Dangling Orange Hearts

Teman-teman mayaku

Jumaat, 24 September 2010

Kalau Sudah Sayang : BAB 18

Aku duduk di atas kerusi bersebelahan dengan emakku di rung tamu rumah. Lelaki itu pula duduk berhadapan denganku dan bersebelahan dengan ayahku.
“Ada apa mak?” aku memberanikan diri membuka mulut.
“Begini, kedatangan Ariff malam ni sebab nak jemput kamu pulang ke rumah mertua kamu. Jadi, Sarah pergilah kemas baju ye.” Suruh emakku.
“Tapi….” Aku ingin mengutarakan kata-kataku.
“Takde tapi-tapi lagi. Tempat isteri adalah disisi suaminya. Walau kemana pun si suami tinggal, isteri wajib ikut suaminya. Berdosa tau ingkar cakap suami.” Giliran ayahku pula menambah.
Nampaknya aku langsung tidak diberi peluang untuk bersuara. Emak dan ayahku lebih berpihak kepada lelaki itu. Macamlah lelaki itu anak mereka. Padahal aku ni adalah anak mereka. Bukannya dia! Aku rasakan hendak menjerit saja disitu. Tetapi aku masih lagi menjaga adab-adab ketika berhadapan dengan tetamu.
Perlahan-lahan aku mengaturkan langkah ke arah bilikku. Dalam perlahan-lahan aku melangkah itu, kaki masih lagi sedikit menghentak ke lantai. Dengan cara itu saja aku dapat menunjukkan tanda protesku terhadap mereka.
Di dalam bilik, aku duduk di atas katil. Baju di dalam almari, langsung aku tidak usik. Aku hanya termanggu di situ. Lima belas minit aku duduk termanggu di birai katil. Ketika aku sedang asyik termenung, emakku masuk ke dalam bilikku.
“Astaghfirullahalazim. Kenapa Sarah tak bersiap lagi?” perlahan emakku beristghfar, bimbang didengar oleh ayah dan lelaki itu.
Aku tidak menjawab pertanyaan emakku itu. Lalu, emakku melabuhkan punggungnya di sebelahku.
“Cuba cakap kat mak, kenapa tak nak bersiap lagi?” emakku bertanya lembut.
“Boleh tak kalau Sarah tak ikut dia?” perlahan aku bertanya. Bimbang juga jika emakku menghamburkan kemarahan sejurus sahaja mendengar pertanyaanku.
“Kenapa pula?” emakku bertanya lagi.
“Takkan mak tak ingat apa yang pernah dia ucapkan kepada Sa masa malam persandingan di sebelah pihak lelaki dulu. Sarah masih lagi tak dapat lupakan. Dan sekarang senang-senang dia datang nak jemput Sarah.” Aku meluahkan apa yang terbuku di dalam hati.
“Mak nak minta satu je dekat Sarah, iaitu cuba lupakan dengan apa yang pernah Ariff ucapkan dulu. Mungkin sekarang ini dia sudah dapat menerima Sarah. Sarah, tempat isteri adalah disisi suaminya. Walaupun ke mana si suami itu tinggal. Apa yang pernah Ariff ucapkan dulu tu bukannya menyebabkan jatuhnya talak. Gantung tak bertali bukannya menyebabkan kamu berdua bercerai. Kamu berdua cuma berpisah untuk sementara waktu. Mungkin ketika itu Ariff sedang tertekan. Yalah, kita mana tahu. Tugas Sarah sekarang ini adalah ikut sahaja arahan suami Sarah. Walau Sarah kena marah sekalipun, Sarah perlu banyak-banyak bersabar kerana syurga seorang isteri itu terletak di bawah telapak suaminya. Sarah, ikut Ariff ya malam ni?” emakku memberi nasihat kepadaku.
“Kalau Sarah tak ikut tak boleh ke?” aku seakan ingin bermain tarik tali dengan emakku.
“Sarah, kan mak dah kata. Berdosa jika kita tidak menuruti perintah suami. Ini kan pula berjauhan dari suami seperti ini. Sarah, mak dan memang tiada hak untuk melarang dan menyuruh kamu tinggal di sini kerana setelah kamu berkahwin, kamu bukan lagi tanggungjawab kami. Kamu sudah menjadi tanggujawab suami kamu. Sarah, ikut Ariff balik ke sana, ye?” Emakku terus-terusan memujukku.
Aku terdiam. Berfikir-fikir tentang kata-kata emakku tadi.
“Tak payahlah fikir-fikirlah lagi. Pergi je ikut Ariff ke sana.” Emakku seperti mendesak aku saja.
“Yalah, yalah. Sarah pergi. Tapi mak kena tolong Sarah kemas kain baju.” Emakku tersenyum bila mendengarkan kata-kata setujuku.
“Okey, mem.” Alahai, perli aku nampak!
Lantas, aku mencapai beg pakaian yang tersimpan di atas almari. Diletakkan beg itu ditepi katil. Setelah itu, aku membuka pula alamri. Baju-baju yang kurasakan sesuai aku letakkan di atas katil. Tidak ketinggalan baju kurung yang aku pakai untuk ke tempat kerja. Yalah, memandangkan esok adalah hari Rabu dan aku bekerja pula seperti biasa. Emakku pula ligat melipat semua pakaian itu.
Baju yang siap dilipat oleh emakku, aku capai untuk disusun didalam beg tadi.
Setelah siap menyusun baju di dalam beg, aku beriringan dengan emakku keluar dari bilikku. Tidak aku lupa, aku mencapai handbag yang berada di atas meja solek. Kelihatan ayah dan lelaki itu masih menanti di kerusi yang sama yang mereka duduk tadi. Aku dan emakku menghampiri mereka.
“Dah lewat ni, Sarah pun dah keluar dengan beg. Jadi dengan ini ayah serahkan semula Sarah kepada Ariff. Cuma satu je ayah nak pesan. Ayah tak nak tengok anak ayah yang sorang ni balik menangis-nangis macam hari tu. Boleh Ariff janji dengana ayah?” ayahku mentipkan pesanan kepada lelaki itu.
“Ya, ayah. Ariff akan jaga anak ayah ini dan Ariff janji yang Sarah tak akan balik macam baru ni.” Lelaki itu mula berjanji. Entah betul, entahkan tidak. Aku sedikit pun tak percaya.
“Baiklah kalau Ariff kata macam tu. Ayah pegang kata-kata Ariff itu.” Ayahku berkata lagi.
Emak dan ayahku mengiringi aku dan Ariff ke keretanya. Sebelum melangkah memasuki kereta itu, aku menyalami dan mengucup tangan tua emak dan ayahku. Sedih pula aku rasakan. Setelah bersalam dengan emakku, aku seakan tak dapat mennahan kesdihan. Lantas aku memeluk tubuh emakku.
“Hei, kenapa sedih sangat ni? Bukannya Sarah dah tak dapat jumpa dengan mak dan ayah lagi. Nanti jika ada masa terluang, Sarah boleh ke mari dengan Ariff. Itu pun jika dia ada di sini. Jika dia tak ada disini, Sarah kena juga minta izin dia jika hendak kemana-mana. Walaupun ke rumah mak dan ayah sendiri,” sempat lagi emak berpesan kepadaku.
Aku akhirnya melangkah juga memasuki kereta milik Ariff itu. Dalam tidak hendak sebut nama dia, terpaksa juga aku sebut. Ketika kereta bergerak perlahan-lahan bergerak beredar dari rumah orang tuaku, sempat lagi melambai-lambai ke arah kedua wajah tua itu.
