Dangling Orange Hearts

Teman-teman mayaku

Khamis, 29 April 2010

Kalau Sudah Sayang : BAB 14

Ariff Zulkarnain tak tahu yang mana satu harus diikutnya. Ikut kata hati atau mengikut suruhan abahnya tadi. Bingung dia memikirkan permasalahan ini. Jika dia mengikut kata hati bermakna dia tidak akan menjemput perempuan itu dan boleh enjoy sepuas-puasnya dengan Hani seperti sekarang. Tiada orang yang akan melarang, tapi bila difikirkan kembali, bila abahnya mengatakan jika dia ingin menjaga airmuka keluarganya, maka dia perlu menjemput perempuan itu. Dengan cara halus abahnya memaksa.
Begitu berat dirasakan permintaan abahnya itu. Dalam dia sedang berfikir-fikir itulah, kedengaran lagu I’m Yours dendangan Jason Mraz berkumandang. Telefon Nokia N96 berbunyi minta diangkat. Ariff Zulkarnain mengambil telefon yang berada diatas meja kopi itu. Dilihatnya nama si pemanggil. Hani. Desis hatinya. Punat hitau ditekan.
“Helo, Hani. Ada apa telefon ni?” dengan malas dia bertanya.
“Helo, Riff. Malam ni jadi tak nak keluar?” lantas, mata Ariff Zulkarnain mengerling kearah jam yang tergantung didinding rumah.
‘Ah, baru pukul lapan malam.’ Desis hatinya. Dalam dia tengah bercakap ditelefon, kakinya juga bergerak sama menaiki tangga..
“Jadilah. Kenapa, you tak nak keluar ke?” dalam hati Ariff Zulkarnain pula berkata, mujur sangat dia tak nak keluar. Hani kalau bab keluar, dialah yang laju.
“Apsal pulak I yang tak nak keluar? I tanya you ni sebab nak comformkan dari you. Tu aje.” Kan betul seperti apa yang Ariff Zulkarnain katakan.
“I okey je.. pukul berapa you nak keluar malam ni? Kita nak kemana?”
“Macam biasa dan tempat biasa, okey tak?”
“I ikut je. Kawan-kawan you ikut jugak ke malam ni?”
“Kenapa? Macam tak suka je.”
“Memang I tak suka pun. Diorang tu playgirl ke? Semacam je diorang tu. I tengok, selalu je diorang bertukar lelaki.”
“Mana pulak you tahu yang kawan-kawan I tu playgirl. Tak baik tau you cakap macam tu. Diorang okeylah. Mungkin sebab you selalu tengok dia selalu tukar pasangan sebab tu you kata playgirl. Diorang cuma kawan jelah dengan lelaki-lelaki tu semua.”
Padahal Ariff Zulkarnain tidak tahu yang sebenarnya Hani pun sama saja dengan kawan-kawannya itu. Cuma ketika Ariff Zulkarnain tiada disini barulah Hani akan mencari lelaki lain. Untuk dijadikan alat untuk memuaskan nafsu.
“Ikut suka dioranglah nak jadi apa. Yang penting you tak macam tu. Kalau I tahu you ada main dengan lelaki lain. Siaplah! You dengan lelaki tu akan kenalah.” Ariff Zulkarnain mengeluarkan kata-kata berbau arahan.
Gerun juga Hani mendengarnya. Dia berharap yang Ariff Zulkarnain tidak akan tahu segala kegiatan yang dilakukan sepanjang Ariff Zulkarnain tiada disini. Jika tidak, tak tahulah bagaimana nasibnya. Orang sekarang boleh lakukan apa saja termasuk membubuh!
“Okeylah, you jemput I di apartment I, ya. Bye,” Hani memutuskan perbualan.
Ariff Zulkarnain mencampakkan telefonnya diatas katil. Dari dia duduk susah fikirkan apa yang disuruh ibu dan abahnya, lebih baik keluar dengan Hani. Boleh dia lupakan seketika permasalahan itu.
Lantas, Ariff Zulkarnain bangun dari pembaringan. Dia mencapai tuala sebelum berlalu ke arah bilik mandi. Dia akan bersiap-siap untuk keluar seketika nanti. Dia perlu keluar awal sedikit daripada yang dijanjikan dengan Hani kerana dia hendak bersiar-siar sebelum menjemput Hani untuk menenangkan perasaannya agar tidak terlalu berfikir tentang permintaan orang tuanya.
Selesai dia mengenakan jeans dan t-shirt, dia menyembur pula wangian Calvin Klein ke tubuhnya. Dia meneliti seketika penampilannya didepan cermin. Sekadar untuk memastikan penampilannya kelihatan kemas. Bila berpuas hati, kunci kereta yang berada diatas meja sisi katil dicapai.
Ketika menutup pintu biliknya, dia mengintai-intai sama ada ditingkat bawah ada orang atau tidak. Seperti pencuri pula lagaknya. Bukan apa, dia berbuat begitu untuk mengelakkan daripada bertembung dengan ibu atau abahnya. Bila dirasakan line clear, dia terus melangkah ke pintu utama. Cepat-cepat dia menyarungkan sandal ke kaki.
Tidak lama kemudian, kereta milik Ariff Zulkarnain sudah memasuki jalanraya. Dengan kereta lumba yang biasanya digunakan untuk pertandingan rally kereta, tidak sampai sepuluh minit, dia sudah berada diatas Jambatan Sultan Mahmud. Kelancaran pemanduannya ditambah lagi dengan keadaan jalanraya yang lengang.
Mungkin disebabkan oleh malam itu bukan malam minggu, jadi jalanraya sedikit lengang. Kalau malam minggu, alamatnya setengah jam juga masa yang diperlukan untuk sampai ke bandar Kuala Terengganu dari rumahku. Itu tidak ditambah lagi jika tibanya musim perayaan Hari Raya Aidilfitri. Jalan yang biasanya lengang, boleh sesak.
Ariff Zulkarnain sudah terkena sekali, dalam dua atau tiga tahun lepas. Aku tersangkut dalam kesesakan jalanraya dalam tiga jam. Huh, menyesal dia lepas itu untuk keluar pada musim perayaan. Kalau nak keluar boleh, tapi biar seminggu selepas hari raya kerana pada ketika itu para perantau yang pulang ke kampung sudah kembali ke bandar-bandar besar.
Kereta yang dipandu Ariff Zulkarnain sedang melalui jalan yang mengeliling Masjid Terapung. Disitu terdapat sebuah taman yang menghadap tasik. Cantik pula kelihatan masjid itu bila disimbahi cahaya dari spotlight yang dipasang disekeliling masjid. Kelihatan hidup sungguh masjid yang dibanggakan oleh rakyat Terengganu ini.
Kereta diparkir ditempat meletak kenderaan yang telah disediakan. Dia keluar dari kereta. Central lock kereta ditekan. Perlahan-lahan dia berjalan kearah bangku yang disediakan. Dia duduk dibangku yang berhadapan dengan tasik Kuala Ibai itu.
Termenung dia disitu. Saja dia menuju kesini, sekadar untuk menunggu kedetik pukul 11.00 malam untuk menjemput Hani dirumahnya. Ketika berada disitu juga, terimbau kembali ketika dia bernikah dimasjid ini. Bernikah dengan wanita yang bukan pilihannya. Kahwin paksa pula tu.
Perkara yang ingin Ariff Zulkarnain lupakan itulah yang selalu bermain-main difikirannya. Bila jam hampir menginjak pukul 11.00 malam, dia mula mengatur langkah untuk berlalu dari situ. Perlu menjemput Hani pula selepas ini.
Kereta Subaru Impeza itu membelok masuk ke dalam kawasan Apartment Batas Baru. Ketika dia melewati pondok pengawal tadi, jaga yang berjaga sudah mengenali mukanya. Disebabkan selalu sangat dia ke sini menjemput Hani. Bukannya Hani tiada kereta tapi bila dia balik bercuti sebegini, Hani biasanya menyuruh Ariff Zulkarnain mengambilnya.
Sesampainya dibawah apartment Hani, kelihatan Hani sudah menunggu disitu. Tidak perlu Ariff Zulkarnain menelefon Hani untuk memaklumkan kepada Hani yang dia sudah sampai dibawah apartmentnya. Hani melangkah memasuki kereta bila kereta diberhentikan disebelahnya.
Hani mengenakan mini skirt paras peha dan dipadankan dengan baju singkat yang bertali halus. Kasut yang dikenakan pula ialah kasut bertumit setinggi empat setengah inci yang direka untuk mereka yang mementingkan fesyen. Jika dilihat dari atas hingga ke bawah, pasti dapat menggoyahkan iman sesiapa saja yang melihatnya.
“Siapa kawan-kawan you yang keluar jugak malam?” Ariff Zulkarnain memecahkan kesunyian didalam kereta itu.
“Macam biasalah. Syima dan Thalia akan join kita malam ni.”
“Dengan siapa pula diorang keluar malam ni?”
“Entahlah. Malas I nak layan diorang tu. Suka sangat bertukar pasangan.” Hani berpura-pura merungut didepan Ariff Zulkarnain.
“You jangan ikutlah perangai diorang tu. Berkawan boleh tapi perangai diorang tu tak sesuai untuk diikut.” Ariff Zulkarnain memberi pendapatnya.
Hani hanya menganggukkan kepalanya. Akhirnya, mereka sampai didepan Mont Night Club. Ariff Zulkarnain memarkirkan kereta didepan kelab malam tersebut.
Kelab malam inilah yang selalu mereka kunjungi bila keluar bersama. Mereka beriringan masuk ke dalam kelab tersebut. Syima dan Thalia sudah menanti didalam kelab itu. Melambai-lambai tangan mereka kearah Hani dan Ariff Zulkarnain yang baru memasuki kalab.
Lantas, Hani dan Ariff Zulkarnain menghampiri meja yang diduduki oleh Syima dan Thalia.
“Siapa pula pasangan kau malam ni?” Hani menguatkan suara untuk bertanya kepada Syima dan Thalia untuk melawan bunyi muzik yang kedengaran begitu kuat.
“Entahlah. Tak tahu lagi. Tengok dulu yang mana boleh diguna pakai, aku sambarlah.” Jawab Thalia.
Ariff Zulkarnain langsung tidak menghiraukan Syima dan Thalia. Dia lebih suka melilaukan matanya kesekeliling kelab. Kelihatan orang yang datang ke kelab ini terkinja-kinja menari.
‘Huh, sombong sungguh si Ariff ni. Macamlah handsome sangat. Harap duit je berkepuk. Kalau tak dah lama Hani tinggalkan dia.’ Syima mengomel didalam hati. Bukan sekali ini Ariff Zulkarnain bersikap begitu terhadap Syima dan Thalia tapi setiap kali dia keluar dengan Hani dan mereka ada sama.
Kadang-kadang tu rasa bengkak je hati mereka. Tapi ditahan saja bila diingatkan yang Ariff Zulkarnain adalah kekasih kepada teman baik mereka, Hani. Dengan Hani Ariff Zulkarnain okey tapi dengan mereka saja tidak bertegur sapa.

Puan Junaidah bergegas ke arah pintu utama bila mendengar bunyi kereta Ariff Zulkarnain. Niatnya ingin menghalang Ariff Zulkarnain daripada keluar malam ini. Tapi nasibnya tak begitu baik kerana kereta Ariff Zulkarnain sudah pun berlalu keluar dari halaman rumah.
“Huh,” Puan Junaidah mangeluh hampa.
Dia berlalu semula ke biliknya untuk menyalin telekung sembahyang. Ketika dia ingin menghalang Ariff Zulkarnain tadi, dia baru sahaja selesai solat isya’ dan bila dia mendengar bunyi kereta Ariff Zulkarnain tadi dia bergegas untuk mendapatkan Ariff Zulkarnain tanpa membuka telekung terlebih dahulu.
Encik Abdul Rahman pula masih lagi di masjid. Pasti selepas dia pulang nanti akan ditanyakan kemana Ariff Zulkarnain menghilang. Susah juga ada anak yang tidak mahu ikut cakap oang tua. Asyik nak ikut kepala sendiri saja.
Dalam pada itu, Puan Junaidah teringatkan perbualan antara dia dan suaminya dengan besan mereka, Encik Roslan siang semalam. Puan Zuriyah turut ada sama. Untuk tidak mengeruhkan keadaan, Encik Abdul Rahman dan Puan Junaidah mengambil langkah sendiri dengan berkunjung ke rumah besan mereka. Dengan alasan untuk menjenguk keadaan menantu mereka, Maisarah Ernieza.
“Kedatangan kami ni untuk berbincang dengan abang dan kakak tentang anak-anak kita. Kita sebagai orang tua bukan nak masuk campur tapi bila dibiarkan semakin keruh pula kami melihatnya. Bagaimana pendapat abang dan kakak?” Encik Abdul Rahman memulakan mukadimah.
“Kalau ikut pendapat abang, memang abang sokong langkah yang Man ambik ni. Abang tengok, sejak mereka kahwin Sarah lebih banyak termenung. Makan pun kadang-kadang tak, kadang-kadang makan. Kalau makan pun sikit sangat. Ni dia dah mula kerja semula, dekat tempat kerja kami tak tahu dia makan atau tak. Risau juga kami dibuatnya.” Encik Roslan meluahkan kerisauannya.
“Kami juga sebenarnya ada perancangan. Ariff ada beritahu yang dia akan balik ke sini esok. Jadi, kami rancang nak suruh dia datang jemput Sarah balik ke sana. Berdosa seksa isteri dengan cara begini. Kami cuma nak maklumkan kepada abang dan kakak, jika Ariff ke mari untuk menjemput Sarah janganlah terkejut. Kami akan paksa juga dia ke mari walau sekuat mana pun dia menolak.” Encik Abdul Rahman menerangkan perancangan yang sudah dirangka dengan isterinya.
“Kami setuju dengan perancangan kamu berdua. Bukan apa, kesian akak tengok Sarah macam tu. Memang kadang-kadang tu dia ketawa tapi kami tahu dia hanya berpura-pura. Luaran memang dia boleh ketawa tapi didalam hati kita tak tahu. Sedih kami melihatnya. Bagus juga kalau Ariff nak datang jemput dia. Mungkin dengan cara itu dapat mengubah sikap Sarah dan kita juga boleh melihat Sarah yang dulu, yang suka ketawa, suka bercerita.” Puan Zuriyah menyetujui perancangan besannya itu.
Asyik sungguh mereka berborak saja sampaikan lupa makanan dan minuman yang sudah terhidang.
“Eh, lupa pula. Jamahlah makanan ni. Sejuk dah rasanya air tu.” Pelawa Encik Roslan sambil tertawa.
“Iyalah, leka sungguh kita berborak.” Sambut Encik Abdul Rahman pula sambil tertawa.
Mereka menjamah kuih karipap dan air kopi yang telah disediakan oleh Puan Zuriyah. Kedatangan Encik Abdul Rahman dan Puan Junaidah bukan berdua saja, Syira dan Farah juga ikut sama. Kebetulan Syira pulang bercuti semester dan dia ingin mengikut ibu dan abahnya.
Mereka berdua entah lesap kemana. Mungkin bersama dengan kakak ipar mereka, Maisarah Ernieza sekarang ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan