Dangling Orange Hearts

Teman-teman mayaku

Ahad, 3 Januari 2016

CERITERA AKU & CINTA : BAB 8

FAYYADH hilang fokus. Semua yang dia buat hari itu serba tak kena. Pegang spanar tapi tak tahu nak sentuh kereta yang mana satu.
“Kenapa ni bos?” Amir yang merupakan salah seorang pekerja lama di bengkel itu bertanya.
“Entahlah. Hati aku rasa tak sedap aje. Macam ada sesuatu perkara yang buruk akan berlaku.” Luah Fayyadh.
“Pulak dah. Bos relakslah dulu. Tenangkan fikiran tu dulu. Aku nak sattlekan kereta puan sri dulu. Petang esok dah nak datang ambil.” Ujar Amir sebelum berlalu ke arah kereta Mercedes yang dikatakan itu.
Fayyadh kembali ke biliknya. Hari dah petang sangat. Langit pula sudah mula bertukar warna di atas sana. Kunci kereta yang tersangkut di dinding bilik dia capai.
“Mir, aku blah dululah. Bengkel ni kau tutup macam biasa,” Fayyadh mengeluarkan arahan.
Orait!” Sahut Amir.
Dan Fayyadh berlalu ke kereta BMW 7 Series miliknya. Selain Hummer, BMW itu juga keretanya. Tapi dia jarang guna kerana sayangkan kereta itu. Kalau Hummer memang dia selalu buat lasak. Tapi BMW 7 Series ni memang dia jaga sangat-sangat. Macam menjaga seorang isteri.
Fayyadh memandu tanpa hala tujuan. Dia gelisah sebenarnya. Buat itu tak kena, buat ini juga terasa tak kena. Kerana kebuntuan, dia memandu hingga masuk ke pusat bandar. Nasib baik jalan raya dah mula lengang kerana waktu puncak sudah berlalu. Dan tak hujan turun membasahi bumi. Nyaman dan sejuk. Sudah lama hujan tak turun.
Lampu isyarat menunjukkan warna merah, perlahan-lahan Fayyadh tekan pedal brek. Spontan kepalanya tertoleh ke kanan. Ada deretan bangunan hotel di sebelah sana. Lampu neon menyinari ruang pejalan kaki. Dan matanya tertancap pada kelibat satu pasangan yang sibuk berpelukan di khalayak umum. Seorang perempuan berskirt pendek paras peha dan seorang lelaki berusia lewat 60-an barangkali. Wajah Fayyadh membahang apabila terpandangkan wajah si perempuan.
Serentak dengan itu, bunyi hon kereta di belakangnya membingitkan telinga. Lantas Fayyadh memasukkan gear dan membuat pusingan U pada simpang lampu isyarat itu. Walaupun sudah terang-terang tertulis tak boleh melakukan pusingan U di simpang itu, namun dia langsung tak hiraukan semua tu. Kalau kena saman, dia bayar. Apa susah!
Kereta diberhentikan mendadak berhampiran dengan pasangan tadi. Pintu kereta dihempas kasar. Lupa terus itu adalah kereta kesayangannya. Yang dia tahu api kemarahan yang sedang menggunung di dalam hati tika ini.
“Hoi betina! Siapa jantan ni?!” tempik Fayyadh sambil pegang lengan Gina kuat.
“Eh, kau ni siapa?” lelaki tua itu pula yang menyoal Fayyadh.
“Dasar lelaki tua gayut! Kubur kata mari, rumah kata pergi! Dasar lelaki tua tak sedar diri!” Maki Fayyadh.
“You, kenapa ni? Orang tengoklah sayang.” Gina yang membisu sejak tadi kerana terkejut mula bersuara.
“Malu orang tengok? Yang kau pakai baju tak cukup kain macam ni, berpelukan pulak dengan lelaki yang dah pangkat atuk ni tak malu pulak? Aku lagi malu nak mengaku kau kekasih aku!” Ambik kau! Kena sedas.
“Sakit, sayang.” Gina mengadu, mengenangkan lengannya yang berada di dalam cengkaman Fayyadh.
“Sakit?” Fayyadh pulas tangan Gina ke belakang sebelum dilepaskan. Rasakan kau!
Argh!” Gina menjerit kesakitan.
Are you okay, sayang?” lelaki tua itu terus meluru ke arah Gina. Geli telinga Fayyadh bila dengar lelaki tu panggil Gina sayang.
“Hoi! Bawa-bawalah pergi masjid pula. Umur sebaya kau dah tak layak berkepit dengan perempuan murah macam tu. Tuhan boleh tarik nyawa kau bila-bila masa aje. Dan kau, bermula hari ni, kau dan aku putus! Patutlah mummy aku tak sukakan kau, rupanya ini kerja kau! Bodoh!” Fayyadh lepaskan apa yang terbuku di hati sebelum berlalu ke keretanya.
Menderu bunyi enjin kereta apabila pedal minyak ditekan kuat. Patutlah sejak tadi lagi hatinya berasa tak tenang. Asyik gelisah semacam. Rupanya ini yang Allah mahu tunjukkan kepadanya. Dan nasib baik juga hubungan dia dengan Gina masih belum berpanjangan hingga ke hubungan suami isteri.
Fayyadh menghentak tangan pada stereng kereta, melepaskan rasa yang masih terbuku di dalam hatinya.
“Bodoh! Menyesal aku kenal dengan kau! Buang masa dan buang duit! Bodohnya aku!” Fayyadh bertempik mengenangkan kebodohan diri. Selama ini dia tertipu dengan sandiwara Gina. Dan kata-kata kakaknya kembali terlayar di dalam benaknya.
“Apa yang akak tahu, Gina tu bukan budak elok. Dah banyak kali mummy terserempak dia dengan lelaki lain. Itu belum termasuk cerita-cerita yang kawan-kawan mummy sampaikan. Perempuan macam tu ke yang Syah nak buat isteri? Mummy nak yang terbaik untuk anak-anaknya. Tinggal Syah seorang saja lagi. Amanah arwah daddy perlu mummy laksanakan. Lagi pun, Gina tu bukan dari keturunan yang elok-elok. Mummy tak nak cucu mummy nanti mewarisi darah keturunan Gina.”
“Allahuakbar!” Fayyadh meraup mukanya. Menyesal kerana tak pernah nak dengar nasihat mummy dan kakaknya.

GINA datang mendekati aku dan tiba-tiba berbisik di tepi telinga aku.
“Aku nak jumpa kau masa rehat nanti. Aku tunggu kau kat belakang pasaraya.”
Aku pelik. Apa hal pula Gina nak jumpa aku? Jangan-jangan pasal Fayyadh. Aduh! Macam sengaja menempah bala aje aku ni. Tak apa, relaks Dhiya Delisya Durrani. Kau kuat. Kau tak salah apa-apa pun.
Tiba waktu yang dijanjikan, aku bersiap-siap ke belakang bangunan pasaraya. Tiba di sana, Gina sudah menunggu. Siap berpeluk tubuh lagi. Aku buat-buat selamba.
“Ehem,” aku berdehem. Gina memalingkan wajah ke arah aku. Muka dia? Err… bengis, macam nak makan orang. “Err… Ada apa kau nak jumpa aku?” Aku malas nak berlama-lama kat situ, jadi aku terus tanya. Masa rehat bukannya panjang mana pun. Sekejap aje ni.
“Apa hubungan kau dengan kekasih aku?” Mata Gina tajam merenung aku. Serius, aku dilayan seperti orang salah.
“Kekasih kau?” Tiba-tiba aku jadi blur.
“Ya! Kekasih aku, Fayyadh!”
“Oh, Fayyadh. Kenapa dengan dia?”
“Apa punya bengap kau ni? Aku tanya kau, apa hubungan kau dengan dia?” ton suara Gina semakin meninggi.
“Aku mana ada apa-apa hubungan dengan dia. Macam yang kau cakap tadi. Dia tu kekasih kau. Masa bila pula aku ada hubungan dengan dia?”
“Kau jangan nak main wayanglah. Kau jangan ingat aku tak nampak, siap datang kerja berhantar lagi. Apa semua tu?”
“Eh, bukan aku yang cari dia tapi dia yang cari aku. Takkan aku nak tolak bila orang ajak tumpang. Lagi pun, kalau layanan kau okey, takkan dia datang cari aku kan.” Aku sengaja. Sengaja buat dia sakit hati. Sengaja nak bagi dia marah.
“Kau ni!” Tangan Gina diangkat tinggi, mahu tampar aku. Tapi…
“Apa kau nak buat kat dia? Kau nak tampar dia? Nah ambik kau!”
Entah datang dari mana, Fayyadh tiba-tiba muncul. Dan lagi tak disangka, Fayyadh menampar Gina. Aku tergamam. Apa kes dia orang ni aku tak tahulah. Sampai Fayyadh sanggup naik tangan tu. Akibatnya, Gina jatuh tersungkur ke bumi.
“Sayang!” Gina memanggil.
“Siapa sayang kau? Aku dah cakap minggu lepas, antara kau dan aku dah putus! Faham!” Garang nada suara Fayyadh.
“Jom ikut saya.” Fayyadh pegang tangan aku dan paksa aku ikut dia. aku yang masih terperanjat dan terpinga-pinga menurut saja. Kakiku bagai diseret. Sampai di depan pasaraya, sekali lagi Fayyadh mengeluarkan arahan. “Pergi ambil beg awak. Mulai hari ni awak dah berhenti kerja kat sini.”
“Hah?” aku lagi terperanjat. Dia ingat nak berhenti senang macam tu aje ke? Main cakap aje.
“Cepatlah. Saya hantar awak balik.” Sekali lagi Fayyadh mengarah.
Dalam blur, aku ikut juga. Masuk saja ke dalam pasaraya sudah terdengar soseh-soseh antara rakan sekerjaku. Pasti ada yang nampak apa yang berlaku di belakang pasaraya sebentar tadi. Aku tak hiraukan cakap-cakap antara mereka, aku berlalu ke bahagian locker.
“Weh, kenapa tadi tu?” Alia datang menyendeng tiba-tiba. Menyendeng bukan saja-saja tapi bersama dengan soalannya sekali.
“Entah.” Aku tak kuasa nak melayan.
“Eh, apasal awal sangat kau nak balik?”
“Aku dah berhenti.”
“Berhenti? Senang macam tu?”
“Huh! Aku tak tahu!” Kan dah kena. Tanya lagi soalan masa aku tengah berserabut. Tak pasal-pasal kena tengking. Aku lepaskan pintu locker dengan kasar.
Aku menonong keluar dari pasaraya, meninggalkan Alia yang terkejut. Maaf Alia. Aku tak berniat nak tengking kau.

“KITA nak ke mana ni?” aku menyoal apabila melihat jalan yang kami lalui menyonsang dari jalan ke rumah aku. Tadi cakap nak hantar aku balik tapi sekarang ni, dah menghala ke lain ni. Dia nak bawa aku pergi mana ni? Rasa gerun tiba-tiba menguasai diriku.
Fayyadh tetap diam, membisukan diri. Aku tak ubah seperti sedang bercakap dengan papan pemuka kereta yang langsung tak bernyawa dan tak boleh bergerak.Beberapa minit kereta membelok masuk ke dalam halaman sebuah rumah agam yang besar. Rumah berkonsep English dan saiznya berkali-kali ganda lagi besar dari rumah keluarga aku. Aku terpegun.
“Tak nak keluar ke?”
Err… kereta dah berhenti ke? Aku pandang sekeliling. Asyik sangat pandang rumah ni sampai tak tersedar kereta dah berhenti. Aku keluar dari perut kereta. Tiba-tiba ada seorang wanita mendekati aku. Dia bawa aku balik rumah mak dia? Untuk apa?
“Eh, eh. Syah bawa balik tetamu.” Puan Irdina senyum dan aku balas balik senyuman itu. Orang dah senyum, kita balas balik ajelah. Takkan nak pamer muka masam pula.
Aku salami tangan Puan Irdina. Puan Irdina ni kan, tersangatlah ramah-tamah. Sampai aku tak tahu nak mencelah.
“Hmm…” Fayyadh menonong masuk ke dalam rumah, meninggalkan aku dengan Puan Irdina.
“Hisy Syah ni. Ada pula dia tinggalkan errr…. Apa nama anak ni? Lupa pula mak cik. Maklumlah, dah tua.”
“Err… Saya Delisya tapi panggil aje Yaya,” aku segan sebenarnya. Sangat tak biasa pun ya juga.
“Ha, Yaya. Jom masuk. Tadi sempatlah mak cik buat kuih sikit. Macam tahu-tahu pula ada tetamu nak datang.” Cerita Puan Irdina.
Masuk saja ke dalam rumah itu, sekali lagi aku terpegun. Aduh! Berkali-kali aku jatuh hati dengan rumah ni. Di luar sudah nampak cantik tapi di dalam lagi cantik! Puan Irdina menyuruh aku duduk dan dia mengarahkan pembantu rumahnya menyediakan hidangan.
Mummy,” Fayyadh tiba-tiba muncul dari dapur dengan muk di tangan.
“Ada apa Syah?”
Mummy free tak hujung minggu ni?”
“Hujung minggu ni? Rasanya tak ada apa-apa program. Kenapa Syah?”
“Hujung minggu ni Syah nak mummy hantar rombongan meminang ke rumah Isya.”
“Hah?!” aku keras, terpaku. Bala sudah datang!



2 ulasan:

  1. best nak lagi please jangan lama sangat.

    BalasPadam
  2. Dh sudah.. Abis lah ko isya.. Fayyadh nie main redah jer

    BalasPadam