Dangling Orange Hearts

Teman-teman mayaku

Isnin, 26 April 2010

Kalau Sudah Sayang : BAB 9

Seminggu aku berkurung dirumah. Dan hari ini, aku akan memulakan tugasku seperti biasa. Aku bangun pukul enam pagi. Setelah solat subuh dan bersiap, aku turun ke dapur rumah kampung itu. Melihat emakku yang lincah menyediakan juadah.
“Assalamualaikum, mak.” Sapaku.
“Waalaikumussalam. Sa jadi ke nak masuk kerja hari ni?” tanya emakku kurang pasti.
“Ya, mak. Duduk kat rumah pun Sa tak dapat apa-apa. Makin ingatkan peristiwa tu adalah. Mak nak buat apa pagi ni? Tak nak Sa tolong ke?” aku cuba untuk mengubah topik perbualan pagi itu.
“Hmm, boleh juga. Kamu tolong buatkan air teh je. Yang lain mak dah sediakan.” Pinta emakku.
Tanganku lincah mencari bahan-bahan yang diperlukan. Setelah siap, aku membawa teko berisi air teh itu ke meja makan. Di meja makan pula, ayah, emak dan ucu sudah sedia menunggu. Tanpa menunggu lama, kami makan makanan yang sudah terhidang. Juadah pagi ni adalah nasi dagang. Rajinnya emakku menyediakan juadah ini. Kalau aku, emmm nampak gayanya beli kat kedai sajalah.
Setelah selesai bersarapan pagi, aku menyarung tudung pula. Selesai bersiap, aku terus mendapatkan motorku. Awal aku ke pejabat hari ni.

Puan Zuriyah menggelengkan kepala mengingatkan anak ketiganya itu. Dia melihat kelibat Maisarah Ernieza hilang setelah memasuki jalan besar dengan menunggang motorsikal kesayangannya. Kesian bila dia terkenangkan nasib anaknya itu. Sampai bilalah dia harus menderita sebegitu.
“Apa yang awak lihat tu?” tanya Encik Roslan. Terkejut Puan Zuriyah dengan teguran daripada suaminya.
“Eh abang ni. Terkejut saya. Takdelah, saya tengok Sa tu, kesian pulak saya. Emm, abang dah nak pergi ke?”
“Hmm, awak jangan risaulah. Pandailah mereka selesaikan masalah ni. Lagipun kan mertua Sa dah telefon kita. Tak payahlah kita duk sibuk hal mereka, pandailah mereka selesaikan nanti. Saya dah nak pergi ni, awak nak pergi tak nanti?”
“Saya tak pergi rasanya. Saya nak pergi ke kedai nanti.”
“Yalah, saya pergi dulu.” Puan Zuriyah menyalami tangan suaminya sebelum Encik Roslan keluar ke kebun.
Dia melihat kelibat suaminya hilang di balik deretan pokok yang menghiasi jalan. Setelah itu dia berlalu ke arah sinki, membasuh pinggan dan cawan yang sudah digunakan sebentar tadi. Pada ketika inilah dia teringat perbualannya dengan besannya.
Dua hari selepas Maisarah Ernieza balik ke rumah tengah-tengah malam, Puan Junaidah menelefonnya. Bertanyakan tentang keadaan menantunya.
“Helo, assalamualaikum kak Yah. Ju ni.”
“Waalaikumussalam, Ju.”
“Terlebih dulu Ju nak minta maaf dari Kak Yah sekeluarga. Ju tak tahu macam mana nak selesaikan masalah ni. Pada mulanya Ju tak tahu keadaan jadi macam ni. Ju tahu bila Ariff pulang ke rumah keesokkannya dia pulang keseorangan. Bila ditanya dia senyap. Dan bila abang Man dah tak tahan, abang Man tekan dan desak dia. Akhirnya dia beritahu juga. Terkejut kami. Kami tak sangka keadaan akan jadi macam ni. Ju ingat nak suruh dia datang rumah akak, pujuk Sarah. Iapi dia dah belayar semula. Geram kami dibuatnya.” Puan Junaidah meluahkan rasa.
“Budak-budak, Ju. Darah tengah muda. Cakap kita orang tua ni pun dia tak dengar dah. Malam tu Sa balik nangis-nangis. Akak tanya mulanya dia tak nak beritahu juga tapi bila ditanya acap kali, dia beritahu juga. Terkejut juga kami. Selepas tu kami dah tak tanya dah. Takut nanti dia makin bersedih.”
“Sa macam mana, kak?”
“Sejak dia balik malam kelmarin, akak tengok dia banyak mengurungkan diri dalam bilik. Akak panggil makan dia tak keluar. Adik dialah jadi penghantar makanan kepada dia. Tapi makanan tu tak terusik pun. Risau jugak akak dibuatnya.”
“Kesiannya Sarah. Menderita dia. Dia menangis ke kak?”
“Masa malam dia balik tu memang dia menangis tapi sekarang ni akak tak nampaklah dia menangis. Lagi banyak termenung tu adalah.”
“Ju tak tahu nak kata macam mana, kak. Si Ariff tu tak berapa nak dengar cakap Ju. Tapi kalau dengan abang Man, dia dengarlah. Takpelah kak, nanti kita berborak lagi.”
Setelah berbalas salam, Puan Zuriyah meletakkan ganggang telefon. Pada petang itu juga dia memaklumkan kepada suaminya tentang besannya menelefon tadi.
“Huh,” Puan Zuriyah mengeluh perlahan. Puan Zuriyah meneruskan kerja-kerja membasuh pinggan dan cawan. Risau dia bila terkenangkan nasib anaknya itu.

Ariff Zulkarnain terasa puas. Puas kerana dapat mengusir perempuan yang telah merunsingkan fikirannya. Iaitu isterinya. Isteri? Layak ke perempuan itu bergelar isterinya. Huh, rasanya tak layak langsung. Kata hati Ariff Zulkarnain. Perempuan itu baru sahaja pergi dari hidupnya sebentar tadi. Dia tidak menyuruh perempuan itu pergi tapi bila kata-kata pedas yang keluar tadi telah membuatkan perempuan itu pergi begitu sahaja. Tanpa berkata apa-apa.
Maknanya perempuan itu memahami yang Ariff Zulkarnain tidak memerlukan perempuan itu didalam hidupnya. Bodoh sangatlah kalau perempuan tu masih menunggunya setelah kata-kata kesat dihamburkan kepada perempuan itu. Termasuk menghina perempuan itu. Dia tahu nama perempuan itu Maisarah Ernieza tapi dia langsung tiada hati untuk menyebut nama perempuan itu. Terasa meluat untuk menyebutnya.
Dan nampaknya malam ni dia boleh tidur dengan senyenyak-nyenyaknya. Tanpa perlu berfikir tentang masalah yang satu itu. Seperti malam-malam yang lain, tidurnya selalu terganggu. Ariff Zulkarnain merebahkan badannya diatas tilam hotel yang empuk itu. Matanya memandang siling hotel. Ternampak kelibat Hani yang menghiasi siling itu. Dia melemparkan senyuman kepada bayangan itu.
Lama-kelamaan, matanya menjadi layu. Tanda sudah mengantuk. Dia tidak sedar pukul berapa dia melelapkan matanya.

Pukul 11.00 pagi, Ariff Zulkarnain terjaga dari tidurnya. Dia terasa ada cahaya yang sangat menyilaukannya. Perlahan-lahan dia membuka matanya. Matahari sudah meninggi diluar sana. Ariff Zulkarnain menggeliatkan badannya. Dia berjalan ke arah balkoni bilik. Melihat ke arah laut yang sedang bergelora. Selepas ini dia perlu pulang ke rumah orang tuanya pula.
Dari arah balkoni, dia berjalan ke arah almari. Mengambil tuala dan berlalu ke bilik air. Setelah dia membersihkan diri, dia menyarung pakaian ke tubuh. Dia hanya mengenakan seluar paras lutut dan baju tanpa kolar. Ariff Zulkarnain mengambil beg baju yang sudah dikemas. Dia perlu check out dari hotel hari ini.
Selesai urusan dikaunter, dia mendapatkan keretanya di parking hotel. Kurang sepuluh minit, Subaru Impreza warna biru itu meluncur laju kearah jalan besar. Keretanya meluncur laju melalui Jambatan Sultan Mahmud.
Kurang sepuluh minit keretanya sudah memasuki garaj rumah orang tuanya yang terletak di Kampung Tok Jembal. Kampung itu terletak berdekatan dengan Pantai Tok Jembal dan Lapangan Terbang Sultan Mahmud. Setelah menekan central lock keretanya, dia memasuki rumah ibu dan abahnya.
Kereta abahnya tiada di dalam garaj. Mungkin sudah ke pejabat. Ariff Zulkarnain membuka pintu utama. Rumah kelihatan kosong sahaja. Dia berlalu memasuki biliknya.
Puan Junaidah yang mendengar bunyi enjin kereta yang memasuki garaj rumah berhenti melakukan kerja-kerja rumah. Dilihat tiada orang pun diruang tamu rumah. Kerjanya tadi telah diambil alih oleh pembantu rumahnya. Mungkin anak menantunya baru balik. Gembiranya dia nak menyambut menantu baru.
Puan Junaidah memanjat tangga ketingkat atas. Dia berhenti di depan bilik Ariff. Perlahan-lahan dia mengetuk pintu bilik anaknya.
Tuk… tuk… tuk…
“Ya, siapa?” malas Ariff Zulkarnain bertanya.
“Ibu ni, Riff. Ibu masuk boleh?”
“Masuklah, bu.” Puan Junaidah membuka pintu bilik anaknya. Bila dimasuk, matanya melilau mencari seseorang.
“Kamu balik sorang je ke? Sarah mana?”
“Sorang, bu.”
“Habis, Sarah mana?” Puan Junaidah mengulang soalannya tadi.
“Sarah? Sarah mana pulak ni, bu?”
“Sarah la.. isteri kamu…”
“Ooo, Sarah. Dia… dia..” serba salah Ariff Zulkarnain untuk menjawab soalan ibunya.
“Dia apa, Ariff?” Puan Junaidah mula berasa tidak sedap hati.
“Ariff dah gantung dia tak bertali!” laju Ariff Zulkarnain menjawab pertanyaan ibunya.
Terpana Puan Junaidah dengan apa yang diucapkan oleh anaknya itu. Terkejut besar dia.
“Apa yang kamu dah lakukan ni? Kenapa dengan kamu ni? Kamu ingat barang mainan ke nak gantung tak bertali? Hei, ni anak orang lah!” marah Puan Junaidah.
“Ariff tak cintakan dia, bu. Ariff hanya sayangkan Hani! Hanya Hani seorang yang Ariff cinta!” jerit Ariff Zulkarnain.
“Hani, Hani, Hani. Kamu asyik ingatkan budak tu saja. Habis, anak orang yang kamu seksa tu, kamu tak mahu ambil peduli?”
Terdiam Ariff Zulkarnain dengan kata-kata ibunya. Puan Junaidah terus beredar dari bilik Ariff Zulkarnain. Terasa malas mahu berlama-lama dengan anaknya. Sakit hatinya hanya TUHAN yang tahu. Anak yang diberi kasih sayang sedari kecil itu sanggup memalukannya.
Perkara ini perlu dimaklumkan kepada suaminya. Dia tak boleh berdiam diri begini. Nanti lagi parah jadinya. Hanya suaminya sahaja yang dapat memarahi Ariff Zulkarnain. Jika orang lain yang memarahinya, keadaan sama dengan tiada orang yang memarahinya. Hanya kata-kata abahnya sahaja yang dia dengar.
Petang itu, Encik Abdul Rahman tidak mengetahui sebab musabab kenapa isterinya menyuruhnya pulang awal hari ni. Sesudah mengetahui masalah yang menimpa, Encik Abdul Rahman terus marah-marah.
Ibu bapa mana yang tak marah bila anak yang ditatang bagai minyak yang penuh, sanggup menconteng arang di muka orang tuanya. Dimana keluarganya hendak menyorokkan muka mereka? Jika orang luar tidak tahu lagi tidak mengapa, tapi jika orang luar sudah mengetahuinya, apa yang harus diterangkan? Kepada besannya, Encik Mohd Roslan dan Puan Zuriyah, apa yang harus dikatakan. Bagaimana hendak diterangkan kepada mereka? Berbagai soalan yang muncul dibenak Encik Abdul Rahman.
Walau apa halangnnya, dia harus berbicang dengan besannya. Ariff Zulkarnain perlu menjemput semula Maisarah Ernieza. Walau Ariff Zulkarnain menolak, dia akan memaksa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan