Dangling Orange Hearts

Teman-teman mayaku

Jumaat, 10 Februari 2012

KAU YANG KUSAYANG:BAB32

SEJAK dari sampai ke pejabat pagi tadi, senyuman sentiasa menghiasi bibirnya. Hatinya terasa sangat gembira. Selama seminggu dia berbuka seorang diri dan bersahur juga seorang diri. Dia tahu, isterinya ada kat rumah. Tetapi semalam, dia menerima kejutan apabila Syafiza sanggup memasak juadah berbuka puasa, walaupun cuma nugget goreng dan sosej aje. Itu pun dah buat hatinya berbunga indah dengan perubahan itu.

Pagi-pagi lagi dia perlu menghadiri mesyuarat di pejabat. Dan di dalam mesyuarat itu juga dia telah mengumumkan yang syarikat akan memberi bonus kepada semua pekerja sempena sambutan hari raya. Bersorak para pekerjanya menyambut baik tentang bonus yang akan diterima oleh mereka. Riuh-rendah suasana di dalam bilik mesyuarat. Kemudian, seorang semi seorang pekerja yang berada di dalam bilik mesyuarat mengucapkan terima kasih kepadanya.

Kemudian dia berlalu ke biliknya. Banyak kerja yang perlu dia siapkan agar tidak bertangguh jika lama-lama dibiarkan terbengkalai. Belum pun punggungnya panas dilabuhkan di atas kerusi, pintu biliknya pula yang diketuk. Lantas dia melaungkan perkataan masuk.

“Amboi, sibuk betul kau. Tapi dalam sibuk-sibuk kau ni boleh pulak duk senyum-senyum dari tadi. Biasanya kalau kerja banyak, mesti muka kau berkerut aje. Dahlah tu, siap umum ada bonus tambahan lagi untuk semua pekerja. Kau nak jadi ayah ke?” soal Sham selepas pintu bilik ditutup.

Hah? Nak jadi ayah? ‘Bersama’ pun belum macam manalah nak dapat anak. Heh, merepek aje Sham ni. Gerutu Syazril di dalam hati.

“Kenapa pulak? Kalau aku nak jadi ayah baru nak kena beri bonus segala ke? Kalau saja nak bagi bonus tak boleh ke? Raya kan dah dekat, semua orang nak pakai duit lebih. Nak beli kelengkapan rumah, kelengkapan keluarga lagi. Lagi pun memang tiap-tiap tahun syarikat bagi bonus. Eh, kau ni. Itu pun nak bising.” Jawapan selamat Syazril berikan pada kawan baiknya itu.

“Memanglah tiap-tiap tahun syarikat bagi bonus tapi cara kau hari ni memang lain sangat. Dahlah tu siap bagi dua bulan bonus, biasanya sebulan aje bonus. Sebab tu aku tanya, mana tahu kut-kut ada apa-apa.” Ujar Sham sambil memandang ke arah luar tingkap bilik Syazril yang berada di tingkat 8 bangunan NS Holding. Langsir tingkap diselak sedikit dan jalan raya yang lengang di bawah sana menjamu matanya.

“Kitakan baru dapat projek kat Dungun tu, sebab tu aku agihkan bonus lebih sikit tahun ni. Ha, apa apa kau datang jumpa aku ni?” Aril menyoal sambil tangan dan mata tak henti memandang fail di tangannya itu. Naik pening juga kepalanya memandangkan timbunan fail yang hampir-hampir menutupi permukaan mejanya. Sampai bilalah kerja ni nak habis? Makin bertambah adalah. Keluhnya di dalam hati.

Sham berpaling memandang sahabatnya itu sambil merapati meja kerja Syazril. Kerusi tetamu dia tarik dan duduk di situ kemudiannya. Tangannya pantas menyambar rubic cube yang dijadikan barang perhiasan dari atas meja Syazril. Dah tak jadi barang perhiasan dah, dah jadi barang yang menyemakkan meja pulak sebab meja Syazril penuh dengan fail-fail yang masih belum semak.

“Kau free tak petang ni?” Sham bertanya.

“Kenapa pulak?” soalan berbalas soalan. Hisy, suka betul macam tu.

“Jom berbuka kat luar petang ni. Sepanjang bulan puasa ni, kau tak pernah sekali pun berbuka dengan aku.” Macam orang berjauh hati aje bunyi nada si Sham ni.

“Hei, kawan. Aku ni kan dah beristeri, takkan kau tak faham-faham. Apa kes nak berbuka dengan kau, berbuka dengan isteri aku lagi best.” Sengaja Syazril memberikan jawapan yang menyakitkan hati Sham. Di dalam hati, dia sudah ketawa geli hati. Niatnya hanya untuk mempermainkan Sham.

“Oh, sekarang baru cakap best. Dulu siapa yang bising-bising cakap tak nak kahwin dengan pilihan mama kau tu. Dulu, isteri kau tulah yang kau tak suka. Tapi tak sampai sebulan kau kahwin, kau dah cakap kahwin tu best. Apa ubat yang dia dah bagi kau minum? Dia mandremkan kau ke?” celopar mulut Sham membidas.

“Dulu tak tahu lagi, lepas kahwin barulah rasa best. Kau pun kena kahwin jugak, baru kau tahu apa yang aku rasa sekarang ni. Dia tak ada bagi aku minum apa-apa ubat pun. Mandrem? Hisy, kau ni kering-kering aje kau dapat dosa free.”

“Aku? Kahwin? Kau nak suruh aku kahwin dengan siapa? Tunggul kayu? Ke dengan tiang elektrik?” laju mulutnya menyoal Syazril.

“Eleh, kau tu memilih sangat. Berapa tahun lagi kau nak kahwin, umur kau bukan makin berkurang, makin bertambah adalah. Takkan kau dah bongkok tiga nanti baru kau duk terketar-ketar hantar anak ke sekolah? Kalau setakat perempuan biasa-biasa, berlambak kat luar sana terkejarkan kau. Kau tu aje yang cerewat, memilih sangat. Kau nak yang macam mana lagi?”

“Kau ni nikah kahwin ni bukan perkara main-main. Takkan aku nak main ambik aje daripada ramai-ramai perempuan kat luar sana. Kurang-kurang aku nak macam mak aku, pandai masak, pandai menjahit, boleh kemas rumah dan yang paling penting dia tak perlu bekerja, uruskan makan pakai aku dan anak-anak aje.” Tersangat sempurna impian Sham.

“Kalau macam tu, kau kahwin aje dengan bibik. Senang! Bibik memang boleh harap bab-bab memasak dan kemas rumah ni. Atau pun kau tak payah kahwin sampai bila-bila, lagi senang. Tak payah kau menyusahkan semua orang tentang ciri-ciri perempuan yang sangat sempurna kau tu.”

Malas melayan Aril bercakap tentang perkahwinan. Dia bangun dari duduk, ingin beredar dari bilik itu. Tapi belum pun tombol pintu dia pulas, terlintas perkara utama yang membuatkan dia sampai di bilik Syazril.

“Oh ya, sampai terlupa aku sebab terpaksa tadah telinga dengar kau bagi tazkirah yang entah apa-apa tu. Ex-student sekolah lama kita nak buat gathering lepas raya ni. Kau nak join tak?” saja aje dia bertanya sebab dia tahu sangat dengan perangai Syazril yang tak pernah nak hadir ke majlis-majlis yang melibatkan sekolah lama mereka. Banyak sangat alasan kalau dia ajak ke sana. Puas dia memujuk, akhirnya jawapan yang mengecewakan yang dia terima.

“Siapa beritahu kau? Farah?” soal Syazril kembali. Biasanya bab-bab gathering budak-budak sekolah lama diuruskan oleh Farah iaitu rakan sekelas mereka.

“Taklah. Aku ada tengok kat Facebook. Takkan kau tak buka Facebook kau? Adalah dia orang cakap-cakap nak buat gathering tapi tak confirm lagi tarikh. Yang pasti memang dia orang nak buat lepas raya sebab ramai yang balik bercuti masa tu. Cuba kau buka Facebook kau, tengok-tengoklah kat kumpulan sekolah lama tu.” Ujar Sham sebelum menghilang di balik pintu bilik Syazril.

Dah lama sangat Syazril tak buka akaun Facebooknya. Sibuk sangat dia sekarang ni sampaikan banyak kerjanya terpaksa dibawa balik ke rumah. Manalah ada masa nak berfacebook segala. Laman sembang YM pun dah lama jugak dia tak buka. Terasa rindu pula pada seseorang yang telah lama menjadi teman rapatnya di sana. Sedang dia sibuk menyiapkan kerja-kerjanya yang makin berlambak itu, telefon yang berada di dalam poket seluarnya bergetar minta diangkat. Pantas tangannya menyeluk poket seluar dan telefon pintar Iphone dibawa keluar. Tersenyum dia memandang nama si pemanggil.

“Assalamualaikum. Apa khabar adik?” sapanya.

“Wa’alaikumussalam. Abang! Adik khabar baik. Bila abang nak datang jemput adik ni? Dah naik lenguh kaki ni berdiri kat airport ni.”suara Mariana Azeera tegas di hujung talian.

Syazril menepuk dahinya spontan. Dia terlupa yang adiknya akan sampai hari ni dari Kuala Lumpur selepas menaiki kapal terbang dari UK semalam.

“Ya Allah! Abang terlupalah dik. Okey, okey. Adik tunggu kat situ, jangan pergi mana-mana. Abang datang sekarang.” Pesan Syazril sebelum talian dimatikan. Kerja yang berlambak di atas meja dia tinggalkan begitu saja. Tugas menjemput adiknya lebih penting saat ini.

“OKEY, dah sampai. Jom keluar.” Suara ajakkan dari Syazril mematikan lamunan Mariana. Matanya liar memandang ke sekitar halaman rumah.

“Abang, sejak bila abang beli rumah ni?” tanya Mariana kepada Syazril sambil matanya masih tak lepas dari memerhatikan ke persekitaran halaman rumah yang dirasakan sangat klasik untuknya.

“Dah 2 tahun. Kenapa?” soal Syazril kembali. Tangannya ligat membawa keluar beg pakaian milik adik bongsunya itu daripada bonet kereta.

“Taklah. Teruknya citarasa abang! Rumah ni macam rumah orang tua.” Komen Mariana.

“Amboi, mulut! Langsung tak ada insurans. Nak abang cilikan ke mulut tu? Ni rumah berseni tau. Suka-suka hati aje cakap rumah orang tua. Macam nilah, adik pergilah duduk kat rumah lain, sewa hotel ke. Rumah abang ni rumah orang tua kan.” Angin jugak dia bila adiknya sesuka hati mengkritik rumahnya. Seteruk-teruk isterinya pun tak pernah lagi dia kutuk rumah ni.

“Alololo…. Merajuklah pulak. Buruklah abang merajuk macam tu. Okeylah, okeylah. Adik duduk sini, kat mana lagi adik nak pergi kalau tak ke rumah abang ni. Haih, macam manalah akak boleh tahan dengan abang ni.” pujuk Mariana.

“Eh, isteri abang tak ada pun bising macam adik. Senyap aje bila abang ajak tinggal kat sini, makin teruja adalah. Tapi adik ni belum pun masuk dalam rumah dah bising komen itu, komen ini.” Balas Syazril sambil membimbit beg milik Mariana dibawa masuk ke dalam rumah.

