Dangling Orange Hearts

Teman-teman mayaku

Isnin, 26 April 2010

Kalau Sudah Sayang : BAB 10

Ariff Zulkarnain melihat pemandangan laut dihadapannya. Matanya melilau melihat sekeliling Taman Shahbandar yang berhadapan dengan Laut China Selatan. Dia berjalan-jalan ditepi benteng pantai. Tubuhnya disitu tetapi fikirannya tidak disitu. Dia mesih teringat-ingat kata-kata yang abahnya hamburkan seketika tadi.
“Apa yang kau dah buat ni? Kau ingat Sarah tu barang yang boleh dibuang sesuka hati? Mana ibu dan abah nak sorok muka ni bila orang bertanya ‘mana menantu baru? Takkan dah tak duduk bersama? Baru je kahwin, dah bercerai ke?’ kau nak orang kata macam tu? Sebelum buat keputusan tu, fikirlah dulu siapa yang terlibat. Kalau kau sorang saja yang terlibat, senanglah. Tak payah nak susah hati fikir! Tapi sekarang, masalah ni melibatkan dua keluarga. Kalau kau tak nak fikir pasal ibu dan abah, kau fikirlah pasal maruah keluarga mertua kamu tu. Walau macam mana pun, abah nak kau pergi jemput Sarah dalam masa terdekat ni!” keras Encik Abdul Rahman bersuara.
“Tapi bah, Ariff dah ada pilihan sendiri! Ariff akan pertahankan kekasih Ariff! Ibu dan abah jangan harap Ariff akan pergi jemput perempuan tu!!” Ariff Zulkarnain berkata sebelum mengambil gugusan kunci keretanya.
“Ariff! Ariff!..”
Tidak lama kemudian, kedengaran Ariff Zulkarnain memecut keretanya keluar dari rumah. Panggilan dari abahnya langsung tidak dihiraukan.
Keluarnya dari rumah tadi, membawanya ke sini. Dia tiada hala tuju untuk kemana. Yang dia tahu, dia perlu mencari tempat untuk melepaskan amarahnya. Sungguh dia tidak sangka, abahnya menyuruhnya menjemput Sarah ke rumahnya. Jika dia pergi menjemput perempuan itu bermakna dia telah menjilat kembali apa yang telah dia ludah malam semalam. Perkara itu tidak mungkinakan berlaku. Itu ikrarnya.
Ariff Zulkarnain tidak akan menjemput perempuan itu kerana lusa dia sudah perlu masuk kerja. Sebelum majlis perkahwinannya lagi, dia sudah bertanya dengan pegawai atasannya jika ada rakan sekerjanya yang inginkan cuti. Dan nasibnya sungguh-sungguh baik kerana ada seorang rakan sekerja, Suhaimi yang memerlukan dia menolongnya menggantikan tempatnya. Suhaimi menghadapi masalah keluarga yang memerlukannya berada lama didarat. Jadi, dia mempunyai alasan untuk masuk bekerja awal daripada yang sepatutnya.
Ibu dan abahnya tidak mengetahui keputusan yang telah diambilnya. Jika tidak dia akan menghalangnya daripada masuk bekerja kerana cutinya masih panjang, ada dua minggu lagi.

Aku memulakan tugasku di pejabat seperti biasa. Ada rakan sekerja yang mengusikku dengan panggilan ‘pengantin baru dah masuk bekerja’, ‘cepatnya pengantin baru masuk kerja, kenapa tak sambung cuti lagi?’ dan bermacam lagi. Aku hanya melemparkan senyuman kepada teman sekerjaku sebagai balasan dengan usikan yang mereka berikan. Biarlah, mereka tidak mengetahui apa-apa.
Hari ini, aku lebih banyak berdiam diri daripada selalu. Hinggakan Kak Raihana perasankan perubahanku.
“Kenapa muram je akak tengok ni?” tanya Kak Raihana.
Aku hanya menggelengkan kepala. Masalah ini biarlah aku tanggung seorang. Aku berasakan orang lain tak perlu tahu. Bimbang nanti akan memalukan diri aku sendiri.
“Masakan tiada apa-apa? Muka tu macam orang ada masalah je.” Kak Raihana bertanya lagi, ingin mengorek apa yang aku cuba sembunyikan.
“Tak ada apa-apalah, kak. Saya okey,” aku cuba menafikan pertanyaan itu.
“Betul okey ni? Kalau rasa nak cerita, akak sudi mendengarnya.” Kak Raihana menawarkan diri.
Aku membalas dengan menganggukkan kepala. Habis waktu kerja hari itu, aku terus pulang ke rumah. Aku tidak bekerja lebih masa seperti sebelum aku kahwin dulu. Kepalaku terasa berat bila menghadap kerja-kerja dipejabat yang menimbun. Sesampai dirumah, emak yang sedang membelai pokok-pokok bunga kesayangannya.
“Awal balik kerja hari ni, Sa?” tegur emakku.
“Ya mak. Terasa berat je kepala ni.”
“Janganlah paksa diri kalau tak boleh.” Nasihat emakku.
“Yalah, mak. Sa masuk dulu,” aku meminta diri.
Aku melangkah longlai memasuki rumah. Terasa keletihan yang amat. Seperti hari ini adalah hari pertamaku bekerja. Tenagaku seperti disedut sahaja. Aku merebahkan tubuh diatas katil. Tanpa perlu disuruh-suruh, mataku terpejam sendirinya.

Aku bangun pagi keesokannya untuk menunaikan solat subuh. Tetapi kesakitan yang mencengkam kepalaku seakan menghalangku daripada bangun. Aku merebahkan kembali tubuhku diatas tilam. Tetapi bila teringatkan aku belum lagi menunaikan solat subuh, aku menggagahkan diri untuk bangun.
Walau teruk macam mana pun kesakitan yang aku tanggung dan selagi tubuhku ini larat, aku akan menunaikan solatku kepada ALLAH Taala. Tiada halangan untukku menunaikan solat. Jika tidak boleh berdiri, solat boleh dilakukan dengan cara duduk atau secara berbaring. Begitu mudahnya agama Islam untuk diamalkan.
Sebelum menunaikan solat, aku mandi dahulu kerana mengikut kata emakku, jika kita demam atau pening kepala, lebih baik kita mandi. Sebabnya adalah bila air yang melalui kepala, ia akan mengurangkan kesakitan yang ditanggung.
Selesai mandi, aku mengambil wuduk pula. Selesai berwuduk, aku masuk kedalam bilik. Didalam bilik, aku menyarung t-shirt dan dipadankan dengan kain batik. Lalu aku mula membentangkan sejadah dan menyarung telekung sembahyang. Tidak lama kemudian, aku mengangkat takbir memulakan solat. Menunaikan suruhan yang telah ditetapkan TUHAN Yang Satu.
Sesudah menunaikan kewajiban terhadap ALLAH S.W.T., aku terus merebahkan kembali badanku diatas katil. Dia memang tidak berhajat untuk ketempat pekerja hari ini.
Tiba-tiba, aku terasa ada suara yang memanggilku. Untuk melihat siapa gerangan yang memanggilku adalah cukup payah sekali. Mataku seakan digam hingga tidak boleh dicelikkan.
“Acik, acik.. bangun, cik. Kenapa ni?” suara itu memanggil lagi.
Walau apa pun halangan, aku perlu mencelikkan mataku. Akhirnya, mataku boleh dibuka sedikit. Aku mula nampak kelibat adikku, ucu. Terasa pula tangan ucu menjamah dahi dan tengkukku. Kemudian dia bersuara dengan nada cemas.
“Panasnya badan Acik. Bangun, cik, bangun. Acik demam ni! Acik, bangunlah.” Dia seakan susah hati. Kemudian, kelibatnya menghilang dari pandanganku.
“Mak, tengok acik ni. Badan dia panas. Kita bawa dia ke hospitallah. Takut nanti melarat pula.” Ucu mengheret emakku pula.
Tangan emakku pula meliar merasa tubuhku. Untuk memastikan kata-kata adikku itu adalah benar.
“Yalah, panas tubuh kamu ni Sa. Bangun, tukar baju. Kita pergi hospital sekarang. Nanti mak panggil ayah.” Arah emakku sebelum berlalu keluar dari bilikku.
Bila melihatkan aku tidak bergerak langsung seperti suruhan emakku, ucu menarik tanganku. Memaksaku untuk bangun. Pada mulanya, aku tidak mahu mengikut ucu kerana aku rasa tidak larat sangat. Bila emakku masuk semula ke dalam bilikku, dia membebel disebabkan aku masih tidak berganjak dari katil.
“Sa, bangun. Kita ke hospital sekarang. Nanti melarat pulak demam kamu tu.”
Untuk mengelakkan emakku bersyarah panjang, aku menyarung baju kurung ke tubuhku. Dengan muka yang pucat, aku menyarung tudung pula. Perlahan-lahan aku melangkah keluar dari bilikku. Aku berpaut pada lengan ucu kerana dalam keadaanku sebegini, takut tersungkur pula.
Abah sudah tersedia menanti kami berhampiran kereta Kancilnya itu. Pintu kereta sudah dibukakan. Aku duduk ditempat duduk belakang. Pada ketika ini, kepalaku masih lagi terasa pening. Keadaan sekeliling dirasakan berpusing-pusing saja. Aku lebih selesa memejamkan mata daripada melihat keadaan sekeliling.
Sesampainya dihospital, ayah terus mehalakan kenderaan kearah bahagian kecemasan. Kereta diberhentikan. Petugas yang berada disitu menyorong kerusi roda kearah kereta. Aku dipapah keluar dari kereta dan didudukkan diatas kerusi roda. Pada ketika itu, keletihan yang aku tanggung sangat terasa. Kerana sangat letih, aku tidak sedarkan diri selepas itu. Aku tidak tahu apa yang berlaku selepas itu.

Ariff Zulkarnain tak tahu nak kata macam mana. Keputusan yang diambil untuk kembali awal ke kapal tidak diketahui oleh ibu dan bapanya. Dia termenung di dek kapal. Sejak kebelakangan ini, dia asyik teringatkan Hani. Dia kesiankan Hani. Entah macam manalah Hani sekarang ni.
Ketika cuti baru ni, dia langsung tidak berpeluang berjumpa dengan Hani. Ketika itu dia sibuk menguruskan kerja kahwinnya. Hinggakan aku langsung tidak berpeluang bertemu dengannya. Mesti dia tertanya-tanyakan tentangku.
Kebiasaannya, dia akan menghubungi Hani, memberitahu setiap kali dia pulang bercuti. Tetapi kali ini, Ariff Zulkarnain langsung tidak menelefon Hani. Dia hanya runsing memikirkan tentang majlis perkahwinannya. Dan Hani juga tidak mengetahui yang dia sudah berkahwin.
Dia langsung tidak memaklumkan kepada Hani. Bukan mahu menipu tetapi dia seboleh mungkin ingin menyembunyikan perkara ini daripada pengetahuan Hani. Kadang kala dia risau juga, takut Hani mengetahui yang dia sudah berkahwin. Walau bukan dari mulutnya, mungkin dari mulut kawannya. Hanikan mempunyai ramai kawan.
Ariff Zulkarnain tidak tahu bagaimana reaksi Hani bila mendapat tahu yang dia sudah berkahwin. Mungkin mengamuk. Ataupun mungkin juga melancarkan perang. Tak dapat dibayangkan bagaimana wajah Hani yang menyinga. Tanpa disedari, bibirnya mengukirkan senyuman, mungkin sedang membayangkan penerimaan Hani. Tubuhnya sekarang menghadap lautan yang luas. Lautan yang tiada sempadan.
Pap! Tiba-tiba Ariff Zulkarnain terasa bahunya ditepuk seseorang. Dia lantas berpaling. Ternyata, Ridhuan yang menepuknya tadi. Rakan setugasnya kali ini.
“Hei, kau sihat ke tak? Sejak kau balik dari bercuti, muka kau aku lihat muram je.. ni pulak aku tengok kau duk senyum sorang-sorang. Kau sebenarnya betul ke tak?” Ridhuan bertanya. Dari nadanya seperti bergurau saja.
“Aku okey je.. takde apa-apalah. Kau je perasan yang bukan-bukan.” Ariff Zulkarnain berdalih.
Diatas kapal, Ridhuan adalah rakan sekerja merangkap teman baikku. Setiap perubahan yang berlaku keatas diri Ariff Zulkarnain, dapat dia kesan. Cuma dia kadang-kadang saja dapat bersama waktu kerja dengan Ariff Zulkarnain.
“Eleh, dengan aku kau jangan berselindunglah. Aku tahu semua pasal kau. Takkan tak ada rebut, kau boleh termenung macam ni. Tadi pulak kau boleh senyum sorang-sorang. Tu hanya orang gila saja yang buat.” Ridhuan berkata kerana dia sudah masak benar dengan perangai kawannya yang seorang itu.
“Huh,” Ariff Zulkarnain melepaskan keluhan berat. Di dalam hati dia berkira-kira, adakah perlu dia memberitahu Ridhuan tentang masalah yang sedang ditanggungnya.
“Aku ada masalah,” pendek Ariff Zulkarnain menjawab.
“Masalah apa yang kau hadapi tu sampaikan termenung dan senyum sorang-sorang. Kau angau, ek?” teka Ridhuan.
‘Perlu ke aku beritahu dia? Nanti apa pula katanya. Aduhh… susah betullah macam ni.’ Ariff Zulkarnain merungut didalam hati.
“Sebenarnya aku… er, aku…” kelu lidahnya untuk berkata-kata.
“Sebenarnya aku apa?” Ridhuan bertanya, tidak sabar.
“Sebenarnya aku dah kahwin.” Perlahan Ariff Zulkarnain menuturkan kata.
“Kau kahwin? Kau biar betul, tak percayalah aku.” Terkejut Ridhuan dengan pengakuan yang dibuat oleh Ariff Zulkarnain itu. Tapi dia menganggap yang temannya itu hanya bergurau.
“Kau tengok muka aku ni macam tengah bergurau ke? Kalau kau tak nak percaya sudah! Aku tak suruh pun kau percaya.” Ariff Zulkarnain jadi radang bila kata-kata seriusnya dianggap sebagai gurauan.
“Hei, okey, okeylah… kau biar betul? Kau kahwin tak jemput aku pun, tu yang buat aku tak percaya tu..” Ridhuan menenangkan kawannya bila dia melihat yang Ariff Zulkarnain seakan ingin berlalu dari situ.
“Aku kena kahwin paksa. Macam mana nak jemput kau sebab masa aku balik baru ni semua persiapan sudah tersedia. Tak ada sorang pun kawan yang aku jemput. Bukan tak nak jemput tapi masa dah suntuk sangat. Aku seperti pak turut je.”
“Habis, kau kenal tak bakal isteri kau masa tu?”
“Tak, aku tak kenal pun. Semuanya sudah diatur oleh ibu dan abah aku.”
“Sekarang kau dah kahwin, apa lagi masalahnya?”
“Kau kan tahu yang aku dah ada Hani, kalau aku terima perempuan tu, Hani aku nak campak kat mana?”
“Oh ya tak ya juga. Jadi masalah kau sekarang ni Hani lah ya. Hani dah tahu ke belum pasal kau dah kahwin ni? Ibu dan abah kau tahu tak yang kau ada hubungan dengan Hani?”
“Tak, dia tak tahu lagi. Aku tak beritahu tapi tak tahulah kalau ada kawan dia beritahu. Dia kan ramai kawan. Ibu dan abah aku dah tahu pasal Hani. Aku beritahu masa diorang suruh aku terima perempuan pilihan diorang. Aku bagitahulah yang aku tak mahu perempuan tu tapi aku nak Hani. Keras diorang tolak pilihan aku.”
“Perempuan yang jadi isteri kau sekarang ni macam mana? Dia tinggal dengan kau ke?”
“Taklah. Sejak malam pertama pernikahan lagi aku dah gantung dia tak bertali. Lepas tu dia balik rumah mak ayah dia rasanya. Malas aku nak aku nak hiraukan tentang dia. Lepastu teruk aku kena marah dengan ibu dan abah aku.”
“Astargfirullahalazim.. kau sedar tak apa yang aku dah buat? Gantung tak bertali tu dosa besar kau tahu tak.” Ridhuan menggelengkan kepala. Dia tak menyangka yang Ariff Zulkarnain akan mengambil tindakan sedemikian rupa.
“Masa aku ucapkan kata-kata tu, aku sedang dalam keadaan marah. Marah dengan ibu dan abah. Sakit hati dengan perempuan tu sebab senang-senag je dia terima pinangan ibu dan abah. Selepas dia pergi baru aku sedar apa yang telah aku ucapkan.”
“Kau menyesal ke dengan apa yang kau lakukan?” Ridhuan bertanya meminta kepastian.
“Menyesal? Langsung tidak. Malahan aku berasa sangat puas. Biar dia malu. Tak sedar diri nak kahwin dengan aku. Dahlah orang miskin ada hati nak bergandingan dengan aku. Cerminlah diri tu sikit.” Ariff Zulkarnain terus-terusan mengutuk isterinya. Ridhuan yang mendengar menggelengkan kepala sambil beristirgfar didalam hati.
“Aku tak tahu nak kata macam mana. Aku tak ada pengalaman yang sebegitu rupa. Yang boleh aku kata bukan semua pilihan keluarga itu jahat. Tak semestinya bila dia berkahwin dengan kau, dia nak bolot semua harta keluarga kau. Dan bukan semua yang berkahwin dengan pilihan sendiri akan berbahagia hingga akhir hayat. Jangan ingat jika berkahwin dengan pilihan keluarga, kita akan bercerai-berai. Kau fikir-fikirlah apa yang aku kata ni. Jangan terlalu ikut perasaan. Nanti memakan diri kau sendiri. Cari penyelesaian yang terbaik untuk masalah kau ni. Takut nanti makin rumit pula jadinya. Kau ingat satu je, jodoh pertemuan ajal maut semuanya ditentukan oleh Dia yang sedang memerhatikan kita dari atas sana.” Panjang lebar Ridhuan menasihati temannya itu.
Diakhir kata-katanya, dia menunjuk ke arah langit. Tentang semua yang berlaku sudah ditentukan oleh ALLAH S.W.T.. Selepas memberi nasihat kepada Ariff Zulkarnain, Ridhuan berlalu ke dalam kapal. Mungkin ingin menyambung tugasnya. Dia meninggalkan Ariff Zulkarnain di dek kapal. Biarlah Ariff Zulkarnain berfikir berkaitan kata-kata yang baru sahaja dia luahkan tadi.
Dalam pada itu, Ridhuan teringatkan isterinya, yang baru setahun setengah dinikahinya. Ain, itulah nama permaisurinya. Dia bersyukur kerana perkahwinannya tidak diatur keluarga tetapi Ain adalah pilihannya sendiri. Ibu dan ayahnya begitu memahami dan memberi kelonggaran kepada adik-beradiknya untuk memilih calon pasangan masing-masing.
Keluarga kecil Ridhuan bertambah meriah dengan kehadiran putera sulungnya, Mohd Adib Sulaiman yang baru berusia tiga bulan. Semua ahli keluarga ingin mengendong Adib yang comel itu.
‘Aduhh.. Jauhnya melarat. Dari cerita pasal Ariff berjangkit pula dengan cerita aku.’ Ridhuan mengomel sendirian sambil bibirnya mengukir senyuman.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan