Dangling Orange Hearts

Teman-teman mayaku

Jumaat, 17 Disember 2010

Kalau Sudah Sayang : BAB 33

Semalam aku sudah membersihkan rumah ini. Segala alatan yang berhabuk telah aku bersihkan. Lantai juga telah aku mop. Sekarang barulah selesa sedikit untuk aku duduk di sini. Segalanya aku buat seorang saja. Nak harapkan Ariff? Huh, tak tahulah bila baru dia boleh tolong aku. Ketika aku bertungkus lumus membersihkan rumah, dia lebih senang tidur di dalam biliknya. Malam semalam entah pukul berapa dia balik pun aku tak tahu.
            Setelah seminggu aku tinggal di sini, semalam barulah aku tahu yang rumah di sebelah rumah Ariff ini tidak berpenghuni. Dan aku juga baru perasan yang kawasan perumahan ini baru lagi. Hanya sebilangan rumah saja yang sudah berpenghuni. Dan sebilangan lagi masih lagi kosong tanpa penghuni. Sekarang ini, aku sudah merasakan penduduk yang tinggal di kawasan ini mengamalkan hidup sendiri-sendiri. Mereka tidak mengambil kisah tentang apa yang berlaku pada jiran mereka. Huh, langsung tidak seronok duduk di sini! Di sini tidak sama dengan rumah orang tuaku di kampung atau rumah mertuaku.
Setelah siap semua kerja membersihkan rumah, aku berehat seketika di atas sofa. Secara tidak sengaja, aku terpandangkan jam. Sudah pukul 12.00 tengahari. Sekejap saja masa berjalan. Aku rasakan tadi sebelum aku membersihkan rumah, jam baru menunjukkan pukul 7.30 pagi. Tiba-tiba aku teringatkan sesuatu. Lantas, aku terus bangun dari duduk di atas sofa.
Kakiku laju saja mendaki tangga ke tingkat atas. Pintu bilik Ariff aku hampiri. Tanpa menunggu lebih lama, aku mengetuk pintu bilik itu. Tiada sahutan. Kali keempat aku menegetuk pintu itu barulah ada sahutan.
“Apa?” Ariff menyahut seakan marah.
“Dah lewat ni. Tak pergi sembahyang jumaat ke?” aku menyoalnya.
Senyap! Tiada jawapan dari Ariff.
“Bangunlah! Nanti terlepas pulak.” Aku menyambung bila tiada sahutan dari Ariff.
Aku beredar dari depan bilik Ariff bila merasakan yang dia tidak menghiraukan kata-kataku. Ah, lantaklah! Dia hendak pergi atau tidak itu terpulanglah pada dia. Aku sudah menjalankan kewajipanku.

Hari ini hari Sabtu, aku akan ke rumah ibu kerana aku sudah berjanji dengan ibu untuk ke rumahnya dan aku akan menemaninya ke kedai pokok bunga. Katanya dia ingin mengubah dekorasi rumahnya. Sudah terlalu lama dengan dekorasi yang sama katanya. Sekarang aku sedang dalam perjalanan ke rumah ibu. Ketika aku hendak keluar dari rumah tadi jam menunjukkan pukul 9.30 pagi dan pada masa itu Ariff masih lagi di ulit mimpi. Tetapi aku sudah masakkan sarapan pagi dan aku juga ada tinggalkan nota yang memaklumkan aku akan ke rumah ibu pagi ini. Pandai-pandai dialah.
Seketika kemudian aku sudah menghampiri rumah ibu. Apabila motorku berhenti di hadapan rumah itu, aku lihat ibu sibuk dengan pokok bunganya. Dan pintu pagar automatik itu terbuka dengan sendirinya. Tidak aku sedar entah bila ibu memerhatikan aku. Dia melemparkan senyuman kepadaku. Aku menyorong motorsikal menghampiri ibu. Topi keledar di kepala aku tanggalkan. Dan tangan ibu aku salami.
“Sarah seorang saja? Ariff mana?” ibu terus saja bertanya.
“Seorang saja, bu. Abang Ariff masih tidur lagi, bu.” Aku menjawab jujur.
“Emm, ibu nak pergi pukul berapa?” aku bertanya pula.
“Nak pergi ke mana?” ibu menjawab dengan soalan juga.
“La, ibu ni. Mesti dah lupa. Ibu kan kata nak pergi kedai pokok bunga hari ni. Minggu lepaskan ibu ada cakap dengan Sarah.” Ujarku sambil tersenyum ke arah ibu.
“Aduh! Ibu ada kata macam tu ke? Ibu pun dah lupalah, Sarah. Emm, sekarang dah pukul berapa?” ibu bertanya kepadaku.
Aku melirikkan ke arah jam di pergelangan tanganku sebelum menjawab pertanyaan ibu.
“Dah hampir pukul 10.00 pagi, bu.”
“Oh, dah dekat pukul 10.00 rupanya. Emm, kalau kita pergi pukul 10.30, boleh?”
“Sarah ikut je.” Ibu menganggukkan kepala.
“Sarah dah makan ke belum?” ibu bertanya lagi.
“Dah, bu. Kat rumah tadi.” Ibu menganggukkan lagi kepala.
“Kalau macam tu, masuklah dulu.” Arah ibu kepadaku.
Aku hanya akur dan berlalu masuk ke dalam rumah. Di dalam rumah, aku lihat Mak Yam sedang mengemop lantai. Orang lain tidak pula aku nampak di situ.
“Eh, Sarah. Jangan lalu kat sini. Lalu kat sana. sini masih licin lagi.” Arah Mak Yam. Aku melemparkan senyuman ke arah Mak Yam dan akur dengan arahannya.
“Farah mana Mak Yam?” aku bertanya dengan Mak Yam.
“Ada dalam bilik dialah tu.”
Aku terus ke bilik Farah. Pintu bilik itu aku ketuk.
“Ya, siapa?” tanya Farah dari dalam bilik.
“Akak ni, Farah.”
Dan sejurus itu, pintu bilik itu terbuka dari dalam.
“Boleh akak masuk?” aku meminta izin dari Farah.
“Masuklah, akak.”
Aku menapak masuk ke dalam bilik itu. Mataku memandang sekeliling bilik itu. Hiasan bilik Farah seakan sarat jugak. Al maklumlah bilik remaja perempuan. Dengan anak patungnya, dengan barang-mekapnya. Tu belum masuk aksesori lagi. Huh memang saratlah bilik ni. Bagi anak orang berada seperti Farah senanglah untuk mendapatkan semua barang-barang perhiasan tersebut. Farah kelihatan duduk di atas katil berhadapan dengan laptopnya yang terpasang.
“Tengah chatting ke?” aku menegurnya.
“Ya, kak.”
Aku memerhatikan ke arah skrin laptop. Emm, ramai juga yang sedang chatting dengan Farah.
“Ramai ke yang online hari ni?”
“Hari ni kan hari sabtu. Hari cuti. Boleh tahan ramailah yang chatting hari ni.”
“Habis, yang Farah jumpa baru ni tu, yang mana satu?”
“Yang ni,” Farah menggerakkan tetikus, menunjukkan kepadaku yang mana satu rakan ruang mayanya yang bernama Zul itu.
“Dia tak online hari ni.”
Oh, patutlah dekat nickname dia tu tak menyala warna kuning seperti yang lain-lain, desis hatiku.
“Akak tak nak try ke?” giliran Farah bertanya kepadaku.
Ketawa aku dengan kata-katanya.
“Eh, ketawa pulak.” Farah berkata seakan tidak puas hati.
“Yalah, kelakar pulak. Kalau akak masuk YM jugak, si abang Farah tu akak nak campak ke mana?” aku menyambung ketawa lagi.
“Kalau suka-suka tak salah, kan?”
“Memanglah tak salah. Tapi kalau kita terlalu layan sangat nanti jadi feeling pulak. Tak pasal-pasal akak ada masalah dengan abang Ariff. Orang macam Farah bolehlah layan. Farah masih single lagi.” Panjang aku menerangkan kepada Farah.
“Emm, susah juga ya jadi isteri ni.” Farah merumuskan tanggungjawab isteri dari matanya, mata budak-budak mentah.
“Tak susah sebenarnya. Kita cuma perlu menjaga maruah diri, maruah suami dan keluarga. Maka amanlah rumah tangga kita. Macam yang Farah cadangkan tadi tu, ia akan membuatkan rumah tangga akak kacau bilau.” Aku menerangkan tugas isteri itu dari kaca mataku pula.
“Oh, sampai macam tu, ya.”
“Ya lah, mula-mula kita layan, lepas tu ulat bulu naik daunlah.” Farah ketawa pula dengan kata-kataku.
“Sarah, jomlah. Ibu dah siap ni.” Tiba-tiba kedengaran laungan suara ibu dari tingkat bawah.
“Ya, bu. Sekejap.” Laungku pula dari dalam bilik Farah. Harap-harap ibu dengar. Lalu, aku bersiap-siap untuk keluar dari bilik Farah.
“Eh, akak nak ke mana dengan ibu?” tanya Farah, hairan.
“Oh, akak dah janji dengan ibu nak ke kedai pokok bunga. Ibu kata nak tambah bunga baru dan nak tukar dekorasi halaman taman kat depan rumah tu. Farah nak ikut ke?” Farah menggelengkan kepala tanda tidak mahu ikut sama.
“Okeylah. Akak pergi dulu, ya.” Aku keluar dari bilik Farah.
Sesampai di tingkat bawah, aku lihat ibu sudah menanti di ruang tamu. Sungguh elegan sekali gaya ibu. Ibu menyarung seluar slack coklat dan blaus juga rona coklat berbunga besar. Tudung pula ibu memilih tudung yang terbentuk di depannya rona coklat dan hitam. Beg jenama Gucci warna hitam tersangkut di bahu ibu. Seperti hendak pergi membeli-belah di tempat yang eksklusif. Pada hal kami akan ke kedai pokok bunga.
“Ibu, jomlah.” Aku bersuara.
Kami berjalan beriringan ke kereta ibu. Sesampai di depan kereta, ibu menghulurkan kunci kereta kepadaku.
“Sarah pandu kereta, ya. Malas pulak ibu rasa.” Aku seakan tidak percaya dengan apa yang aku dengar itu. Ibu terus-terusan mengunjukkan kunci kepadaku sambil menganggukkan kepala. Akhirnya aku akur juga dengan suruhan ibu.
Kurang dari lima minit kemudian, kereta Honda CRV yang aku pandu sudah berada di atas jalanraya. Eh, aku tidak tahu lagi kedai pokok bunga yang mana ibu hendak pergi hari ni, terlintas kata-kata itu di benakku.
“Emm, kita nak ke kedai pokok bunga yang mana satu?” tanyaku kepada ibu.
“Kita pergi yang dekat Kampung Laut, ya Sarah.” Aku hanya mengangukkan kepala.
Nasib baik jalan yang aku ikut ni dah betul. Kalau tak, tak pasal-pasal kena buat u-turn, getus hatiku. Perjalanan mengambil masa hampir setengah jam. Akhirnya kami sampai di kedai pokok bunga yang kami tuju. Kami sama-sama turun dari kereta. Ibu mendahului masuk ke dalam kedai itu. Sementara aku pula mengekori langkah ibu beberapa saat kemudian.
Kehadiran kami ke kedai itu di sambut dengan deretan pasu pokok bunga yang di susun teratur di tepi pintu masuk kedai. Pasu-pasu itu adalah pasu yang di perbuat daripada tanah liat. Ibu terus melangkah ke arah deretan pokok bunga. Dari satu pokok, beralih ke satu pokok. Aku hanya mengekori ibu.
“Yang ni cantik tak, Sarah?” tiba-tiba ibu bertanyaku sambil menunjukkan deretan pokok orkid. Mataku terus terarah pada pokok orkid tersebut.
“Cantik. Ibu nak pakai bunga orkid saja ke?” aku bertanya.
“Emm, ibu tak tahu lagi nak pakai pokok apa. Ibu nak lihat-lihat dahulu.” Aku menganggukkan kepala.
Sedang kami melihat-lihat pokok bunga di situ, muncul seorang pekerja kedai itu.
“Ya, ada apa-apa yang boleh saya bantu?”  pekerja kedai itu menyapa kami.
“Emm, kami nak tengok-tengok dahulu. Oh ya, bunga apa yang menjadi trend sekarang ni?” ibu bertanya kepada pekerja kedai itu.
“Sekarang ni bunga jenis ros jepun jadi pilihan peminat bunga. Yang di sana tu.” Tunjuk pekerja itu pada satu arah.
“Pokok bunga ini tidak berbau dan bunganya terdapat di dalam warna  merah, merah jambu, kuning susu dan putih. Ada juga dalam satu pokok mempunyai warna pelbagai. Seperti merah bercampur dengan kuning susu. Pokok ini tidak bercabang, hanya membesar sebatang seperti ini saja. Dan batangnya di penuhi dengan duri.” Pekerja itu menerangkan tentang pokok yang di cadangnya.
“Macam mana pula cara penjagaannya?”
“Cara penjagaannya sangat mudah. Sama seperti pokok bunga yang lain dan pokok ini boleh tahan di dalam apa juga cuaca. Pokok ini boleh juga di tanam dengan menggunakan teknik keratan batang.” Pekerja kedai itu menerangkan lagi.
Ibu membelek-belek pokok yang di cadangkan oleh pekerja kedai itu. Aku lihat ibu seakan berminat saja dengan pokok itu.
“Saya nak lapan pokok ni. Dan serba dua untuk setiap warna. Di sini ada sediakan khidmat penghantaran tak?” ibu memberikan keputusan.
“Ada. Pembayaran boleh di buat di dalam dan sertakan sekali alamat rumah di sana.” ibu mengangukkan kepala. Dan pekerja kedai itu berlalu ke arah ruang pejabat kedai itu.
“Sarah tak nak ke? Di rumah sana ibu rasa tak ada lagi pokok kan?” ibu bertanya kepadaku pula.
“Tak tahulah, bu. Semua pokok di sini cantik-cantik belaka. Rambang mata pula Sarah ni.” Aku menjawab sambil tersenyum.
“Alah, pilih saja. Payah-payah sangat Sarah ambik yang macam ibu ambik tu.” Cadang ibu.
Memang aku berkenan dengan pokok-pokok bunga di sini. Masalahnya, aku tidak mempunyai duit buat masa sekarang ni. Duitku sudah aku habiskan untuk kelengkapan rumah kelmarin. Nak harapkan Ariff? Huh! Dia tidak pernah menghulurkan nafkah zahir kepadaku. Nafkah batin jangan ceritalah. Semuanya pakai duit aku. Sekurang-kurangnya hulurlah sedikit duit kepadaku. Jadi, tidaklah beban di tanggung oleku seorang saja.
Aku mengekori ibu melangkah ke arah ruang pejabat kedai itu untuk melakukan pembayaran.
“Saya nak tambah lagi lapan pokok yang sama seperti tadi. Tapi tolong hantar ke alamat yang berlainan ya. Kira semua ni sekali, ya.” Juruwang itu akur dengan kata-kata ibu.
Ibu menghulur dua keping kertas yang tertulis dua alamat yang berlainan kepada juruwang itu. Selain pokok bunga, ibu juga ada membeli beberapa biji pasu bunga dan batu-batu sungai untuk di jadikan hiasan. Dan juruwang itu menyatakan jumlah yang perlu di jelaskan oleh ibu. Ibu menghulurkan beberapa keping not duit lima puluh ringgit.
“Bila pokok-pokok ni akan di hantar?” ibu bertanya kepada juruwang itu.
“Pokok-pokok ini selewat-lewatnya akan sampai ke rumah puan petang esok.” Itu janji yang di berikan oleh juruwang itu.
“Terima kasih, bu.” Aku berterima kasih saat ibu menerima baki duit dari juruwang itu. Ibu hanya membalas dengan seulas senyuman.
Seusai membuat pembayaran, aku dan ibu berlalu ke arah kereta. sebelum menghidupkan enjin kereta, aku bertanya kepada ibu.
“Kita terus balik ke rumah ke, bu?” ibu melihat jam di tangannya.
“Dah pukul 12.00 ni. Apa kata kita pergi makan dulu. Tengahari kita tak makan lagi ni.” Aku menganggukkan kepala selelum menghidupkan enjin kereta.
“Tapi kita nak makan di mana?” aku bertanya saat kereta baru saja meluncur di atas jalanraya.
Ibu tidak terus menjawab. Dia di lihat memikirkan mana-mana tempat makan yang berdekatan dengan kedai pokok bunga ini atau kedai makan yang terdapat di sepanjang jalan yang akan di tempuhi.
“Entahlah. Ibu tak tahu sangat dengan kedai makan yang berdekatan dengan sini. Sarah ada cadangan tak?” alih-alih aku pula yang di soal.
“Emm, apa kata kita makan di kedai makan dekat Kampung Bukit Bayas. Memandangkan kita akan melalui jalan ke kedai tu.” Aku memberikan cadangan.
“Emm, boleh jugak. Ibu ikut saja.”

p/s: salam... tersenyum panjang saat saya membaca komen pd last entry last week ^-^... hmm... for this week, i hope u all enjoy reading this chapter n thanks for ur support.... tanpa anda smua siapalah saya...:P

9 ulasan:

  1. Eeh...geram betul Ariff ni...jd laki sejatilah, ni nak ikut kepala dia saja...nk lg...!!!

    BalasPadam
  2. ariff siapa dhatimu?nmpk mcm batu je..sian sarah de laki p mcm xde laki..hampeh tul ariff ni..xpuas le bce cite ni..rse mcm pendek je..bru je bce aik dah abez..makne nyerr..cite ni bez lahh~..hahaha..nk lg..nk lg..

    BalasPadam
  3. x puas gak.mcm xde progress on ariff n sarah.. n too much detail. but i love the storyline. x sbr for nxt entry.

    BalasPadam
  4. betul tu kesian dgn Sarah, nama je dah kawin tapi macam hidup single saje semuanya nak kena buat sendiri dan tanggung diri sendiri walaupun dah kawin. Ariff ni macam bukan suami yg bertanggung jawab. agaknya bila lah Ariff ni nk berubah jadi beriman dn bertanggung jawab ye...

    BalasPadam
  5. too much detail...pls focus pada ariff and sarah, its like wasting time waitg bt no main points, sori 2 say...

    BalasPadam
  6. bila ariff nak tahu kecurang girlfriend dia tue??....cerita nie slow sikit lah....

    BalasPadam
  7. bilala ariff n in love ngan sarah sian sarah lamer sgt ni......

    BalasPadam
  8. bosan ar......crita trlalu skema.....x menarik lgsung...x focus pd part ariff ngan sarah...no point,crita lbih kurg je stiap entry...ce buat crita mnarik skit!

    BalasPadam
  9. cite nh best but..cam kurang..bila ariff mcm xde function jek..kbyakan crita sal sarah..

    BalasPadam