Sepanjang perjalanan ke rumah mertuaku, aku hanya mendiamkan diri. Hanya lagu dari CD yang dipasang oleh Ariff berkumandang, mengisi kesunyian antara kami. Aku langsung tidak tahu dimana letaknya rumah mertuaku. Aku hanya perlu menanti sehingga kereta yang aku naiki ini sampai di perkarangan rumah mertuaku.
Aku sedikit pun tiada hati untuk berbicara dengan lelaki di sebelahku ini. Ketika kereta Subaru Impreza ini memasuki sebuah rumah yang begitu mewah, aku dan dia masih lagi mendiamkan diri. Aku tidak tahu di mana lokasi rumah ini. Yang aku pasti rumah ini terletak di dalam kawasan perumahan elit.
Bila enjin kereta dimatikan, aku masih mematungkan diri didalam kereta itu. Ariff sudah keluar dari perut kereta.
“Hei, keluarlah. Takkan nak kena jemput macam tuan puteri kot.” Kedengaran suara Ariff mengherdikku.
Mungkin dia melihat yang aku masih lagi tidak berganjak di tempat duduk hadapan di dalam kereta. Cepat-cepat aku membuka pintu kereta dan bingkas bangun dari dalam kereta itu. Ketika sampai tadi, aku masih terpegun melihat sebuah banglo tiga tingkat yang tersergam di depan mataku. Seakan tidak percaya pula aku akan tinggal di dalam rumah yang mewah sebegini.
Laju saja si Ariff ni berjalan. Sampaikan ditinggalnya aku di belakang. Terkial-kial aku berjalan sambil membimbit beg yang boleh tahan beratnya. Nasib baik aku bawak sedikit saja baju. Kalau aku bawak semua, tak tahulah aku macam mana nak berjalan. Kalau dia menghulurkan pertolongan tu tak apalah juga.
Ariff membuka pintu utama rumah itu. Dan dia mengambil beg yang berada di tanganku. Berpura-pura membantuku mengangkat beg pakaian itu. Aku lihat semua isi rumah masih lagi di ruang tamu. Masih tidak tidur. Tertanya-tanya juga aku, lambatnya mereka tidur sedangkan sekarang ini sudah pukul 11.30 malam.
“Ibu, abah. Tak tidur lagi ke?” Ariff bersuara sekadar berbasi-basi.
Semua ahli keluarga yang sedang menonton televisyen itu berpaling ke arah pintu utama sebaik sahaja mendengar suara Ariff.
“Emm, tak rasa mengantuk lagi. Eh Sarah pun ada sama, masuklah Sarah.” Abah Ariff menjemputku masuk.
Aku terasa kekok pula berada di tengah-tengah keluarga Ariff itu. Farah yang turut berada di situ terus mendapatkan aku.
“Kak Sarah, marilah sini. Duduk kat tepi Farah ni.” Ajak Farah. Aku hanya menuruti saja ajakan Farah itu.
“Ibu, abah, berbuallah dengan Sarah. Ariff naik dulu. Mengantuklah pulak.” Ariff berlalu ke tingkat atas sambil membimbit beg pakaian aku.
Aku melayan Farah bercakap tentang itu dan ini. Becok sungguh mulutnya bercakap dan aku hanya mengangguk tanda mengiakan setiap apa yang dicakapkan Farah.
“Farah, Sarah, ibu dan abah nak masuk tidur dulu. Dah lewat benar dah ni. Farah jangan masuk tidur lambat sangat, nanti esok susah pula nak bangun. Sarah pula, abah tengok dah ngantuk tu, pergilah masuk tidur.” Abah mertuaku bersuara, menyelamatkanku dari mendengar celoteh Farah.
Ibu dan abah mertuaku berlalu ke bilik mereka sambil berpegangan tangan. Romantik sungguh! Kalah pasangan muda seperti aku dengan Ariff.
“Dahlah, Farah. Akak naik dulu. Nak tidur, mata ni dah mengantuklah. Esok akak kerja pula. Farah tak sekolah ke esok?”
