Dangling Orange Hearts

Teman-teman mayaku

Selasa, 17 Januari 2012

EPISOD CINTA HarLys:BAB1(PART-1)

SELEPAS 6 TAHUN

“WEH, kau kat mana ni? Aku call dari tak ada satu pun kau angkat. Kau tengah buat apa ni?” laju pemanggil di hujung talian menyoal. Terasa bingit telinganya seketika kerana baru sahaja keluar dari mahkamah, menguruskan perbicaraan kes seorang pelanggan.

“Aku ada dalam mahkamah tadi. Kenapa kau cari aku, Mal?” soal Harith. Matahari yang semakin meninggi di atas kepala, menyengat kulitnya.

“Laa.. aku ingatkan kau ada kat pejabat. Aku ingat nak ajak kau makan tengah hari.” Jawab Akmal.

“Hmm.. kat mana?” Harith bertanya lagi. Tangannya ligat memasukkan fail dan beg kerjanya ke dalam kereta dengan sebelah tangan sementara sebelah lagi memegang telefon bimbit.

“Kat mana? Kat mana apa?” Akmal pelik. Tiba-tiba Harith tanya begitu.

“Kau nak ajak aku makan kat mana? Tadi beriya sangat ajak aku keluar makan tapi boleh pulak tanya kat mana. Apasal dengan kau ni?” macam-macam Akmal ni. Getus hati Harith.
Kunci kereta dia cucuk ke dalam suis sebelum dihidupkan.

“Kat The Chicken Rice Shop lah. Aku dah ada area sini ni.” Balas Akmal.

“Okey set. Aku dah tak jauh ni.”
Kereta Myvi hitam yang dipandu oleh Harith berlalu keluar dari perkarangan mahkamah.

HARITH melangkah longlai masuk ke dalam rumah keluarganya. Kerja di pejabat semakin bertambah dari sehari ke sehari memaksa dia pulang bila malam menjelmakan diri saban hari.

“Along, lambat balik?”

Harith berpaling. Wajah tua Haji Ahmad yang sedang duduk di atas kerusi di ruang tamu menggamit pandangannya. Senyuman lesu dia hulurkan kepada ayahnya.

“Banyak kerja, yah. Sejak akhir-akhir ni banyak betul kes penceraian yang masuk.” Beritahu Harith.

“Dah isyak ke belum ni?”

“Dah, yah. Ayah, along ke bilik dulu ya. Rasa penat sangat.”

“Hmm… baiklah.”

Harith berlalu ke biliknya. Tuala yang disangkut di belakang pintu bilik dia capai dan berlalu ke bilik air. Harith mahu membersihkan diri dahulu sebelum tidur. Begitulah rutin hariannya. Dari pagi hingga ke malam terpaksa berada di pejabat. Dunia sosial memang tak pernah ada dalam kamus hidupnya. Jika orang lain sibuk dengan Facebook dan Twitter tapi sejujurnya dia tak pernah ada akaun itu semua. Entahlah. Bagi dia, itu semua membazir saja buat kerja lagi baik dari layan benda-benda tak berfaedah begitu.

Usai mandi, Harith terus berbaring di atas katil bujangnya. Mata yang tadinya layu dan akan tertutup bila-bila masa sahaja tiba-tiba terasa keras. Rasa kantuk yang menguasai diri sejak tadi entah terbang ke mana. Semua rakan-rakan sebaya dengannya sudah pun punya keluarga sendiri. Ada yang telah punya anak sendiri. Hanya dia yang masih terumbang-ambing tanpa hala tuju. Pada umur 33 tahun, sepatutnya hidup Harith juga seperti orang lain. Punya keluarga yang saling melengkapi. Punya isteri dan anak-anak yang menyambut kepulangannya setiap kali sampai di rumah. Tapi entahlah.

Nafas dia tarik dan keluhan berat dia lepaskan. Emaknya tidak sudah-sudah menyuruh Harith berkahwin tapi semua itu dia tolak dengan alasan masih belum bersedia. Sedangkan bukan dia tak bersedia tapi dia punya satu hakikat sendiri iaitu dia telah berkahwin! Namun, hanya dia sahaja yang tahu rahsia besar itu. Seluruh keluarganya masih lagi tak tahu. Jika dia memberitahu kepada emak dan ayahnya, pasti mereka akan bertanya, siapa menantu mereka? Dan siapa yang Harith perlu bawa berjumpa dengan mereka berdua? Dia memang tak tahu di mana perempuan yang dia kahwini 6 tahun dahulu tinggal.

Sekali lagi dia melepaskan keluhan berat. Siling biliknya terus dipandang tanpa lepas. Ah, tidurlah wahai mata. Esok banyak lagi kerja yang menanti. Sudahlah perlu ke mahkamah lagi esok. Ujar hatinya. Mata terus dipejam rapat dan mahu terus terlena tanpa apa-apa gangguan.

“ALONG, hari ni balik kerja awal tak?” soal Puan Hasnah ketika Harith bersarapan di meja makan. Sarapan Harith tidaklah berat, cuma secawan teh atau kopi sahaja. Untung tau siapa dapat dia. Bab makan langsung tak cerewet. Bedal aje semua yang ada depan mata!

“Tak tahu lagi mak. Kenapa mak?” Harith menyoal emaknya kembali. Dia sudah bangun dari kerusi, mahu ke tempat kerja pula.

“Petang nanti ada kakak mak nak datang. Kamu ingat tak kakak mak yang mak cerita duduk dengan keluarga angkat tu?” dahi Harith berkerut. Kakak mak?

“Hmm.. Mak Long Ani ke mak? Kalau yang tu ingat, apa tak ingat pulak. Mereka nak datang? Mereka nak tidur kat sini ke?”

Harith masih ingat. Dulu Puan Hasnah ada bercerita tentang kakak sulungnya yang telah terpisah sejak kecil lagi kerana arwah neneknya dahulu menyerahkan Mak Long Ani kepada sebuah keluarga yang tidak punya anak. Tambahan pula, kesempitan hidup di zaman dahulu menyukarkan untuk membesarkan anak yang ramai. Segala-galanya memerlukan perbelanjaan.

“Eh, taklah. Mereka nak datang melawat saja sebab dah alang-alang datang ke Terengganu ni. Kamu boleh balik awal tak?”

“Oh, macam tu. Tak boleh nak janjilah mak sebab kerja kat pejabat tu bertimbun-timbun. Hari ni nak pergi ke mahkamah lagi.” Harith menyalami tangan emaknya. “Kalau along tak dapat balik, emak kirim salam sajalah kepada mereka. Along pergi dulu mak.” Harith meminta diri dan berlalu ke arah kereta Myvinya.

Perjalanan ke pejabat sangat lancar kerana masih awal lagi. Harith memang suka keluar awal ke tempat kerja kerana tak mahu terperangkap dalam kesesakkan lalu lintas. Sejak akhir-akhir ni, situasi jalan sesak pada waktu puncak di Terengganu, sudah menjadi satu kebiasaan. Tak ada yang peliknya sebab sudah ramai anak perantau kembali menabur bakti di bumi sendiri. Kereta dia parkir berdekatan dengan pintu masuk pejabat sebab nanti senang nak keluar. Pintu yang bertanda Tetuan Malik Ismail dan Harith itu dia tolak perlahan. Usai meletak beg kerja, dia terus membuka komputer ribanya. Sempat lagi untuk dia sambung kerja yang tertangguh semalam.

“Hei, awal kau masuk pejabat? Hari ni tak ada kes ke?” sergahan seseorang buat Harith sedikit terkejut. Malik berdiri di tepi pintu biliknya.

“Kau ni, suka betul main sergah-sergah. Biasalah aku sampai masa ni. Pukul 10.00 kejap lagi aku kena pergi mahkamah.” Jawab Harith.

“Ada kes hari ni? Kes yang mana satu?” tanya Malik lagi.