Kalau tidak ke rumah abangnya ini, dia tak tahulah mahu ke mana. Hanya dengan Syazril aje dia rapat. Dia kurang rapat dengan Kak Mellisa kerana jarak umur yang jauh antara mereka dan juga kerana sejak menginjak ke sekolah menengah, Kak Mellisa sudah bersekolah di sekolah berasrama penuh. Jadi masa untuk bergaul rapat tu sangat terhad. Ke rumah mamanya? Rumah yang telah menyimpan banyak kenangan untuk dia dan keluarga mereka tidak akan dijejaki selagi dia masih mengingati setiap kata yang keluar dari mulut mamanya.

“Aku tak ada anak yang degil dan keras kepala macam kau!” kata-kata mama kira-kira enam tahun lalu masih terngiang-ngiang di tepi telinganya bagai irama lagu sumbang yang tiada henti. Macam baru semalam aje situasi yang sangat-sangat menyedihkan itu berlaku. Mama terang-terang membuangnya dari keluarga berpangkat itu hanya kerana Mariana tidak mengikuti kursus yang mamanya ingini.

Dia tidak sukakan kursus perniagaan. Jiwa dan hatinya tiada langsung ke arah itu. Jiwanya lebih kepada kerja-kerja seni hiasan dalaman dan sebab itulah dia mengambil jurusan hiasan dalaman ketika menuntut di universiti. Memang dia menukar kursus secara senyap-senyap tanpa pengetahuan mama tapi papa tahu. Namun, perkara macam ni takkan lama dapat aku sembunyi kerana wanita yang bernama Datin Sharida itu sangat cekap menghidu perkara tersebut.

Apabila dia mendapat tahu yang Mariana menukar kursus secara senyap-senyap, duit belanja bulan-bulan yang biasa dihulurkan pada anak bongsunya itu ditarik balik serta-merta. Mariana pula apabila tahu yang dia tidak akan lagi mendapat duit belanja, dia hanya tenang. Langsung tak menggelabah kerana dia sudah menjangka yang bangkai kalau disorok lama-lama orang tahu jugak!

Sebelum mamanya menyerang dan menarik duit belanja, dia sudah bersiap-sedia dengan bekerja secara sambilan di sebuah restoran milik seorang Muslim yang berasal dari Pakistan. Walaupun secara sambilan, dapat juga dia menabung duit untuk kegunaan harian. Selepas duit belanjanya ditarik, Syazril dengan secara sukarela menghantar duit belanja kepadanya tanpa pengetahuan Datin Sharida. Dengan duit itulah dia dapat hidup di luar negara yang kos sara hidup sangat tinggi.

“Tak nak masuk ke?” jerit Syazril pada Mariana yang masih tak berganjak dari tempat dia berdiri tadi. Terperanjat Mariana mendengar jeritan abangnya itu. Lambat-lambat dia melangkah menghampiri abangnya yang sedang menanti di muka tangga rumah.

8 ulasan:

  1. ala nanti mesti adik dia tahu yg abg ngan kkak ipar dis xtdo skali.... bilala dorg nk brbaik ni

    BalasPadam
  2. thanks writer, nak citer fiza gak huuuuu..
    ill wait~ keep it up!

    ur silent reader! ahah

    BalasPadam
  3. yer la, fiza xder harini... windu la

    BalasPadam
  4. hari ni fiza xde, aril n adik dia je.. alaaa.. bru bbrp hari dh rindu fiza ye...:D

    BalasPadam
  5. x lama lagi, adik aril mesti taw diorg ni x sama bilik, kan..

    BalasPadam
  6. haah.. nanti fiza balik, dia pelik sbb nampak ada kasut p'puan... dia dh mula nak tuduh aril buat balik p'puan.. hehehehe..:)

    BalasPadam
  7. laaa ... mana fiza g?
    ingat ade kisah romantik aril n fiza ...
    tu yg reunion - both aril n fiza came from d same school kn?
    pls cepatkn n3 baru .... nk fiza nak fiza,.....

    -easylife

    BalasPadam
  8. ok2.. next week ada fiza yee... isy3, rmai plk nak fiza.. huhuhu

    BalasPadam