Dangling Orange Hearts

Teman-teman mayaku

Ahad, 5 Februari 2012

KAU YANG KUSAYANG:BAB30

SEMALAM seharian aku tak ke butik. Sebelah siang aku di hospital manakala sebelah malam pulak balik ke rumah abah. Jika malam kelmarin emak yang jaga abah, semalam pulak giliran Abang Din yang jaga abah. Kami bergilir macam tulah. Isteri Abang Din, Kak Jiha dibawa ke rumah abah sebelum Abang Din ke hospital.

Pagi ni giliran Syu pula yang menjaga abah dan aku akan ke butik sekejap. Sehari tinggal butik dah rasa macam sebulan aje aku rasa. Tapi sebelum ke butik aku kena mintak tolong Aril hantar balik ke rumah dia dahulu sebab aku nak ambil segala kelengkapan jahitan dan komputer riba. Dua barang yang paling penting dalam hidup aku.

Siap mengenakan seluar jeans dan baju T kosong, aku mendapatkan Aril yang sedang bercakap dengan telefon bimbitnya di luar rumah. Lima minit aku terpacak bagai tugu negara di belakang Aril, dia pulak duk sibuk bercakap dengan siapa entah. Sementara menunggu dia sudah menjawab panggilan yang tersangat penting tu, secara tida sengaja aku memandang dan membuat penilaian ke atas Aril.

Susuk tubuh yang segak mengenakan sehelai kemeja warna biru laut serta dipadankan dengan seluar slack warna biru gelap hanya dapat aku pandang dari belakang. Segak jugak Aril ni. spontan hatiku memuji. Eh, tak salahkan puji suami sendiri. Dapat pahala lagi. Wah, dah pandai sekarang cakap pasal dosa pahala.

“Nak pergi sekarang ke?” soalan dari Aril mengejutkan aku. Habis hilang semua yang berada dalam fikiranku.

“Hmm..” jawabku berlagak selamba. Melihat dia berjalan ke arah keretanya, aku juga ikut ke sana. “Awak tak payahlah hantar saya ke butik, hantar aje saya ke rumah awak sebab saya nak ambil barang saya. Dari sana nanti saya pergi sendiri ke butik dengan kereta saya.” Sambungku selepas kereta mula bergerak masuk ke jalan besar.

Dia senyap aje. Tak jawab apa-apa pun dengan permintaan aku tu. Kalau dia senyap, aku pun malas nak bercakap. Aku pandang keluar kereta sambil melayan lagu yang diputarkan oleh radio. Fikiran aku pulak menerawang entah ke mana. Sedar-sedar aje ketika kereta membelok masuk ke halaman rumah Aril.

Aku bergegas keluar sebaik saja kereta berhenti di hadapan tangga rumah. Sedang aku mengemas barang-barangku, telingaku menangkap bunyi hon yang ditekan bertalu-talu. Hisy, siapa pulak ni? Siapa pulak yang datang pagi-pagi buta ni. Dengan tangan yang sarat barang-barang yang perlu aku bawa ke butik, aku membuka pintu rumah.
La, ada lagi dia ni? Kenapa tak pergi-pergi lagi? Kan aku dah pesan, aku pergi ke butik sendiri. Aku menghampiri keretanya selepas mengunci pintu rumah. Tanpa membuka pintu kereta, aku mengetuk cermin kereta dan Aril menurunkan cermin itu kemudiannya.

“Kenapa?” soalku.

“Jomlah saya hantar awak ke butik.”

“Kan saya dah pesan tadi, saya pergi sendiri ke butik nanti. Tak payahlah awak hantar.” Ujarku.

“Jomlah. Nanti senang nak pergi tengok abah kat hospital.” Balasnya sambil membukakan pintu kereta untukku.

Tanpa bersoal lanjut, aku masuk ke dalam kereta selepas meletakkan segala barang-barangku di tempat duduk belakang.

“WOW, cantiknya kereta tadi tu. Tuan kereta pun boleh tahan jugak. Siapa tu Cik Sya?” mulut kepoh Miza mula memuji dan bertanya. Matanya tak putus-putus duk perhatikan kereta Aril. Haih dia ni! Mulut tu sibuk aje nak tahu itu ini. Tak boleh langsung tengok aku ada benda baru sikit.

“Awak ni, bukannya nak tolong saya angkat barang yang penuh kat tangan saya ni tapi sibuk pulak nak tahu siapa yang datang hantar saya.” Pantas aku membidas.
Tersengih-sengih Miza seperti kerang busuk! Tahu silap sendirilah tu. Selepas meletakkan barang-barangku di dalam bilik kecilku, aku memanggil Miza dan Saira memandangkan butikku masih lagi tiada pelanggan.

