Dangling Orange Hearts

Teman-teman mayaku

Ahad, 29 April 2012

SEWANGI CINTA ANGGERIK-PROLOG(NOVEL BARU)

MALAM semakin gelap. Sesekali kedengaran bunyi guruh dan kilat saling sahut menyahut. Dua orang kanak-kanak yang sedang ketakutan saling berpelukan menenangkan diri antara satu sama lain.

“Along, adik takut.” Luah si adik kecil.

“Sabar dik, along ada kat sini. Adik tak usah takut,” si abang cuba mententeramkan adiknya. Dia betul-betul kasihan dengan rasa takut adiknya itu. Tapi dia tak boleh buat apa-apa selain mententeramkan dan memujuk adiknya.

“Ibu mana along?” soal si adik tiba-tiba.

“Ibu kerja, dik.”

Dan hujan lebat turun membasahi bumi. Dua beradik yang sedang ketakutan kebasahan di dalam rumah usang itu. Hanya itu sahaja yang mereka ada untuk berteduh walaupun atap rumah sudah banyak yang bocor. Hujan beserta angin kencang membuatkan mereka berpelukan kerana kesejukkan. Menggigil badan si abang cuba melindungi adik nan seorang itu. Tiba-tiba pintu rumah mereka diketuk bagai mahu roboh rumah itu. Siapa pulak yang datang malam-malam buta dan di tengah-tengah hujan begini? Hati si abang sudah berlagu sumbang. Janganlah yang tidak elok. Hatinya bermohon.

Perlahan-lahan dia menghampiri pintu dan di buka dari dalam.

“Hei budak! Emak kau mana?” tanpa salam, tanpa sapaan yang lebih enak didengar, beberapa orang lelaki dewasa itu terus menyoal si abang. Melilau mata mereka mencari orang yang dicari. Bagai punya masalah yang sangat besar dengan mereka.

“Emak... emak kerja.” Tergagap-gagap si abang menjawab. Dia ketakutan melihat riak muka lelaki-lelaki di hadapannya ini seperti mahu telan orang lagak mereka.

“Kerja? Kerja sebagai perempuan kelab malam? Menyundal dengan lelaki hidung belang, itu yang kau cakap kerja?!” tengking lelaki itu lagi.

Si abang yang memahami ketakutan si adik terus memeluk erat adiknya. Si adik yang sedang menangis cuba ditenangkan oleh abang.

“Kita halau je mereka berdua ni. Ada kat kampung ni pun buat semak je!” cadang salah seorang dari mereka.

“Setuju!” sepakat mereka berkata.

“Hei budak, berambus kau dari rumah ni! Kami tak nak tengok muka kau lagi kat kampung ni! Berambus!”

Tubuh si abang dan adiknya dicampak keluar dari rumah kayu usang itu bersama dengan pakaian mereka yang tak banyak mana. Ditambah pula di tengah-tengah hujan lebat. Si adik yang masih tak tahu apa-apa asyik menangis dari tadi. Sangat kejam mereka semua.

Si abang dan adiknya meredah hujan yang semakin menggila walaupun kesejukan semakin mencengkam hingga ke tulang hitam. Tangannya tidak lepas dari memegang erat tangan adiknya. Rasa sayangnya untuk si adik amat-amat mendalam. Langkah si abang berhenti di bawah sebatang jambatan.

“Adik, kita duduk kat sini. Tempat ni mungkin boleh jadi rumah kita,” ujar si abang. Si adik menggigil kesejukkan. Bibirnya sudah bertukar warna dan bergetar perlahan.

“Adik, kenapa ni?” soal si abang.

“Adik sejuk along,” perlahan si adik menjawab. Dia rasa sejuk sangat. Macam ais.

“Tak apa, along ada.” Pujuk si abang sambil memeluk tubuh kecil adiknya.

Di bawah jambatan itulah rumah mereka kini selepas mereka dihalau dari rumah lama mereka. Dan juga mereka terpisah dengan ibu mereka.

P/S: salam semua... prolog ni pendek je, just nak ceritakan serba sedikit kisah mereka sblum brjya hari ni.. :)

4 ulasan:

  1. sedihnyerr.... best intro!! keep it up!!

    BalasPadam
  2. terima kasih..nvl ni lebih kpd kisah anak terbuang.. berdikari sendiri, membesar di rumah anak yatim dan berjaya akhirnya.. tp perasaan benci kpd seorang ibu itu tetp bersarang di dalam hati..:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. intro yg best ni.......kisah masyarat le ni kn...cepat2 n3 ye......

      Padam
  3. terima kasih.. tp xde la kemasyarakat sgt, masih ada elemen cinta.. cuma konflik akan lbh memuncak bila dia jumpa balik mak dia..:)

    BalasPadam