya saya dan dia aje kat pejabat ni.” Beritahu Arlyssa.

Alah, kalau balik lambat nanti, aku nak balik dengan apa? Lewat-lewat takut bas tak ada pulak. Linda berfikir.

“Tapi puan, kalau lewat sangat tak ada bas. Saya nak balik dengan apa,”

“Oh, awak tak payah risau. Saya hantar awak balik nanti.”

“Okeylah,” Linda akur juga akhirnya. Hati kecilnya bimbang juga jika biarkan pegawai baru itu berjumpa dengan pelanggan sorang diri.

“ASSALAMUALAIKUM,” sapaan satu suara mengejutkan Arlyssa dan Linda. Tempat perjumpaan mereka telah berubah kerana Linda cakap tak elok nak jumpa di pejabat yang telah tiada orang tu. Haah la, memang bahaya. Dan mereka turun ke kedai makan di sebelah pejabat.

“Waalaikumussalam,” kepala dipanggung. Arlyssa tercengang. Dia?! OMG! Huh!

“Err.. jemput duduk,” Arlyssa mempersilakan Najwan duduk. “Encik nak order apa-apa?” Arlyssa sehabis cuba mengawal suara dan mengawal perasaan. Dia tak nak melibatkan apa-apa perasan. Benda dah lepas, biarlah lepas.

“Teh saja,” ujar Najwan kepada pelayan yang datang ke meja mereka.

“Kita tak payah buang banyak masa, ini apa yang saya janjikan.” Arlyssa hulur sampul surat berisi pakej dan cek ganti rugi yang telah dia janjikan dengan Najwan. Najwan mencapai huluran itu dan membelek isinya.

“Okeylah, semua dah settle. So, rasanya dah tak ada apa-apa.” Arlyssa dan Linda serentak bangun. Mereka berdua memang tak rancang pun nak minum ke apa ke, mereka cuma nak jumpa Najwan aje dan beri sampul surat tu.

“Lyssa,” panggil Najwan spontan membuatkan langkah Arlyssa terbantut. Alamak! Dia kenal ke?!

“Err.. kita pernah kenal ke? Encik salah orang ni,” Arlyssa cuba menenangkan perasaan yang sedang bergelodak hebat.

“Saya kenal awak. Awak ni Arlyssa kan?”

“Tak, saya bukan Arlyssa. Encik dah salah orang. Jom, Linda,” Arlyssa menarik tangan Linda dan cepat-cepat berlalu dari situ. Panggilan dari Najwan dia tak hiraukan.

Peristiwa lama biarlah ia berkubur begitu saja. Arlyssa tak ada masa nak fikir-fikir. Sementelah lagi dia sudah bergelar isteri orang. Hal Harith pun dia tak habis nak fikir lagi, ni kan pula nak fikirkan orang lain.

“Lys, kenapa ni? Tak sihat ke?” Suara Harith mengejutkan Arlyssa.

“Ha? Err.. Tak ada apa-apalah,”

Arlyssa bingkas bangun dari sofa. Beg tangan yang terdampar di atas meja kopi dia capai dan berlalu longlai masuk ke dalam biliknya. Harith pelik dengan kelakuan Arlyssa. Kenapa dengan Lys ni? Penat sangat ke? Banyak sangat ke kerja kat syarikat tu? Bertubi-tubi soalan berlegar di dalam otaknya. Lagi satu yang dia perasankan sikap Arlyssa ni, sejak akhir-akhir ni dia selalu balik lambat. Kadang-kadang pukul 9.00 malam baru sampai kat rumah.

Dia ada dengar perbualan antara Syed Yusri dan Arlyssa semasa Syed Yusri ke mari minggu lepas. Arlyssa perlu menyamar sebagai pegawai pemasaran yang baru ditukarkan dari Kuala Lumpur kerana perlu menyiasat masalah yang dialami cawangan Hajra Travel di sini. Besar ke masalah tu? Sepanjang Arlyssa masuk bekerja, tak pernah pulak dia ceritakan apa-apa masalah berkaitan syarikat. Dia pun tak rasa nak tanya. Sebab baginya dia tak ada hak nak masuk campur urusan kerja syarikat keluarga Arlyssa. Nanti tak pasal-pasal dikata penyibuk pulak.

Haih. Harith melepaskan keluhan dan berlalu ke dapur. Mi goreng mamak yang sudah terhidang di atas meja makan dia pandang sekilas. Dia dah makan ke belum? Hati kecil Harith menyoal. Ah, tanya dalam hati bukannya tuan badan tu tahu. Lantas dia ke bilik Arlyssa.

“Lys, Lys. Awak nak makan tak?” Panggil Harith sambil mengetuk perlahan pintu bilik.

Senyap. Tak ada sahutan.

“Dah tidur ke?” Harith berbisik perlahan.

“Lys, Lys.” Masih tak ada sahutan.

Ah, masuk jelah. Daun pintu dia tolak perlahan. Matanya terpaku melihat batang tubuh Arlyssa berbaring di atas katil. Baju tak bertukar lagi. Jangan kata baju, tudung pun tak buka lagi. Sah belum mandi ni. Dah tidur ke? Eh kau ni, dah mata dia tertutup rapat mesti dah tidur tu.

“Lys, Lys.” Bahu Arlyssa dia cuit perlahan. Haih, tidur mati ke dia ni? Tak berkutik langsung.

“Lys,” dia panggil lagi

“Hmm..” sahut Arlyssa malas.

“Awak dah makan ke belum?”

“Tak nak,”

Heh, aku tanya dah makan ke belum, bukannya nak makan ke tak. Tak menjawab soalanlah dia ni. Tak nak? Tak nak makan ke? Harith duduk di sebelah Arlyssa. Wajah putih mulus itu dia pandang lama.

“Kalau tak nak makan pun, pergilah mandi dulu. Tak elok awak mandi lewat malam,” tangan Harith perlahan-lahan mendarat pada tudung yang membaluti kepala Arlyssa. Keronsang di bawa dagu dia buka dan mahu menarik perlahan tudung itu.

“Eh, apa ni?” Gerakan tangan Harith terhenti mendengarkan soalan memetir dari Arlyssa. Tegak tubuh Arlyssa bangun dari pembaringan.

“Saya nak tolong buka tudung tu, kesian kat rambut awak. Dari pagi duk berbungkus macam tu,” jawab Harith. Orang nak tolong pun banyak songeh. “Tak ada maknanya saya nak ambik kesempatan,” Harith bangun dan berlalu keluar dari bilik itu.

Bukannya nak berterima kasih, kena marah pulak. Rungut Harith.

10 ulasan:

  1. Haish....nape pendeknya....ingat Har & Lyss dah ok.....tp mcm back to normal semula.....ni yg tak sedap ni....

    BalasPadam
    Balasan
    1. sori dear... ada konflik skit lps ni.. huhuhu

      Padam
  2. ala lys nie org nk wt baik pn mrh..sbar ea harith nti mkin lme mst la mkin msra kn

    BalasPadam
  3. Siapa Najwan tu??? o_O

    BalasPadam
    Balasan
    1. ce teka... hehehehe.. wait n see ye..:)

      Padam
  4. wah,cerita semakin menariklah...mesti najwan tu ada kena mengena dengan kes dorang tangkap basah tu kan? hehehe

    BalasPadam
  5. best nya...x sbr nak tggu sambungan....

    BalasPadam
  6. menarik ni....macam ada konflik ja lepas ni...tak sabar nak tunggu seterusnya..tak sabar nak tau siapa najwan tu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. yup.. mmg akan ada konflik.. dgn najwan, dgn mak mertua, dgn x-gf Harith n mcm2 lg.... sabarrrr....:)

      Padam