Dangling Orange Hearts

Teman-teman mayaku

Selasa, 6 Disember 2011

KAU YANG KUSAYANG:BAB17

“MASUK!” Syazril melaung kuat mendengarkan pintu biliknya diketuk dari luar. Pintu dibuka dari luar dan muncul Wadia, setiausahanya melangkah masuk.
“Err… Encik Syazril, ni ada sepucuk surat berdaftar untuk encik.” Wadia menghulurkan surat yang berada di tangannya kepada Syazril.
“Okey. Terima kasih, kak. Ada apa-apa lagi kak?” tanpa mengangkat muka, Syazril bertanya.
Wadia membelek buku berkulit hitam yang dipegangnya sejak melangkah masuk ke dalam bilik bosnya itu.
“Emm… hari ni encik perlu jumpa dengan Encik Malik dari ElectroMegah Sdn Bhd pada pukul 3 petang di Mayang Resort. Untuk hari ni, satu tu sahaja.” Ujar Wadia.
“Okey, terima kasih kak.” Syazril berterima kasih untuk kali kedua kepada Wadia.
Selepas itu, kelibat Wadia hilang di balik pintu biliknya. Dia terleka menyemak laporan pertengahan tahun yang baru sahaja dihantar oleh pekerjanya. Ketika dia mengangkat kepala sedikit, dia terpandangkan sepucuk surat yang dibawa masuk oleh Wadia tadi. Hatinya musykil. Siapa pulak yang hantar surat tersebut?
Tangannya pantas mencapai surat itu. Matanya melihat depan dan belakang sampul surat tersebut. Tiada nama penghantar. Hanya tercatat namanya sebagai penerima. Haih! Siapa pulak yang main hantar surat ni? Hatinya masih lagi tertanya-tanya.
Perlahan-lahan tangannya mengoyak sampul surat itu. Surat yang berlipat elok itu dia tarik keluar. Pelik aje nampak surat ni. Hatinya menelah sendiri. Dia baru sahaja ingin membuka lipatan surat itu, namun terhenti apabila interkomnya berbunyi. Lantas, diletakkan kembali surat itu dan butang pada interkom dia tekan.
“Ya, kak?” Tanya Syazril.
“Encik, Encik Mazlan ingin berjumpa dengan encik sekarang, boleh dia masuk?”
“Okey, benarkan dia masuk.”
Syazril terus terleka dengan kerjanya selepas itu. Perihal surat yang telah menimbulkan tanda tanya sebentar tadi, dia tolak ke tepi dahulu. Tuntutan kerjanya lebih penting saat ini.

PINTU rumah Syazril tolak perlahan. Badannya benar-benar penat kerana seharian perlu meneliti laporan pertengahan tahun dan sebelah petang pula berjumpa client di Mayang Resort. Beberapa keping fail yang masih belum habis disemak dia letak di atas meja kopi di ruang tamu rumahnya itu. Manakala briefcasenya disandarkan pada kaki sofa. Kemudian dia menekan suis lampu sebelum duduk di sofa. Badannya disandarkan pada sofa. Mata terpejam rapat. Lama dia berkeadaan begitu. Melayan rasa penat.
Tiba-tiba matanya terbuka. Badannya secara automatik bangun dari sandaran. Sesuatu terlintas di fikiran. Tangannya laju mencapai briefcase dan isi dalam briefcase dia selongkar. Hah, jumpa! Girang hatinya bersuara. Dia metarik keluar sepucuk surat dari briefcase itu. Ligat jari-jemarinya membuka surat yang masih berlipat itu. Syazril terpempam melihatkan isi kertas yang sederhana panjang itu. Akhirnya perlahan-lahan isi surat itu dia baca.

Dear Syazril;
Pertama sekali I nak minta maaf kat you sebab kedatangan surat ini akan menyebabkan you dan keluarga you akan marahkan I. Dan I sedar, kehadiran I dalam keluarga you sangat-sangat tidak disenangi.
Okey, straight to the point. Tak payah I membebel panjang-panjang. Sebenarnya I tak pernah pun masuk Islam macam yang mama you tulis di atas kad kahwin tu. Dan I nak tarik diri dari jadi pengantin you. I tahu you tak sukakan I. So, daripada I dan you terseksa di kemudian hari, lebih baik I tarik diri awal-awal. You jangan buat-buat terkejutlah sebab I tahu you memang tak suka dan tak cintakan I.
So, dengan kata mudahnya, you carilah pengganti I(kalau sempat dan kalau you nak majlis tu jadi majlis perkahwinan). Emm… kalau tak, you boleh aje tukar majlis tu jadi kenduri arwah. Hehehe…
Okeylah, bye!
Cellicia.

Sehabis membaca surat itu, Syazril terus menyambar kunci kereta dan berlalu keluar dari rumahnya itu. Dia tidak kira jam sedang menunjukkan pukul berapa pun. Kalau sudah menginjak pagi pun, dia perlu juga ke rumah mamanya. Isi surat yang baru dia baca tu betul-betul membuatkan dia naik angin dan hatinya membara. Namun, dalam marah, ada rasa suka. Suka kerana Cellicia telah membatalkan perkahwinan mereka.
Tapi hatinya masih berapi saat membaca ayat berbaur sindiran dari Cellicia.
So, dengan kata mudahnya, you carilah pengganti I(kalau sempat dan kalau you nak majlis tu jadi majlis perkahwinan). Emm… kalau tak, you boleh aje tukar majlis tu jadi kenduri arwah. Hehehe…
Siapa tak berapi apabila membacakan ayat tu. Ini bukan gurauan tapi dah menghina! Dia bertambah rasa berapi bila teringatkan kata-kata Cellicia yang dia kata dia tak pernah pun masuk Islam seperti mana yang mamanya tulis di atas kad kahwin. Perkara masuk Islam bukan perkara mainan!
Kereta yang Syazril pandu membelok masuk ke dalam perkarangan rumah Datuk Nawawi. Dia memandu terus dan berhenti betul-betul di hadapan pintu utama. Kereta tidak dimasukkan ke dalam garaj seperti kebiasannya. Sebaik kereta berhenti, dia terus meluru keluar.
“Mama, mama!” tanpa salam, Syazril memanggil mamanya keras. Kasar dia membuka pintu utama. Matanya melilau ke arah ruang tamu. Tak ada orang.
“Mama, mama!” laung Syazril lagi apabila panggilan pertamanya tidak bersahut. Matanya meliar ke kiri dan ke kanan mencari kelibat mamanya.
“Apa kamu ni, terpekik panggil mama. Macamlah mama ni dah pekak!” Datin Sharida yang baru sahaja ingin lena, terkejut mendengar laungan Syazril. Meluru dia keluar dari bilik. Rasa kantuk yang tadinya menguasai diri terus hilang.
Syazril pantas memusingkan kepala, mencari kelibat mamanya. Apabila berjumpa, dia mengatur langkah ke arah mamanya yang masih terpaku di atas tangga. Surat yang hampir renyuk di tangan dihulurkan kepada Datin Sharida. Riak muka mamanya jelas terperanjat dan tertanya-tanya.
“Surat apa ni Aril?” soal Datin Sharida. Syazril memandang mamanya sekilas sebelum menjawab.
“Mama baca apa yang bakal menantu kesayangan mama tu tulis!” sinis dia menjawab.
Tanpa menunggu lama, Datin Sharida membuka surat yang berlipat itu. Matanya membulat ketika membaca isi surat tersebut. Usai membaca, dia mengangkat wajahnya. Matanya dan mata Syazril bertentang.
“Mana kamu dapat surat ni? Kamu jangan mereka-rekakan cerita. Mama tahu kamu tak sukakan Cellicia tapi janganlah kamu buat rancangan sebegini. Tinggal beberapa hari sahaja lagi kamu dan dia nak bernikah. Kamu jangan buat begini. Kesian dia!” tinggi nada Datin Sharida.
Membuntang mata Syazril memandang mamanya. Panas telinganya mendengarkan tuduhan tanpa bukti mamanya itu. Orang lain yang buat salah, aku pulak yang dipersalahkan. Mama ni memang sudah menganaktirikan aku! Desis hati Syazril, geram.
“Mama, mama sedar apa yang mama cakap ni. Cuba mama baca elok-elok surat tu. Dah memang sah-sah tertulis nama Cellicia, tandatangan pun Cellicia yang punya. Itu yang mama cakap Aril mereka-rekakan cerita. Come on, mama. Kalau Aril yang nak buat semua ni, dari dulu lagi Aril buat. Kenapa perlu tunggu sekarang? Aril pun ada maruah! Aril tak akan jatuhkan air muka sendiri dengan membatalkan pernikahan last minute macam ni.” Bidas Syazril. Dia melepaskan geram sebenarnya.
Datin Sharida terkaku. Tidak berganjak dari tempat dia berdiri sejak tadi. Matanya tidak putus-putus merenung surat di tangan. Perasaan tidak percaya masih menyelubungi diri. Dia tidak percaya yang Cellicia sanggup melakukan ini semua. Tambah-tambah lagi hanya tinggal beberapa hari sahaja lagi majlis pernikahan itu akan berlangsung.
Melihatkan mamanya membisu seribu bahasa, Syazril terfikirkan sesuatu. Rasanya inilah waktu yang paling baik untuk menyuruh mamanya membatalkan pernikahan ini.
So, mama. Kiranya majlis pernikahan ni batallah ya. Dan keluarga kita tak akan ada ahli keluarga baru untuk waktu terdekat ni.” Ujar Syazril dengan perasaan gembira.
“Siapa yang cakap majlis pernikahan tu akan batal? Majlis tu tetap akan diadakan walaupun pengantin perempuannya akan bertukar dan rumah kita akan menerima ahli baru walau apa pun yang terjadi!” tegas Datin Khalida meningkah kata-kata anaknya. Tanpa menunggu reaksi Syazril, Datin Sharida berlalu masuk ke dalam biliknya.
Syazril yang mendengar setiap patah kata yang keluar dari mulut mamanya bagai petir yang sedang sambar-menyambar. Hatinya yang tadi sedang berbunga riang tiba-tiba bertukar mendung. Sampainya hati mama! Kejamnya! Hatinya memberontak dari dalam.
Dia tidak sangka yang mamanya akan bersikap begitu. Teramat keras dan degil. Fikirnya, dia boleh bertolak ansur dengan mamanya namun hati mama memang bulat. Bulat seperti mana kata-kata yang dia ucapkan. Melihatkan mamanya berlalu dari situ, dia juga mengambil langkah untuk keluar dari rumah itu. Dia berasakan lebih membahang jika lama-lama berdiri di dalam rumah itu.

DATIN Sharida gelisah. Dari tadi dia duk berjalan ke hulu ke hilir. Datuk Nawawi yang melihat pun dah naik pening. Datin Sharida memang tidak puas hati setelah membaca isi surat yang Syazril beri kepadanya dua hari yang lalu. Sudah dua hari berlalu membuatkan Datin Sharida makin gelisah. Dua hari yang terbuang tanpa apa-apa tindakan.
“Awak ni kenapa? Dari tadi duk berjalan ke kiri, ke kanan. Sampaikan saya ni naik pening kepala.” Tegur Datuk Nawawi. Dia rimas tengok isterinya itu tidak senang duduk.
“Abang, abang jangan buat-buat tanya pulak. Ni, mana saya nak cari pengganti Cellicia. Tak sampai 6 hari sahaja lagi majlis tu. Semua dah sedia. Takkan saya nak batalkan saja majlis tu. Malulah kita nanti!” sedikit tinggi suaranya membalas teguran suaminya.
Datuk Nawawi menggelengkan kepala. Dia kenal sangat dengan perangai isteri yang sudah 36 tahun dinikahi itu. Isterinya memang begitu. Dia mahukan semua orang mengikut setiap kata-kata dan arahannya. Sebagai bukti, anak-anak telah menjadi mangsa. Daripada menentukan tempat belajar, kursus semasa belajar hinggalah kepada pasangan hidup. Semuanya tindakannya dirasakan betul.
Tetapi perkhabaran anak bongsunya, Mariana Azeera yang menukar kursus belajar daripada kursus perniagaan kepada kursus komunikasi maklumat. Isterinya amat-amat marah ketika itu. Sampaikan isterinya sanggup memutuskan ikatan keluarga dengan anak sendiri. Begitu juga dengan bantuan kewangan yang diberhentikan serta-merta. Namun, dalam diam dan tanpa pengetahuan Datin Sharida, dia masih berhubung dengan Mariana.
Dan ini adalah tamparan kedua untuk isterinya. Perkhabaran Cellicia menarik diri daripada menjadi pengantin perempuan kepada Syazril benar-benar membuatkan Datin Sharida runsing. Ini baru buku bertemu dengan ruas! Bisik hati Datuk Nawawi.
“Awak yang aturkan begitu. Jadi jika keadaan bertukar jadi kelam-kabut begini, ikut awaklah nak buat apa pun. Ini semuakan rancangan awak.” Bidas Datuk Nawawi.
Sehabis berkata, dia terus mengangkat punggung dan beredar dari situ. Inilah akibatnya jika cakap orang lain tak mahu dengar. Hanya nak ikut hati sendiri sahaja. Nah, rasakan akibatnya! Dengus Datuk Nawawi.
Terpempam Datin Sharida mendengar setiap butir kata yang keluar dari mulut suaminya. Tidak disangka yang suaminya akan berkata begitu.

DATIN Sharida meneliti buku kecil di tangannya. Dia baru sahaja menulis beberapa nama anak kenalannya. Kepalanya ligat memikirkan nama-nama lain yang boleh disenaraikan lagi di dalam buku itu.
Maria, anak Datin Maimun.
Serra, anak Tengku Salina
Juju, anak Datuk Khaty.
Fareeda, anak Datin Fawziah.
Liyana, anak Puan Sri Juwahir.
“Emm… siapa lagi, ya? Hmm…” Datin Sharida berfikir-fikir sambil pen di tangan mengetuk buku memo perlahan.
Dirasakan semua anak kenalannya sudah disenaraikan tapi macam masih ada yang tertinggal aje. Tapi siapa lagi? Tanyanya pada diri sendiri.
“Ma, tengah buat apa tu?” suara Mellisa yang bertanya mengejutkan Datin Sharida daripada lamunan panjangnya.
“La, Mel rupanya. Terkejut mama.” Ujar Datin Sharida sambil memandang wajah anaknya itu.
“Mama tengah buat apa tu?” soalan yang tadinya tidak bersahut Mellisa ulang lagi.
“Emm.. ni, mama duk tulis senarai nama ni.” Jawab Datin Sharida sambil menghulurkan buku memo di hadapannya itu kepada Mellisa. Mellisa menyambut dan matanya membaca satu persatu senarai nama yang tercatat di situ.
“Mel rasa siapa lagi yang mama tak tulis?” Datin Sharida bertanya apabila melihatkan yang menantunya itu diam tanpa suara.
“Entahlah, ma. Err.. Mel pun tak kenal sangat dengan anak kawan-kawan mama ni.” Teragak-agak Mellisa menjawab sambil menghulurkan kembali buku memo di tangan kepada mamanya.
“Huh, mama pun dah naik pening dengan pilihan-pilihan yang ada ni. Kalau ikutkan memang ramai yang boleh disenaraikan tapi bila mama ingat balik perangai mereka tu, tak sanggup rasanya mama nak bermenantukan mereka. Bukan elok pun perangai. Cuma beberapa orang saja yang mama nampak elok sikit perangai mereka.” Datin Sharida meluahkan rasa di hati.
Mellisa hanya mampu memandang. Nak memberi cadangan pun bukannya dia kenal dengan kawan-kawan mamanya. Sekarang ni mamanya sibuk mencari pengganti calon pengantin perempuan untuk adiknya, Syazril yang telah melarikan diri. Mendengarkan kisah ini dari A hingga Z, dia menggelengkan kepala. Perjalanan kisahnya sungguh rumit. Dirasakan kejam juga si Cellicia tu. Sanggup menjatuhkan maruah keluarga ini. Di saat-saat akhir baru beritahu tak nak kahwin dengan Syazril. Kalau bagitahu awal-awal kan senang pihak kami nak mencari pengganti atau membatalkan saja majlis itu. Ni tak, lagi beberapa hari majlis nak berlangsung, baru cakap tak nak kahwin. Siapa tak bengang kalau macam ni!
Mengenai pengganti pula, di mana nak cari pengganti pengantin perempuan dalam masa tak sampai seminggu ni? Memang masalah besar kalau begini. Sampaikan ibu mertuanya naik pening mencari pengganti. Pengganti? Hmmm… secara tak langsung dia turut sama berfikir mencari bakal isteri Syazril. Ha, rasanya macam ada calon aje.
“Ma, dulu mama ada jemput seorang perempuan datang makan tengah hari kat sini, siapa dia ma?” tanya Mellisa pada Datin Sharida.
Soalan daripada anaknya membuatkan kepala Datin Sharida ligat berfikir. Siapa yang Mellisa maksudkan? Pernah makan kat rumah ni? Hmm… siapa ni?
“Oh, yang datang makan tengah hari dulu tu? Nama dia Sya, pemilik butik yang selalu mama tempah baju. Kenapa Mel?” Datin Sharida masih tak dapat menangkap apa yang ingin Mellisa beritahu. Dia memandang Mellisa yang juga sedang memandangnya dengan seulas senyuman yang sangat manis. Datin Sharida pelik dengan maksud senyuman anak sulungnya itu. Sampaikan berkerut dahinya memandang Mellisa.
La, kenapalah mama aku ni tak dapat tangkap maksud senyuman aku ni? Soal Mellisa di dalam hati.
“Sya tu belum berpunya lagi kan?” soal Mellisa, berkias.
“Entahlah. Mama tak ambil tahu sangat sama ada dia dah ada kekasih ke belum. Kenapa Mel?” mendatar Datin Sharida menjawab, masih lagi tidak dapat menangkap maksud kiasan Mellisa.
Ish mama ni, takkan tak faham-faham lagi!
“Mama, apa kata mama tanyakan Sya. Mana tahu kut-kut dia boleh tolong mama selesaikan masalah majlis Aril.” Akhirnya tanpa berkias, Mellisa berterus-terang. Berkias pun bukannya Datin Sharida faham.
“A’ah la. Kenapalah mama tak terfikir sampai ke situ, ya? Hisy, okey, okey. Sekarang jugak mama telefon dia.” Ujar Datin Sharida teruja. Matanya memancarkan sinar gembira.
Lantas, telefon di tepi buku memo dia capai. Tak sabar-sabar nak bercakap dengan Sya. Mellisa hanya memandang wajah gembira mamanya itu. Harap-harap Sya dapat tolong keluarga kami, doa Mellisa di dalam hati. Mellisa berlalu ke halaman rumah banglo itu, meninggalkan Datin Sharida yang sedang berbual di telefon.



7 ulasan:

  1. weeiiii ....... ok lah aril ngan sya tu ........ heheeee like toh

    BalasPadam
  2. mmg dah bjodoh depa 2 ni. pdhal syazril pun dah porpose sya jd pengantin. tp sya yg xde jawapan. ni nnti mmg akan bperang la pdhal dlm dunia siber berbaik plak depa ni. he...

    BalasPadam
  3. hope syazril cepat kenal knhis real identity to sya b4 mama dia approach -
    but kite suka aril with sya - biar lah dorang betekak ala ala sayang bila kawen nanti kan sweet :)

    ~mawar tak berduri

    BalasPadam
  4. actually, sya x akan tahu awal siapa aril ni sbnrnya.. mreka hidup bersama dlu lps khwin dgn msing2 bwa haluan sndri tp ada adegan2 yg blh buat kita senyum je... semua identiti aril akan terbongkar pd mlm reunion sekolah.. nk tahu dgn lebih lanjut, tungguuuu smbungannyaaa.. n lg 1, bg yg add sy di fb, pasti ada yg dpt teka skit2 sbb sy ada kluarkan klu kat sna..:)

    BalasPadam
  5. no new n3 yet? ...... waiting :) windu gak ngan syazril neh

    --gingerbread---

    BalasPadam
  6. Dah ada new n3 dear.. blh bca ye..:)

    BalasPadam