Dangling Orange Hearts

Teman-teman mayaku

Rabu, 18 Januari 2012

KAU YANG KUSAYANG:BAB25

TUK.. tuk.. tuk..

Ketukkan di pintu bilik mengejutkan aku yang sedang kebosanan melayan perasaan. Ada apa pulak ni?

“Apa?” malas nak bergerak, aku melaungkan saja dari dalam bilik.

“Awak nak pergi ambil kereta tak?” soalnya.

Pantas aku membuka pintu bilik. “Hah? Awak nak pergi ke?” soalku laju. Kepalaku terjengul keluar dari bilik. Aku tengok dia sudah siap berpakaian. Siap dengan berbau minyak wangi lagi. Tapikan best sangat bau dia. Khayal aku melayan bau haruman itu.

“Emm.. nak pergi tak?” mati lamunanku mendengarkan soalan dia.

“Nak! Kejap, saya nak tukar baju.” Jawabku sambil menutup pintu bilik.

Baju yang berada di dalam almari aku bawa keluar. Bukan banyak pun baju yang ada dalam beg tu. Baju T warna hijau tua, seluar jeans dan tudung ekspress sudah tersarung eok di tubuhku. Sesudah menilik diri di depan cermin, beg tangan yang berada di atas meja solek aku capai dan berlalu keluar dari bilik.

“Emm.. jomlah.” Tegurku melihatkan dia yang sedang berehat di atas sofa sambil membelek majalah yang entah tahun bila pun aku tak tahu.

Dia bangun dan aku turut ikut mengikut langkahnya. Aku perasankan di tangannya sedang memegang jaket kulit. Aku hanya tengok, malas nak tanya. Dia mengunci pintu rumah dan menyarungkan sandal ke kaki. Kemudian, dia membuka garajnya menggunakan alat kawalan jauh. Wah, canggihnya! Kecanggihan itu mengagumkan aku. Yalah, aku tak pernah dilimpahi kemewahan sebegitu.

Sambil melangkah ke garaj, dia menyarungkan jaket yang dipegang tadi ke tubuh. Aku pelik. Perasaan tertanya-tanya yang singgah di hatiku terjawab apabila dia menyorong keluar motosikal besarnya. Ya Allah! Dia nak pergi dengan motor ni ke? Hatiku dipagut perasaan bimbang. Aku mana pernah naik motor.

“Err.. awak nak pergi dengan motor ni ke?” aku bertanya. Sedangkan di dalam hati rasa nak menjerit ni. Tapi sabar Fiza, sabar.

“Hmm.. kenapa?” dia menyoal aku kembali sambil menghidupkan motosikal dari model Kawasaki Ninja ZX-6R itu. Aku tahu model motosikal tu pun sebab ada tertulis kat badan motor tu. Kalau tak, aku memang tak tahu dan tak ambil pusing model-model motosikal ni. Kalau kereta tu tahu jugak aku sikit-sikit.

Kenapa dia tanya? Huh, aku dah nak berasap ni. “Kalau naik kereta tak boleh ke?” dalam tak puas hati, aku cuba berlembut dengannya. Untung-untung dia ubah fikiran.

“Awak nak pergi ke tak? Banyak songeh betul!” Komennya dengan nada sedikit tinggi.

“Saya tak pernah naik motor, sebab tu saya tanya kalau pergi dengan kereta tak boleh ke.” Luahku terus kepada sebab musabab aku bertanya.

“Kalau nak saya hantar, pakai jaket dan helmet ni. Kalau tak nak, awak usaha pergi sendiri. Malas saya nak campur.” Sempat lagi ugut aku tu.

Di tangannya sedang menghulurkan jaket dan helmet kepadaku. Aku tak tahu nak sambut ke tidak. Tapi kalau aku tak ikut dia pergi ambil kereta hari ni, aku nak pergi butik dengan apa esok? Hatiku tertanya-tanya sendiri. Tapi si Aril ni macam dah tak sabar-sabar. Dia pulas pedal minyak hingga mengeluarkan bunyi bising. Bingit telinga aku yang mendengar.

“Okey, nampaknya awak dah buat keputusan. Jadi, pandai-pandailah awak nak ke rumah keluarga awak.” Mungkin melihatkan aku lama senyap dan tidak menyambut hulurannya, dia berkata begitu.

Melihatkan dia ingin menyimpan kembali helmet dan jaket, aku jadi gelabah. “Err… okey, okey, saya ikut.” Putusku dengan hati yang masih berbelah bahagi. Lambat-lambat aku mengambil jaket dan helmet di tangan Aril. Jaket ni pandailah aku pakai tapi helmet ni nak pakai macam mana? Aduh! Masalah, masalah!

“Err.. helmet ni nak pakai macam mana?” teragak-agak aku bertanya sambil menghulurkan helmet itu kepadanya.

“Mari sini, helmet pun tak pandai pakai.” Sempat lagi dia mengejekku. Aku tak pernah pakai, macam manalah aku tahu. Nak aje aku sembur balik tapi mengingatkan yang dia akan hantar aku ke rumah abah, aku terpaksa tahan telinga dan sabarkan diri.

Di saat dia menyarungkan helmet ke kepalaku, mata kami bertaut. Asyik sekali aku memandangnya. Sepasang mata itu, aku rasa macam pernah tengok tapi di mana dan bila? Bukan dalam masa terdekat tapi aku rasakan seperti pernah jumpa dia dulu. Mungkin bertahun dulu. Tapi siapa? Di mana?

“Okey, dah. Naiklah.” Arahannya mematikan apa yang sedang aku fikirkan.

Hah? Naik? Macam mana ni? Pijak besi ni dulu kut. Hatiku berkata-kata sendiri. Perlahan-lahan aku memijak pemijak kaki untuk naik membonceng di belakang Aril. Nak tak nak terpaksa aku memegang bahu Aril sebagai penyokong untuk aku naik dengan elok. Terketar-ketar tanganku saat tapak tenganku berpaut pada bahunya. Pertama kali pegang bahu lelaki asing dan pertama kali naik motor.

Sebaik punggungku mencecah kusyen motor, sempat dia berpesan. “Kalau tak nak jatuh, peluk okey.” Amboi, gatalnya. Tak nak aku! Aku sengaja menjarakkan dudukku.
Dalam aku masih tak bersedia dan jarak yang sedikit jauh antara aku dan dia, Aril terus memecut motosikalnya keluar dari halaman rumah. Kerana terkejut dan takut jatuh, kedua-dua belah tanganku spontan memeluk pinggang Aril. Tanpa brek, Aril terus memecut laju motornya masuk ke jalan besar. Ya Allah, dia ni bawak motor nak ke rumah abah aku ke nak masuk litar lumba?

Tak putus-putus bibirku menyebut nama Yang Maha Esa sepanjang perjalanan ke rumah abah. Paling aku kecut perut tika kami melalui Jambatan Manir kerana jambatan itu sempit dan Aril dengan selambanya mencelah dan memintas dari satu kenderaan ke satu kenderaan. Dia menunggang motor itu ibarat kami sedang berada di atas litar lumba dan bukannya di atas jalan raya.

Sepuluh minit kami di atas jalan raya melalui perjalanan yang biasanya memakan masa selama lima belas ke dua puluh minit dengan masa yang sangat singkat. Dan selama sepuluh minit itu juga aku terpaksa memeluk pinggang Aril. Sebaik Aril membelok masuk ke jalan masuk rumah abah, aku terus melepaskan pelukan kejap di pinggangnya. Aku berjanji dengan diri sendiri bahawa ini adalah pertama kali dan untuk terakhir kali aku naik motor dengan dia. Dah tak sanggup aku untuk naik lagi dengan dia.

Sampai di depan rumah abah, Aril memberhentikan motor dan mematikan enjin. Aku turun dari motor dan dia ikut turun. Aku pelik. Dia kan datang hantar aku aje, jadi buat apa dia turun jugak? Pergilah cepat-cepat. Di dalam hati aku sudah menghalau Aril supaya cepat-cepat pergi dari sini. Sementara itu, tanganku terkial-kial ingin menanggalkan helmet dari kepala. Nak pakai tak tahu, nak tanggalkan lagilah aku tak tahu.

Menyesal jugak tak belajar dulu tapi aku nak belajar dengan siapa? Seumur hidup aku tak pernah tunggang notor satu hal, kat rumah abah tu manalah ada motosikal sebelum ni satu hal. Cuma sejak Jad pandai tunggang motor dan memiliki lesen, barulah dia meminta dengan abah supaya dibelikan sebuah motosikal. Pada mulanya abah keberatan untuk membelikan motor untuk Jad tapi apabila melihatkan Jad mendapat keputusan SPM yang agak cemerlang dan berjaya mendapat tempat di UiTM Chendering, dapat juga Jad memiliki sebuah motosikal untuk memudahkan Jad ke kuliah. Walaupun abah hanya memberikan motosikal Honda EX, tapi reaksi dia macam abah berikan dia sebuah motosikal Harley Davidson! Melampau betul!

Tiba-tiba aku terasa tanganku disentuh seseorang. Habis terbang segala yang aku fikirkan. Mataku hanya memandang kepada Aril yang sedang menanggalkan helmet dari kepalaku. Tapi saat tu, mulut aku tak pulak membantah. Menurut aje. Atau lebih tepat lagi, aku tergamam.

“Ni apasal pulak jadi patung ni? Jaket tu nak saya tanggalkan sekali ke?”
Dia ni kenapa? Asyik nak menyindir aje. Aku tanggalkan jaket yang sedang membalut tubuhku dengan kasar. Mukaku masam mencuka. Jaket itu aku hempas kasar di atas motosikalnya. Aku berpaling dan menonong berjalan ke arah pintu utama rumah. Pintu itu aku ketuk perlahan sambil memberi salam.

“Wa’alaikumussalam,” kedengaran suara emak menjawab salam dari dalam rumah. Tidak sampai seminit, pintu itu terbuka dan terjengul wajah emak. Aku menyalami tangan emak.

“Dah lama ke sampai? Elok sangat kamu sampai masa ni, mak dah siap masak makan tengah hari, tunggu nak makan aje. Mari masuk,” Gembiranya emak menyambut kedatangan menantu lelakinya itu. Aku tak sedar pulak sejak bila dia mengekor aku dari belakang.
Kalau aku balik sorang tadi, mak tak akan menyambut dengan beria-ia begini. Siap pelawa makan tengah hari lagi. Kalau aku sorang tadi, nak makan, pandai-pandailah cari sendiri kat dapur. Tak adanya nak berjemput-jemput segala. Aku melangkah masuk ke dalam rumah tanpa menghiraukan ajakkan emak. Kakiku laju menghala ke arah bilik, melencong dari meja makan.

Pintu bilik yang sudah 3 hari aku tinggalkan aku tolak perlahan dan dikunci dari dalam. Masih tak berubah keadaan bilik tu. Masih sama seperti aku tinggal dulu. Tiada hiasan bilik pengantin seperti mana mereka yang baru bergelar raja sehari. Aku duduk di atas katil yang amat aku rindui itu. Walaupun di rumah Aril, aku diberikan sebuah katil King dan tilam yang empuk, tapi katil kecil dan tilam keras ini jugak yang aku rindu. Sudah terlalu lama aku membesar dengan suasana bilik yang sederhana ini.

Mataku asyik sekali memandang ke seluruh ruang bilik sebelum terhenti pada satu objek yang diletakkan di atas almari pakaian. Kotak yang sederhana besar tu membawa kembali fikiranku kepada peristiwa kira-kira 14 belas tahun lalu. Di dalam kotak itu banyak tersimpan kenangan antara aku dan ‘si dia’ yang sangat-sangat aku sayangi dulu. Sekarang? Entahlah.

Kakiku ringan merapati almari pakaian dan tanganku mencapai kotak itu. Kotak yang agak berat itu aku letak di atas lantai. Habuk penuh menutupi permukaan atas kotak, nampak sangat dah lama aku tak hiraukan kotak dan isi dalamnya. Aku terbersin juga sekali dua saat menyapu habuk itu sebelum perlahan-lahan penutup kotak aku buka dan terserlah isi perut kotak.

Perlahan-lahan tanganku membelek satu-persatu isi kotak yang berupa kad hari jadi, kad hari raya, bungkusan hadiah, diari dan bermacam benda lagi. Aku baru saja nak capai sekeping kad, aku dikejutkan dengan ketukan di pintu bilik.

“Siapa?” laungku dari dalam bilik.

“Saya ni. Abah suruh panggil turun makan tengah hari.” Mendatar kedengaran suara Aril.

Hah? Dia yang datang panggil aku? Macam mana dia tahu ni bilik aku? Ni mesti Jad yang beritahu ni. Nasib baik aku kunci pintu, kalau dia main redah aje tadi, tak tahu kat mana aku nak sorok muka ni jika dia terpandangkan barang-barang peribadi aku ni. Memang malu!

“Hmm.. nanti saya turunlah.” Sahutku kemudiannya.

“Tak ada nanti-nanti, awak kena turun sekarang jugak. Semua dah tunggu kat bawah tu. Cepatlah.” Gesa Aril. Amboi, suka-suki dia aje nak paksa-paksa orang. Tahulah sekarang dah ada pangkat sebagai suami aku dan hari ni dah jadi menantu kesayangan emak pulak.

“Huh!” keluhku sedikit kuat.

Kotak yang terbuka aku tutup kembali dan ditolak masuk ke bawah katil. Dengan malasnya, aku membuka juga pintu bilik dan terpacak Aril di depan pintu. Huh, tak turun lagi ke? Sibuk aje! Aku berlalu turun tanpa menghiraukan batang tubuhnya yang tegak berdiri memandangku.

Di meja makan, kelihatan emak, abah dan Jad sudah menanti. Si Jad ni tak ada kelas ke? Soalan yang muncul dibenakku mendadak dibiarkan tanpa jawapan. Aku melabuhkan punggung di atas kerusi bertentangan dengan Jad dan dia duduk di sebelahku. Eh, kerusi lain punyalah banyak kosong, kerusi ni jugak yang dia nak duduk. Huh!

“Aril, baca doa makan.” Arah abah. Alah, doa makan aje, kacang sangat!

Selepas doa makan diaminkan, aku mula mencedok nasi ke pinggan. “Eh, kamu ni. Cedokkan nasi tu ke pinggan Aril tu.” Arahan emak secara tiba-tiba tu membantutkan tangan yang sedang mencedok nasi ke pinggan sendiri.

Dalam hati memang tengah membantah dan kalau boleh aku nak sembur aje tapi disebabkan di depan aku ni ada abah dan emak, terpaksalah aku memaksa tangan mencedok nasi ke pinggan Aril. Si mamat ni apa lagi, duk tersengih aje macam kerang busuk dari tadi. Lagilah buat aku sakit hati dan panas hati. Dia ni memang sengaja nak tengok aku kena marah.

Lauk yang emak masak benar-benar membuka seleraku. Ikan siakap masak tiga rasa, sayur lemak pucuk paku, ikan buluh goreng dan sambal belacan. Fuh, terangkat! Suapan demi suapan masuk ke mulutku tanpa menghiraukan orang di sebelah yang sedang memerhati. Tengoklah kau nak tengok, bukan ada yang kurang pun.

Dua kali aku bertambah nasi dan licin pingganku. Aku tersandar kekenyangan. Teruk betul perangai anak dara ni! Heh, sikit pun aku tak kisah! Setelah perutku terasa sedikit selesa, aku bangun dambil menatang pinggan di tangan untuk dibawa ke dapur.

“Fiza, nanti kemas semua lauk-pauk ni.” emak mengeluarkan arahan waktu aku hendak masuk ke ruang dapur.

Selepas selesai mengemas meja makan dan mencuci segala pinggan-mangkuk dan periuk belanga yang ada di dalam dapur, aku terus memanjat tangga untuk ke bilik. Si Aril tu entah dah menghilang ke mana. Makin aku berlengah, makin banyak masa terbuang. Jadi, sebaik melangkah masuk ke dalam bilik, aku terus mengeluarkan pakaian-pakaian yang akan dibawa ke rumah Aril.

AKHIRNYA, siap jugak. Banyak juga barang yang aku nak angkut masuk ke rumah Aril. Sampaikan penuh tempat duduk belakang kereta Kenari tu. Senang cakap, hampir ranap jugak kereta tu. Banyak jugak baju yang aku bawa, baju pelanggan lagi. Cuma kotak yang aku buka tengah hari tadi aku tak bawa kerana aku rasa tak perlu kut bawa kotak tu. Tak penting sangat.

Dengan iringan Aril, aku bertolak ke rumahnya. Aku ni pelik sikit, aku kurang ingat jalan yang baru sekali atau dua kali dilalui. Jadi terpaksalah Aril jadi pemandu arah.

p/s: salam.. mcm mana? ok?

11 ulasan:

  1. Balasan
    1. dh 7 pg ni dear.. sabar menunggu next n3 ye..:)

      Padam
  2. Mantop,saya nak lagi :D

    BalasPadam
  3. wahhh, best kak :)
    xsabar nak tahu yg seterusnya, lyana dah follow blog nieyh, nanti lyana letak kat bloglist, hehehe, senang nak baca lagi ;)

    BalasPadam
  4. tanpa nama; tq dear.. boleh, next week ye, after CNY plk.. hehehe..:)
    e-lyana; sabar ye.. tq dear..:D

    BalasPadam
  5. xpuas baca nk lg :)

    BalasPadam
  6. hmm ... sonok naik motor siap peluk aril
    kasi umpphh g lah ...
    k ... nex n3 ...

    -easylife

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahahaha... yg bestnya Aril.. si sya duk kecut perut je, takut jatuh motor...:)

      Padam
  7. pendek la... x puas lg la... nk lg.. hehehehe...
    best fiza naik motor ngn aril 2 erk..
    nape ngn mak fiza tu erk.. de rahsia ke??
    misteri2... pe2 pun smbung.... next n3... ;p

    BalasPadam
    Balasan
    1. yg bestnya aril sbb free2 kena peluk... hehehe
      mak dia mmg mcm 2.. angin org tua, ada je yg x kena dgn
      anak dia 2.. sbb tu fiza dh x ambik kisah...
      tq dear, tunggu next n3 ye..:D

      Padam