Dangling Orange Hearts

Teman-teman mayaku

Isnin, 26 Disember 2011

KAU YANG KUSAYANG:BAB20

DUA kali aku mendirikan solat istikharah, meminta jawapan daripada Yang Maha Esa tentang permasalahan ini. Akhirnya cadangan daripada teman-teman di Facebook dapat dicerna olehku. Alhamdulillah, sejurus menunaikan solat istikharah aku dapat jawapan yang merupakan jalan keluar kepada masalah aku ni.

Sama ada suka atau tidak, aku perlu memberitahu jawapan aku kepada Aunty Ida. Masa makin suntuk. Aunty Ida pula hanya beri tempoh yang sangat singkat untuk aku berfikir masak-masak. Dan petang itu aku ke rumah Aunty Ida untuk memberitahu jawapanku. Jika hanya memberitahu melalui telefon aku rasa tak berapa manis. Jadi, lebih baik  bercakap secara berhadapan.

Sebelum berangkat keluar dari butik, awal-awal lagi aku berpesan kepada Miza dan Saira agar menutup butik seperti biasa sekiranya aku tidak kembali semula ke butik pada pukul 5 petang. Ketika aku keluar melangkah keluar dari butik, jam sudah menunjukkan ke pukul 3.30 petang. Dan sebab itulah aku meninggalkan pesanan kepada Miza dan Saira kerana aku berasakan aku tidak akan kembali semula ke butik.

Kereta aku parkir bersebelahan dengan pintu pagar rumah agam itu. Selepas mengunci kereta, aku menekan loceng yang terletak bersebelahan dengan pintu pagar, berdekatan dengan pintu kecil. Dan pintu pagar terbuka secara automatik. Aku melangkah masuk ke halaman rumah sambil mataku meliar mencari tuan rumah.

“Sya,” pantas kepalaku terangkat, mencari pemanggil yang memanggil namaku. Aku tersenyum apabila terpandangkan tubuh milik Aunty Ida yang sedang berjalan mendapatkan aku.

“Kenapa tak telefon dulu nak datang. Kalau tak boleh aunty sediakan sedikit makanan.” Ujar Aunty Ida sambil menghulurkan tangan untuk bersalam. Aku menyambut hulurannya itu.

“Tak apalah aunty. Saya datang bukan nak makan.” Sahutku.

“Jom masuk.” Ajak Aunty Ida ramah. Cuma aku saja naik segan.

“Err.. aunty, kita kat luar ajelah. Dah tak panas kat luar ni.” pintaku pada Aunty Ida. Aku bukan apa, aku lebih suka jika bercakap di tempat terbuka begini. Lebih selesa dan nyaman dengan hiasan taman bunga milik Aunty Ida ini.

“Okey, aunty ke dalam buat air dulu. Sya duduk kat kerusi tu dulu, ya.”

Aunty Ida meminta diri sebelum berlalu ke dalam rumah. Aku berjalan ke arah set kerusi taman yang Aunty Ida tunjukkan. Mataku tak habis-habis meneliti setiap inci halaman rumah itu. Halaman rumah yang dilengkapi dengan sebuah taman yang sangat cantik dan kemas. Juga dilengkapi dengan sebuah kolam mandi yang besar dan air yang sangat jernih.

Kalaulah dapat mandi kat sini, mesti best! Aku memasang angan sendiri. Tanpa sedar bibirku tersungging sebuah senyuman. Alahai, kuat betul berangan aku ni. Anganku terbang melayang apabila terdengarkan bunyi kereta dipandu masuk ke dalam garaj. Pantas mataku terarah pada garaj. Kereta Audi A5! Dan kemudiannya tuan empunya kereta keluar dari tempat pemandu. Semestinya dia! Anak Aunty Ida yang paling aku tak suka.

Sorry Sya, aunty lambat skit. Jemput minum, Sya.” Kemunculan Aunty Ida secara tiba-tiba membuatkan aku berpaling kembali ke arahnya. Aunty Ida juga turut duduk di kerusi berhadapan denganku. Tangan Aunty Ida ligat menyusun minuman dan sepiring kuih seri muka di atas meja itu.

“Tak apa,” jwabku telus. Senyuman masih lagi terukir di bibirku.

“Ha, baru balik Aril?” tegur Aunty Ida pada anaknya yang melintas di hadapan meja yang sedang kami duduki.

“Hmm,” sahut anaknya.

Huh, sombong! Ini ke yang nak jadi suami aku? Macam manalah kalau duduk serumah dengan orang begini? Mahu haru-biru rumah tangga nanti. Spontan hatiku menggumam.

Aku pandang dia, pandangan kami bertaut. Aku selamba aje tapi mata dia tajam merenung aku. Macamlah aku ni banyak buat dosa dengan dia. Kemudiannya aku mengalihkan pandangan dan dia berlalu masuk ke dalam rumah.

“Oh ya, Sya datang ke rumah aunty ni ada apa? Macam penting aje.” Aunty Ida mula bertanya.

Cawan yang telah berada di bibir aku minum perlahan isinya. Soalan Aunty Ida mengundang debaran di hatiku. Usai minum, aku meletakkan kembali cawan di atas meja berlapikkan piring kecilnya. Nafas kutarik perlahan, mencari sedikit kekuatan sebelum memberitahu tujuan utamaku datang ke rumahnya ini.

“Err.. tujuan saya datang ke sini sebenarnya.. err.. sebenarnya nak beritahu aunty pasal keputusan saya.” Tergagap-gagap aku menjawab soalan Aunty Ida.

“Oh, pasal lamaran aunty dua hari lepas tu ke? Sya dah ada jawapan ke?” tak sabar Aunty Ida bertanya. Berterus-terangnya aunty ni hinggakan aku jadi serba salah pulak.

“Err… saya setuju dengan lamaran aunty.” Lambat-lambat aku menuturkan kata dengan hati yang penuh dengan debaran.

“Ya Allah, terima kasih Sya. Alhamdulillah, aunty bersyukur sangat. Inilah jawapan yang aunty tunggu-tunggu. Terima kasih Sya sebab sudi menjadi penyelamat maruah keluarga aunty.” Ucapnya sambil matanya bersinar terang. Spontan tangannya meraih tanganku dan digenggam erat jari-jemariku.

Begitu besar harapan Aunty Ida sekeluarga terhadapku. Tiba-tiba nafasku terasa sesak. Beban di bahuku terasa berat untuk memikul harapan Aunty Ida yang sangat besar. Aku takut jika aku tidak dapat melaksanakan harapan besar Aunty Ida ni. Bagaimana jika rumah tangga yang dibina ini berakhir dengan penceraian? Sesuatu yang tidak aku ingini terjadi tiba-tiba terlintas dibenakku.

“Sya tak perlu risau tentang hantaran dan majlis kenduri sebab semuanya pihak aunty dah siapkan. Kalau ikut perancangan asal, majlis akad nikah akan dijalankan di dalam Masjid Kristal pada sebelah pagi. Kemudian, pada sebelah malamnya pulak akan diadakan majlis kenduri sebelah pihak lelaki dan juga majlis persandingan. Aunty rasa elok kita ikut perancangan asal aje, boleh Sya?” soalan Aunty Ida beserta dengan tepukkan pada tanganku telah mengembalikan aku ke alam nyata. Jauhnya aku mengelamun. Terpinga-pinga aku mencari punca asal kata-kata Aunty Ida.

“Err.. apa yang boleh aunty? Maaf, saya tak berapa dengar.” Bukan tak dengar tapi tak fokus kerana fikiran dah melayang jauh.

“Aunty cakap kalau kita ikut aje plan awal boleh tak?” ulang Aunty Ida.

“Err… plan awal? Err… saya ikut aje aunty. Lagi senang kalau aunty bincang dengan emak saya. Saya tak pandai nak uruskan majlis begini.” Jawabku berterus-terang. Memang aku tak pandai dan tak ada pengalaman langsung nak uruskan majlis kahwin begini.

“Hmm.. okey jugak cadangan Sya tu. Tak apa, lepas ni aunty akan hubungi emak Sya. Bolehlah kami plan untuk majlis tu nanti. Eh, jemputlah minum lagi. Makanlah kuih ni, sedap ni.” pelawa Aunty Ida.

Teragak-agak aku mencapai piring yang telah terisi kuih seri muka. Ketika kepalaku didongak ke atas, secara tidak sengaja aku terpandangkan kelibat seseorang yang sedang berdiri di balkoni rumah agam itu. Tetapi kemudiannya aku hanya nampak bayang-bayang orang dan alunan langsir balkoni yang ditiup angin petang.

Entah siapa entah, bisik hatiku. Kepala aku alihkan ke meja taman itu, menikmati minum petang yang telah Aunty Ida sediakan. Kira-kira tiga puluh minit kemudian, aku sudah berada di atas jalan raya, dalam perjalanan balik ke rumah orang tuaku.

TELEFONKU berdering minta diangkat. Aku yang ketika itu sedang memandu dan tidak membawa alat bebas tangan, aku terus memberikan isyarat ke tepi dan berhenti di pinggir jalan. Pantas tanganku menyeluk beg bimbitku mencari telefon bimbit. Hah, jumpa! Aku tarik keluar telefon yang masih berdering. Skrin telefon memaparkan nama Aunty Ida. Pantas butang hijau aku tekan dan telefon dibawa ke telinga.

“Assalamualaikum, aunty.” Aku menghulurkan salam, memulakan perbualan.

“Wa’alaikumussalam. Sya tengah buat apa ni? Masih di butik ke? Sorry kalau aunty ganggu.”

“Eh, tak sibuk pun. Err.. saya tengah memandu ni. Ada apa aunty call saya ni?”

“Oh, iya ke? Sorry, aunty call semulalah kalau macam tu.”

“Eh, tak apalah aunty. Saya dah berhenti kat tepi jalan ni. Macam penting aje perkara yang aunty nak cakapkan kepada saya ni.”

Aunty call ni sebab nak tanyakan pasal baju untuk majlis akad nikah dan majlis sanding nanti. Sya dah ada ke baju-baju tu?” terkeluar jugak soalan yang ingin Aunty Ida tanyakan.

Baju? Kepalaku ligat berfikir sama ada aku ada atau tidak baju yang sesuai untuk majlis itu. Sepasang baju rona putih yang pernah aku jahit dulu mendadak terlintas di kepalaku.

“Err… Aunty ada kerja tak petang ni? Boleh tak datang ke butik saya? Rasanya ada sepasang baju yang saya rasa mungkin sesuai untuk majlis tu. Tapi apa-apa hal aunty datang dulu ke butik, boleh?”

“Okey, petang ni aunty ke sana. Jumpa nanti, ya. Assalamualaikum, bye.” Aunty Ida memberikan salam, menamatkan perbualan.

“Wa’alaikumussalam,” jawabku perlahan sebelum menekan butang merah pada papan kekunci telefon.

Tanganku laju menggantikan gear dan pedal minyak ditekan kuat. Nampaknya aku perlu berpatah balik ke rumah semula sebelum ke butik. Kena ambil baju yang telah aku ceritakan pada Aunty Ida.

DI BUTIK, aku sedang sibuk menyiapkan baju tempahan pelanggan pada petang itu. Tempahan baju untuk raya sudah aku tutup sebulan yang lepas. Ini pun aku bagaikan sudah tidak terkejar nak menyiapkan tempahan-tempahan tersebut. Itu tak termasuk lagi nak menyiapkan jahitan manik pada baju-baju tersebut. Nasib baik aku mempunyai dua pembantu yang setia, ringan sedikit kerjaku.

“Cik Sya, ada regular customer nak jumpa.” Beritahu Saira ketika aku sedang sibuk menggunting kain.

“Okey, bawa dia ke sini.” Jawabku sambil mataku masih lagi terarah pada kain yang terbentang di hadapanku.

Bahagian badan dan kain sudah dipotong. Kain yang berbaki ni untuk bahagian pesak, lengan, kekek dan leher pula. Badan pelanggan ni boleh tahan besar jugak. Harap-harap cukuplah kain ni. Kalau tak cukup susah aku nanti. Di mana nak cari kain yang sama? Omelku sendirian. Pita ukur yang disangkut di leher aku tarik dan kapur penanda berwarna biru aku capai. Tanganku ligat mengukur dan menanda ukuran yang betul.

“Assalamualaikum, Sya. Sibuk ke?” sapaan suara yang sangat aku kenal membuatkan tubuhku pantas berpusing.

“Wa’alaikumussalam, aunty. Biasalah aunty, dah nak puasa ni. Tempahan raya banyaklah yang masuk, sampai ak menang tangan saya.” Aku menjawab salamnya sambil menghulurkan salam untuk bersalam. Adab yang satu ini tidak aku lupa.

“Alhamdullilah, rezeki tak putus nampaknya sekarang. Oh ya, mana baju yang Sya cakapkan tu?”

“Ada. Saya ambik sekejap, sementara tu, aunty duduk dulu.” Jawabku sambil menghulurkan senyuman.

Aku mengatur langkah ke ruang belakang butik, tempat aku meletak baju yang aku bawa dari rumah pagi tadi. Baju ni lain dari yang lain sebab tu aku kena sorokkan sedikit daripada perhatian pengunjung butik.

“Aunty, ni bajunya. Harap-harap sesuailah dengan majlis tu.” Ujarku sambil menghulurkan sepasang baju yang masih berbungkus dengan plastik ke arah Aunty Ida.

Aku lihat bersinar matanya saat aku mengeluarkan baju itu dari bungkusannya. Lama dia membelek baju tu. Satu-persatu bahagian baju dia tilik.

“Sya, siapa yang jahit baju ni?” soal Aunty Ida.

Aku tercengang. Kenapa? Tak cantik ke? Hatiku digaru kerisauan. Hanya baju ni saja yang aku rasa sesuai.

“Err.. kenapa aunty? Tak cantik ke baju ni?” soalku perlahan. Ada nada kecewa di situ.

“Eh, aunty tak cakap baju ni tak cantik. Baju ni cantik sangat sebab tu aunty tanya siapa yang jahitkan baju ni.”

Mendengarkan penerangan pendek Aunty Ida, rasa kecewa yang tadinya singgah di hati terbang menjauh. Mataku disapa sinar yang sangat bergemerlapan. Hatiku teramat girang apabila dipuji begitu. Siapa tak suka dipuji? Orang gila pun suka.

“Err.. cantik ke baju ni, aunty?” aku menyoal soalan yang telah diberi jawapan oleh Aunty Ida.

“Cantik, cantik sangat! Sya ke yang jahit baju ni?” teka Aunty Ida sambil tangannya sibuk membelek baju itu.

“A’ah, baju ni saya yang jahit. Baju pertama saya sejak saya pandai menjahit. Boleh terima ke baju ni?” hatiku masih lagi ragu-ragu. Takut baju tu tak diterima sebagai baju majlis akad nikah.

“Hmm… rasanya baju ni sesuai untuk majlis akad nikah. Rekaan yang sangat sopan, sesuai sangat dengan lokasi majlis akad nikah tu.” Puji Aunty Ida lagi. “Tapi ni baru baju untuk majlis akad nikah, baju untuk majlis sanding macam mana? Sya ada tak sepasang lagi baju yang ala-ala glamor gitu?” soal Aunty Ida kemudiannya.

“Hmm.. tak pastilah pulak. Saya cuba cari sekejap.” Aku bangun dan menghala ke arah deretan baju yang telah siap berjahit. Satu-persatu baju di situ aku belek.

“Aunty, tema majlis tu warna apa?” aku bertanya dari tempat aku berdiri yang hanya beberapa langkah saja dari tempat Aunty Ida duduk.

“Majlis tu nanti kami sepakat pilih warna gold. Ada tak warna tu?”

Warna gold? Ada ke tak warna tu? Rasa macam tak ada aje. Tanpa sedar aku menggaru kepala yang tidak gatal. Dua kali aku membelek deretan baju itu dan memang sah, tak ada warna yang diingini.

“Aunty, warna gold tak ada la.” Aku kembali duduk di sebelahnya.

“Hmm.. kalau nak jahit memang dah tak sempat. Tapi nak cari kat mana? Hmm… ha! Aunty rasa ada satu tempat. Sya ada kerja tak petang ni?” entah apalah yang terlintas di benak Aunty Ida aku tak tahu.

Kalau ikutkan kerja memanglah tak pernah habis. Tambah-tambah lagi sekarang ni tengah musim raya dah dekat. Aku pandang meja tempat aku menggunting kain yang masih berselerak dengan alat-alat menggunting dan kain-kain yang masih belum terusik. Aku memang tangah banyak kerja sekarang. Tak menang tangan menyiapkan tempahan pelanggan.

“Kenapa aunty?”

“Kalau Sya ada kerja, Sya kena jugak buat-buat tak ada kerja. Aunty nak bawak Sya ke satu tempat petang ni. Lagi cepat kita pergi, lagi cepat kita selesaikan masalah baju ni. Boleh, kan?”

“Okeylah, tapi aunty tunggu sekejap. Saya nak jumpa pekerja saya sebentar.”

Aku bangun mendapatkan Miza dan Saira. Pada mereka aku berpesan supaya menutup butik seperti biasa kerana aku berasakan yang aku mungkin tidak kembali semula ke butik. Tambah lagi ketika ini jam sudah menunjukkan angka 4.15 petang. Kemudian aku mendapatkan Aunty Ida dan kami berangkat keluar ke destinasi yang aku masih belum tahu lagi ke mana.

p/s: salam.. x smpai seminggu dh ada 2 bab... hehehehe..:)
okey, bg yg dah baca.. sila komen ye.. sama ada OK or KO.. thanks krna baca..:)

10 ulasan:

  1. sngt ok...cpt2 smbg ea..
    x sabar nk tahu cte lps diorg kawin..
    msti klakar kn..huhuhu..

    BalasPadam
  2. tq dear..:)
    lepas kahwin?? xde yg kelakar la sbb ada musibah yg akan menimpa keluarga Syafiza.. nak tau apa?? tungguuu..:D

    BalasPadam
  3. mamat poyo tu tak sudi ke jadi suami minah ni..terujanya nak tahu..apa yg terjadi..

    BalasPadam
  4. sudi atau x terpaksa la terima bila mama dia nak sangat dia kahwin..:)

    BalasPadam
  5. menarik...
    x sabar nak tengok smbngan ni

    BalasPadam
  6. tq dear.. sabar menanti n3 seterusnya..:)

    BalasPadam
  7. Ok ceritanya tak sabar nak tunggu suasana masa majlis pernikahan tu...

    BalasPadam
  8. tq.. minggu depan ada n3 baru..:)

    BalasPadam
  9. Suke novel awk..
    Do follow my blog.. http://qila4yeolli.blogspot.com
    tq!

    BalasPadam