Dangling Orange Hearts

Teman-teman mayaku

Sabtu, 19 Januari 2013

SEWANGI CINTA ANGGERIK : BAB 3


“TERIMA kasih pak cik,” ucap Suriya kepada pemandu teksi yang dikenali sebagai Pak Mail itu.
“Sama-sama. Petang ni pukul berapa nak pak cik datang ambil?”
“Pukul 6.00 petang. Pak cik dah ada nombor telefon saya kan?”
“Ada. Baiklah, pak cik pergi dulu.”
Selepas kelibat teksi Pak Mail hilang dipandangan mata, Suriya menegak di hadapan bangunan pejabat Syarikat IMIA Technology Sendirian Berhad. Dia terpaksa menerima cadangan Nini supaya menggunakan khidmat Pak Mail sebagai pemandunya. Tambah lagi Rozairul masih lagi belum tamat bertugas. Penerbanganya delay kerana keadaan cuaca yang buruk di Jepun. Nafas ditarik dalam-dalam dan dilepas perlahan. Akhirnya lambat-lambat dia mengatur langkah ke lif untuk ke tingkat lima, seperti mana yang dikhabarkan oleh Cik Noraini ketika menelefonnya tiga hari lepas.
“Assalamualaikum, saya Suriya Anggerik Murad. Boleh saya berjumpa dengan Cik Noraini?” Suriya terus menyoal di sebuah meja yang tertulis setiausaha Encik Iddin.
“Wa’alaikumussalam. Jadi inilah Suriya nya? Calon yang datang temuduga minggu lepas?”
“Ya, saya.”
“Isy, tak payah nak formal sangatlah. Panggil aje akak ni Kak Ani. Panggilan ‘cik’ tu tak kenalah Suriya, akak dah kahwinlah. Dah ada anak pun.” Noraini ketawa perlahan. Kelakar pula dia tengok rakan sekerja barunya ini. Nampak masih takut-takut. Suriya pula hanya ukir senyum paksa. Dia gugup sebenarnya. “Akak ni sementara aje jadi setiausaha Encik Iddin. Meja akak kat sana tu. Akak kerani biasa aje, tapi sebabkan setiausaha Encik Iddin cuti, akaklah yang terpaksa ganti tempat dia. Mari, akak bawa awak jumpa Encik Iddin.” Ramah sungguh mulut Noraini bercerita tentang itu dan ini.
Suriya ekori langkah Noraini dari belakang. Noraini ketuk pintu bilik yang tertulis Iddin Amsyar Ikmal.
“Masuk!”
Noraini tolak pintu bilik itu sejurus mendengar laungan bos besar di dalam.
“Encik, ini Suriya yang lapor diri hari ni untuk jawatan web developer.” Beritahu Noraini. Sedangkan wajah bos besar itu sibuk menunduk. Apabila mendengar suara Noraini, barulah terangkat sedikit kepalanya.
“Hmm… Akak kenalkan kepada semua pekerja dan tunjukkan di mana meja kerja dia.” Tanpa nada Iddin menutur. Mata kembali memandang kertas-kertas di tangan. Erk! Ini ke bosnya? Apasallah macam orang tak berperasaan? Hmm… Entah berapa lamalah aku boleh tahan dengan orang begini. Suriya mengomel di dalam hati.
“Okey bos!”
Suriya bergerak keluar dari bilik itu, masih mengekori langkah Noraini.
“Anggerik.” Tiba-tiba mulut Iddin memanggil. Langkah Suriya mati. Dia panggil aku ke? Lambat-lambat dia berpusing. “Selamat datang ke IMIA Sendirian Berhad.” Ucap bibir itu. Masih lagi dalam mood tak berperasaan. Kepala juga masih seperti tadi. Bos aku ni lebih suka pandang fail tu dari pandang aku ke? Apa muka aku ni tak cantik? Omel hati Suriya.
“Terima kasih,” balas Suriya. Dia sambung kembali langkah kaki yang terhenti seketika tadi.
Di muka pintu bilik, mereka bertembung dengan seorang lelaki yang mahu masuk ke dalam bilik bos besar itu. Noraini berbalas senyum dengan lelaki itu.
“Err… Kak Ani,” Suriya memanggil Noraini sejurus pintu bilik Encik Iddin tertutup rapat. Ringan mulutnya mahu bertanyakan tentang bosnya itu.
“Ya?”
“Err…”
“Suriya nak tanya pasal Encik Iddin kan? Su janganlah ambil hati dengan Encik Iddin tu. Dia memang macam tu. Bukan dengan Su aje dia macam tu, dengan semua perempuan dia macam tu. Entahlah. Susah akak nak cakap. Dengar dari mulut ke mulut, dia jadi macam tu sebab putus tunang. Tapi akak tak tahulah betul ke tak cerita tu. Ada jugak orang cop dia gay. Isy, entahlah.” Cerita Noraini. “Eh, tak apa ke akak panggil Su aje ni? Akak ni suka-suka hati aje panggil orang kan,” Noraini ketawa.
“Tak apa kak.” Suriya senyum. “Err… Lelaki tadi tu siapa?”
“Oh, yang tu sepupu Encik Iddin, Shahrul namanya.”
“Oo…”
“Okey, jom kita ke sesi perkenalan pula.” Ajak Noraini. Suriya akur.

SEHARIAN Suriya di pejabat itu pada hari pertama. Apa yang dia rasa cuma satu, bosan! Selepas sesi perkenalan bersama Noraini pagi tadi, dia terus ke mejanya. Dia pandang ke kiri, Maria sedang sibuk merenung skrin komputer. Dia pandang ke depan, Huzair sedang membuat lakaran. Tak tahu lakaran apa tapi nampaknya seperti model pembangunan web. Suriya berpeluk tubuh. Kerjanya dari tadi hanya memerhatikan gelagat rakan sekerja. Ruang mejanya masih bersih tanpa sebarang fail. Getaran telefon bimbitnya dari dalam laci mengejutkan Suriya. Pantas dia bawa keluar telefon itu.
Mesej dari Nini.

+ Salam. Macam mana first day kau kat sana? Seronok?
-Wsalam. Boring!
+ Weh! Apa kes pulak boring ni?
-Tak ada kerja.
+Pulak!

“Su,”
“Hah? Ada apa kak?” Suriya terkejut. Mana tak terkejutnya kalau tengah-tengah best ber’sms’ dengan Nini, tiba-tiba Noraini menegur.
“Tak nak balik ke? Sudah pukul 6.00 ni.” Ujar Noraini. Dibahunya sudah tersangkut beg tangan. Pantas mata Suriya memandang jam dipergelangan tangan.
“Oh. Nasib baik akak tegur, kalau tak, sampai ke malamlah saya kat pejabat ni.” Sahut Suriya sambil bawa keluar beg tangan dari dalam laci. Meja Maria dan Huzair juga sudah kosong tak berpenghuni.
“Tak apa kalau sampai ke malam pun. Tu Encik Iddin ada lagi,”
Encik Iddin ada lagi? Laju kepala Suriya tertoleh pandang ke bilik bos besarnya. Masih cerah lagi bilik itu. “Dia tak balik lagi? Memang selalu dia balik lewat ke kak?” Suriya menyoal sambil berjalan beriringan dengan Noraini.
“Entahlah. Tapi biasanya kalau akak nak balik, bilik Encik Iddin tu masih terang-benderang. Pukul berapa dia balik tak tahulah akak,”
“Oh,”
Sampai di lobi syarikat, mereka berpecah kerana Pak Mail sudah menunggu Suriya di depan bangunan syarikat.
“Dah lama ke pak cik sampai?” soal Suriya pada Pak Mail.
“Baru lagi Su,”
Pukul 8.00 malam baru dia sampai di rumah abangnya akibat jalan sesak teruk. Pertama kali Suriya terperangkap di dalam kesesakan jalan raya di waktu puncak. Ruang tamu rumah terang tanda lampu terpasang di ruang itu. Along dah balik ke? Dia tertanya sendiri.
Usai mengunci pintu pagar, dia merapati pintu utama. Tombol pintu dipulas. Tak berkunci? Masuk saja ke dalam rumah, dia sudah ternampak batang tubuh abangnya di ruang tamu. Allah!
“Su ke mana?” Rozairul terus bertanya. Dia tak menunggu lama. Serius wajah itu merenung adiknya.
“Err… Along ingat tak interview yang Su pergi minggu lepas tu? Yang kat Shah Alam tu,” Suriya berdiri di depan Rozairul bagai pesalah yang bakal menerima hukuman.
“Hmm… ingat, kenapa?” Muka Rozairul masih serius. Kalau ikut hati, memang dia nak marah Suriya tapi sebelum tu, dia perlu bertanya dahulu.
“Tiga hari lepas orang dalam syarikat tu telefon. Su disuruh lapor diri hari ni. Su dah cuba call along tapi tak dapat,” terang Suriya.
“Kenapa tak mesej aje along? Kurang-kurang along tahu ke mana adik along pergi. Susah sangat ke Su?” Sedikit memprotes nada Rozairul. “Su pergi dengan apa?”
“Err… Su, Su pergi dengan teksi.” Tergagap-gagap Suriya menjawab. Di dalam kepalanya ligat berfikir sama ada mahu menipu Rozairul atau berterus-terang saja. Akhirnya bibirnya memilih untuk berterus-terang. Lebih baik alongnya tahu sekarang. Keadaan akan jadi lagi buruk jika dia tak berterus-terang sekarang. Silap-silap, Rozairul suruh dia berhenti. Tak ke naya!
What?! Dulu Su cakap nak pergi dengan Nini, macam mana pulak pergi dengan teksi ni?” Rozairul naik angin.
“Err… Nini tak dapat hantar sebab tempat kerja Su jauh dari tempat kerja dia. Driver teksi yang ambil dan hantar Su ni bukan orang lain, jiran Nini jugak. Dia memang kenal Pak Mail ni.” Bersungguh dia memberitahu kedudukan sebenar. Janganlah Rozairol tak bagi dia naik teksi Pak Mail. Dengan apa pulak dia nak pergi kerja nanti?
“Mulai esok, Su tak payah pergi dengan driver teksi tu. Abang yang akan hantar dan ambil Su nanti.” Suriya tercengang dengan kata-kata Rozairul.
“Hah? Apa along ni?! Masa along ada kat darat ni, bolehlah along ambil dan hantar Su. Tapi bila along terbang nanti, siapa nak hantar dan ambil Su? Tolonglah along. Tolong jangan jadi macam budak-budak. Su nak ambil lesen kereta, along tak bagi. Bila Su nak naik teksi tak boleh. Sampai bila along nak kongkong Su? Sampai masanya nanti, Su dipinang orang. Takkan masa tu along nak tahan Su suruh duduk bawah ketiak along lagi? Huh!” Suriya melepaskan rasa yang terbuku di dalam hati. Dia geram.
Rozairul terhenyak. Dia tak sangka adiknya akan berkata begitu. Adik yang dia tatang sejak kecil tiba-tiba naik angin. Rozairul bersandar pada sofa. Silapkah jika dia menjaga setiap langkah Suriya? Sikit pun dia tak berniat nak kongkong Suriya.
Beg tangan dia sambar kasar dan berlalu ke bilik. Beg tangan dia lempar ke atas katil sebelum badan dihempas kasar ke atas tilam. Huh! Rasa marahnya masih belum surut. Sikap mengongkong alongnya sangat-sangat ketara. Sikap mengongkong yang menjadikan dia memberontak. Buat itu tak boleh, buat ini tak boleh. Siapa tak memberontak?
Bunyi telefon dari dalam beg tangan mengejutkan Suriya.
“Siapa pulak yang mengacau malam-malam ni? Aku dahlah tengah angin ni!” Dia biarkan deringan itu senyap sendiri. Malas dia nak bercakap time ni. Namun,  telefonnya tak terus diam. Telefon pemberian Rozairul itu kembali berdering minta diangkat.
“Ya Allah! Kau berbunyi lagi? Tak faham bahasa ke apa orang yang telefon ni?” Suriya mendengus. Dia benar-benar geram.
Lantas dia bawa keluar juga telefon dari dalam beg tangan. Dia pandang skrin telefon sekilas sebelum melayangkan jari ke permukaan skrin.
“Hmm… ada apa call aku ni?” Suriya menyoal dengan nada malas. Semamngnya dia tak ada mood nak layan si Nini bersembang bagai.
“Macam mana dengan kerja kau? Okey?”
“Tadikan kau dah tanya masa aku kat ofis. Aku nak cerita apa lagi kalau jawapannya masih sama?” Nak aku cakap bahasa Tamil ke baru faham?! Sambung Suriya di dalam hati.
“Tadi kau cerita sekerat jalan aje. dua kali aje kau balas mesej aku, lepas tu terus senyap. Huh!”
“Dah tiba masa balik, buat apa lagi. Aku pun nak cabutlah.”
“Weh, ceritalah pasal tempat kerja kau, pasal bos kau, pasal semualah. Aku serius nak tahu ni.” Bersungguh Nini merayu. Dia ni memang dahagakan gosip!
Suriya mengeluh. Dalam mengeluh dia turutkan permintaan Nini. Dalam rasa marah kepada Rozairul yang masih belum surut, dia ceritakan juga apa yang dia alami di pejabat siang tadi. Kalau tak cerita kang, ada jugak yang merajuk bagai dengan dia nanti. Segala-galanya diceritakan. Yang paling penting pasal bosnya. Hmm… bos yang gay, itu kata Noraini. Tapi dia sendiri tak tahu betul ke tak gelaran itu.
“Oh, macam tu. Hmm… tapi kenapa aku dengar suara kau tadi macam marah-marah aje. Apa kes?” Nini cuba mengorek cerita lain pula dari sahabat baiknya ini.
“Aku gaduh dengan abang aku.”
“Gaduh? Apa kes pulak kau bergaduh bagai?”
“Along aku tulah. Dia marah aku naik teksi Pak Mail tu. Grr… Mana tak berangin aku. Aku pun ungkitlah segala benda. Aku nak ambil lesen kereta, dia tak bagi, lepas tu mulalah nak kongkong aku. Nanti bila aku dah kahwin, dia nak aku duduk bawah ketiak dia jugak? Huh!” Suriya melepas geram.
“Kenapa kau tak kahwin saja?” Mendadak Nini menyoal. Nini sebut pasal kahwin, otaknya turut sama terfikirkan hal itu.
“Kahwin? Kahwin dengan siapa makcik oi?” Tegak Suriya bingkas bangun dari baring atas katil. Kawan aku ni pun, nak bagi cadangan tu agak-agaklah!
Hmm.. Kau cakap bos kat tempat kerja kau tu handsome. apa kata kau pikat dia!” Nini di hujung talian sudah ukir senyum lebar. Saja aje dia nak kenakan Suriya.
Woi! Gila kau! Kau nak mampus. Dia tu anak orang kaya, aku ni apa yang ada? Kayap!”
Kau tak cuba manalah kau tau. Cubalah dulu. Amacam?”
Isy! Tak nak aku! Dia gaylah!”
Eh, aku suruh kahwin ajelah. Bukannya suruh kau ehem-ehem dengan dia.”
Habis, kalau tak ada ehem-ehem, apa guna kahwin? Ngoklah kau ni!”
Eh, kau nak bebas dari along kau ke tak? Aku dah bagi cadangan superb terbaik, kau tak nak ikut pulak!”
“Terbaiklah sangat! Cadangan luar alam! Dahlah, aku nak tidur. penat!”
Nini gelak besar. Bukan dia bersungguh pun. Saja nak main-main dengan Suriya. Perbualan antara mereka tamat. Suriya kembali rebahkan badan di atas katil. Cadangan luar alam dari Nini kembali berlegar di dalam kepalanya hinggalah dia tertidur.

4 ulasan:

  1. dasyat betul abang si suriya ni kongkong dia....terbaik betul nini ni siap bg cadangan bernas kat kawan dia hehehe bab 4 pula fieyza

    alongnani

    BalasPadam
  2. hahahahaha.. cadangan bernas? pening Suriya dengan cadangan si Nini ni.... insya-Allah, coming soon bab 4..:)

    BalasPadam
  3. wahhhh...mcm best plak dgr cdangan nini tuuu..ekeke.x sbar lak nk tgu bab 4

    BalasPadam
  4. hahahahahahaha.... kita tunggu nanti, masin ke tak mulut si nini tu..:D

    BalasPadam