“Sekolah. Tapi sekejaplah masuk tidur. Nak tengok sampai habis cerita ni dulu.”
“Iyelah tu. Jangan tidur lambat sangat tau. Esok tak pergi sekolah pulak.”
“Farah pergilah sekolah esok. Akak pergilah naik.”
Aku mengatur langkah menaiki tangga. Sampai di tingkat atas, aku tidak tahu hendak masuk ke dalam bilik yang mana satu. Aku kan tidak pernah lagi menjejakkan kaki ke rumah ini. Perlahan-lahan aku berjalan. Bukan sekadar perlahan tapi terlalu perlahan.
“Bilik Abang Ariff yang kedua sebelah kiri.” Kedengaran suara Farah dilontar dari bawah.
Tersenyum aku mendengar laungan dari Farah itu. Mungkin dia melihat yang aku tidak tahu hendak masuk ke mana satu bilik. Dalam diam aku mengucapkan terima kasih kepada Farah kerana telah membantu aku.
Aku terus masuk ke dalam bilik yang disebut oleh Farah itu. Perlahan tombol pintu aku pulas. Nasib baik aku tidak jatuh tersungkur kerana tersepak sesuatu objek yang berada di tengah-tengah jalan. Aku pegang benda tersebut, beg aku rupanya. Bilik itu gelap gelita saja aku lihat. Huh, suka hati dia je nak letak beg aku.Untuk menekan suis lampu, tidak sekali-kali. Kerana aku tidak mahu mandengar dia mengherdikku lagi. Cukuplah dua kali dia mengherdikku.
Aku masuk ke dalam bilik. Dari cahaya samar-samar yang masuk melalui tingkap, kulihat sekujur tubuh sedang berbaring di tengah-tengah katil. Habis, aku nak tidur kat mana. Mataku dikitarkan pandangan ke sekeliling bilik. Terdapat sebuah almari enam pintu, sebuah katil saiz Queen, sebuah meja solek, dua meja kecil di sisi katil dan sebuah sofa dua dudukan.
Daripada pemerhatian itu, aku nampaknya akan tidur di atas sofa yang berada berhampiran dengan pintu bilik itu. Tiada tempat lain lagi yang paling sesuai untukku melelapkan mata. Katil itu sudah di monopoli oleh Ariff. Sebelum aku meletakkan kepala, aku sempat mengset jam loceng di telefonku. Manalah tahu kalau-kalau aku payah nak kejut tidur. Tak ke susah nanti.
Tanpa membuka tudung, aku melelapkan mata di atas sofa itu. Beg pakaianku pula aku biarkan ditepi sofa ini dahulu. Aku tidak mahu kemaskan lagi kerana mataku sudah terlalu mengantuk. Aku terlena juga di atas sofa itu.

“Abang, nampaknya Ariff tu takut juga dengan ugutan abang, ya.” Puan Junaidah bersuara kepada suaminya.
“Memanglah. Kalau tak abang tak akan benarkan dia jejakkan kaki di rumah ni lagi. Dia buat isterinya itu macam barang. Suka-suka hati je nak buang.” Encik Abdul Rahman merungut-rungut.
“Awak kena tengok-tengok mereka tu. Takut nanti dia buat hal lagi. Jangan sampai Sarah pulang semula ke rumah orang tuanya. Kita jugak yang susah nanti.” Encik Abdul Rahman berpesan kepada isterinya.
“Yalah, yalah.” Sahut Puan Junaidah.
“Awak tak nak tidur lagi ke?” tanya Encik Abdul Rahman sambil melirik isterinya yang masih lagi duduk di depan meja solek. Sedangkan dia sudah melabuhkan punggungnya di atas katil.
“Saya nak tidurlah ni,” Puan Junaidah berkata sambil menekan suis lampu. Menutupnya. Dia kemudiannya berlalu ke arah katil.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan