Dangling Orange Hearts

Teman-teman mayaku

Ahad, 1 Januari 2012

KAU YANG KUSAYANG:BAB21

DUA puluh minit aku berada di dalam kereta mewah buatan Jerman itu sebelum kereta BMW X6 yang dipandu oleh pemandu Aunty Ida membelok masuk ke petak parkir. Mataku melilau memerhatikan sekeliling tempat itu melalui cermin kereta. Tadi rasanya kereta ini memasuki jalan yang menghala ke Durian Burung.

“Okey, jom.” Suara Aunty Ida yang mengajak aku keluar dari perut kereta mengembalikan aku ke alam realiti. Dalam masih terpinga-pinga, aku turuti juga langkah Aunty Ida.
Kami beriringan masuk ke dalam sebuah butik pengantin di situ. Sebaik saja melangkah masuk, seorang wanita yang lebih kurang sebaya dengan Aunty Ida sudah sedia menunggu. Selepas memperkenalkan aku kepada wanita yang memperkenalkan dirinya sebagai Aunty Maini, aku dan Aunty Ida terus ditunjukkan dengan koleksi baju pengantin yang terdapat di butik itu.

“Ida, ni antara baju yang paling latest kat butik akak. Macam yang Ida cakap nak warna gold, so cuma yang ini sahaja warna gold yang ada. Ida dan Sya boleh pilih yang mana berkenan.” Ujar Aunty Maini.

Aku lihat ligat tangan Aunty Ida membelek sepasang demi sepasang baju yang terhampar di hadapan kami. Ada sepuluh pasang semuanya. Aku hanya memandang, tak rasa nak turut serta membelek pun. Entahlah. Cuma satu aje yang menarik minatku iaitu susun atur dalam butik ni. Mungkin kerana hatiku langsung tiada pada baju yang sedang dibelek Aunty Ida dan pada majlis yang bakal berlangsung.

Sesekali terlintas juga di fikiranku, kalaulah masa boleh diundurkan kembali. Pasti aku awal-awal lagi membangkang setiap kata-kata yang keluar dari mulut abah dan aku tidak perlu bersusah-payah menerima lamaran dari Aunty Ida. Juga tidak membuat aku tersepit begini.

“Sya, yang ni okey tak?” tersentak aku mendengar soalan Aunty Ida yang mendadak itu. Habis melayang apa yang aku fikirkan.

“Err… okey kut.” Aku tak tahu nak jawab apa. Rasanya hanya itu jawapan selamat bagiku untuk waktu itu. Kalau aku cakap tak tahu, kecil hati pulak Aunty Ida nanti.

“Hmm.. Mama rasa yang ni okey. Rekaannya sedikit sarat, sesuai sangat dengan majlis tu nanti.” Tanpa sedar Aunty Ida membahasakan dirinya sebagai ‘mama’ dan bukannya ‘aunty’ seperti kebiasaannya.

Mama? Awalnya tukar panggilan. Aku kena panggil dia mama ke? Alah, kekoklah pulak. Omelku dalam hati. Aku pandang baju yang sedang Aunty Ida pegang. Memang cantik. Pujiku tanpa sedar. Baju yang berpotongan sedikit mengikut bentuk tubuh dan mempunyai leher berbentuk V serta tidak berlengan. Nampak sangat tak kena denganku kerana aku memakai tudung dan baju itu menyipang jauh dari penampilanku.

“Tapi baju ni macam seksi aje. Nampak terdedah sangat kat depan ni.” ujarku merujuk pada bahagian leher dan lengan yang memang terdedah.
“Oh, yang bahagian lengan tu aunty boleh tambahkan lengan tapi bahagian leher tu dah tak boleh nak baiki lagi. Okey, macam nilah. Sya pakai inner sebelum pakai baju ni, tak nampak sangat yang baju ni seksi. Dan ni tudungnya. Macam mana, okey?” soal Aunty Maini.
Aku perhatikan baju itu dan padanan tudung yang dihamparkan oleh Aunty Maini. Hmm.. cantik. Padanan yang sangat sesuai. Spontan aku menganggukkan kepada dan bibirku terukir senyuman.

“So, apa kata Sya cuba pakai. Mana tahu kalau baju ni terlebih besar, nanti bolehlah aunty adjust mana yang perlu.” Ujar Aunty Maini.

“A’ah la. Betul jugak cakap Aunty Maini. Nanti sampai masanya, takut Sya pulak yang merungut. Pergilah cuba. Fitting room ada kat hujung sana.” Sokong Aunty Ida sambil menunjukkan bilik persalinan kepadaku.

Hatiku memberat sebenarnya untuk menuruti suruhan mereka. Aku bukan apa, baju ni seksi sangat. Lepas cuba nanti mesti aku kena keluar ke depan ni dan tunjukkan pada aunty berdua ni. Kalau sama spesies dengan kami ni aje tak apa tapi takut nanti tiba-tiba ada makhluk yang bukan sama spesies dengan kami muncul. Tak ke malu aku.

“Alah, tak payah nak fikir-fikir lagi. Pergi aje cuba. Lagi pun kita-kita aje yang ada kat sini. Bukannya ada orang lain tambah lagi orang lelaki. Pergilah, tak sabar aunty nak tengok Sya pakai baju ni.” Ujar Aunty Ida seakan dapat membaca hatiku yang sedang gusar.

Dengan hati yang berat dan tak nak menghampakan permintaan mereka, aku berlalu lemah ke arah fitting room. Sepuluh minit aku berada di dalam bilik sempit itu. Kalau setakat cuba baju, sekejap saja tapi aku merenung lama cermin yang ada di dalam bilik persalinan itu. Setiap inci baju yang melekap elok di tubuh aku perhati. Untuk melindungi bahagian hadapan yang sedikit terdedah, aku menyarung kembali tudung. Cuma lengan saja yang terdedah. Tak apa, hanya kami saja yang berada di dalam butik. Pujuk hatiku.

Perlahan-lahan penyelak pintu aku tarik dan pintu ditolak dari dalam. Dengan perasaan serba-salah dan segan, aku melangkah menghampiri Aunty Ida dan Aunty Maini.

“Ya Allah, cantiknya Sya! Memang kena sangat dengan kulit dan tubuh Sya. Dah tak payah nak adjust. Macam mana kak?” teruja aku dengar suara Aunty Ida. Mereka berdua menilik baju yang kemas tersarung di tubuhku.
Sekejap-sekejap mereka suruh aku pusing ke kiri dan ke kanan. Naik lenguh jugak aku berdiri di situ. Tiba-tiba kena jadi model tanpa gaji.

“A’ah la. Memang cantik. Memang masuk dengan kulit Sya.” Giliran Aunty Maini pula bersuara.
Mereka berdua masih lagi belum pua menilik baju yang sedang aku pakai. Naik rimas pulak lama-lama pakai baju begini. Kulitku dah mula rasa gatal-gatal.

“Ehem.. Ehem..” bunyi deheman seseorang secara tiba-tiba mengejutkan kami.
Aku mengangkat kepala, mencari siapa empunya suara itu kerana aku merasakan yang suara itu sangat asing sekali. Yang paling pasti, suara itu bukan milik Aunty Ida atau Aunty Maini sebab suara itu jelas sekali keras dan garau.

Dia? Menyerbu darah ke mukaku. Yang sangat pasti, mukaku sudah bertukar warna. Seakan aku sedang memakai pemerah pipi yang sangat tebal tika itu. Tanpa menunggu lama, laju langkah diatur kembali ke bilik persalinan. Perasaan malu usah cakaplah. Mukaku seperti sedang ditampal dengan berinci-inci kertas. Tebal dan kebas!

Sesudah menyalin baju pengantin itu dan mengenakan kembali baju yang aku pakai tadi, lama aku bertapa di dalam bilik kecil itu. Sengaja tak nak keluar lagi. Bukan apa, aku takut sangat kalau bertembung lagi dengan dia. Makin buat aku malu. Kegelisahan aku mundar-mandir di dalam bilik itu. Penat ke kiri, aku berjalan ke kanan pula. Hisy, dia ni balik ke tak lagi? Dah lama sangat aku berkawad dalam bilik ni, dah naik berpeluh dan rimas ni. Gumamku di dalam hati.

“Sya, tak siap lagi ke?” soalan beserta ketukan di pintu membuatkan aku tersentak.

“Err… aaa.. dah siap aunty.” Tergagap-gagap aku menjawab.

Nak tak nak aku kena juga keluar. Sampai bila nak berkurung dalam ni. Dah naik lencun baju aku ni basah kerana peluh. Perlahan-lahan pintu bilik itu aku tolak. Tegak berdiri Aunty Main di hadapanku. Aku menghulurkan baju yang aku cuba tadi kepada Aunty Maini. Aku mengekori Aunty Maini ke ruang depan butik pengantin itu.

Mataku melilau mencari kelibat Aunty Ida tetapi tak nampak pulak di situ. Sorotan mataku terhenti pada sekujur tubuh lelaki yang sedang duduk di atas kerusi yang tersedia untuk tetamu dan beg bimbitku berada betul-betul bersebelahan dengan kerusi yang diduduki oleh lelaki itu.

Takkan Aunty Ida dah balik. Habis, aku nak balik dengan apa? Dah nak maghrib ni, mana ada kenderaan awam waktu-waktu begini. Tambah lagi di Terengganu ni mana ada perkhidmatan teksi yang akan sampai sebaik di telefon. Melainkan untuk perjalanan jauh seperti perjalanan antara daerah atau merentasi negeri. Kenderaan awam utama di sini hanyalah bas dan bas yang terakhir bergerak adalah pada pukul 5.30 petang.
Sebelum mengambil beg bimbit, aku mendapatkan Aunty Maini yang sedang sibuk mengemas alatan kerjanya.

“Err.. aunty, Aunty Ida mana?” ragu-ragu aku bertanya.

“Oh, Sya. Aunty Ida dah balik, katanya ada hal penting dan dia tak boleh tunggu Sya.” Tenang suara Aunty Maini memberitahuku. Habis, aku nak balik dengan apa? Mana ada kenderaan awam waktu-waktu begini.

“Aunty Ida pesan kat aunty, Sya akan balik dengan anaknya yang ada kat depan tu.” Tahu-tahu aje aunty ni apa yang aku fikirkan. Senyuman hambar aku lemparkan pada Aunty Maini. Lambat-lambat aku mendapatkan lelaki yang masih duduk di ruang depan butik. Aku tuduk mencapai beg bimbit sebelum terdengar, lelaki itu bersuara.

“Dah siap? Jom.”

Aku terpegun. Suara dia ke tu? Langsung tak ada nada marah, apatah lagi nada tidak puas hati seperti sebelum-sebelum ini. Sangat tenang. Dia sudah beberapa langkah di depan sedangkan aku masih lagi terpaku di sebelah kerusi di dalam butik.

“Sya, tak nak balik ke? Aunty dah nak tutup butik ni.” suara Aunty Maini yang tiba-tiba menegur mengejutkan aku. Tersipu-sipu aku tersenyum. Seperti kerang busuk.
Laju langkah diatur mendapatkan anak Aunty Ida yang telah menanti di sebelah kereta Audi A5 miliknya. Dia masuk ke dalam perut kereta dan aku juga turut ikut masuk. Wah! Bestnya dalam kereta ni. Kemas dan smart. Tadi dah naik kereta BMW X6, sekarang naik Audi A5 pulak. Haih, memang dah nasib badan kan dapat naik kereta mewah hari ni.
Aku dah lama berangan nak naik kereta-kereta mewah begini. Tapi sekarang dah tak berangan, memang realiti! Aku memandang ruang dalaman kereta itu. Bahagian papan pemuka kereta itu aku perhati satu-persatu. Tiba-tiba jadi jakun sebab dapat naik kereta idaman. Hehehehe….



Perhatianku terhenti apabila aku perasankan sepasang mata yang sedang memandangku pelik. Entah apa yang dia fikirkan dengan sikapku sekarang ni, aku tak tahu. Mungkin dia kata aku ni pelik. Tak pun jakun. Eleh, aku tengok aje, bukan ada yang kurang pun! Huh! Aku palingkan muka ke tingkap tepi, memandang kereta yang sedang lalu-lalang.

Duduk dalam kereta dengan dia samalah duduk dengan orang bisu. Sejak kereta bergerak dari butik Aunty Maini, tak ada sepatah pun perkataan yang keluar dari mulutnya. Dia tak bersuara takkan aku nak jadi bodoh bercakap sorang-sorang. Ruang sunyi itu membuatkan aku ralit melayan perasaan sendiri sampaikan kereta berhenti pun aku tak sedar.

“Sampai bila saya kena berhenti ni? Tak nak turun ke?” sindiran lelaki itu secara mengejut telah memeranjatkan aku.

Kelam-kabut aku mengambil beg bimbit dan pintu kereta aku buka. Tanpa menunggu lama, aku terus melangkah keluar. Dan berlalu masuk ke dalam pagar rumah. Sedikit pun aku tak menoleh melihat lelaki itu. Sebaik melangkah masuk ke dalam rumah, barulah kereta itu berlalu pergi. Nak tahu macam mana aku tahu? Aku intai melalui pintu gelungsur yang bersebelahan dengan pintu kayu jati yang aku masuk tadi.
Mulut cakap tak suka tapi intai jugak. Hisy, Fiza, Fiza.

“AKU terima nikahnya Syafiza Akhira Binti Abdul Rahim dengan mas kahwin seribu lima ratus enam ringgit dan lapan puluh dua sen tunai,” lantang dan tenang aku mendengar suara dia melafaz akad. Dan dengan sekali lafaz, aku sah menjadi milik dia. Lelaki yang tidak aku sukai dulunya. Sekarang? Entah!

“Fiza, dia dah nak masuk tu.” Bisikan suara Ira di telingaku mengejutkan aku. Spontan kepalaku diangkat. Sejak dari pihak lelaki sampai, tangan kananku telah digenggam oleh Ira. Manakala tangan kiriku digenggam oleh Jun. Kehadiran kedua-dua teman baikku ini memberi kekuatan untukku menghadapi hari yang langsung tak bahagia bagiku.

“Assalamualaikum,” sapaan salam dari dia mematikan lamunanku. Haih, teruk betul aku akhir-akhir ni. Suka betul mengelamun. Salam dari dia aku jawab perlahan di dalam hati.

“Fiza, tangan.” Bisikan Jun mengejutkan aku dan laju aku menghulurkan tangan.
Sebaik jari manisku tersarung cincin berlian yang sangat berkilau itu, spontan aku menyalami tangan dia dan kepala tunduk mencium tangannya. Cincin? Kenapa tak bagi gelang atau rantai sebagai simbolik kepada upacara membatalkan air sembahyang? Aku alah dengan cincin. Jariku akan terasa gatal dan memerah apabila memakai cincin. Sebab tu jari-jemariku sentiasa kosong dari sebarang perhiasan. Dulu emak ada juga suruh aku pakai cincin tapi akhirnya aku memulangkan kembali cincin itu kerana masalah aku tulah.

“Lama sikit cium tangan tu,” merona pipiku apabila mendengar arahan suara asing itu. Entah siapa yang mengarah aku pun tak tahu. Aku turuti jua arahan itu walau dalam hati rasa mahu menyumpah yang tukang suruh tu.

“Okey, dah. Sarung cincin untuk pengantin lelaki pulak.” Arah suara itu lagi.

Terketar-ketar tanganku menyambut huluran bekas cincin oleh Ira. Tanganku lagi terketar saat kulit kami bersentuhan. Sebaik cincin tersarung elok di jarinya, dahiku pula menjadi sasaran sentuhan bibirnya. Dan sekali lagi lelaki yang memberi arahan kepadaku tadi mengarahkan Aril supaya mencium lama dahiku. Sekali lagi mukaku merona kemerahan.

Kemudian datang seorang demi seorang saudara perempuan memelukku sambil menyampaikan ucapan tahniah. Seterusnya sesi bergambar pulak. Hanya aksi biasa-biasa aje untuk sesi bergambar pagi ni kerana kami masih lagi di dalam Masjid Kristal. Selesai sesi bergambar, kami semua bersurai. Jumpa kembali pada majlis malam ni pula.

SIMBAHAN lampu berwarna-warni menaikkan lagi seri persekitaran Dewan Konvensyen Taman Tamadun Islam. Dewan besar yang mampu memuatkan jemputan seramai 3000 orang pada satu-satu masa ini sudah dipenuhi dengan jemputan yang terdiri daripada orang-orang kenamaan dan kaum kerabat diraja. Hanya yang mempunyai kad jemputan sahaja yang dapat masuk ke dewan itu dan menghadiri majlis ini. Ekslusif kan?

Aku dan Aril berjalan beriringan memasuki dewan sambil berpegangan tangan menuju ke pelamin yang telah digubah indah. Sangat cantik! Sebaik aku dan Aril duduk di singgahsana, bermulalah acara menepung tawar yang dimulakan oleh para kenamaan dan kerabat diraja sebelum diikuti oleh ahli keluarga kami. Aku rasa sedikit rimas kerana majlis itu sangat mengikut protokol dan penuh dengan abad melayu lama.

Usai menepung tawar, acara makan beradab pula menyusul. Aku suapkan dia, dia suapan aku. Suapan yang hanya untuk sesi bergambar sahaja. Tak lebih dari itu. Kemudian, kami melayan perasaan sendiri dan melayan pertanyaan orang kenamaan yang sedang mengapit kami.

Acara kemuncak malam itu adalah acara memotong kek setinggi lima tingkat. Selepas tu sekali lagi aku perlu menyuap kek pulak ke mulut dia. Haih, banyak betul acara suap-menyaup ni. Rungutku di dalam hati. Akhir sekali, kami perlu mengiringi para tetamu pulang di pintu dewan sambil mengagihkan sedikit cenderahati.

Majlis gilang-gemilang itu selesai tika jam menunjukkan pukul 12.00 tengah malam. Tanpa sengaja mulutku menguap beberapa kali. Tanda aku mengantuk dan letih. Tapi aku tak tahu aku akan tidur di mana, di rumah keluarga aku atau di rumah dia? Ketika aku sedang berfikir itu, kami dihampiri oleh mama, panggilan baru untuk mama Aril. Tiada lagi Aunty Ida.

“Nah, ni kunci suite yang mama dah tempah tu. Beg kamu berdua dah ada kat sana.” Ujar mama sambil menghulurkan sekeping kad kepada Aril.

“Okey.” Hanya itu sahutan daripada Aril. Mama berlalu keluar dari dewan itu selepas bersalaman dengan kami. Aku masih terpegun di situ. Dia tak bergerak, aku pun tak bergerak.

“Jom,” ajakkan Aril secara tiba-tiba mengejutkan aku. Bagai mimpi pulak bila mendengarkan dia nak bercakap dengan aku.

Berlari anak aku mengejar langkah Aril yang lebih dulu mendahului aku apabila melihat dia tidak lagi berdiri di sebelahku. Sudahlah baju yang tersarung di tubuh aku ni sangat-sangat merimaskan serta membuatkan aku kepanasan dan berpeluh.

*salam.. n3 baru d hari baru pd tahun baru.. harap anda menyukainya.. terima kasih kerana membaca tulisan sy yg x seberapa ini..:)

14 ulasan:

  1. terima kaseh Fieyza....Selamat Tahun Baru 2012....

    BalasPadam
  2. Selamat tahun baru akak , cita ni best , sebelum ni saya tunggu kat penulisan2u je , tapi lambat sangat dia nak keluar , naseb je dah jumpa blog akak .
    akak , cepat2 lah ye sambung episod yg seterusnya ya :)

    BalasPadam
  3. best sngt akak...cpt smbg tau n jgn akak buat sedih2 sngt..t nangis..buat hepi2 je...hehhehe...

    BalasPadam
  4. kak zu: sama2.. Selamat Tahun Baru kak..:)

    cik pensil: selamat tahun baru dear.. terima kasih krna baca ye.. haah, kat p2u lambat masuk sbb kena tunggu giliran, kadang 1 minggu asa 1 n3, kadang smpai 2 minggu baru ada n3.. huhuhu

    tanpa nama: insya allah.. tapi sedih untuk gembira x apa kan.. hehehehe:)

    BalasPadam
  5. hmmm .... dah kawen pun dorang --- apa jadi after this? hapy or ada syarat2 ---- hope it goes normally - tak de syarat ko tido bawah aku tido atas, kita pura2 suka etc ..... coz citer mcm ini dah bejambak kat P2U --- i am expecting something defferent

    Happy new year writer ..... :) semoga bertambah rezeki

    ~Jazmeen

    BalasPadam
  6. hai jazmeen.. diorg xde syarat pun.. cuma diorg duk rmh sndiri nanti, then xde pun syarat2 yg mcm biasa tu.. happy new year.. terima kasih..:)

    BalasPadam
  7. best..hopefully, yg ni normal marriage lah ye dik...syarat2 ni dah byk citer ade..next..

    BalasPadam
  8. 2 la kan.. sy cuma menggambarkan just a normal marriage sbb kita ni pun org biasa2 je.. hehehe..:)

    BalasPadam
  9. thank you for the entry.

    BalasPadam
  10. best lah kak critenye...cpat2 smbung eh...x sbar tgu smbungnnye...hehehe...

    BalasPadam
  11. terima kasih dear.. insya allah akan ada n3 baru minggu depan.. sabar menanti ya..:)

    BalasPadam
  12. wow best.tak sabar akak nak tau macam mana reaksi aril selepas tu..nanti sambung lagi ye...

    BalasPadam
  13. ok.. tq kak.. insya allah, akan ada smbungan..:)

    BalasPadam