Dangling Orange Hearts

Teman-teman mayaku

Sabtu, 16 Jun 2012

EPISOD CINTA HarLys:BAB17

**salam.... seminggu tu terasa lama pulak.. rindu nak baca komen dr readers smua... yg pasti ramai silent readers.. alaaaa.. sesekali blh x kalau bg komen skit.. sy suka sgt kalau ada yg komen.. dan itulah yg sy tunggu2... huhuhu.. ok, ni ada sambungan minggu lepas.. sila baca n komen yee... pls3..;)

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

TUDUNG di kepala Arlyssa tarik agar terasa sedikit kemas dan terletak elok di atas kepala. Batang tubuh Harith yang sedang membetulkan leher kemeja dia pandang sekilas melalui cermin meja solek. Apabila dirasakan sudah selesai bersiap, Arlyssa jinjit beg tangan dan berlalu keluar dari bilik itu. Meninggalkan Harith sendirian di situ. Terasa panas pulak kalau berlama di dalam bilik!

“Eh, mama tak ikut sekali ke?” Arlyssa menegur Puan Aini di dapur. Dia tegur sebab lihat Puan Aini hanya mengenakan baju yang biasa dia pakai untuk santai kat rumah.

“Emm.. Mama tak ikutlah, mama rasa nak duduk kat rumah je,” jawab Puan Aini.

“Kalau mama ikut sama, habislah rancangan along,” tiba-tiba perbualan antara mereka disampuk Syed Yusri. Syed Yusri muncul dengan beg bimbit di tangan. Kerusi di meja makan dia tarik.

“Rancangan?” Rancangan apa pulak along ni? Arlyssa masih tak tahu apa sebenarnya rancangan Syed Yusri sebab alongnya hanya beritahu gambaran kasar sahaja. Rancangan penuh dia masih tak tahu.

“Macam ni, mama memang tak terlibat dan tak akan masuk pejabat hari ni sebab kalau mama ada sama, pekerja-pekerja kat sini sudah kenal dengan mama. Tapi mereka tak kenal kita. So, nanti kita akan masuk ke pejabat sebagai pegawai dari HQ, macam yang along cakap semalam. Dan bermula hari ni, Lys kena kerja di sini dengan jawatan sebagai pegawai pemasaran yang baru ditukarkan ke sini. Manakala tugas along cuma memperkenalkan Lys kepada pekerja di sini. Jawatan along pulak sebagai pembantu kepada Haji Jamal, kiranya macam orang kepercayaan Pak Cu la.” Syed Yusri menerangkan satu-persatu rancangan yang telah dia atur sejak di Kuala Lumpur lagi.

“Lys kena kerja kat sini? Sebenarnya apa masalah yang sedang dialami oleh cawangan sini?” Arlyssa pelik jugak, kenapa sampai dia kena menyamar sebagai pegawai pemasaran.

“Err.. setakat ni syarikat mengalami kerugian antara RM 200 ribu hingga RM 500 ribu. Itu cuma anggaran kasar. Yang selebihnya Lys sendiri kena siasat sebab along yakin ni semua adalah kerja orang dalam jugak.” Lambat-lambat Syed Yusri memberitahu maklumat sebenar. Kalau dia terus-terusan sembunyikan motif asal penyamaran Arlyssa, lambat-laun dapat tahu juga dari mulut orang lain.

Mulut Arlyssa terlopong. RM 200 ribu hingga RM 500 ribu? Banyak tu! Arlyssa berfikir. Siapalah punya kerja duk makan harta bapak aku ni?

“Sudah-sudahlah duk cakap pasal kerja. Mari makan dulu,” Puan Aini mencelah.

Arlyssa pandang ke sebelah. Harith sudah mendiami kerusi di sebelah. Eh, sejak bila pulak dia duduk kat sini? Mereka bersarapan dengan nasi lemak tapi Arlyssa hanya makan roti. Dia memang teguh dengan roti dia tu. Macam dah tak boleh dipisahkan langsung. Jaga badan ke yang? Hati Harith gatal menyoal. Di luar sedar senyuman terukir di bibir Harith.

Usai bersarapan, Syed Yusri mendahului ke laman rumah, mahu menghidupkan enjin kereta. Arlyssa cepat-cepat menyalami tangan Puan Aini dan mahu ke kereta Syed Yusri pulak. Harith hanya memandang tingkah Arlyssa. Patut ke dia tegur?

“Ehem…” Harith memberi isyarat. Arlyssa masih juga begitu. Eh,eh, macam tak ada perasaan je.

“Ehem…” Harith berdehem untuk kali kedua. Puan Aini yang berdiri tidak jauh dari anak dan menantunya memerhati setiap tingkah mereka. Alahai Arlyssa ni, masih tak faham-faham lagi ke?

“Lys, kamu tak nak salam dengan suami kamu ke? Tak baik tau tak salam tangan suami sebelum keluar rumah,” tutur Puan Aini lembut.

Arlyssa terpempam. Perlahan-lahan dia pusingkan tubuh. Dia pandang Harith, Harith pandang dia. Mata mereka bertembung. Kena salam jugak ke? Hatinya menyoal. Akhirnya dia merapati Harith.

“Nak salam,” tanpa nada dia berkata. Terasa macam bukan dia je yang mintak benda-benda luar alam macam tu.

Harith hulur tangan kanan dan pantas Arlyssa sambut. Tangan suami dia cium sekilas sebelum dilepaskan kembali. Tapi semasa dia mahu melepaskan tangan itu, genggaman Harith semakin kemas. Spontan Harith menarik Arlyssa rapat dengan tubuhnya. Pipi kiri Arlyssa dia sentuh dengan bibir sambil berkata. “Selamat bekerja, sayang.”

Arlyssa pantas menarik tangan yang berada di dalam genggaman Harith. Laju dia mendapatkan Syed Yusri yang sudah menanti di dalam kereta. Sepanjang perjalanan ke pejabat, Arlyssa tak lepas memegang pipi kiri, tempat yang Harith cium tadi. Dan panggilan ‘sayang’ masih terngiang-ngiang di tepi telinga. Kali kedua Harith memanggilnya begitu.

“Lys, tak nak keluar ke?” Arlyssa tersentak. La.. dah sampai ke? Tak sedar pulak!

“Hah? Nak keluarlah ni,” balas Arlyssa sambil meloloskan diri keluar dari kereta.

Syed Yusri tersenyum melihat Arlyssa yang sedang gelabah. Bukan dia tak nampak, sejak dari masuk dalam kereta, fikiran Arlyssa dah menerawang entah ke mana. Dah macam orang angau. Haih, kuat benar penangan Harith kat adik aku ni.

HARI Isnin itu adalah hari yang sangat sibuk untuk Harith. Ada dua kes di bawah seliaannya akan diperdengarkan di mahkamah. Sampai-sampai saja di pejabat, dia terus berjumpa Mastura kerana Mastura banyak tahu maklumat kes-kes untuk hari ni. Dahlah si anak guam tak dapat datang hari ni. Sakit katanya tapi Harith kurang percaya alasan itu walaupun sudah diberi sijil cuti sakit. Dia masak sangat dengan perangai anak guamnya ni. Tak semua yang macam ni. Ada jugak yang senang dibawa berbincang.

Sepanjang hari dia di luar. Pukul 3.00 petang barulah dia masuk kembali ke dalam pejabat. Itu pun mungkin sekejap saja sebab dia nak balik awal. Letih sangat dengan terik panas mentari dan kerenah anak guam yang kadang-kala buat dia naik angin.

Pintu utama pejabat dia tolak. Kepala dipanggung dan matanya bertembung dengan Malik. Tapi Malik cepat-cepat melarikan pandangan serta laju masuk ke dalam biliknya. Harith pandang pintu bilik Malik yang sudah tertutup rapat. Harith mengeluh sebelum menolak daun pintu bilik sendiri. Sampai bilalah mereka perlu macam ni? Sorang ke kiri, sorang ke kanan. Dulu mereka bukan main lagi akrab. Tapi hanya kerana dua orang perempuan, hubungan baik menjadi renggang. Hubungan dengan Arlyssa dah bertambah elok, hubungan dengan Malik pula yang kacau-bilau.

Erk! Hubungan dengan Arlyssa semakin baik ke? Macam semakin dingin je! Hati kecil Harith berdetik.

“Kak Mas, siapkan fail ni. Saya nak pagi esok.” Arah Harith kepada Mastura.

Mastura membelek fail itu.

“Eh, kes ni dah lama selesai encik.” Suara Mastura mematikan langkah Harith.

“Ye ke Kak Mas? Alamak, kejap saya ambil fail tu,” kelam-kabut Harith kembali ke biliknya. Dalam hati tak putus-putus hatinya merungut. Macam manalah boleh tak perasan tersilap fail ni?

“Yang ni kak, kes pembahagian harta anak-beranak ni. Dua hari lagi akan didengarkan di mahkamah.” Ujar Harith sambil menghulurkan fail yang sepatutnya kepada Mastura.

“Baiklah,” Mastura menggelengkan kepala melihat gelagat Harith. Entah apa yang tak kena pun dia tak tahu. Nampak gelabah semacam.

KELUHAN keluar dari mulut Arlyssa. Kepala yang sedang berdenyut dia pegang. Ah, besar jugak masalah syarikat ni. Awalnya dia ingatkan cuma masalah biasa aje, cuma masalah duit RM 200 ribu hingga RM 500 ribu tu aje tapi nampaknya masalah yang ada lebih besar dari tu. Masalah kaki kipas, tak mesra pelanggan dan macam-macam lagi. Macam mana nak selesaikan masalah-masalah ni semua? Dia bukannya pernah handle masalah-masalah macam ni. Apa yang dia belajar dulu cuma teori.

Ketukan di pintu bilik mengejutkan Arlyssa. Kepala dipanggung. “Masuk,” arah Arlyssa. Muncul Linda, gadis yang bekerja di bahagian kewangan.

“Ada apa Linda?”

“Ni fail yang puan mintak,” Linda hulur fail putih di tangannya. Dahi Linda sedikit berlapis kerana soalan Arlyssa.

“Oh, lupa. Terima kasih, Linda,” Arlyssa sungguh-sungguh terlupa yang dia ada suruh Linda hantarkan dokumen penting itu kepadanya.

“Saya keluar dulu, puan.” Arlyssa anggukkan kepala dan matanya sudah tertumpu pada fail itu. Rasanya dalam ramai-ramai pekerja di sini, Linda aje yang sedikit mesra dan boleh dibawa berbincang.

Saat diperkenalkan di depan semua pekerja-pekerja di sini, Arlyssa dapat mengesan riak kurang senang di mata mereka. Mungkin tugas mereka akan terganggu kerana datangnya pegawai pemasaran yang baru ditukarkan dari Kuala Lumpur ini. Walaupun sambutan yang diterima dingin, dia cuba sedaya mungkin menyabarkan hati. Pandangan mereka bagai menghantar pertanyaan, ‘kenapa perlu ada orang luar? Kami tak perlukan orang luar!’.

Kepala Arlyssa yang sudah berdenyut bertambah pusing. Macam mana nak selesaikan semua ni? Perbandingan antara fail yang baru Linda serahkan kepadanya dan fail yang Syed Yusri berikan pagi tadi, dia teliti satu-persatu. Helaian demi helaian dia belek. Hinggakan dia tak sedar masa yang sangat pantas berlalu. Tak sedar hari sudah menginjak ke petang. Pintu biliknya terkuak tiba-tiba. Terperanjat Arlyssa.

“Lys, tak nak nalik lagi ke?” Syed Yusri bertanya sambil menapak masuk ke dalam bilik itu.

“Along ni! Suka betul buat Lys terkejut.” Marah Arlyssa. “Dah pukul berapa ni?” Dia menyoal selepas itu.

“Dah pukul 6.00 la sayang,” jawab Syed Yusri.

“Heh, along ni. Jangan nak mengada-ngada panggil sayang-sayang. Nanti kalau ada yang cemburu dengar along panggil sayang kat perempuan lain, Lys tak nak campur.” Tegah Arlyssa. Bukan serius pun dia saja nak usik Syed Yusri.

“Eh, tak ada maknanya yang nak cemburu bagai.” Arlyssa capai beg tangan dan disangkutkan ke bahu. Beberapa buah fail dia kepitkan di antara lengan dan dada. Terpaksa dia bawa balik semua fail ni sebab nak study lagi. Banyak benda yang dia kena belajar. Tentang selok-belok syarikat. Untung rugi yang syarikat alami dan macam-macam lagi.

“Jomlah,”

“Dah nak balik ke? Along ingatkan nak tidur kat sini.” Perli Syed Yusri sambil mengekori langkah adiknya. “Eh, banyaknya fail. Lys nak buat apa ni?”

“Nak buat dinner. Mana tahu kut-kut mama boleh buat masak tiga rasa,” selamba Arlyssa membalas soalan yang sangat bodoh yang Syed Yusri ajukan.

“Hah? Mengarut!”

“Dah tahu mengarut buat apa along tanya. Dah nampak Lys kepit fail maknanya Lys nak buat kerja. Banyak benda yang Lys kena belajar,” Syed Yusri tersenyum. Tersedar dengan kesilapan sendiri. Hatinya gembira apabila melihat Arlyssa sudah boleh menerima apa yang dinamakan KERJA.

MAKAN malam pun sudah. Mulutnya masih terasa lagi masakan air tangan Puan Aini. Sangat-sangat sedap. Sekarang dia sedang menghadap fail-fail yang dibawa balik dari pejabat tadi. Sangat tekun dia meneliti setiap maklumat yang tercatat di dalam fail itu. Paling menarik minatnya adalah berkaitan graf turun naik kewangan syarikat. Banyaknya maklumat yang dirasakan tak tepat. Juga misteri. Misteri kerana apa yang tercatat di dalam fail bertentangan dengan maklumat yang Syed Yusri beritahu kepadanya.

Cermin mata yang sedikit terlorot dia betulkan. Dia memang rabun. Sebab tu kena pakai cermin mata. Muka surat seterusnya dia belek. Walaupun dia pening dan runsing dengan maklumat yang tercatat di situ, dia terpaksa menelaah semua maklumat itu. Tanpa dia sedari ada sepasang mata yang asyik sekali memandang setiap gerak-gerinya. Khusyuk sekali Harith perhati kelakuan Arlyssa. Laptop yang terbuka hanya sebagai alasan untuk dia terus-terusan memandang wajah mulus itu.

Tiba-tiba Arlyssa bangun dan keluar dari bilik. Harith yang terperanjat pantas melarikan matanya memandang laptop. Tak lama selepas itu, dia juga turut ikut keluar. Hatinya meronta nak tahu apa yang ingin Arlyssa lakukan. Dia ke dapur? Nak buat apa? Harith tertanya sambil bersembunyi di sebalik dinding dapur.

“Awak nak apa ikut saya?” Soalan dari Arlyssa mengejutkan Harith. Hampir-hampir dia terloncat kerana terkejutkan soalan Arlyssa.

Sedar-sedar batang tubuh Arlyssa sudah tegak berdiri di depan Harith sambil memegang mug berisi air. Macamlah dia tu kecik sangat. Dahlah berdiri bawah lampu, dah sah-sahlah nampak bayang-bayang sebesar alam tu. Omel Arlyssa di dalam hati.

“Err.. Tak, tak ada apa-apa.” Tergagap-gagap Harith menjawab. Dia mahu mengangkat kaki aje. Ah, dah kantoi, angkat kakilah.

“Awak nak air ke?” Arlyssa memberanikan diri bertanya. Harith pusing kembali, bertentang dengan Arlyssa.

“Boleh jugak, awak nak buat ke?” Tersengih-sengih Harith macam kerang busuk.

Dan Arlyssa capai mug di rak kayu. Sebenarnya seharian mereka tak berkomunikasi. Arlyssa yang tak nak tegur sebabkan peristiwa pagi tadi. Dia malu sebenarnya. Malu sebab Harith cium dia di depan Puan Aini. Walaupun ciuman itu mendarat di pipi. Manakala Harith pula tak berani nak tegur. Sejak sampai rumah petang tadi, dia tengok angin Arlyssa macam tak berapa nak okey, so lebih baik jangan tegur. Nanti tak pasal-pasal kena sembur.

“Nah,” Harith sambut huluran Arlyssa.

Thanks,” haruman nescafe menusuk ke dalam rongga hidung. Macam tak nak bagi dia tidur je. “Err.. Awak ada masalah ke?” Tombol pintu sudah berada di dalam genggaman Arlyssa dan langkahnya terbantut disebabkan oleh soalan Harith yang tiba-tiba itu.

“Kenapa tanya?”

“Saja nak tahu,” dia rasa nak sambung lagi ayat tu, ‘sebab saya suami awak. Saya nak tahu jugak apa masalah awak.’

“Tak penting pun,” Arlyssa tolak pintu bilik dan melangkah masuk. Arlyssa dah malas nak fikir. Rasanya lepas ni dia nak terus tidur. Kepalanya sudah terlalu tepu untuk menerima sebarang maklumat lain. Perbualan itu ternoktah di situ. Tinggallah Harith termanggu-manggu sendirian.

11 ulasan:

  1. sabar ye Harith..Arlyssa dalam dilema...hahahaha...Tq Cik Penulis....

    BalasPadam
  2. pendeknya.....x puas baca....
    bila hubungan arlyssa n harith nak berkembang...
    harith xnk ke kenalkn lyssa ngan family dia...
    asal malik 2 emo pulak....
    jodoh pertemuan di tangan tuhan....
    malik ada hati ke kat perempuan yg suka harith 2....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mnuskrip pnuh msih x siap lg so sy msih tercari2 rentak yg ssuai.. Huhuhu.. Tq atas komen tu ye.. Really2 appreciate:)

      Padam
  3. ohoho baru hbis bce entry ni..tq cik writer..love harlys..
    mmg seminggu tuh rase cam lme gile..rindu da kat lys n harith nih..so update la hari2 ek..hehe ayt na ngampu..
    wish u da best n hope citer ni akn jd lbh menarik ebtry by entry..

    ~adda~

    BalasPadam
    Balasan
    1. Huih.. Pengsan sy klau update n3 hari2.. Huwaaaa.. Actually mnuskrip pnuh x siap lg, masih merangkak2.. Baru siap bbrp bab je n jgn trkejut klau lma sy x update psl harlys kt blog ni ye....

      Padam
  4. uit..ad typing eror..patotnye syed yusri.. tp nama harith lak naik...time last hat kat office

    BalasPadam
  5. tq dear atas teguran.. dh d betulkan..:)

    BalasPadam
  6. stiap kali baca n3 cinta harlys msti harap n3 baru akn muncul dgn cepat..bagaikan magnet, yg menarik minat utk membaca novel ni..

    BalasPadam
  7. lys dah berubah....yeayyy

    BalasPadam