“Sepanjang saya tak datang ke butik semalam, awak ada terima tempahan daripada pelanggan tak? Dan ada apa-apa berita yang awak nak laporkan kepada saya?”

“Semalam ada lima orang pelanggan yang datang nak tempah baju tapi dua daripadanya nak pakai untuk raya ni. Tiga lagi nak pakai untuk raya haji. Lagi satu, ada dua bungkusan sampai semalam tapi kami tak buka lagi bungkusan tu.” Jawab Saira.

Selepas mendengar jawapan Saira, aku terus membuka bungkusan yang sampai semalam. Pekerjaku yang dua orang tu memang tak akan usik barang yang baru sampai kerana aku perlu memeriksa dahulu barang-barang itu sama ada cukup seperti yang aku pesan atau kurang. Kemudian barulah aku mengarah mereka menggantung atau menyimpan dahulu barang tersebut di dalam stor.

Meja kerjaku yang penuh dengan peralatan jahitan dan baju yang tidak sempat aku siapkan semalam aku pandang lama. Macam manalah nak siap kalau dua kali pengsan semalam. Sejak pagi tadi kepalaku asyik memikirkan keadaan abah yang berada di hospital. Hatiku gelisah namun aku buat-buat sibuk membuka bungkusan kain-kain yang baru sampai.

Menjelang pukul 12.00 tengah hari aku siap menyusun dan mempamerkan kain-kain yang baru sampai di bahagian hadapan butik. Sedang aku mengemas plastik bungkusan yang perlu dibuang, telefon bimbitku yang berada di dalam poket seluar bergetar. Tersentak aku seketika. Pantas tanganku menyeluk poket seluar.
ARIL KEREK. Nama itu yang naik di skrin telefonku. Ada apa pulak call aku ni? Dengan malasnya aku menjawab juga panggilan itu.

“Helo,” sapaku tanpa salam.

“Wa’alaikumussalam.” Nampak sangat sindir aku.

“Assalamualaikum, ada apa call saya?” sengaja aku tidak mahu memanjangkan perkara yang remeh-remeh ni.

“Wa’alaikumussalam. Ha, macam tulah. Ni duk helo-helo. Bagi salam kan senang, dapat pahala lagi. Lagi satu sejak bila pulak saya tak boleh call isteri sendiri?” huh, dah mulalah tu nak merapu meraban!

“Saya tak cakap pun salah tapi kenapa awak call saya ni? Saya ada banyak kerja lagi nak buat daripada melayan awak.”

“Awak keluar sekarang, saya dah ada kat luar ni.” arahnya tiba-tiba.

Hah? Pantas aku merapati dinding butik yang hanya ditutupi dengan cermin. Dan memang betul, keretanya sudah tersadai di hadapan butik.

“Nak pergi mana pulak?” soalku lagi. Aku tak ada moodlah nak ikut dia, entah nak pergi mana pun aku tak tahu.

“Kita ke hospital. Cepatlah. Dah naik berpeluh saya ni duk tunggu kat depan butik awak ni.”

Dengar aje perkataan hospital membuatkan aku jadi tak senang duduk. Aku kegelisahan. Sejak dari pagi tadi lagi aku dah tak sedap hati. Kenapa dengan abah? Ya Allah, janganlah jadi apa-apa pada abah. Hatiku berdoa pada Ilahi.

Tanpa menunggu lama, aku memutuskan talian dan mencapai beg tangan yang berada di dalam bilikku sebelum mendapatkan Aril yang sedang menunggu di dalam kereta. Sebelum melangkah keluar dari butik, aku sempat berpesan kepada Miza dan Saira yang mana aku tidak akan masuk ke butik pada petang nanti dan meminta mereka menutup butik seperti biasa.

Sebaik pintu kereta aku tutup, Aril terus memecut laju keretanya meluncur di atas jalan raya. Manakala bibirku pula basah dengan doa kehadrat Ilahi. Aku takut sekiranya sesuatu terjadi pada abah. Aku tidak dapat membayangkan jika abah pergi untuk selama-lamanya. Jika penyokong dan tulang belakangku yang paling penting dalam hidupku sudah tiada dan aku secara automatik memegang status anak yatim. Ya Allah, aku tidak sanggup untuk menghadapinya.

Kereta diberhentikan di dalam petak laman parkir kereta KFC, aku terus meloloskan diri keluar dari kereta dan diekori oleh Aril. Dengan langkah yang langsung tak teratur dan sedikit kelam-kabut, kami masuk ke dalam bangunan hospital. Sebaik keluar dari lif, aku terpandangkan Abang Din yang bersandar pada pintu wad CCU. Mak Ngah, Mak De, Mak Teh dan Pak Mat juga ada di situ. Mereka adalah kakak dan adik-adik emak.
Laju kakiku menghampiri Abang Din. “Abang, kenapa dengan abah?” tanpa sabar, aku mula menyoal. Wajah Abang Din yang muram aku pandang lama.

“Abah dah tenat Fiza. Tadi ada dua orang doktor datang periksa abah, mereka cakap tahap kesihatan abah makin teruk dan mereka suruh abang kumpulkan semua ahli keluarga terdekat. Ini kerana tahap kesihatan abah bertambah buruk dan abah tidak punya banyak masa lagi.” Terang Abang Din.

Aku terasa ingin meraung di situ tapi suaraku seakan tersekat di kerongkong. Kakiku terasa seakan lembik tiba-tiba. Kemudiannya tubuhku dipaut seseorang dan aku tahu, dia yang sedang memautku ke dalam pelukannya. Aku kenal sangat dengan minyak wangi yang dia biasa guna. Air mataku mengalir lesu. Tiada bunyi esakkan dari bibirku.

“Sabar, Fiza. Banyakkan beristighfar dan ingat Allah. Awak tak boleh lemah macam ni,” dia berbisik ke telingaku sambil mengusap belakangku.

“Abang, bila kami boleh masuk?” Aril bertanya pada Abang Din.

“Sekarang ni emak dengan Cik Nab ada kat dalam. Nanti bila mereka dah keluar, bolehlah Aril dan Fiza masuk.”

Aku ikut setiap nasihat Aril. Bibirku tidak putus-putus beristighfar dan menyebut nama Yang Maha Esa. Seketika kemudian, aku sudah pulih seperti biasa. Pelukan juga sudah terlerai. Cuma tangannya saja yang masih menggenggam tanganku. Bagai sedang menyalurkan semangat untukku. Sedang aku berteleku melayan perasaan sendiri, pintu wad CCU terbuka sebelum ternampak kelibat emak dan Cik Nab melangkah keluar dari wad CCU.

“Abang, Fiza nak masuk nak tengok abah.” Pantas aku memberitahu Abang Din.
Lalu Abang Din membawa aku dan Aril ke pintu wad. Kami perlu meminta pas pelawad dari pengawal yang bertugas sebelum dapat masuk ke dalam bilik yang menempatkan abah. Pengawal sempat berpesan kepada kami iaitu hanya sebentar saja kami boleh menjenguk abah. Hendak atau tidak aku terpaksa juga mengangguk, menuruti syarat yang dikenakan.
Aku merapati katil yang menempatkan abah selepas pintu bilik terbuka. Sekali lagi air mataku gugur bagai dedaun yang luruh pada musim luruh. Air mata yang dulunya amat payah untuk keluar tetapi menjadi tersangat murah pada hari ini. Hatiku terasa sangat tersentuh dan sedih melihat keadaan abah yang semakin tenat. Badan abah berselirat dengan wayar yang menjadi penyambung kepada alat penyambung nyawa.

Yang paling menyedihkan kedua-dua tangan dan kaki abah terpaksa diikat kerana di dalam keadaan tidak sedar seperti itu, kaki dan tangan abah teramat aktif bergerak. Doktor menyarankan anggota itu diikat kerana bimbang pergerakkan yang terlalu aktif akan mencederakan abah. Surah Yassin yang memang sentiasa ada di dalam beg bimbit, aku tarik keluar.

Dengan suara yang tersekat-sekat, aku mengalunkan perlahan bacaan Surah Yassin. Aril juga membaca Surah Yassin. Sehabis membaca surah yang menjadi jiwa kepada Al-Quran itu, aku mengucup dahi abah. Wajah yang pucat itu aku tatap lama sebelum datang seorang jururawat yang mengarahkan kami keluar dari bilik itu. Dengan hati yang berat, aku dan Aril turuti juga.

KETIKA kami semua sedang menunggu di luar wad, kami di datangi seorang jururawat yang memaklumkan yang abah sedang nazak dan kami semua dibenarkan masuk untuk menjenguk abah, mungkin untuk kali yang terakhir. Aku yang sememangnya tidak percaya, meraung di situ juga.

