Dangling Orange Hearts

Teman-teman mayaku

Isnin, 13 Februari 2012

KAU YANG KUSAYANG:BAB33

AKU memandu kereta masuk ke dalam garaj dan diparkir bersebelahan dengan kereta Aril. Aik, awal pulak dia balik hari ni. Pelik pulak aku rasa. Spontan aku memandang jam yang tersarung di pergelangan tangan. Pukul 5.30 petang. Aku tak lewat pun petang ni. Takut jugak kalau aku terlewat sampai ke rumah, selepas pukul 6.00 seperti yang dia arahkan kepada aku dulu.

Selepas mengambil barang-barangku dari dalam kereta dan mengunci kereta, aku melangkah menghampiri tangga. Kakiku terpaku di situ. Aku memandang pelik sepasang sandal bertumit tinggi milik seorang wanita yang ternyata bukan milik aku. Milik Acik Na? Tak mungkinlah kerana sandal itu bertumit tinggi, kurang-kurang pun dalam 3 inci. Takkanlah orang tua macam Acik Na nak pakai sandal tinggi macam tu. Haih, tak logik!

Tapi takkanlah Aril ada bawa balik perempuan pulak. Aku bermonolog di dalam hati. Makin lama aku berfikir di situ, makin banyak pula masaku terbuang begitu saja. Waktu berbuka dahlah tak lama lagi nak masuk. Nanti tak pasal-pasal aku berbuka dengan air masak aje. Lambat-lambat aku menanggalkan sandal tanpa tumit jenama Bata Comfit dari kakiku. Aku sangat sukakan jenama itu kerana sangat selesa untuk aku yang perlu banyak bergerak ke sana sini.

Aku baru aje nak buka pintu rumah, pintu sudah dibuka dari dalam. Aku mendongak. Batang tubuh Aril dan seorang perempuan sedang tegak berdiri memandangku. Si perempuan yang aku tidak tahu nama dan hubungannya dengan Aril tu tersenyum manis kepadaku. Apa hubungan mereka berdua? Hatiku dipagut rasa bimbang. Bimbang tentang apa aku tak tahu. Dan yang paling pasti jantungku berdebar-debar bagai mahu terkeluar aje aku rasa.

Tiba-tiba Aril menghulurkan kedua-dua belah tangannya ke arahku. Aku memandangnya pelik. Ni apa hal pulak ni? Keningku terjongket meminta jawapan. Gerakan bibirnya bagai memberi jawapan kepadaku. Nak tak nak aku turuti juga, tangannya aku salami sebelum beg komputer riba dan beg alatan menjahit dia ambil dari bahu dan tanganku.

“Sya, ini Mariana, adik abang. Adik, inilah Kak Sya, isteri kesayangan abang.” Aril memperkenalkan aku kepada adiknya sambil memeluk bahuku. Abang? Wah, wah. Sejak bila pulak dia membahasakan diri dia ni abang? Amboi, suka-suka hati dia aje mamat ni peluk bahu aku. Rimaslah! Bentakku di dalam hati.

Mariana terus memelukku selepas Aril memperkenalkan kami. “Sorry sangat sebab Ana tak dapat hadir ke majlis akak dan abang. Bukan Ana tak nak balik ke sini tapi masa tu Ana tengah exam final semester.” Ujarnya sayu selepas pelukan antara kami terlerai. Jelas terpamer riak kesedihan di wajahnya.

Kedua-dua tangannya aku genggam, bagai memujuknya supaya tidak bersedih. “Tak apa Ana, itu baru majlis akad nikah. Nanti lepas raya, ada lagi majlis sebelah akak. Nanti bolehlah Ana jadi pengapit akak. Ya tak abang?” panggilan abang itu sengaja aku sebut sedikit kuat.

“Hmm.. bagus jugak tu.” Sahut Aril selamba sebelum berlalu ke biliknya.

Aku dan Mariana beriringan melangkah masuk ke dalam rumah. Aku terpandangkan jam yang tergantung di dinding. Pukul 6.00 petang. Ya Allah! Aku nak masak apa untuk berbuka ni? Waktu berbuka tinggal sejam lagi. Nak masak makanan yang berat-berat memang dah tak sempat ni.

“Kita berbuka kat luarlah petang ni. Sya tak payahlah masak. Amacam?” suara Aril tiba-tiba mencelah antara kami.

“Okey jugak tu, tak payahlah Kak Sya penat-penat kena masak. Kan kak?” sahut Mariana.
Aku menganggukkan kepala, bersetuju dengan cadangan Aril. “Tapi akak nak mandi dulu, penat sangat ni.” ucapku sebelum berlalu dari situ.

Aku nak masuk bilik aku tapi pantas Aril menghampiriku. Tanpa suara, dia menarikku masuk ke dalam biliknya. Aku hanya menuruti langkahnya. Sebaik pintu bilik ditutup dari dalam, aku bagai tersedar dari mimpi.

“Kenapa bawa saya ke bilik ni? Saya nak masuk ke bilik saya.” Ujarku sedikit berang. Aku merapati pintu biliknya. Saat tanganku menyentuh tombol pintu, dia menarikku sedikit kasar hingga aku terduduk di atas sofa dan dengan selambanya dia duduk di sebelahku. Aku memandangnya tajam. Menunjukkan rasa tak puas hati.

“Buat masa sekarang, awak tak boleh masuk ke bilik awak. Sepanjang Mariana ada kat sini, kita kena berlakon mesra depan dia kerana dia dia tidak tahu bagaimana cara kita berkahwin dan dia hanya tahu kita berkahwin seperti pasangan suami isteri yang lain, bercinta sebelum kahwin. Tak ada istilah bilik awak dan bilik saya. Yang ada cuma bilik kita.” Ujarnya sambil memandangku. Terperanjat aku dengan permintaannya itu. Macam melampau aje. Fikirku.

“Habis, macam mana saya nak ambil baju saya? Kat bilik awak ni cuma ada baju awak aje.” Balasku dengan rasa kurang senang.

“Awak boleh ambil baju awak kat dalam bilik tu tapi cuma untuk itu saja. Kalau Mariana terserempak dengan awak waktu awak ada kat dalam bilik tu ke, awak baru keluar dari bilik tu ke. Awak cakap aje, almari kat bilik ni tak muat nak letak baju saya dan baju awak. Sebab tu semua baju awak kena letak kat bilik sana.” Amboi, klisenya alasan dia.

“Habis, malam-malam saya nak tidur kat mana?” soalku apabila perkara tempat tidur terlintas di fikiranku.

“Alah, awak boleh aje nak tidur kat mana pun. Bilik ni luas. Nak tidur kat sofa boleh, kat atas katil boleh, kat atas lantai pun boleh. Lagi luas.” Senangnya dia menjawab. Aku berfikir seketika sambil mataku melilau memerhati ke setiap penjuru bilik. Patutlah kat ruang tamu tak ada TV, kat dalam bilik dia dah ada sebuah TV LED 50 inci dengan dilengkapi satu set home theater. Wah, memang best la. Aku dah lama tak tengok drama-drama bersiri kat TV sejak tinggal di rumah dia ni. Macam katak bawah tempurung pun ada jugak aku rasa.

“Kalau saya tidur kat atas katil, awak tidur kat mana?” aku menyoal. Aku sangat takut sebenarnya. Tak nak kejadian yang berlaku kat rumah abah terjadi lagi.

“La, ni rumah saya ikut suka sayalah nak tidur kat mana pun. Kalau saya nak tidur kat atas katil tu pun okey aje. Katil tu besar.” Selamba dia menjawab. Terkedu aku. “Eh, cepatlah siap. Dah lewat ni. nanti tak ada parking pulak. Dahlah nak keluar kat simpang pasar Manir tu jam.” Sambungnya sebelum berlalu keluar dari bilik. Kalau bulan puasa, jalan kat pasar Manir memang selalu jammed sebab ada bazar ramadhan kat situ.

Aku nak pakai baju apa nanti? Kat bilik ni mana ada baju aku. Aku berkira-kira sendiri. Perlahan-lahan aku mengatur langkah merapati almari Aril. Satu persatu pintu almari aku tarik. Semuanya baju Aril. Sampailah ke pintu yang terakhir, tanganku menarik pintu itu. Alhamdulillah, ada beberapa helai bajuku tergantung di situ. Disebabkan masa makin pantas bergerak, aku menarik sehelai blaus yang akan dipadankan dengan seluar yang telah tersarung di tubuhku dan masuk ke dalam bilik air.

“NAK makan apa?” Aril menyoal ketika kami sedang membelek menu yang berada di tangan kami. Ketika ini kami sedang berada di Restoran Hamid Ikan Bakar yang terletak di bawah jambatan Kuala Ibai dan bersebelahan dengan muara sungai Kuala Ibai. Ini semua cadangan si Marianalah ni, nak makan masakan panas. Mataku masih menatap menu di tangan.

“Abang, adik nak makan ikan bakar dan sotong bakar, tomyam campur, telur dadar dan kalian ikan masin. Air pulak adik nak air roselle. Akak nak makan apa?” Mariana mengajukan soalan kepada aku pula selepas memesan makanan yang dia ingini.

Aku nak makan apa ni? Soalan itu berlegar-legar di kepalaku. Aku tak tahu nak makan apa sebab tekak aku rasa nak makan ayam pusing tapi mana ada kat sini. Kalau kat bazar ramadhan baru ada. Haih, benda yang tak ada tu yang aku duk cari. Menu di tangan aku tutup dan kepala aku angkat memandang Aril yang sedia memandangku. Keningnya terjongket tanda menyoalku.

“Err.. saya makan sama dengan Ana ajelah. Saya nak air sirap bandung aje.” Putusku. Kemudian Aril memberitahu kepada pelayan yang sedang setia menunggu pesanan dari kami sebelum berlalu ke meja yang dikhususkan untuk ikan bakar. Dia memilih ikan dan sotong di situ seperti mana permintaan adiknya sebentar tadi. Ramai pula nampaknya pelanggan yang berada di meja itu. Sementara dan Mariana setia menanti di meja kami.

“Akak, ceritalah macam mana akak kenal dengan abang?” soalan daripada Mariana yang cuba mengorek rahsia kami membuatkan aku sedikit cemas tiba-tiba. Nak jawab apa ni? Lambat pulak Aril ni. gumamku di dalam hati.

“Err… kami kenal-kenal gitu-gitu aje. Kenapa Ana tanya?” soalku kembali sedangkan kepalaku sedang ligat merangka cerita untuk dipersembahkan kepada Mariana. Nak cerita versi apa ni? Versi sebenar ke versi rekaan? Hatiku tak putus-putus dihujani soalan demi soalan.

“Alah, 6 tahun Ana kat sana. Ana nak tahulah macam mana akak boleh buat abang sayang sanagt kat akak. Kalau akak nak tahu, abang tu takut dengan perempuan tau.” Ujar Mariana.

Takut dengan perempuan? Biar betul Aril tu takut dengan perempuan. Macam tak logik aje. Yalah, mana nak logiknya kalau seorang lelaki yang cukup segala-galanya tapi takut dengan perempuan. Pelik tu.

“Macam mana Ana tahu?” laju bibirku mengajukan soalan. Teruja pula bila mendengar Mariana berkata begitu.

“Akak, kalau seorang lelaki yang hanya berkawan dengan lelaki saja dan langsung tak bergaul dengan perempuan walaupun perempuan tu rakan sekelas dia, tu kira bukan takut dengan perempuan ke? Samalah kalau setiap kali kawan Ana atau kawan Kak Mel datang ke rumah kami, pasti abang akan berkurung kat dalam bilik. Memang begitulah perangai dia dari dulu.” Terang Ana.

Oh, macam tu ke? Tu lagi pelik. Patutlah mama nak jodohkan dia dengan pilihan mama. Tapi sayangnya pilihan mama tu pulak yang larikan diri. Dan aku yang kena jadi galang ganti. And here I’m. Kepalaku terangguk-angguk mendengarkan penerangan Mariana.

“Duk borak pasal apa ni?” suara Aril yang tiba-tiba menyoal kami menyentakkan aku.

“Adik tanya akak, macam mana akak boleh buat abang jatuh cinta. Tapi akak tak jawab-jawab pun lagi. Kak, cepatlah cerita. Macam mana akak boleh jatuh cinta dengan abang.” Desak Mariana.

“Haah la. Abang pun nak tahu jugak. Macam mana agaknya Sya boleh jatuh cinta dengan abang, sayang?” soal Aril sambil memandang tepat ke dalam mataku.

Terkejut aku mendengarkan bait kata Aril. Saja aje buat aku serba salah mamat ni. Mukaku pucat tak berdarah. Aku nak jawab apa ni? Aku tak ada jawapan untuk soalannya itu. Jadi aku mengambil jalan mudah dengan mendiamkan diri dan pandangan dihalakan pada muara sungai yang airnya sedang mengalir.

“Akak!” agak tinggi Mariana memanggil namaku. Pantas aku memandang Mariana. Dua pasang mata sedang merenungku.

“Apa dia?” soalku laju. Pura-pura tak tahu apa-apa. Memuncung Mariana bila aku menyoal balik dia.

“Alah, akak ni. Ana tanya ni, macam mana akak jatuh cinta dengan abang?” Mariana mengulang soalan yang dia tanya tadi dengan wajah yang masam.

“Ha? Oh. Err…” aku hilang punca. Sedang elok aku tiada jawapan untuk soalannya itu, datang seorang pelayan ke meja kami dan menghidangkan air yang telah kami pesan beserta dengan ikan bakar yang telah masak.

“Terima kasih.” Ucapku kepada pelayan itu sebelum dia berlalu pergi.

“Akak, cepatlah.” Gesa Mariana lagi tanpa sabar. Mungkin dia naik angin kerana aku buat-buat sibuk menyusun pinggan ikan bakar dan gelas minuman bagi memberi ruang kepada makanan yang akan sampai nanti. Wajahnya aku pandang. Nak bagi jawapan apa ni? Aku ingatkan ketika pelayan mencelah antara kami seketika tadi, Mariana sudah tidak ingat tentang soalannya itu.

“Hmm… macam mana akak nak mulakan ni. Akak jumpa abang secara tak sengaja. Pertama kali akak jumpa dia bila akak tersondol belakang dia dengan troli kat Mydin Mall. Lepas tu, kami selalu jumpa secara tak sengaja. Kan bang?” sengaja aku menyoal Aril balik dan sengaja juga aku menekankan panggilan ‘bang’ itu. Rasanya itu saja jawapan yang aku boleh beri kepada Mariana. Nak lebih-lebih, tanya abang kau pulak. Sambungku di dalam hati.

Aril membisu. Jika tadi Mariana memandangku dengan khusyuknya dan kini beralih pula kepada Aril selepas habis aku menjawab soalannya. Nampak macam tak puas hati lagi budak ni. Pandangannya masih terpaku pada wajahku menjadikan aku serba salah. Apasal pulak duk pandang-pandang aku ni. Betullah apa yang aku cakap tu. Aku tak menipu pun. Desisku di dalam hati.

“Abang!” panggil Mariana sedikit tinggi setelah lama dia menanti tindak balas abangnya.

“Ha? Betullah apa yang akak cakap tu. Tapi yang tu bukan pertama kali kami jumpa. Dah lama sebanarnya pertemuan pertama kami. Tak tahulah Sya ingat lagi ke tak.” Pantas mataku menikam pandangan Aril. Kalau bukan di Mydin Mall, di mana tempat pertama kami berjumpa? Aku menyoal diri sendiri. Mulutku terasa ringan mahu menyoal tapi tidak terkeluar butir kata dari bibirku.

Mariana baru ingin membuka mulut untuk menyoal lagi tapi kehadiran pelayan yang menghantar nasi kosong, tomyam campur, kalian ikan masin, telur dadar dan air masak serta sepiring kurma ke meja kami membantutkan niatnya. Dan serentak dengan itu, azan Mahgrib berkumandang dari Masjid Tengku Tengah Zaharah atau Masjid Terapung menandakan masuk waktu berbuka puasa. Aril membaca doa dan diaminkan oleh aku dan Mariana sebelum menjamu selera. Soalan Mariana tadi terbiar tanpa jawapan.
Usai berbuka, kami singgah di Masjid Terapung untuk menunaikan solat Maghrib, solat Isyak dan disambung pula dengan solat terawikh.

ARIL menarik brek tangan selepas kereta diparkir di dalam garaj. Aku terus meloloskan diri dari dalam kereta dan diikuti oleh Mariana kemudiannya. Aku perasankan Mariana asyik menguap saja sejak dari dalam kereta lagi. Mungkin terlalu kekenyangan. Mungkin juga masih lagi terasa penat kerana belum sempat lagi berehat selepas sampai petang tadi.

“Good nite, kak.” Ucapnya sebelum memulas tombol pintu biliknya.

“Nite. Sahur nanti bangun tau.” Pesanku pula.

“Okey,” lemah sekali bicaranya sebelum menghilang di balik pintu bilik.

Aku pula, hendak atau tak kena jugak masuk ke bilik Aril. Berpura-pura yang mereka adalah pasangan suami isteri paling sayang-menyayangi di mata Mariana. Aku melepaskan keluhan di depan pintu bilik Aril.

“Kenapa tercegat saja kat sini? Tak nak masuk ke?” soalan Aril secara tiba-tiba itu mengejutkan aku. Tak sedar pulak aku dia ada kat belakang aku. Terhinjut sedikit bahuku oleh kerana terkejut. Eh, dia ni. Selalu aje terkejutkan aku. Nak aku mati cepat gamaknya.

Aku masuk juga ke dalam bilik itu lambat-lambat. Aku mencapai beg yang terisi alat menjahitku sebelum dibawa ke sofa dan aku melabuhkan punggung di situ. Aril pula terus menghilang di dalam bilik air. Bekas plastik berisi manik dan labuci aku keluarkan dari beg itu. Baju tempahan pelanggan juga aku bawa keluar. Banyak lagi baju pelanggan yang tak siap. Sejak semalam, aku dan tak ambil sebarang tempahan kerana tempahan yang sedia ada sudah terlalu banyak. Takut tak terkejar aje. Semua nak pakai untuk raya dan raya cuma tinggal dalam 2 minggu aje lagi.

Jarum yang sudah dicucuk dengan benang aku jahit ke atas baju kurung pesak itu, menyambung jahitan manik yang masih belum siap di atas baju itu. Sedang aku leka menjahit, Aril keluar dari bilik air dengan tuala yang melilit pinggangnya. Walaupun aku tak pandang dia secara terus, ekor mataku masih dapat melihat kelibatnya yang berjalan menghampiri almari pakaiannya.

Eh, dia ni. Tak boleh ke salin baju kat dalam bilik air tu. Gerutuku di dalam hati. Aku bukan apa, aku tak pernah melihat lelaki asing hanya memakai tuala sebegitu. Arwah abah pun tak pernah tau pakai macam tu depan kami anak-anaknya ni.

Kerana tidak mahu dia perasan yang aku sedang perhatikan dia, aku meneruskan kerjaku yang masih tertangguh. Rasanya boleh aku siapkan jahitan manik kat baju ni malam ni sebab dah tak banyak corak yang perlu aku bentuk. Hanya perlu kemaskan corak manik di lengan baju sahaja. Usai lengkap berpakaian, Aril berlalu keluar dari bilik itu. Aku menarik nafas lega ketika pintu bilik tertutup rapat.

Nasib baik dia tak baring terus kat atas katil. Kalaulah dia terus baring di atas katil tadi, alamatnya makin kekoklah aku nak siapkan kerja-kerja ni semua kerana aku tahu matanya tak akan duduk diam dan aku terus memerhatikanku. Tumpuanku terus pada baju pelanggan yang berada di ribaku sampaikan aku tak tersedar entah pukul berapa aku terlelap di atas sofa itu.

p/s: fiza dah ada.. sooo??

9 ulasan:

  1. yeshhh, arini punya cerita besh... duk sebilik baru boleh mesra2 ckit, hahaha, harap2 adik ipar dia tu duk lama ckit

    BalasPadam
  2. akak mengharap.agar mereka ni dapat menerima diri mereka seadanya seperti pasangan yg lain .walaupun tiada cinta dihati tapi ia boleh dibina dan dipupuk..beri peluang kepada diri sendiri untuk belajar bercinta dengan pasangan yg halal baginya.

    BalasPadam
  3. hope hubungan diorg akan terus berkembang..

    BalasPadam
  4. besttt..
    hehe.. lps ni mesti lagi best kan..

    BalasPadam
  5. hubungan mreka lg best apabila fiza dh tahu siap sbnrnya aril ni..:)

    BalasPadam
  6. hahaa ... TQ writer ... hmmm tidur le skatil fiza -
    yupss ... harap mariana duduk lama kat rumah aril - so dat aril akan layan fiza dengan lebih mesra
    fiza masak le sedap2 - untuk aril - x kn sosej n nugget je? itu budak punyer!
    buat le puding kek masak kampong ke?????

    -easylife

    BalasPadam
  7. ur wlcme...:)
    tdo sekatil?? tunggu next entry ye, sama ada fiza tdo sekatil dgn aril ke x...
    laa... nugget dgn sosej tu makanan time gawat..:)

    BalasPadam
  8. beshhhhhh22222....... tbaek.... smakin mnarik... lpas nie makin mesra laa diowg.. biar laa adk aril dok lame kt umah 2.. hehe... tp mmg beshhh sngt2...

    BalasPadam
  9. tq2.. lepas ni makin mesra, nanti fiza kena paksa buat sesuatu yg dia x suka.. nak tau apa? tungguuuu..:D

    BalasPadam