“Kes cerai mak datin tulah, tak selesai-selesai lagi. Entah bila nak selesai pun aku tak tahu. Nak mintak macam-macam tapi tak selesaikan sekaligus, sampai aku naik pening dengan dia ni. Banyak sangat kerenahnya.” Rungut Harith. Kes ni paling mencabar mindanya. Mencabar dari segi kerenah pelanggan yang buat dia bosan. Tahulah pelanggan bayar tapi dia juga seorang manusia biasa. Ada juga rasa nak marah.

“Itulah, aku dah pesan dulu. Mak datin tu memang banyak sangat fiilnya. Tapi dah kau sanggup nak handle kes dia, tanggunglah. Okeylah, aku ke pantri dulu.” Pinta Malik. Memang pun. Sebelum ni Malik dah pesan tapi dia tak ambil peduli tu semua. Baginya belum cuba belum tahu. Dan sekarang, bila dah cuba, dia rasa nak selesai cepat-cepat!
Bunyi interkom di atas mejanya berbunyi.

“Ada apa Mas?” soal Harith pada Mastura, kerani serta telefonis di pejabatnya itu.

“Encik Harith, ada call line 3. Nak saya pass masuk ke?” tanya Mastura.

“Siapa?”

“Datin Maya,”

Ceh, Datin Maya konon! Nama Salmiah aje tapi suruh orang panggil Datin Maya. Kutuk Mastura di dalam hati. Bibirnya mencebik. Mastura memang betul-betul menyampah dengan mak datin sorang ni. Dahlah mengada-ngada, kes cerai tak selesai lagi tapi ada hati nak goda Encik Harith!

“Pass aje la,” bosan Harith menjawab. Baru aje sebut, dah muncul. Panjang umur betul! Desis Harith.

“Assalamualaikum, datin. Ada apa datin call saya ni?” sehabis lembut Harith bersuara. Walau tak suka, periuk nasi kena jaga jugak.

“Wa’alaikumussalam. Ala you ni. Dah berapa kali I pesan, janganlah panggil I datin. Nampak tua pulak bila you panggil macam tu. Panggil Maya aje,” manja sekali Datin Maya bercakap.

Erk! Terasa seperti ada sesuatu terlekat di kerongkongnya. Inilah jadinya bila kubur cakap mari, rumah cakap pergi. Nampak tua? Dah memang kau tu tua, ada hati lagi nak jadi orang muda. Umur dah sebaya dengan ayah aku, ada hati lagi nak goda aku! Dengus Harith di dalam hati.

“You ada lagi ke tak ni?” soalan Datin Maya menyentakkan Harith.

“Hah? Err… ada aje ni. Ada apa yang boleh saya tolong, Maya?”

“Tak ada, I nak tanya pasal kes I tu? Macam mana dengan permintaan I dengan mahkamah tu?”

“Oh, pasal hak bahagi harta sama rata tu ke? Hari ni akan dapat tahu keputusan dengan mahkamah. Err.. Maya datang ya. Dalam pukul 10.00 nanti,” ujar Harith.

“Kalau I tak datang boleh tak? Ada hal la,” rengek Datin Maya. Terasa meremang bulu roma Harith. Geli-geleman sebenarnya. Telinga yang mendengar pun dah rasa berbulu semacam aje!

Tak ambik berat betul mak datin ni! Tapi masa dalam mahkamah barulah terhegeh-hegeh nak mintak itu, mintak ini. “Maya, hari ni awak kena pergi ke mahkamah. Kalau tidak, keputusan tidak akan dibacakan.” Sedikit keras Harith bertutur. Dia sudah malas mahu mendengar alasan demi alasan dari Datin Maya. Ini dah masuk dua kali tak ke mahkamah. Jika tak datang juga, alasan apa yang Harith boleh berikan kepada hakim?

Tanpa menunggu lama, Harith terus memutuskan perbualan selepas memberi salam. Buat kerja lagi elok dari layan mak datin tak sedar diri ni!


P/S: salam... kat atas ni bab 1(part 1) e-novel ECH... e-novel ni ada sambungan lg utk bab 1, kira2 separuh lg.. sy publish ni sbb ada yg tertanya-tanya kat fb.. so happy reading..:)

4 ulasan: