Dangling Orange Hearts

Teman-teman mayaku

Isnin, 26 April 2010

Kalau Sudah Sayang : BAB 13

Jam didinding sudah menginjak ke angka 10.00 malam. Ariff Zulkarnain yang telah bersiap-siap untuk keluar bersiul-siul kecil. Dengan t-shirt polo berwarna kuning susu dipadankan seluar jeans luruh. Begitu ringkas gayanya. Setelah itu dia mencapai jaket kulit untuk disarungkan dibahagian luar.
Dia menuruni tangga. Dilihat Farah telah menggantikan tempat Syira didepan televisyen.
“Bang, nak keluar ke?” Farah bertanya kepada abangnya.
“Yup. Nak jumpa kawan-kawan. Farah dah sudah ke chatting?”
“Sekejap je chatting tadi. Sikit sangat yang online. Kawan-kawan Farah ramai yang balik kampung.”
“Oo, macam tu. Okeylah, abang keluar dulu. Kalau ibu tanya, cakap abang keluar jumpa kawan ya. Tak payah tunggulah. Abang ada bawak kunci spare ni.”
“Okey,”
Tidak lama kemudian, kedengaran menderu kereta Subaru Impreza milik abangnya diatas jalanraya. Tiba-tiba muncul ibunya dari tingkat atas rumah itu.
“Siapa tu? Abang Ariff ke?” Farah mengangkat mukanya, memandang Puan Junaidah.
“Ya, bu. Abang cakap dia keluar jumpa kawan.”
“Dia cakap tak dia balik pukul berapa?”
“Taklah pulak. Tapi dia ada pesan yang ibu tak payahlah tunggu dia. Dia ada bawak kunci spare.”
Bila melihatkan ibunya tidak bertanya lagi, dia meneruskan tontonannya di televisyen.
“Oh ya, Farah jangan lupa kunci pintu, ya. Ibu dah nak masuk tidur ni.” Farah yang sedang asyik menonton televisyen menganggukkan kepalanya.
Puan Junaidah pula masuk semula ke dalam biliknya. Dia baru berkira-kira ingin memberitahu Ariff Zulkarnain tentang Maisarah Ernieza. Tapi sebelum dia bersuara, dia perlu tunggu suaminya pulang dari masjid dulu. Takut nanti Ariff Zulkarnain tak mahu dengar cakapnya.
Encik Abdul Rahman pula tak balik-balik lagi dari masjid. Biasanya pukul sembilan, dia sudah sampai dirumah. Tapi malam ni sehingga jam menunjukkan pukul sepuluh, bayangnya masih tidak kelihatan. Gelisah Puan Junaidah menunggu.
Sepuluh minit berlalu, barulah kedengaran bunyi enjin motorsikal memasuki halaman rumah itu. Sesudah memarkir motorsikalnya, Encik Abdul Rahman masuk ke dalam rumah. Yang ada diruang tamu hanya Farah seorang.
“Farah, ibu mana?” tanya Encik Abdul Rahman.
“Ibu ada di atas. Mungkin dah masuk tidur kot.” Jawab Farah.
“Okeylah, abah naik dulu ya. Jangan tengok tv sampai tengah malam pulak.” Sempat lagi Encik Abdul Rahman menasihati anak bongsunya itu.
Dia terus memanjat tangga. Sampai didepan biliknya, tombol pintu dipulas perlahan-lahan. Bimbang mengejutkan isterinya.
Puan Junaidah yang baru hendak terlelap, terjaga semula bila mendengar tombol pintu dipulas. Lantas dia bangun dan bersandar dikepala katil.
“Lambat abang balik?”
“Huh, kus semangat. Abang ingatkan siapalah yang tegur tadi. Tadi ada ceramah agama disurau. Lepas tu pulak, abang berbual dengan imam tentang semakin ramai budak luar dari kampung ni datang ke sini. Kalau buat perkara elok taka apalah juga. Tapi duk buat perkara tak elok. Imam cakap semakin hari, semakin ramai yang datang. Ada yang buat maksiatlah. Tak kurang juga penagih dadah. Hisy, apa nak jadi dengan budak-budak sekarang ni.” Luah Encik Abdul Rahman sambil menggelengkan kepala.
“Budak-budak. Kalau mak ayah tak larang macam tulah jadinya. Tak kurang juga yang suka lawan cakap mak ayah. Sampaikan tak hormat langsung orang tua.” Ujar Puan Junaidah.
“Harap-harap anak kita taklah jadi macam tu.”
“Harapnya, begitulah. Oh ya, pasal anak-anak. Bila abang nak cakap dengan Ariff pasal Sarah?”
“Dia ada dalam biliknya?”
“Dia tu, mana lekat dekat rumah. Malam-malam macam ni keluarlah dia. Katanya nak jumpa kawan. Entah-entah pergi jumpa betina tu kot.” Serkap Puan Junaidah.
“Kalau begitu, esok sahajalah saya cakap dengan dia.” Putus Encik Abdul Rahman. Malas dia nak bertekak dengan isterinya. Si Ariff ni pun satu hal. Ada isteri ditinggal-tinggal. Perempuan yang entah apa-apa tu dia kejar. Rungut Encik Abdul Rahman didalam hati.
“Yalah, ikut suka abanglah. Saya nak tidur ni.” Jawab Puan Junaidah sebelum merebahkan kembali badannya diatas katil.
Encik Abdul Rahman juga berbaring disebelah isterinya. Apa-apa hal esok saja dia akan selesaikan.

Keesokannya, Encik Abdul Rahman turun menjamu sarapan. Seketika nanti dia akan ke pejabat. Dia berharap agar dapat berbicara dengan Ariff Zulkarnain. Supaya senanglah dia bila masuk kerja pagi ni dengan hati yang lapang. Kalau tak ayik berserabut saja dirasakan kepalanya itu.
Sesampai dimeja makan, Encik Abdul Rahman melabuhkan punggungnya diatas kerusi yang paling hujung. Dilihatnya hanya isterinya, Farah dan Syira yang berada dimeja makan. Batang hidung Ariff Zulkarnain masih tidak kelihatan.
“Ariff tak bangun lagi ke, Jun?” Encik Abdul Rahman bertanya kepada isterinya.
“Belum lagi, bang. Tadi Jun dah kejutkan.”Jawab Puan Junaidah yang tangannya ligat menuang teh ke cawan suaminya.
“Pukul berapa dia balik malam semalam?” tanya Encik Abdul Rahman lagi. Sementara itu mulutnya ligat mengunyah mi goreng yang disediakan isterinya.
“Entahlah, bang. Farah masuk tidur semalam pukul berapa? Abang Arif dah balik ke belum masa tu?” Pertanyaan Puan Junaidah ditujukan kepada anaknya pula.
“Tak tahulah, bu. Malam semalam masa Farah masuk tidur dalam pukul 12.00 tengahmalam, abanng tak balik lagi.”
“Kalau tak salah Syira, abang balik dalam pukul tiga pagi. Masa tu Syira turun nak minum air sebab tekak terasa haus. Masa tulah terserempak dengan abang yang baru balik.” Sampuk Syira.
“Hisy, apa nak jadi dengan budak tu. Kalau dah balik pukul tiga pagi, tak tahu pukul berapa pula dia akan bangun tidur. Entah-entah solat subuh pun terlepas. Nampaknya, tak dapatlah saya nak bercakap dengan dia.” Rungut Encik Abdul Rahman.
Setelah siap bersarapan, Encik Abdul Rahman mencapai kotnya. Puan Junaidah mengekori langkah suaminya sehingga dimuka pintu rumah. Sebelum melangkah ketempat kerja, Encik Abdul Rahman menyambut salam isterinya dan pada ketika itu, sempat lagi dia berpesan.
“Nanti, jangan bagi si Ariff tu keluar. Balik dari kerja nanti, saya nak cakap dengan dia.”
“Yalah, bang.”
Tidak lama kemudian, kereta milik suaminya, menderu membelah jalanraya.

Tepat pukul 12.00 tengahari, ketika matahari menegak diatas kepala. Barulah Ariff Zulkarnain bangun dari tidurnya. Masih teringat-ingat perjumpaannya dengan Hani semalam. Terlepas segala rindu yang ditanggung selama sebulan lebih terhadap kekasihnya itu. Baginya hanya Hani yang memahami kehendak hatinya.
Jika orang lain perpandangan yang Hani tu seksi, tetapi tidak baginya. Dari matanya, Hani tidak seksi tetapi pakaian yang dipakainya sedikit mendedahkan tubuhnya. Ibu dan abahnya sedikitpun tidak menyetujui pilihan hatinya itu. Kadang-kadang dirasakan fikiran kedua orang tuanya itu terlalu kolot.
Ariff Zulkarnain menggeliatkan tubuhnya diatas katil. Terasa malas pula nak bangun. walau macam mana malasnya dia, dia harus bangun. Kalau tidak, nanti ada siaran ‘radio’ yang tak diundang memperdengarkan siarannya. Gelaran yang diberikan kepada ibunya.
Dengan langkah yang malas, dia mengambil tuala dan berlalu kearah bilik mandi.
Hampir pukul satu petang, barulah dia menampakkan diri. Dengan t-shirt dan seluat paras lutut, dia perlahan-lahan menuruni tangga sambil menyanyi-nyanyi kecil. Diatas meja makan, sudah tersedia juadah makan tengahari. Dia menghampiri meja makan.
Sedang dia terhidu-hidu dan melihat-lihat makanan diatas meja, muncul emakku yang datang dari arah dapur sambil menatang singgang ikan tongkol. Masakan kegemarannya. Ditambah lagi jika ada budu. Huh… sungguh menyelerakan.
“Hah, baru ingat nak bangun. Kenapa tak tidur saja sampai pagi esok? Apa nak jadi dengan kamu ni. Orang lain cuti juga tapi taklah macam kamu ni. Malam keluar jadi burung hantu. Siang duk melingkar atas katil.” Bebel Puan Junaidah.
Ariff Zulkarnain tersengih-sengih seperti kerang busuk. Tanpa menghiraukan bebelan ibunya, Ariff Zulkarnain sudah duduk diatas kerusi. Tangannya sudah sedia untuk menyenduk nasi ke pinggannya.
“Hari ni jangan kemana-mana. Petang nanti abah nak jumpa. Adahal yang nak diberitahu. Jangan lari pula.” Pesan Puan Junaidah.
Ariff Zulkarnain sikit pun tidak menghiraukan kata-kata ibunya. Yang dia tahu makanan yang berada didepannya ini sungguhn menyelerakan. Suapan berganti suapan. Hinggakan bertambah dia.
Akhirnya, setelah dua kali menambah nasi, dia tersandar kekenyangan. Tiada siapa yang dapat menandingi masakan ibunya itu.

Petang itu, ketika Encik Abdul Rahman sampai dirumah, Ariff Zulkarnain sedang menonton televisyen. Seperti yang dipesan oleh ibunya, petang itu, Ariff Zulkarnain tidak kemana-mana. Hanya melepak dirumah saja.
Encik Abdul Rahman berlalu ke tingkat atas. Sebelum dia memulakan bicara dengan anaknya, adalah lebih baik dia memunaikan suruhan ALLAH S.W.T. dahulu.
Ariff Zulkarnain hanya memerhati langkah abahnya itu. Dia terfikir-fikir juga, perkara apa yang abahnya ingin beritahu kepadanya. Seperti penting saja. Dalam berfikir-fikir itu, sempat lagi dia melayan drama Soleha siaran TV9.
Selesai Encik Abdul Rahman menunaikan solat, dilihatnya Ariff Zulkarnain masih lagi berada didepan televisyen. Dia mendapatkan isterinya dihalaman rumah yang sedang membelai pokok-pokok bunganya.
“Jun, jomlah. Abang dah nak cakap dengan Ariff ni.” Panggil Encik Abdul Rahman.
Puan Junaidah hanya mengikut. Mereka berjalan beriringan memasuki rumah. Nasib baik Farah dan Syira tiada dirumah. Mereka telah keluar entah kemana dengan menaiki Satria Neo milik Syira.
Encik Abdul Rahman dan Puan Junaidah dudk berhadapan dengan Ariff Zulkarnain. Televisyen dibiarkan terpasang.
“Ariff, sampai bila kamu nak macam ni? Kamu tu dah kahwin. Sepatutnya kamu tak buat isteri kamu macam tu. Ibu dan abah nak kamu pergi jemput Sarah dan bawa dia tinggal disini. Kalau boleh secepat mungkin dan sebelum kamu kembali ke laut.” Suruh Encik Abdul Rahman.
Terperanjat Ariff Zulkarnain. Hilang wajah Soleha yang sedang berbual dengan Ivan. Terus dipandang muka abahnya.
“Kami tak mahu tanggung dosa dengan apa yang telah kamu buat ni. Janganlah kamu nak hukum Sarah sebab dia sikit pun tak salah. Sarah tak sepatutnya menerima hukuman yang sebegitu berat dari kamu. Kalau kamu nak hukum pun, hukumlah kami. Kami yang menyuruh kamu berkahwin. Bukan dia!” Sambung Encik Abdul Rahman, melepaskan apa yang terbuku didalam hatinya.
Ariff Zulkarnain hanya buat bodoh saja. Tidak tahu nak menjawab macam mana kata-kata abahnya itu.
“Kamu tahu tak, seminggu selepas kamu kembali bekerja, Sarah diserang demam. Bukan demam biasa tetapi demam disebabkan tekanan. Doktor kata dia demam sebab tekanan ditempat kerja. Tapi ibu tak rasa dia mengalami tekanan ditempat kerja kerana baru sehari dia memulakan kerja, dia diserang demam. Ibu rasa dia demam sebab terlalu memikirkan tentang perkahwinannya. Mana lagi dengan suami yang tinggalkannya. Jatuhkan gantung tak bertali lagi. Nasibnya didibaratkan sudah jatuh, ditimpa tangga pula. Ibu lihat dia sungguh tabah. Sampaikan boleh lagi tersenyum. Kalau ibu, ibu tak tahulah macam mana. Mungkin naik gila jadinya.” Tambah Puan Junaidah.
Terkejut Ariff Zulkarnain sekali lagi. Dia tidak menyangka keadaan akan jadi sebegini rumit. Dan perempuan itu diserang demam pula baru-baru ni. Timbul perasaan kasihan dalam dirinya. Memang ibu dan abah akan menyalahkannya seratus peratus.
“Tapi, ibu, abah. Ariff tak ada sikit pun rasa sayang pada dia. Macam mana nak hidup dengna dia?” Ariff Zulkarnain membela diri sendiri.
“Kamu jangan nak cipta pelbagai alasan. Ibu dan abah dah bosan dengar alasan-alasan kamu itu. Walau apa pun alasan kamu, kami nak kamu pergi jemput Sarah pulang ke sini. Keputusan adalah muktamad! Ini semua sepatutnya kami tak perlu masuk campur sebab kamu dah besar dan boleh fikir perkara baik atau buruknya. Kami buat semua ni sebab nakkan yang terbaik untuk kamu dan yang paling penting kami tak mahu perkara yang sama berlaku lagi dimasa akan datang.” Panjang pula jawapan Encik Abdul Rahman.
Aduh, susah sungguh macam ni. Ingatkan masalah dah selesai tapi ada lagi. Huh, berserabut kepala. Jerit Ariff Zulkarnain dalam hati. Hanya didalam hati saja dia menjerit. Untuk meluahkan segalanya didepan ibu dan abahnya adalah mustahil kerana dia tak mahu dicop anak derhaka pula. Sudahlah tidak bertanggungjawab terhadap isteri sendiri, menjadi anak derhaka pula. Ariff Zulkarnain tunduk memegang kepalanya.
Melihatkan Ariff Zulkarnain tidak berkata apa-apa, Encik Abdul Rahman dan Puan Junaidah mengangkat punggung, ingin berlalu dari situ. Biarlah anak mereka memikirkan permintaan dari mereka.
“Jangan lupa. Kamu pergi juga jemput Sarah. Kami nak kamu bawa juga dia balik ke sini. Abah dah bagitahu kepada ayah dan emak mertua kamu yang kamu akan ke sana untuk menjemput Sarah. Kamu jangan tak pergi pula. Tolong jaga air muka kami. Jangan sampai kami menanggung malu akibat tindakan yang tak masuk akal yang kamu akan buat..” sebelum berlalu, sempat lagi Encik Abdul Rahman menambah.
“Ingat, abah nak kamu pergi jemput Sarah sebelum kamu kembali ke atas kapal. Kalau tidak elaun yang abah beri tiap-tiap bulan akan abah tarik balik!” Encik Abdul Rahman menambah sebelum dia terlupa.
Sempat lagi dia mengugut anaknya itu. Dia tahu sangat. Gaji Ariff Zulkarnain berapalah sangat. Anaknya itu lebih bergantung dengan elaun tambahan yang encik Abdul Rahman. Kalau tidak Ariff Zulkarnain tidak boleh bermegah dengan kereta sport mewahnya, Subaru Impreza itu.
Sengaja Encik Abdul Rahman memberitahu yang dia sudah memaklumkan kepada Encik Roslan. Dia sengaja menggertak Ariff Zulkarnain. Biar dia takut sikit, tahu menjaga airmuka ibu dan abahnya. Padahal dia tidak memaklumkan lagi kepada besannya itu. Biarlah, selepas ini baru akan dikhabarkan kepada Encik Roslan kerana dia tahu yang Ariff Zulkarnain tidak akan bertindak sekarang. Dari airmuka yang dipamerkan oleh Ariff Zulkarnain dia sudah dapat membacanya.
Encik Abdul Rahman dan Puan Junaidah berlalu ke tingkat atas. Encik Abdul Rahman perlu bersiap-siap kerana sebentar nanti dia akan ke masjid. Memandangkan petang sudah malabuhkan tirainya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan