Dangling Orange Hearts

Teman-teman mayaku

Khamis, 26 Julai 2012

EPISOD CINTA HarLys:BAB21

**Assalamualaikum n selamat malam.... akhirnya terpublish jugak cerita ni lepas 2 minggu rehat.. sy x rehat pun, x sempat nk rehat sbb kena betulkan balik manuskrip KYKS.. haih.. cerita ni pun x bersambung lg dlm mnuskrip asal... huhuhuhu.. ok, sy harap smua enjoy dgn n3 ni... ni yg belum d edit.. x sempat lg nk edit.. huhuhu

*****************************************************************

SEMUA fail-fail penting berselerak di atas katilnya. Dah hampir setengah jam dia begitu tapi surat yang dicari-cari masih lagi tak jumpa. Matilah kalau tak jumpa jugak. Lusa kena ke mahkamah sebabkan tuntutan dari pelanggan. Bukan hanya tuntutan tapi mereka juga mahu saman pihak syarikat. Itu yang buat Arlyssa makin pening. Ya Allah, tolonglah. Sudah letih dia mencari. Tapi semuanya fail yang sama.

“Linda, awak ada tak terambil surat penting dari atas meja saya semalam?” tanpa berfikir panjang, Arlyssa menelefon Linda. Besar harapannya jika surat itu ada di tangan Linda.

“Surat penting? Rasanya tak ada puan. Boleh saya tahu, surat apa tu puan?”

“Surat kes saman yang pelanggan kita failkan. Kes mereka sama dengan kes Encik Najwan tapi mereka ni nampaknya sengaja mahu bawa kes ni ke tengah.” Terang Arlyssa.

“Oh,” panjang ‘oh’ Linda.

“Okeylah, kalau tak ada dengan awak. Mungkin saya silap letak ni. Maaf ganggu awak malam-malam ni, assalamualaikum.” Arlyssa memberikan jawapan untuk menyedapkan hati sendiri. Perbualan antara mereka terputus usai salam Arlyssa bersambut.

“Habis, kat mana kau duduk wahai surat? Aku dah letih duk pusing satu bilik cari kau.” Bibir Arlyssa mengomel-omel. Matilah kalau tak ada surat tu.

“ASSALAMUALAIKUM, along.” Harith menghulurkan salam. Setelah hampir lima kali mencuba menelefon nombor abang iparnya itu, akhirnya talian bersambut juga.

“Wa’alaikumussalam, sihat Harith?”

“Alhamdulillah, sihat long. Along pulak macam mana?” Soal Harith, sekadar berbasa-basi.

“Along sihat, alhamdulillah.”

“Along, sebenarnya ada benda yang saya nak tanya kat along ni. Err.. Tentang syarikat. Along free tak ni?”

“Hal syarikat? Berkaitan dengan apa ni? Along free je ni, baru habis shift.”

“Err.. Macam ni, saya ada terjumpa sepucuk surat dari beg kerja Lys. Bila saya baca, surat ni surat saman dari pelanggan kepada syarikat. Lusa kes ni akan diperdengarkan di mahkamah. Lys ada tak bagi tahu kat along?” satu-persatu Harith khabarkan kepada Syed Yusri.

“Surat saman? Tak ada pulak Lys cakap apa-apa pasal tu. Lys ni pun satu hal, perkara macam ni tak boleh buat senyap macam ni. Hal ni Harith kena rujuk kes ni dengan HQ. Along tak boleh bagi jawapan sebab along tak ada kuasa. Apa kata Harith telefon Pak Cu? Lebih elok kalau Harith deal dengan dia sebab Pak Cu yang uruskan syarikat,”

“Okey, along. Nanti along hantar nombor telefon Pak Cu kat saya ya,” pesan Harith sebelum perbualan mereka semakin meleret ke topik lain.

Keesokkannya, sejurus mendapat nombor telefon Pak Cu, Harith terus menelefon adik kepada bapa mertuanya itu. Hampir sejam juga mereka berbual di talian. Syed Yusri telah memperkenalkan Harith sebagai kawan baiknya yang tinggal di Terengganu dan bekerja sebagai peguam. Tiada gelaran suami kepada Arlyssa di sini. Saudara-mata Harith dan saudara-mara Arlyssa masih belum tahu tentang berita pernikahan mereka.

Peguam syarikat tidak dapat hadir kerana sedang berkursus di Pulau Pinang, maka Haji Jamal telah menyuruh Harith menggantikan tempat peguam syarikat untuk sementara waktu. Kes sebegini perlukan pantauan dari peguam syarikat. Haji Jamal betul-betul kesal dengan sikap Arlyssa yang hanya berdiam diri apabila ditimpa musibah begini. Tambah dia kesalkan, kenapa Arlyssa yang perlu selesaikan masalah ni? Kenapa tidak pengurus cawangan sana? Ini yang perlu disiasat. Gumam hati kecil Haji Jamal.

BERTEMANKAN Linda pagi itu, Arlyssa ke mahkamah dengan hati yang berat. Nasib baik ada Linda yang menemaninya, tidaklah dia sesat mencari di mana terletaknya mahkamah ni. kalau di Kuala Lumpur, pantang ada masa terluang, habis tempat dia redah. Tapi sekarang, dia semacam sudah tidak punya perasaan untuk merambu ke sana ke mari. Mungkin kerana nama Kuala Terengganu itu sendiri yang kedengaran sangat terpencil dan kekampungan. Baginya tiada apa yang penting di sini selain kemudahan asas yang agak selesa. Tapi kalau nak cari butik-butik mewah seperti yang terdapat di Pavilion, memang tak ada.

“Err.. Puan, tak apa ke kita datang tak diwakili peguam?” teragak-agak Linda bertanya. Dia sendiri tak pernah kenal siapa peguam syarikat. Cuma dia pernah dengar yang syarikat ni ada peguam tapi di Kuala Lumpur sana.

“Entah, saya pun tak pernah masuk mahkamah ni. Tapi kat dalam surat tu ada tulis perkataan sebutan kes. Jadi saya rasa sekarang ni cuma sesi diperdengarkan kes. Harap-harap tak ada apa,” besar harapan Arlyssa. Dengan langkah memberat, dia melangkah merapati ruang menunggu.

Mereka berdua menunggu dengan pelbagai rasa. Arlyssa yang lebih lagi. Penuh dengan rasa tak keruan. Tiba-tiba dia terasa ada orang duduk di sebelahnya. Dia pandang dengan ekor mata. Macam kenal tapi dia kurang cam. Ah, abaikan je, bukan penting pun. Tidak lama kemudian, kedengaran namanya dipanggil. Pantas Arlyssa dan Linda bangun. Sekarang giliran mereka untuk masuk ke kamar mahkamah.

“Jom, dah kena panggil tu,” tiba-tiba orang sebelah Arlyssa bersuara. Dia juga turut bangun.

Laju kepala Arlyssa menoleh, mahu melihat siapa si lelaki itu. Dan saat wajah mereka bertentang, Arlyssa tergamam. Dia??! Arlyssa terasa mahu pengsan di situ juga. Kakinya terasa lemah. Otaknya bagai terhenti berfikir untuk seketika.

INGAT, 6 hari bulan ni kena hadirkan diri ke mahkamah lagi. Hari ni hanya sebutan kes saja. Tak ada sebarang perbicaraan atau saksi lagi.” Pesan Harith, tegas.

Arlyssa masih lagi dengan perasaan tak percayanya. Melihatkan Arlyssa diam tak berkutik, Harith mula mengatur langkah ke keretanya. Tapi belum pun sempat dia sampai di sisi keretanya, kakinya terhenti melangkah. Dia berpatah balik mendapatkan Arlyssa.

“Tengah hari ni saya ambil awak kat pejabat, kita lunch sama.” Kata-kata berupa arahan itu Harith tujukan khusus kepada Arlyssa.

Arlyssa tegak bagai patung. Apa kes entah minah ni jadi macam orang tak berapa betul pulak pagi tu.

“Puan, puan.” Linda memanggil tapi Arlyssa tak menyahut.

“Puan,” Linda cuit bahu Arlyssa. Arlyssa terkapai-kapai bagai baru terjaga dari mimpi yang panjang.

“Ha? Ya, ada apa Linda?”

“Err.. Kita tak nak balik ke?” Soal Linda.

“Ha, jom kita balik,”

Linda garu kepala yang tak gatal. Dia sangat pelik dengan tingkah Arlyssa. Sejak terpandangkan si peguam kacak tadi, Arlyssa terus berubah. Duduk tak kena, berdiri lagi tak kena. Apa kes entah Puan Arlyssa ni aku tak tahulah. Nak kata terpukau dengan kekacakkan peguam tadi. Tak logiklah pulak. Taulah peguam tadi tu kacak tapi orang lain tak adalah sampai macam tu sekali tunjukkan reaksi. Tambah lagi Puan Arlyssa kan dah kahwin, sempat lagi pandang lelaki lain? Ingatlah suami kat rumah tu. Sempat lagi Linda mengomel di dalam hati.

“KENAPA awak diamkan saja yang syarikat sedang ada masalah?” Tanya Harith. Muka Arlyssa dia tenung tajam. Pinggan nasi ditolak ke depan. Rasa laparnya sudah merudum kerana sikap Arlyssa yang satu ni. Bila nak berubah sayang?

“Err..” Arlyssa kehilangan kata-kata. Dia tak tahu nak jawab apa sebenarnya. Beritahu perkara sebenar akan membuka pekung syarikat yang semakin nazak. Tapi...

“Kenapa awak yang hadirkan diri ke mahkamah? Kenapa tidak pengurus besar cawangan sini? Sepatutnya dia yang hadirkan diri ke mahkamah, mewakili syarikat dan bukannya awak. Ya saya tahu, awak anak kepada pemilik syarikat tapi jawatan awak bukannya sebagai pengurus besar tapi hanya sebagai pegawai pemasaran. Awak tak boleh buat pandai-pandai sendiri. Along dah pesan dulu, orang kat sini tak kenal siapa awak sebab tu awak kena berlakon jadi seorang yang lain, menjadi bukan diri awak yang sebenarnya,” bertubi-tubi kata-kata Harith menyerang Arlyssa.

Merah telinga Arlyssa mendengarkan setiap bait kata Harith. Eh, dia tak tau hal sebenar tapi nak tuduh macam-macam. Sebelum nak tudung orang membabi buta, selidiklah dulu. Ni tak, suka-suka hati aje nak serang orang!

“Awak tak tahu duduk bangun masalah kat syarikat tu, so awak jangan nak tuduh saya macam-macam. Awak tahu ke yang Encik Hairi tu amat-amat jarang masuk pejabat? Saya yang hari-hari masuk pejabat ni pun boleh bilang dengan jari aje berapa kali saya bertembung dengan dia. kalau dah macam tu, macam mana nak bagi tahu dia?Awak tau ke yang bukan masalah ni aje yang sedang syarikat alami? Ada berpuluh-puluh lagi orang kat luar sana berlumba-lumba nak saman syarikat kerana mereka ditipu. Janji ada pakej menarik, tapi bila sampai masanya, habuk pun tarak!” Lantang Arlyssa membidas balik. Dia sudah letih nak harungi semua ni. Tapi dia terpaksa juga lalui sebabnya nanti yang akan lingkup syarikat keluarga dia juga, bukan syarikat orang lain!

Orang yang lalu-lalang di sebelah meja mereka tidak dia hiraukan sebab mengikut hati yang panas. Ada yang berbisik-bisik mendengarkan suara lantang Arlyssa. Ah, ada aku kisah?

Giliran Harith pulak yang ternganga seketika. Patutlah sejak akhir-akhir ni dia asyik murung aje, bercakap pun nak tak nak aje. Fikir Harith.

“Kenapa awak tak cakap kat saya?”

“Buat apa saya nak cakap kat awak? Apa yang awak boleh buat? Kalau sekadar menjadi pendengar rasanya tak akan buat masalah saya semakin berkurang.” Ujar Arlyssa sinis. Nampak sangat seperti sedang memperlekehkan Harith.

“Sekurang-kurangnya muka awak tak muncung setiap kali balik dari pejabat. Sekurang-kurangnya kepala awak terasa sedikit lega sebab dapat luahkan masalah tu kat orang lain. Itu gunanya ada suami. Kita ni perlulah saling berkongsi. Barulah tak ada salah faham.” Tutur Harith, cuba untuk mengubah reaksi Arlyssa.

Erk! Ada pulak macam tu? Air liur Arlyssa terasa seperti tersekat di kerongkong. Huh. Arlyssa tak pernah luahkan masalahnya kepada sesiapa. Memang dia jenis yang macam tu. Bukan dia tak percayakan orang lain tapi dia akan rasa tak selesa jika orang tahu dia ada masalah. Baginya, masalah adalah lambang kelemahan. Dia tak nak dipandang lemah.

Harith pandang Arlyssa. Melihatkan Arlyssa diam seribu bahasa, dia menarik pinggan nasi yang sudah berada di depan mata. Makan lebih baik dari terus bertekak dengan Arlyssa. Dahlah waktu rehatnya sudah sampai ke hujung. Kerja-kerjanya yang bertimbun sedang menanti di pejabat.

Perbualan mereka mati begitu sahaja apabila Arlyssa dan Harith mengambil langkah berdiam diri. Arlyssa kebuntuan modal untuk berlawan kata sebenarnya. Dia bukannya pendebat yang petah berkata-kata. Tambah lagi untuk berlawan dengan Harith, si peguam muda ini.

“Eh, Lys.”

Tiba-tiba meja mereka disapa seseorang. Pantas Arlyssa panggung kepala. Harith juga turut pandang lelaki di hadapan meja yang mereka duduki walaupun mata lelaki itu galak merenung Arlyssa. Najwan?! Bala apa pulak ni? Rungut Arlyssa di dalam hati. Terasa mahu menjerit di situ juga.

You baru lunch ke? Tak nak pelawa I duduk ke?” Tanpa malu Najwan menyoal dan terus duduk. Dasar muka tembok!

What are you doing here?” Arlyssa menyoal balas dengan lagak tak senang. Betul-betul penyibuk!

Lunch la, takkan nak berjoget pulak kat sini,” Najwan tertawa dengan lawak yang langsung tak kelakar di telinga Arlyssa. Lawak la sangat. Sengal!

“Siapa ni? Your collegue ke?” Najwan hulur tangan mahu bersalam dan Harith menyambutnya.

Nope! He is my husband, Harith!” Tinggi ton suara Arlyssa saat memperkenalkan Harith kepada Najwan. Lengan Harith sengaja dia paut dan dipeluk erat. Harith terkesima. Pertama kali Arlyssa memperkenalkan dirinya sebagai ‘suami’ kepada temannya.

Suami?? Sejak bila? No! Arlyssa tak mungkin dah berkahwin. No! jerit hati Najwan. Najwan terkejut. Riak muka yang terperanjat jelas terpamer di wajahnya. Tak dia sangka, Arlyssa sudah bersuami. Tapi betul ke lelaki ni suami Arlyssa? Macam mana kalau Arlyssa upah lelaki ni supaya berpura-pura jadi suami dia? Bisikan-bisikan syaitan mula menggoda anak Adam selemah Najwan.

“Abang, ni Najwan. Kawan lama Lys,” Sehabis lembut suara Arlyssa bercakap dengan Harith.

Harith yang masih tercengang dan terpinga-pinga menganggukkan sedikit kepala ke arah Najwan. Dia seboleh mungkin menyembunyikan riak terkejut dengan tindakan Arlyssa. Kenalah berlakon jadi pasangan yang saling sayang menyayangi.

“Err.. tengah cari meja kosong ke? Kalau nak kongsi meja dengan kami pun boleh, okey kan sayang?” Pelawa Harith. Alah, ajak-ajak ayam je. Bukan bersungguh pun. Tapi yang paling best, dapat Harith panggil Arlyssa dengan panggilan sayang depan orang lain. Lagi satu dapat peluk Arlyssa jugak. Hahaha.

“Eh tak apalah, I dah sudah ni. I gerak dululah, tak naklah ganggu orang tengah makan,” Najwan meminta diri.

Senyuman semanis gula Arlyssa hadiahkan kepada Najwan.

“Err.. bila awak nak lepas lengan saya ni? Kalau nak saya makan macam ni pun tak apa. Seribu kali saya sudi,” suara Harith menampan tepi telinga Arlyssa.

“Huh!” cepat-cepat dia lepaskan pautan tangannya pada lengan Harith. Heh, siapa nak sangat pegang tangan dia tu. Kalau tak kerana nak berlakon, malas eh nak pegang-pegang ni! Dengus Arlyssa di dalam hati. Arlyssa kan, siapa tak kenal. Perangai beranginnya tu masih tak berubah-ubah. Nasib baik dapat suami macam Harith, yang sangat penyabar tu. Kalau dapat suami yang sama kuat berangin macam dia, tak lama berumah tangga pasti bercerai.

Harith menyambung kembali menjamah makan tengah hari yang tergendala seketika tadi. Ekor matanya memerhatikan telatah Arlyssa. Heh, syoknya duk tengok mamat tu! Sampai dah tak nampak bayang pun masih nak tengok. Ada apa-apa ke ni? Tapi kalau ada apa-apa, kenapa mengaku aku ni suami kau? Hati Harith dijentik rasa cemburu.

“Ehem! Sampai bila nak tengok ke sana? Dah lewat ni.” Tegur Harith dengan nada yang tak puas hati. Biar Arlyssa tahu yang dia juga punya perasaan. Jangan pandang rendah status seorang suami tu.

“Hah? Hmm..” hanya itu reaksi Arlyssa.

Usai makan, Harith menghantar Arlyssa kembali ke pejabatnya. Harith berhentikan keretanya di hadapan pintu utama. Tika Arlyssa mahu cepat-cepat meloloskan diri dari dalam perut kereta, Harith pantas menarik lengan Arlyssa. Arlyssa pandang Harith pelik. Apa hal pulak ni?

“Siapa Najwan?”

“Huh?!” Soalan tak terjangka yang keluar dari bibir Harith buat Arlyssa kehilangan kata-kata.

“Siapa Najwan?” Harith ulang sekali lagi soalannya.

“Err.. kawan lama.” Arlyssa tak tahu nak jawab apa. Itu aje yang boleh dia bagi tahu.

“Tapi saya tengok macam bukan kawan je. Lebih dari sekadar kawan.” Wajah Arlyssa dia cari tapi wajah itu sengaja dialihkan keluar.

Ah sudah! Janganlah dia dapat hidu apa-apa.

“Lys!” Kebisuan Arlyssa mendera Harith.

“Tak ada apa-apa. Just friend. Not more than that!” Lengan di dalam genggaman Harith dia renggut kasar. Kelam-kabut langkah diatur masuk ke dalam pejabat.

Untuk hari ni, kes Najwan tertutup seketika. Tapi tidak esok atau lusa. Harith pasti akan tanyakan lagi selagi hatinya tak puas. Runsing Arlyssa. Entah jawapan apa lagi yang dia akan persembahkan kepada Harith.

4 ulasan:

  1. ala lys nie kongsi la cte ngn harith kang tkut najwan 2 dok buat cte2 bruk plak kt harith..

    BalasPadam
  2. tak yg terawal tp antara yg terawal...hehehe..blum baca dah comment....nak bgtahu dulu... poyo...

    BalasPadam