Insan yang menjadi penyokong kuatku sedang bertarung dengan sakaratul maut sekarang ini. Abah akan pergi meninggalkan kami semua pada bila-bila masa saja dari sekarang. Aril yang melihat dan mendengar aku meraung sebegitu terus memelukku dan menenangkanku. Selepas menghamburkan tangisan seketika barulah aku kembali lega.

“Fiza, awak jangan jadi macam ni. Awak kena kuat, lawan semua perasaan sedih yang sedang berperang dalam diri awak tu. Bukan awak seorang saja yang terasa kehilangan. Emak, Abang Din, Syu, Jad juga merasai perasaan yang sama dengan awak. Jika awak tak kuat, macam mana adik-adik awak nak jadi kuat. Walaupun awak rasa diri awak tak kuat, awak perlu berpura-pura kuat di hadapan mereka. Awak kena pandai kawal diri. Ingat, setiap yang bernyawa pasti akan kembali kepada si Penciptanya. Bukan abah saja, kita juga akan ikut jejak langkah abah juga suatu hari nanti. Cuma kita tak tahu bila dan bagaimana keadaan kita meninggal nanti.” Panjang lebar dia menasihatiku ketika aku berada di dalam pelukannya.

Jika tadi aku terasa kehilangan, tetapi sekarang aku terasa seperti punya semangat baru. Seperti seorang yang baru terbangun dari lena yang panjang. Tanpa sedar aku mengucapkan rasa syukur kerana dikurniakan seorang suami yang sangat-sangat memahami seperti dia. Perlahan-lahan pelukannya aku leraikan.

“Dah, okey?” lembut dia bertanya sambil jari-jemarinya sibuk menyapu air mata yang sejak dari tadi membasahi wajahku. Aku menganggukkan kepala perlahan.

“Terima kasih,” ucapku spontan dan perlahan. Aku lihat bibirnya melorek senyum nipis.

“No hallah, small matter aje. Sekarang boleh kita masuk tengok abah?” soalnya sambil mencapai tanganku sebelum digenggam.

Nafas aku tarik perlahan sebelum mengangguk lambat-lambat. Langkah kami diatur sedikit laju. Keadaan di dalam wad diselubungi kesedihan dan kedengaran suara emak-emak saudaraku sedang mengalunkan bacaan Surah Yassin. Di suatu sudut, kelihatan kelibat papa dan mama yang juga ada sama. Entah masa bila mereka sampai aku tidak sedar. Aku hanya memandang abah telah kaku terbaring di atas katil. Graf yang terpapar di skrin alat penyambung nyawa aku lihat sangat perlahan turun dan naik.

Selepas beberapa minit, graf sudah bertukar mendatar garis lurus beserta dengan bunyi yang menunjukkan pesakit sudah pergi untuk selama-lamanya. Dan serta-merta aku tumbang di atas pangkuan seseorang dan pandanganku gelap. Aku tidak tahu apa yang berlaku selepas itu.

8 ulasan:

  1. sedihnya..... mungkin ada hikmah d sbalik ini smua.

    BalasPadam
  2. sedihnya...teruskan menulis..sy sgt sk penulisan awk..

    BalasPadam
  3. fiza...bersabar dan redhalah dgn ketentuanNya....

    BalasPadam
  4. alahai..kesiannya fiza..tetapi ada hikmah disebalik kehilangan ayahnya..aril menjadi pendokong semangatnya dan lebih memahami dirinya.. yg pergi tetap pergi..yg tinggal mesti harungi hidup ini dengan penuh ketabahan macm aril cakap.

    BalasPadam
  5. zawani, kak zu, kak ida; bab yg sedih... hingga buat sy juga turut menangis.. huhuhu.. itulah kan, yg pergi tetap pergi.... kita yg hidup ni perlu teruskan kehidupan..:)

    BalasPadam
  6. yes aril will be supporting fiza from now onwards-
    and fiza - must look for a bright path forward with aril -
    hope aril n fiza relation will b closer nowww .... :)

    -easylife

    BalasPadam
  7. fiza sedih coz dia xbrepa rapat ngan mak dia! all probs dia selalu share ngan abah!

    hmm sejuk hati fiza dengar suara aril - hope mase raya nanti both aril n fiza are more closer!
    cepat continue!

    -easylife

    BalasPadam
  8. yup, btul 2... mak dia kan lebih banggakan org lain dr anak sendiri... dah ada continue la.. hehehe..

    BalasPadam