Dangling Orange Hearts

Teman-teman mayaku

Jumaat, 25 November 2011

KAU YANG KUSAYANG:BAB 16

SEHARIAN sepanjang aku di butik hari ni, tiada langsung seulas senyuman yang terukir di bibirku. Yang terpamer hanya wajah yang kusut, muram dan tertekan. Sampaikan aku perasan cara Miza dan Saira memandangku dengan pandangan pelik. Pasti mereka tertanya-tanya kenapa aku berperangai sebegitu. Sebenarnya bukan hari ni saja aku berkeadaan sebegitu tapi dah masuk dua minggu aku begitu.
Sejak abah memberitahu ada orang merisik Syu. Sejak itu kepalaku seakan tidak dapat berfikir dengan betul. Sampaikan minggu lepas aku tersalah jahit baju salah seorang pelangganku. Bersoal jawab jugak aku dengan pelanggan setia butik aku tu. Haih, memang parah aku macam ni!
Aku tak kisah sangat kalau orang nak masuk merisik ke nak meminang ke waima nak kahwin dengan Syu pun. Sikit pun aku tak kisah. Yang buat aku tak berapa nak betul sejak akhir-akhir ni adalah kerana permintaan abah.
“Kalau boleh, sebelum abah menutup mata, abah nak tengok Fiza kahwin.” Ayat abah yang ni yang buat aku banyak termenung sekarang ni.
Abah, di mana anakmu ini hendak mencari seorang teman lelaki a.k.a kekasih a.k.a bakal suami palsu untuk abah? Di Mydin Mall? Di Giant? Atau di Pasar Kedai Payang? Anakmu ini bukan tidak punya kawan lelaki tetapi mereka tu semua hanya kawan. Tak lebih dari tu. Ya Allah, kenapa aku diuji sebegini rupa? Di mana aku perlu mancari seorang teman lelaki untuk memenuhi permintaan abah itu?
“Cik Sya, Cik Sya.” Sayut-sayut Miza memanggil namaku. Aku tersentak dari lamunan panjang. Kepada aku alihkan ke muka Miza. “Err… ada pelanggan nak jumpa Cik Sya.” Beritahu Miza serba salah. Mukin dia rasa tak selesa sebab terpaksa mengganggu aku yang sedang jauh berangan.
Lantas, tanpa menunggu lama, aku bangun dan mengatur langkah ke arah pelanggan yang sedang menunggu.

MANDI sudah, makan belum, tapi aku sudah siap sedia di hadapan laptop. Dulu aku pakai laptop Compaq, sekarang dah tukar dah. Aku pakai laptop Sony Vaio pulak. Lebih canggih dari laptop Compaq lama aku. Mataku masih di skrin laptop. Hmm… mana dia ni? Kenapa tak online malam ni? Aku mula gelisah. Orang yang aku tunggu-tunggu masih lagi tak muncul. Mana dia pergi ni? Hatiku tertanya-tanya lagi.
Melihatkan yang si dia masih lagi tidak muncul, aku biarkan saja laptopku terpasang begitu. Aku menghampiri beg kerjaku dan di keluarkan sepasang jubbah moden serta perkakasan menjahit dari dalam beg itu. Raya lagi dua bulan tapi aku dah menerima tempahan baju raya. Nak buat macam mana, murah rezeki. Setakat ni, aku sudah menerima lebih dari 20 pasang baju raya. Tengoklah dalam sebulan lagi macam mana. Kalau tempahan tidak melebihi 50 pasang, aku masih membuka tempahan. Jika sebelum puasa, tempahan sudah melebihi 50 pasang, nampaknya aku perlu berhenti mengambil tempahan. Bukan apa, aku tidak cukup kakitangan untuk menjahit baju-baju tersebut dalam jumlah yang banyak. Takut nanti ada yang beraya dengan baju raya tahun lepas. Hehehe…
Dalam kekusutan memikirkan permintaan abah, aku masih lagi mampu buat kerja. Cuma peristiwa minggu lepas tu aku jadikan ikhtibar. Lepas ni, walau besar mana pun masalah yang aku tanggung, aku tak boleh campur adukkan dengan kerja. Aku tak nak pelanggan aku lari hanya kerana masalah peribadi aku.
Sedang aku khusyuk menjahit, aku terpandangkan tetingkap YM pada skrin laptop menyala. Jubah yang sedang aku jahit aku letakkan ke tepi dulu. Tangan kananku pantas menggenggam tetikus dan di klik pada tetingkap yang menyala itu.
M_Syazril: salam… awak tunggu saya ke?
Sya_Khira: wa’alaikumussalam. A’ah, lama awak tak online… pergi mana? Dah balik Malaysia?
M_Syazril: hmm.. kalau saya cakap saya dah balik Malaysia macam mana?
Sya_Khira: macam mana apa?
Aku pelik.
M_Syazril: Yalah, kalau saya dah balik Malaysia, awak nak jumpa dengan saya ke?
Tergamam aku seketika. Jumpa dia? Tak lagi kut. Aku tak sedia lagi nak jumpa dia. Aku sedar aku ni bukannya sempurna. Fiza, tak ada orang dalam dunia ni yang sempurna. Hati kecilku bersuara.
Sya_Khira: Err… entahlah awak. Awak, saya ada benda nak beritahu awak dan saya nak tahu pendapat awak. Boleh tak?
Aku memesongkan topik perbualan. Sebabnya sepanjang aku berYM, aku belum lagi berjumpa dengan mereka-mereka yang chat denganku. Hubungan aku dan mereka hanyalah di ruangan sembang itu sahaja. Tidak sampai perlu berjumpa di luar kerana bagiku, itu semua tidak perlu.
M_Syazril: boleh, apa dia?
Sya_Khira: emm.. macam ni. Dua minggu lepas ada orang datang merisik adik saya. Tapi abah saya nak tolak sebab dia cakap, selagi saya tak kahwin, adik saya tak boleh kahwin. Tak adillah macam tu. Abah saya cakap tak nak adik saya langkah bendul. Lagi pun pihak lelaki tu nak bertunang dulu dengan adik saya sebab adik saya masih lagi belajar. Lepas adik saya habis belajar, barulah mereka kahwin.
Belum pun aku habis bercerita, dia sudah memintas.
M_Syazril: dan sekarang awak perlu mencari seorang kekasih or bakal suami supaya adik awak boleh bertunang, macam tu?
Aku pelik. Macam mana dia boleh tahu?
Sya_Khira: macam mana awak tahu?
M_Syazril: daripada gaya awak bercerita tu, saya dah boleh agak. So, macam mana?
Dia tanya macam mana. Macam mana apa? Entah kenapa, kepala aku lembab betul malam ni.
Sya_Khira: err.. macam mana apa?
M_Syazril: yalah, awak dah jumpa ke lelaki yang akan jadi teman lelaki a.k.a bakal suami tu?
Sya_Khira: huh? Calon pun tak ada, macam mana nak jumpa…
Aku mengeluh perlahan.
M_Syazril: tak ada calon lagi? Emm.. apa kata saya tawarkan diri saya, awak nak tak?
Aku benar-benar terkejut dan terkaku sejurus membaca tiap patah perkataan yang dia taip. Biar betul mamat ni!
Sya_Khira: what? Biar betul awak ni! Janganlah main-main. Saya tak ada mood nak bergurau la awak.
Aku memang tak ada mood langsung nak layan dia bergurau. Cadangannya itu bagiku langsung tak masuk akal.
M_Syazril: bila pulak saya bergurau? Saya tengah serius ni!
Hah? Aduhlah!
Sya_Khira: hah? Errr… oh ya, masalah awak yang awak cerita kat saya dulu tu, dah selesai ke?
Dalam tergagap-gagap, aku cuba mengubah topik.
M_Syazril: masalah saya tu? Hmmm… tak selesai lagilah. Eh, tapikan, masalah kita ni macam berjanji pulak. Awak kena cari teman lelaki a.k.a bakal suami supaya adik awak boleh bertunang. Saya pulak tak setuju dengan pilihan mama saya. Hmmm… kalau awak setuju dengan cadangan saya tu, kiranya saya tolong awak. Kemudian awak tolong saya pulak, macam mana?
Amboi! Senangnya dia merancang. Dia ingat nak jadi pasangan hidup ni untuk sementara waktu aje ke? Bagi aku, istilah perkahwinan adalah ikatan untuk sepanjang hayat. Bukan untuk sehari dua sahaja. Penceraian langsung tidak ada dalam kamus hidupku.
Sya_Khira: awak, bagi saya sesebuah perhubungan yang membawa kepada ikatan perkahwinan  merupakan hubungan yang sangat serius. Ikatan untuk seumur hidup dan bukannya untuk bercerai akhirannya. Bagi saya, berkahwin bukan untuk bercerai tapi untuk bahagia hingga akhir hayat.
M_Syazril: la, bila pulak saya cakap berkahwin untuk bercerai? Saya memang tengah-tengah serius ni.
Sya_Khira: tak apalah awak.
Akhirnya perbualan kami terputus begitu sahaja. Aku yang inginkan begitu kerana kepalaku terasa tersangat berat tika ini. Permintaan abah satu hal, ditambah lagi dengan perancangan M_Syazril yang baru sahaja dia usulkan kepadaku sebentar tadi.
Sambungan internet aku hentikan. Laptop di tutup. Jubah pelanggan yang berada di riba aku masukkan kembali ke dalam beg kerjaku. Aku mencapai bantal dan berbaring di atas katil.
           
SEMALAM aku tak sedar entah pukul berapa aku terlena. Sedar-sedar aje pagi tu, aku terus memandang ke arah telefon bimbit yang memang sentiasa aku simpan di bawah bantal. Ingin memandang jam sebenarnya. Tapi lain pula yang terpampang.
37 miscalled.
3 new massage.
Itu yang terpapar pada skrin Blackberry kesayanganku itu. Aku pelik dan serta-merta dahiku berkerut seribu. Jari-jemariku ligat menekan pad kekunci telefon. Keluar nombor yang tak dikenali. Huh! Siapa ni? Hatiku tak henti-henti bertanya. Kemudian aku membuka peti mesej pula. Terpapar mesej pertama. Dari nombor yang sama dengan yang miscalled aku tu.
Hai…
La.. berhai-hailah pulak. Mesej kedua pula aku buka.
Dah tidur ke? Sorry ganggu.
Aku pandang pada waktu aku menerima mesej tersebut. 03.42 a.m! huh! Dah sah-sahlah aku tengah tidur masa tu. Biul ke apa tukang penghantar mesej ni? Mesej ketiga dan terakhir aku buka.
Hai.. morning, dear!
Dihantar pada pukul 06.47 a.m! Ya Allah! Siapa dia ni? Tanpa sempat aku berfikir banyak, aku terpandangkan jam pada skrin telefon. Ya Allah! Dah pukul 9.30 pagi! Aku dah lewat! Dengan tingkah yang kelam-kabut, aku berlari masuk ke dalam bilik air. Dah terlampau lewat untuk ke butik!

4 ulasan:

  1. a'a sapa yg msg tu. M_Syazril ya??? Tp M_Syazril tau ka sapa sbenarnya Sya_Khira??? Heran ni. Bukan ke sll depa pantang btemu ada yg nk dgaduhkan.

    BalasPadam
  2. hmmm.. mreka sbnrnya x tahu lg sape antara satu sama lain... just layan aje sbb sya_khira ni nmpk ada keserasian antara dia dgn M_Syazril.. nak tahu mcm mna mreka nanti, tungguuuu.... tq for ur comment..:)

    BalasPadam
  3. tapi tak kan M_Syazril tak perasan yg sapa SYA sebenarnya coz masa kat YM Sya ada cerite sal langgar troli n di pos ofis kan ...

    BalasPadam
  4. dear.. sbenarnya M_Syazril tahu siapa Sya_khira... tanpa nama blh bca kat bab 7, M_Syazril ada bertanya mcm ni;
    M_Syazril: pasal apa-apa aje. Mungkin awak ada tak puas hati kat orang ke. Cerita aje.
    lg pun dia hanya berpura2 ckp duk luar negara sedangkan dia masih d malaysia.. just nk bg Sya_khira mencari dia.. sebenarnya mereka dekat sangat..:)

    BalasPadam