Dangling Orange Hearts

Teman-teman mayaku

Rabu, 14 Disember 2011

KAU YANG KUSAYANG:BAB18

HARI-hari yang mendatang aku tempuhi dengan hati yang berdebar-debar. Hari-hari yang berlalu terbuang begitu sahaja tanpa ada apa-apa tindakan untuk mencari calon bakal suami. Bukan aku tidak mahu mencari tapi aku tak tahu nak cari bagaimana. Aku ni bukannya pernah bercinta bagai nak rak macam orang lain.
Ketika belajar dulu pun, boleh dibilang dengan jari aje bilangan kawan lelakiku. Ada tak ada pun cuma Amirul, Sharul, Zulfikri, Nick dan Naizul yang menjadi teman lelaki aku. Itu pun aku kenal mereka ni ketika sama kelas atau pun sebab perlu buat tugasan secara berkumpulan. Selain tu tak ada.
‘Aduh! Mana nak cari ni? Kalau ada jual kat pasar malam kan senang, tak perlu aku penat-penat fikir!’ idea tak masuk akal tiba-tiba terlintas di fikiran.
‘Amboi! Kau ingat nak cari calon suami ni macam ayam goreng, yang ada jual kat pasar malam. Dua ketul seringgit!’ sahut suara lain dari dalam hatiku.
‘Kau ni pun, macam Mail dalam kartun Upin & Ipinlah pulak! Dua seringgit bagai.’
Hisy! Sudah! Duk bertengkar pulak kau orang kat dalam. Aku dahlah tengah pening, boleh pulak kau orang duk lancar perang. Tiba-tiba aku teringatkan perbualan antara aku dan Syu ketika kenduri cukur jambul anak Abang Din dulu.
“Kak, kalau Syu kahwin dulu dari akak macam mana?” tiba-tiba Syu menyoal.
“Amboi! Dah ada calon ke? Gatalnya!” bidasku pantas. Syu tidak dididik sepertiku. Emak mendidikku dengan pantang larang yang keras. Tetapi dengan Syu, emak punya kelonggaran. Kadang-kadang aku berfikir sendiri, tak adilnya mak dengan aku.
“Emm.. kalau Syu cakap dah ada macam mana?” duganya lagi.
“Eh, jangan gatal-gatal nak kahwin. Belajar dulu sampai habis. Lepas tu kerja. Bila dah ada duit sendiri dalam tangan, baru fikir nak kahwin ke apa ke.” Bidasku lagi.
Nampaknya apa yang Syu tanyakan dulu, mungkin benar-benar akan terjadi jika aku masih tiada calon bakal suami untuk waktu yang terdekat ni. Masa yang tinggal kurang seminggu aje lagi. Haih, pening, pening!
Ketukan di pintu bilik mengembalikan aku ke alam nyata.
“Kak,” suara Jad memanggil dari luar bilik.
“Hmm… ada apa?” dengan malas aku menyahut. Aku masih melingkar di atas katil lagi tika itu.
“Mak panggil turun,” Jad menjawab perlahan.
Aku pelik. Nak buat apa pulak turun? Aku malas nak bergerak ke mana-mana hari ni. Berkurung dalam bilik lagi best daripada berpanas kat luar tu. Buat sakit kepala aje.
“Kenapa pulak? Ada apa kat bawah?” aku bertanya lagi.
“Turun ajelah. Banyak tanya pulak akak ni.” Kemudian, aku dengar bunyi tapak kaki yang semakin menjauh. Memang sah, Jad dah berlalu dari depan pintu bilik aku.
“Nak buat apa pulak kena turun ni? Aku dahlah malas nak buat apa-apa hari ni. Ada-ada aje.” Aku mengomel sendiri.
Sepuluh minit berlalu. Aku masih jugak tak berganjak dari atas katil. Makin best tergolek-golek atas katil adalah. Selimut entah ke mana jatuh pun aku tak sedar. Ketukan mengejut di pintu bilik betul-betul memeranjatkan aku yang sedang syok-syok mengelamun.
“Fiza, turun sekarang. Ada orang nak jumpa.” Arahan dari emak beserta dengan ketukan yang kuat membuatkan aku terpaksa akur. Nak tak nak kena turun jugak. Kalau tak nanti, tak pasal-pasal kena tadah telinga mendengar emak aku membebel.
Dengan malas, aku bangun dan berdiri tegak di hadapan cermin besar yang memang tersedia di almari baju. Aku perhatikan penampilan diriku ketika itu. Seluar trek, baju kemeja T lengan tiga suku tersarung elok di tubuhku. Emm, tak payah tukarlah. Lantas, tudung ekspress yang tersangkut di belakang pintu bilik aku capai dan sarungkan ke kepala.
Tombol pintu bilik aku pulas perlahan. Terjengul kepalaku mengintai tetamu di ruang tamu. Ah, tak nampak pulak! Dengusku di dalam hati. Aku menjengketkan sedikit kaki dan perlahan-lahan keluar dari bilik. Panjang kepalaku terintai-intai dari anak tangga paling atas. Nak tengok tetamu yang hadir punya pasal. Tapi masih jugak tak nampak. Mana tetamu yang emak cakap tadi tu?
“Fiza, cepatlah turun.” Laungan suara emak dari bawah mengejutkan aku sekali lagi. Haih, mak ni. Boleh sakit jantung aku kalau macam ni!
Dengan langkah yang malas dan sememangnya aku sedang malas pun, aku melangkah turun ke bawah. Dari anak tangga terakhir mataku memerhatikan tetamu yang hadir. Rasa macam kenal, tapi siapa? Aku menghampiri ruang tamu.
“Ni, aunty nak jumpa kamu.” Ujar emak yang sedang melayan tetamu itu.
Mataku asyik memandang tetamu yang sedang membelakangi aku. Sampai di hadapan sofa yang tetamu itu duduki barulah aku dapat melihat rupa paras tetamu tersebut. Aunty Ida rupanya. Desis hatiku perlahan.
Aku tunduk menghulurkan tangan untuk bersalam sambil seulas senyuman terukir di bibirku. Kemudian aku duduk di atas sofa berhadapan dengan Aunty Ida. Aku pelik. Untuk apa Aunty Ida datang ke rumah keluargaku? Macam ada hal penting aje. Mesti berkaitan dengan aku, kalau tak emak tak akan panggil aku bersungguh begini.
“Fiza, Aunty Ida ni datang ada hajat sebenarnya.” Emak memulakankan kata.
“Hajat? Macam orang nak merisik aje. Hehehe…” mulutku laju bersuara sebelum akalku dapat menahan. Tanganku laju menutup mulut apabila terpandangkan mata tajam emak yang sedang merenungku. Isy, lajunya mulut ni! Tak pandai langsung nak control!
“Kalau betul aunty datang ni nak merisik Sya, bagaimana?” ujar Aunty Ida bersahaja.
“Hah?” reaksi spontanku menjawab pertanyaanya itu.
Aunty Ida ni biar betul! Diakan dah ada bakal menantu untuk anak lelakinya tu, dia nak merisik aku untuk anak dia yang mana lagi? Berapa ramai lagi anak bujang dia? Haih! Pening-pening.
“Macam ni, sebenarnya aunty datang ni nak beritahu sesuatu. Sya, baju pengantin yang aunty tempah untuk bakal menantu aunty empat bulan lepas, boleh tak kalau aunty nak cancel?”
“Hah? Cancel? Aunty, baju tu direka khas untuk bakal menantu aunty. Lagi pun baju tu dah siap, aunty. Jadi tak boleh cancel macam tu aje. Kenapa aunty nak cancel baju tu? Aunty dah ada baju lain ke?” aku benar-benar terkejut dengan permintaan Aunty Ida tu. Nasib baik aku boleh kawal suaraku agar tidak terlalu tinggi. Haih, kenapa pulak dia nak cancel baju tu? Dia dah ada baju lain ke? Dalam masa yang sama, pelbagai soalan berlegar di dalam kepalaku.
“Tak, aunty tak ada baju lain. Err… sebenarnya aunty nak cancel baju tu sebab majlis perkahwinan anak aunty mungkin dibatalkan. Aunty mintak maaf banyak-banyak ya Sya. Macam nilah, berapa semua harga baju tu? Aunty bayarkan dan ikut Syalah nak buat apa dengan baju tu. Nak jual ke apa ke.” Ada getaran pada nada suara Aunty Ida. Aku dapat lihat mukanya yang sedang bermuram.
Batal? Ya Allah. Kenapa batal pulak ni? Haih, dengan aku pening. Aku tak kisah sangat dengan baju tu sebab aku boleh jual balik. Mesti ramai yang nak beli baju pengantin yang sangat cantik tu. Ketika aku menjahit baju tu, sudah ramai pelanggan yang bertanya. Sampaikan ada yang nak beli sedangkan bukan saiz dia pun. Tetapi yang dia kisahkan, kenapa majlis baik untuk membina masjid dibatalkan pada saat-saat akhir? Kenapa tidak lima bulan dulu, semasa masih lagi dalam proses perancangan? Ini menjatuhkan air muka kedua-dua belah pihak. Eh, aku pulak yang terlebih. Hehehe…
“Err.. lagi satu aunty datang ni ada bawa hajat seperti yang aunty cakap tadi. Err.. macam mana ya aunty nak mulakan.” Riak serba-salah jelas terpancar di wajah Aunty Ida. Aku pandang wajahnya lama. Aku pun tak tahu nak kata apa. Aku masih terkejut dengan berita majlis perkahwinan anaknya itu dibatalkan pada saat-saat akhir.
“Cakap aje macam yang akak nak cakap tadi tu. Kalau Fiza setuju, insya Allah, semuanya akan berjalan lancar.” Sambut emak yang hanya menjadi pemerhati dari tadi. Emak sebenarnya mungkin sedang mententeramkan Aunty Ida yang sedang serba-salah.
Aunty Ida menarik nafas perlahan dan dihembus sedikit demi sedikit. Mencari sedikit kekuatan. Tangan kanannya diseluk ke dalam handbagnya yang berada disisinya. Kemudian bibirnya perlahan-lahan mengatur bicara.
“Sya, apa yang aunty nak cakapkan ni mungkin akan mengejutkan Sya. Sebenarnya aunty datang ni nak merisik dan meminang Sya untuk anak aunty, Aril.” Ujar Aunty Ida tenang sambil tangan kanannya menghulurkan sebuah kotak kecil yang biasa orang letak cincin.
Aku terkejut. Tanpa sedar mulutku ternganga tanda yang aku betul-betul terkejut.
“Ha?” reaksi spontanku terkeluar. Pantas tangan kananku menekup mulut apabila terpandangkan pandangan tajam emak. “Err… aunty silap cakap ke? Atau pun saya yang salah dengar ni.” sambungku selepas dapat bertenang sedikit. Aku pura-pura mengorek lubang telingaku tanda yang mungkin telingaku tersumbat sampaikan tersilap dengar apa yang Aunty Ida cakapkan. Padahal aku tahu telingaku memang tidak ada apa-apa masalah pendengaran.
Aku benar-benar terkejut dengan apa yang keluar dari mulut Aunty Ida. Dengan bahasa mudahnya, aku kena kahwin dengan anak lelakinya yang sombong, angkuh dan ego tu untuk menyelamatkan maruah keluarga Aunty Ida. Ya Allah! Tapi kenapa aku? Kan ramai lagi anak-anak kenalan Aunty Ida yang berpangkat tinggi. Aunty Ida cuma perlu pilih aje.
Aunty Ida menggelengkan kepalanya.
“Tak, Sya. Sya tak silap dengar dan aunty tak silap cakap. Apa yang Sya dengar, itulah yang keluar dari mulut aunty.” Ujar Aunty Ida tenang.
Aku terlopong. Tergamam. Terkaku. Aku tak tahu nak cakap apa. Diam lebih baik.
“Okey, macam ni. Sya fikir dulu tapi jangan lama sangat. Kalau boleh lusa aunty nak jawapannya dan aunty harap sangat jawapannya positif ya.” Besar harapan Aunty Ida.
Aku masih diam. Langsung tak membalas apa yang Aunty Ida cakap. Aku hanya tahu kepalaku semakin memberat. Aku dah tak boleh fikir apa-apa sekarang ni. Macam orang bingung aje aku jadi tengah hari tu. Kenapa aku? Itu soalan yang berlegar-legar dibenakku. Tanpa memandang wajah emak atau wajah Aunty Ida, aku bangun dari duduk di atas sofa. Lemah aku mengatur langkah ke arah tangga. Aku langsung tak hiraukan pandangan tajam yang emak lemparkan padaku. Kalau boleh aku nak lari jauh-jauh dari masalah baru ni. Aku tak nak hadapi ini semua. Aku masih tak sedia!
“Habis, kalau kau masih tak sedia, bila kau nak kahwin? Macam mana pulak dengan Syu? Tempoh yang diberikan oleh keluarga kekasih Syu cuma tinggal beberapa hari aje lagi. Kalau kau tak ambil peluang ni, maknanya pinangan keluarga kekasihnya tu akan ditolak. Kau sanggup ke tengok Syu bersedih?” suara hatiku bersuara membantah.
“Dah tu, aku kena terima lamaran Aunty Ida supaya jadi pengantin perempuan untuk anaknya yang sombong, ego dan angkuh tu? Ini bukan lamaran untuk sekadar jadi kekasih tapi lamaran untuk jadi pasangan hidup untuk seumur hidup! Eii…. Tak sanggup aku! Belum jadi suami pun dah berlagak semacam. Kalau dah jadi suami, tak tahulah aku macam mana.” Balasku laju.
Sekarang aku berada di atas katil di dalam bilikku. Aku benar-benar buntu. Berpusing ke kanan tak kena, ke kiri lagilah tak kena. Haih, nak buat macam mana ni? Lusa Aunty Ida dah nak jawapan. Apa jawapan yang aku nak beri? Kusut, kusut!

PADA sebelah malam, sesudah mandi. Aku memulakan rutin wajibku seperti malam-malam yang sudah, melayari internet. Aku buka akaun Facebookku. Sudah lama rasanya aku tak update apa-apa kat laman sembang ni dan malam ni terasa nak letak status baru aje. Tapi nak tulis apa? Hmm… ha, apa kata kalau aku letak tentang masalah baru aku ni, aku pun nak tahu jugak apa reaksi mereka-mereka yang online.
Lantas, jari-jemariku laju menaip patah demi patah perkataan di atas papan kekunci laptop dan butang share diklik. Tetingkap Mozilla Firefox aku sembunyikan seketika, aku beralih pada Google Crome. Butik onlineku perlu dibuka juga walau aku ditimpa masalah sebesar mana pun kerana itulah sumber rezekiku.
Setelah menjawab segala pertanyaan pelanggan tentang produk yang aku jual, aku membuka kembali tetingkap Mozilla Firefox. Terbeliak mataku melihatkan komen dari sahabat-sahabatku. Berderet-deret! Baru beberapa minit aku tinggal, dah macam-macam komen dari pelayar internet. Satu persatu komen tersebut aku lihat dan baca.
Manisha; buat solat istikharah…J
Jun; iyalah Fiza! Aku rasa kau perlu buat solat istikharah… insya Allah, kau akan dapat jawapannya…J
Azlira; Fiza, kau terima ajelah. Senang! Tak payah pening-pening kena fikir…hehehe
Amboi, Azlira ni! Ini bukan membantu. Makin buat aku pening adalah! Komen seterusnya aku baca.
Zulfikri; Fiza, siapa yang malang tu? Hahahaha..
Huh! Mamat ni lagi satu. Langsung tak membantu! Buat sakit hati aje.
Naizul; iyalah Fik! Aku nak tahu jugak, siapalah lelaki malang yang masuk meminang si Fiza ni. hahaha
Ni pun sama. Suka aje cari pasal dengan aku! Aku sedarlah aku ni tak cantik macam kekasih korang!
Umaira; aku setuju dengan Azlira. Fiza, tak payah kau pening-pening fikir. Terima ajelah! Peluang dah depan mata tu, rebut ajelah. Kau bukan makin muda!
Pedasnya kata-kata si Umaira ni! aku tahulah umurku makin bertambah dari sehari ke sehari. Tapi janganlah perli macam tu. Sedih tau!
Jariku laju menaip balasan pada semua pendapat teman-temanku itu. Kemudian, aku menutup laptopku. Aku tiada hati untuk lama-lama di laman sembang itu. Buat sakit hati aje. Kita mintak pendapat tapi kena kutuk pulak. Memang ada yang beri jalan penyelesaian ke arah kebaikan tapi yang mengutuk lagi ramai.

PAGI itu aku bangun dengan mood yang masih lagi tak elok. Masih macam semalam. Mood tak nak bercakap dengan orang, tak nak tegur orang. Pukul 10.00 baru aku melangkah turun ke tingkat bawah dengan lengkap mengenakan jeans dan kemeja T. Gaya yang sangat ringkas kerana aku langsung tak rasa nak ke butik pun pagi tu. Aku sudah menelefon Saira dan memaklumkan padanya yang aku tak akan ke butik hari ni.
Aku melewati meja makan, tak ada orang. Sunyi sepi menyelubungi ruang tamu dan ruang makan. Abah mungkin ada di belakang rumah. Biasalah, abah suka sangat belai ayam serama dia tu. Emak pulak entah hilang ke mana. Mataku memandang sarapan pagi yang hidang di atas meja makan. Hanya dipandang tapi tidak diusik. Sejak semalam, seleraku mati dan sejak semalam juga tak ada sebutir nasi atau sebarang makanan pun masuk ke dalam perutku. Aku langsung tak rasa lapar.
Dari meja makan aku berlalu ke arah pintu utama. Kakiku menyarung sandal yang memang berada di atas rak bersebelahan dengan pintu utama. Kemudian aku merapati Kenari hitamku dan alat penggera kereta ditekan. Kurang lima minit kemudian, aku sudah pun berada di atas jalan raya. Aku memandu tanpa arah tujuan, tak tahu nak ke mana.
Pedal minyak ditekan kuat. Aku menekan pedal brek apabila melalui simpang lampu isyarat. Stering dipulas apabila jalan yang dilalui berbengkak-bengkok. Aku terus memandu tanpa arah tuju. Destinasi yang ingin aku tuju masih lagi kabur sedangkan aku sedang memandu di atas jalan raya.
Akhirnya aku memberikan isyarat ke tepi dan kereta dibelok memasuki sebatang jalan kampung. Kereta dipandu perlahan sebelum berhenti di tepi jalan, bersebelahan dengan pokok rhu. Aku mencapai beg tangan lalu melangkah keluar dari perut kereta. Alat penggera kereta aku tekan. Beberapa langkah aku melangkah, aku dihidangkan dengan pemandangan laut yang luas di hadapan mataku.
Inilah yang aku suka. Aku sukakan pemandangan laut yang terbentang luas di hadapanku ini dan ini juga tempat yang aku selalu tujui. Tidak kira jika aku sedang mempunyai masalah atau sedang gembira. Bagiku laut membuatkan aku tenang, membuatkan aku merasa damai. Walaupun tika itu aku sedang menghadapi masalah yang besar. Seperti sekarang.
Mataku asyik sekali memerhatikan nelayan-nelayan yang sedang memunggahkan kotak-kotak berisi hasil laut dari atas bot laut dalam yang besar ke daratan. Berhampiran dengan situ, terdapat sebuah jeti kecil yang mana telah ada beberapa peraih ikan yang sedang setia menunggu hasil tangkapan di punggah.
Aku melabuhkan punggung di atas pasir pantai. Matahari semakin terik di atas kepala membuatkan kulitku terasa perit dibakar matahari. Namun itu semua tidak menganjakkan aku dari situ. Mataku tepat memandang lautan yang terbentang luas. Angin laut menampar lembut pipiku membuatkan aku khayal di dalam duniaku sendiri. Dunia yang hanya ada aku dan laut ini.
“Fiza, buat apa kat sini?” pertanyaan suara seseorang mengejutkan aku dan mengembalikan aku ke dunia nyata. Pantas aku mengangkat kepala, memandang empunya suara.
“Oh, abang.” Tenang reaksiku. Soalannya aku biarkan tanpa jawapan. Orang yang menegurku itu adalah Abang Jan, sepupuku di sebelah abah yang menetap di kampung ini. Kampung Gong Balai, Merchang adalah sebuah kampung yang terletak di dalam daerah Marang. Kampung ini adalah tempat abah dibesarkan dan tempat arwah datuk dan nenekku disemadikan.
“Buat apa kat sini?” Abang Jan mengulangi soalannya yang aku tidak jawab.
“Saja. Jalan-jalan ambik angin pantai.” Jawabku berselindung. Aku tak nak dia tahu sebab utama aku ke sini. Bagiku memberi alasan adalah lebih baik.
“Jalan-jalan? Pada hari bekerja? Tengah panas terik ni? Jangan nak tipulah. Abang kenal sangat dengan kamu. Dari kecil lagi abang kenal dengan kamu. Kalau orang lain kamu bolehlah tipu, tapi bukan dengan abang.” Sindir Abang Jan. Aduh!
“Err…” aku kematian kata.
“Dah, tak payah nak kata apa. Jom ke rumah abang, angah ada kat rumah.” Ajak Abang Jan. Angah adalah isterinya. Kami semua memanggil isterinya angah kerana Abang Jan adalah anak kedua dalam adik-beradiknya tetapi Abang Jan kami panggil Abang Jan saja dan bukannya abang ngah. Pelik kan.
“Okey, nanti saya menyusul. Abang baliklah dulu.”
“Baiklah. Tapi sebelum balik, singgah rumah nanti ya. Jangan balik terus.” Pesan Abang Jan sebelum berlalu.
Aku menganggukkan kepala dan memandang Abang Jan melangkah pergi. Kemudian aku kembali memandang lautan. Memandang ombak ganas membadai pantai.

p/s: salam semua.. malam ni saya terasa sedikit murah hati n rajin.. so sy publish bab 18 di sini, kat pu2 xde lg ni.. happy reading..:)

5 ulasan:

  1. woa.. cepat fiza isthikarah. cr jwpn pd psoalan.

    BalasPadam
  2. napa sya tak online caht ngan syazril .... heheee --- dtp le luahkn probs tu.
    n offcourse solat ishikharah ye sya -
    TQVM writer - cepat continue ye :)

    ~hannaG

    BalasPadam
  3. tq hannaG... Sya tgh blur la dear, dh x blh fikir apa dh.. hehehe..:)

    BalasPadam