Dangling Orange Hearts

Teman-teman mayaku

Khamis, 2 Februari 2012

KAU YANG KUSAYANG:BAB29

PANDANGANKU berbalam-balam. Aku cuba mencelikkan mata tapi hanya pemandangan yang gelap-gelita tersaji di depan mataku. Aku pejamkan kembali mata. Seketika kemudian, setelah aku berjumpa dengan titik fokus yang dicari, aku mencelikkan mata. Dan memang keadaan di sekelilingku sekarang gelap-gelita.

Aku pandang sekeliling tempat itu. Rasanya ini bukan rumah Aril. Kepalaku ligat memikirkan di mana tempat aku berada kini. Aku baru terasa, seakan ada seseorang sedang berbaring disebelahku dan tanganku sedang digenggamnya. Aku cuba bangun namun terasa tak berdaya kerana aku berasa seperti ada benda berat yang sedang menindihku.

“Awak nak ke mana?” soalan dari orang sebelah mengejutkan aku. Pantas aku memalingkan muka ke arah tuan empunya suara. Mungkin pergerakkanku tadi telah mengejutkannya.

“Saya di mana sekarang?”

“Kita kat rumah abah sekarang ni. Awak nak pergi mana pulak malam-malam buta ni?” soalnya lagi.

Tadi dia mencelikkan sekejap mata sebelum memejamkan kembali, mungkin ingin menyambung kembali lenanya.

“Saya nak ke hospital, nak tengok abah.” Jawabku laju. Pantas dia mencelikkan mata sambil memandang tepat ke arahku.

“Hah? Awak sedar tak pukul berapa sekarang? Hospital mana buka sekarang. Nah, awak tengok pukul berapa.” Dia mencapai telefon bimbitnya dan dihulur kepadaku sebelum dia menyambung kembali tidurnya yang terganggu seketika tadi.

Bulat mataku memandang skrin telefon. 3.00 pagi? Patutlah gelap aje di luar dan di dalam rumah. Aku letakkan telefon Aril di sebelah bantalnya sebelum bangun dari pembaringan. Pegangan tangannya pada tanganku telah terlerai ketika dia terjaga tadi. Aku hanya memandang sekilas ke arah Aril yang sedang nyenyak tidur manakala mataku pula sudah tidak mengantuk sebaliknya hatiku sibuk mahu hari cepat siang.

“Siapa suruh awak tidur kat sebelah saya? Turun sekarang!” Bagai tersedar dari mimpi, aku naik berang tiba-tiba kerana baru tersedar di mana aku dan Aril berbaring. Di atas katilku di rumah abah!

“Kenapa pulak? Sambung ajelah tidur. Masih awal lagi ni.” dengan selamba badaknya Aril menjawab.

“Huh!” aku mendengus kuat. Tanpa menunggu lama, aku bangun dengan hati yang panas membara dan dengan mata yang memang tak mengantuk.
Daripada tak buat apa dengan mata yang memang tak nak tidur, aku melangkah keluar dari bilik, ke arah bilik air untuk mengambil wuduk. Lebih baik aku tunaikan solat sunat hajat sementara menanti bersahur dan masuk waktu subuh.

SESUDAH bersahur, aku berzikir sementara menanti masuk waktu subuh. Tiba-tiba aku dikejutkan dengan bunyi telefon bimbitku. Mataku melingas mencari tempat letak beg bimbitku. Ketika aku menggenggam beg itu, bunyi deringan lagu Tiga Kata yang diset sebagai nada dering mati tiba-tiba. Biarpun bunyi deringan sudah berhenti, aku capai juga telefon itu untuk mengetahui siapa yang teleh menelefonku pagi-pagi buta itu. Belum sempat aku membuka kunci papan kekunci telefon, sekali lagi telefon menjerit minta diangkat. Syu! Pantas butang hijau aku tekan.

“Assalamualaikum,” aku memberi salam.

“Wa’alaikumussalam. Kak, boleh datang ambik Syu kat stesen bas tak?” tanya Syu di hujung talian.

“Syu dah sampai ke?” aku bertanya sambil mataku memandang ke arah jam yang ada di atas meja solek. 5.30 pagi.

“Haah, baru aje turun dari bas. Boleh tak kak?”

“Okey, Syu tunggu kat restoran yang ada kat dalam stesen bas tu dulu sebab akak nak solat subuh dahulu.” Jawabku.

“Okey,” sanggupnya sebelum memutuskan perbualan antara kami.

Sebaik talian terputus, azan Subuh berkumandang dari surau yang selang 3 buah rumah dari rumah abah ni. Aku mendapatkan Aril yang menyambung kembali lenanya selepas bersahur tadi. Sempat lagi tu.

“Awak, awak. Bangunlah, dah subuh ni.” panggilku. Aku hanya boleh panggil aje sebab aku masih ada wuduk. Kalau wuduk terbatal, malas pulak nak ambil lagi.
Dia buka mata sekejap sebelum tutup balik. La, boleh pulak macam tu. Nanti nak pergi ambil Syu pulak.

“Cepatlah! Lepas ni nak pergi ambik Syu kat stesen bas pulak.” Aku meninggikan sedikit suara apabila melihat dia tak bergerak sedikit pun. Tegak dia bangun sebaik mendengar suaraku. Dia ni, memang kena ajar macam tu. Kalau tak, memang tak bangun.

TEPAT pukul 7.00 pagi aku sudah siap berpakaian kemas. Sepasang baju kurung kain kapas sudah tersarung elok di tubuhku. Selepas mengejutkan Aril, aku terus terpacak di halaman rumah. Lima belas minit menunggu akhirnya muncul juga batang tubuh Aril. Sebaik aku menghampiri kereta, Syu menegurku dari beranda tingkat atas.

“Akak, nak pergi mana?”

“Nak ke hospital, tengok abah.” Jawabku.

“Dah boleh melawat ke?”

“Entah. Tapi akak nak pergi jugak tengok abah.”

“Oh. Kak, Syu nak ikut jugak. Tak bestlah duk sorang-sorang kat rumah. Kejap, Syu nak tukar baju.” Laju dia berlari masuk ke dalam rumah sehabis berkata-kata.

Eh, budak ni. Aku tak kata pun nak ajak dia. Entah apa entah. Ni kena menunggu lagi. Huh! Si Syu ni bersiap kalah anak raja. Kalau keluar mesti nak bermekap. Setengah jam paling singkat masa yang dia perlukan untuk bersiap.

Sementara menunggu Syu bersiap, aku meneliti pokok-pokok sayuran yang terletak di sudut penjuru halaman yang emak tanam. Kalau nak tahu, emak aku ni tak suka tanam pokok-pokok bunga dan kat rumahnya ni tak ada satu pun pokok bunga. Yang ada pokok buah-buahan dan sayur-sayuran. Pokok rambutan, pokok kelapa rendah, pokok cili kecil, pokok limu purut, pokok kunyit, pokok bunga kantan, pokok buah longan antara yang ada di halaman rumah. Sama ada di depan atau belakang rumah.

Si Aril pulak aku biarkan termanggu di kerusi yang tersedia bersebelahan dengan garaj kereta. Pandai-pandailah macam mana nak bawa diri kat sini. Kalau ada emak aku pasti dah membebel panjang dia tapi emak ada kat hospital temankan abah malam tadi.

“Okey, jom.” Tersentak aku mendengar teguran mengejut dari Syu.
Laju kepalaku bepusing memandang wajah Syu. Aku pelik sebenarnya. Boleh pulak dia bersiap cepat. Tak sampai 15 minit dah terpacak di depan aku.

“Jom,” jawabku sambil melangkah menghampiri kereta Aril.

Kemudian kereta meluncur laju di atas jalan raya. Sepanjang perjalanan ke hospital yang cuma 3 kilometer dari rumah abah, aku perasankan yang Syu asyik merenung Aril dari tempat duduk belakang. Ini bukan kali pertama. Ketika aku dan Aril sampai di stesen bas untuk menjemput Syu awal pagi tadi, tak putus-putus Syu memandang Aril. Dan aku cuma diamkan saja.

Dalam diam hatiku terusik juga walaupun sedikit. Aril suami aku, jika ada seorang perempuan lain walaupun adik aku sendiri memandang dengan penuh minat, hatiku serba sedikit pasti tercuit perasaan cemburu.

Aku dan Syu melangkah keluar dari kereta sebaik Aril menurunkan kami di hadapan pintu utama hospital. Dia perlu pergi mencari parking dahulu. Laju aku mengatur langkah ke arah bahagian kecemasan, pintu yang sama aku masuk semalam. Ketika berada di dalam perut lif, Syu tiba-tiba mengutarakan soalan kepadaku.

“Kat mana akak jumpa abang tu? Handsomenya.”

Ha, kan aku dah cakap. Mesti Syu ada hati pada Aril. Tajam mataku memandang wajahnya. “Kenapa?” tanyaku kemudiannya. Ruang di dalam lif yang hanya terisi aku dan Syu memberi peluang untuk kami berlawan cakap.

“Abang Aril tu handsomelah akak. Kat mana akak jumpa dia?” tanya Syu lagi. Dua kali dia menyebut perkataan handsome yang ditujukan kepada Aril.

“Pasar malam,” selamba aku menjawab. Geram jugak aku bila dia sibuk aje duk tanyakan suami orang. Kau ada kekasih, jagalah kekasih kau. Jangan nak rembat orang lain punya! Dalam diam, hatiku dijentik rasa cemburu.

“Hah? Biar betul kak?” sedang elok dia bertanya, pintu lif terbuka. Pantas aku melangkah mendahului Syu. Malas aku nak menjawab soalan Syu.
Pintu wad aku tolak, katil abah yang terletak bersebelahan dengan kaunter jururawat kosong. Emak pun tak ada kat situ. Eh, ke mana pulak mak ni? hatiku bertanya.

“Kat mana katil abah?” tanya Syu yang dapat menyaingi langkahku.
Tanpa menghiraukan soalan Syu, aku menghampiri kaunter jururawat.

“Nurse, ke mana patient yang duduk kat katil ni?” tanyaku pada seorang jururawat yang memakai tag nama Jamilah.

“Patient tu telah dimasukkan ke CCU di tingkat 3.” Jawab Jamilah.

“Dah lama ke?”

“Sejak pukul 12.00 tengah malam semalam. Oh ya, barang-barang dia masih ada kat loker tu.” Beritahu Jamilah.

Selepas mengucapkan terima kasih, aku mengemas semua barang-barang milik abah dan dibawa turun ke tingkat 3. Sebaik melangkah keluar dari perut lif, mataku meliar mencari kelibat emak. Wad tingkat 3 menempatkan bilik bersalin, CCU dan ICU. Dan setahu aku saudara-mara tidak boleh menunggu pesakit. Kalau nak tunggu cuma di luar pintu wad aje.

Ha, jumpa. Emak sedang duduk berhampiran dengan tangga. Kami menghampiri emak dengan tangan penuh berbimbit barang-barang abah. Sedang Syu bertanya itu dan ini dengan emak, telefon bimbitku pula menjerit minta diangkat. Barang yang penuh di tangan aku letakkan berhampiran dengan kaki Syu sebelum menyelongkar isi beg bimbit, mencari telefon bimbit.

Skrin telefon bimbit aku tenung. Nombor yang tidak aku kenali terpapar di situ. Nak jawab ke tak ni? Aku berkira-kira sama ada nak angkat atau tidak. Ah, jawab ajelah. Aku bertawakal. Macamlah kalau aku jawab telefon tu aku kena keluarkan apa-apa bayaran. Inilah antara salah satu sikap burukku. Susah nak menjawab panggilan yang tidak dikenali.

“Helo,” teragak-agak aku memulakan perbualan.

“Assalamualaikum. Awak ada kat mana ni?” suara seorang lelaki bertanya di hujung talian. Siapa pulak ni? Dahiku berkerut memikirkan empunya suara itu.

“Siapa awak ni? Tiba-tiba aje tanya saya kat mana. Ikut suka sayalah nak ada kat mana pun, yang awak susah kenapa?” Ha, kan tak pasal-pasal dah kena sembur dengan aku.

“Amboi, sedapnya bahasa! Suara suami awak sendiri pun awak tak kenal? Apa punya isterilah awak ni!” dia sembur aku balik!

Gulp! Hah? Suami aku? Bisu aku lepas kena sembur. Ha, mulut tu lain kali jangan nak sesedap rasa aje nak sembur orang. Cubalah cakap elok-elok, tanya elok-elok. Ni tak terus sembur tanpa usul periksa. Tu baru Aril yang kena. Kalau pelanggan yang telefon tadi, tak ke dah rugi. Huh!

“Sampai bila awak nak jadi orang bisu ni? Saya tak nak membazirkan kredit saya menunggu awak membisu macam ni. Awak ada kat mana ni?” mungkin tak sabar menanti aku diam seribu bahasa, dia bertanya lagi. Menyindir pun ada dalam ayat dia tu.

“Err.. kat tingkat 3. Abah dimasukkan ke CCU.” balasku tergagap-gagap.

“Okey. Simpan nombor saya ni. Nanti tak adalah saya kena sembur lagi dan lain kali kalau ada orang tak dikenali telefon, cubalah cakap elok sikit. Ni baru saya yang kena, kalau orang lain dah lama cabut.” Dan talian dimatikan.
Huh! Keluhku keras. Aku merapati Syu. Selepas tu aku simpan nombor dia. Nak tahu tak aku simpan dengan nama apa? ARIL KEREK!

“Macam mana abah?” aku bertanya pada Syu. Kelibat emak tak pula aku nampak.

“Semalam doktor tengok tahap kesihatan abah teruk sangat sebab tu abah dimasukkan ke dalam CCU. Doktor cakap jantung abah makin lemah. Sekarang abah hanya bergantung pada mesin penyambung hayat.” Ujar Syu.

Ya Allah! Spontan hatiku menyebut. Tanganku terangkat menutup mulut.

“Bila kita boleh masuk?”

“Kalau nak masuk sekejap-sekejap tu bolehlah. Tapi kalau nak masuk lama kena tunggu waktu melawat tengah hari nanti.” Aku pandang ke arah jam di tangan. Baru pukul 7.45 pagi. Lambat lagi nak sampai pukul 1.00 tengah hari.

“Emak mana?” tanyaku lagi.

“Mak masuk tengok abah sekejap. Nanti mak nak balik berehat pulak. Pagi ni akak nak jaga ke akak nak Syu jaga abah?”

“Akak ajelah. Syu balik berehat, lagi pun baru sampai pagi tadi kan, penat pun tak hilang lagi.” Belum pun aku habis bertutur, tiba-tiba Syu mencelah.

“Eh, kenapa dengan Abang Aril tu?” pantas aku memusingkan kepala memandang ke arah tempat yang dipandang oleh Syu.
Apasal pulak dia ni? Termengah-mengah macam kena kejar dengan anjing.

“Kenapa bang? Termengah-mengah macam kena kejar aje.” Soal Syu. Eh, eh dia ni lebih sudu dari kuah nampak. Aku isteri si Aril, tapi dia pulak lebih-lebih. Dahlah tu siap panggil ‘abang’ lagi. Aku sebagai isteri dia ni tak ada pun panggil ‘abang’. Sibuk aje Syu ni! Tanpa sedar aku menunjukkan rasa kurang senang.

“Tak adalah. Abang turun guna tangga, penat sikit. Lepas ni abang kena banyak exercise nampaknya. Banyak sangat lemak ni sampaikan cepat pancit.” Jawab Aril dengan nafas yang tersekat-sekat. Amboi mesranya dua orang ni. Macamlah aku tak ada kat sini. Si Syu ni pulak duk tersengih gatal. Huh!

“Mak dan Syu balik dengan apa nanti?” aku bertanya, memesongkan topik. Berbulu aje mata dan telinga aku mendengar dan melihat tingkah laku makhlut Allah berdua ni.

“Abang Din dah telefon tadi, pukul 8.00 dia datang jemput kami.”

“Eh, balik dengan abang tak apa.” Aril mencelah. Mencerun mataku memandang Aril dan spontan satu cubitan di perut aku hadiahkan untuknya. Ha, rasakan!

“Aduh! Kenapa?” Aril seakan tidak puas hati.

Aku menjengilkan mata sebagai jawapan kepada Aril. Mulut tu gatal betul nak tawarkan dirilah apalah. Aku dah tengok Syu pandang Aril lain macam aje, tak akan aku bagi peluang untuk Aril menghantar dia dan emak. Walaupun emak ada sama. Dalam diam, hatiku terjentik perasaan cemburu.

Tidak berapa lama kemudian emak dan Syu berlalu turun selepas mendapat panggilan daripada Abang Din. Abang Din tak dapat naik kerana tiada petak parkir yang kosong. Setengah jam kemudian Aril pula menyusul. Pada mulanya dia tidak mahu ke pejabat tapi disebabkan mendapat panggilan daripada setiausahanya yang memaklumkan dia perlu menghadiri mesyuarat penting pagi ni. Terpaksa juga dia mengalah.

p/s: Fiza cemburu ke?? hehehehe..:)

6 ulasan:

  1. Fiza dalam tak suka kat Aril, ada juga rasa cemburu.......benci tapi suka, mcmana tu?...makin best cerita ni....

    BalasPadam
  2. kak zu n e-lyana; hahahaha.. itu la pasal.. dlm benci2, cemburu jgk bila Syu cuba ushar Aril..:)

    BalasPadam
  3. haah kn cemburu! bagus le tu - meaning ade rase sayang fiza kat aril
    itu lah kn aril tidur sama katil x ndak!
    or betul ke syu memang suke kat aril nih?
    pls cepat update - dh x sabar

    -easylife

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahahaha... tu la pasal... dalam x nak, x suka, ada cemburu jugak.. syu xde hati pun kat aril, just saja2 nak usik kakak dia, dia pelik jugak sebab fiza dapat carikan calon suami mcm yg abah diorg minta tu dlm msa 1 bulan.. dahlah handsome.. hehehe.. masa mreka nikah, syu x dpt balik.. majlis sebelah fiza x buat lg.. kalau syu sukakan aril, mana pulak dia nak campak bakal tunang dia tu..
      insya allah, will update this sunday..:D

      Padam
  4. waah sonoknya fiza jeles ... abru adik yg renung- f gadis lain sure fiza could not sleep well hahaaa
    caya lh fiza... f nk ikat aril kena tido sekatil loh!!!!
    tq writer really enjoy reading this n3 ..... nex.....

    -ainmata

    BalasPadam