Dangling Orange Hearts

Teman-teman mayaku

Jumaat, 26 November 2010

Kalau Sudah Sayang : BAB 30


Keesokannya, ketika aku sedang bersiap untuk ke tempat kerja, tiba-tiba Ariff bersuara. Tak pernah-pernah sebelum ini dia nak bercakap dengan aku.
“Lepas balik kerja nanti, tolong kemas semua pakaian kau. Pakaian aku, pandai-pandailah aku kemas sendiri. Malam ni kita akan pindah keluar dari sini.” Dingin saja nada yang di gunakan.
Tanpa sempat aku bertanya dengan lebih lanjut, kelibatnya sudah memasuki bilik mandi. Hisy, dia ni. Tak sempat aku nak tanya, dah lari. Dua tiga hari lepas punyalah tak larat seperti orang tengah sakit berat. Bangun pagi ni okey pulak. Tak ada pun ucapan terima kasih. Aku bukanlah berharap sangat. Tetapi hargailah orang yang pernah menolong kita. Bukan wang ringgit yang aku dambakan. Hanya ucapan terima kasih. Itu sahaja.
Kepalaku kembali berputar memikirkan permintaan yang baru saja di ucapkan oleh Ariff. Tapi kenapa pula perlu pindah keluar dari rumah ini. Okey apa duduk kat sini. Tak pernah ada masalah pun. Kalau ada masalah pun, dia je yang bermasalah. Aku okey je. Tapi, kemana dia nak bawa aku? Ah, lama-lama berfikir nanti aku jugak yang lambat ke tempat kerja. Huh, baik aku turun dulu.
Sampai di meja makan, aku lihat tiada orang pun di situ. Hanya makanan yang terhidang di atas meja itu. Di dalam kepala, aku sedang berkira-kira antara mahu makan atau tidak. Bila mataku terpandang jam digital yang tergantung di dinding rumah, aku terus memadamkan rancangan di dalam kepala untuk menjamah sarapan pagi. Mana tak jadinya kalau jam sudah menunjukkan pukul 8.00 pagi. Dah lambat. Mana lagi nak ke pejabat. Mesti jammed di atas jambatan pagi ni.
“Eh, dah nak pergi ke? Tak makan dulu?” Mak Yam yang baru muncul dari dapur bertanya. Ketika itu aku sudah berada di muka pintu utama.
“Taklah, Mak Yam. Sarah dah lambat ni. Takut jam pula atas jambatan nanti. Sarah pergi dulu, ya.” Setelah menghabiskan kata-kata aku terus bergegas ke arah garaj.
Perlahan-lahan motorsikal yang aku parkir di dalam garaj aku heret. Semua isi rumah aku tidak tahu sudah ke mana. Hanya kelibat Mak Yam saja yang aku nampak. Farah pula mungkin sudah berada di sekolah sekarang ini dan abah mesti sudah sampai di pejabat ketika ini. Cuma kelibat ibu aku tidak tahu ke mana. Mungkin masih di bilik.
Sepuluh minit kemudian, aku sudah berada di atas Jambatan Sultan Mahmud. Jambatan yang merentasi bandar Kuala Terengganu dengan Pulau Duyung. Merupakan jalan kedua yang menghubungkan bandar Kuala Terengganu dengan pulau yang terkenal dengan pembuatan bot tradisional selepas jambatan di Kampung Manir. Dahulu, jambatan ini mempunyai tol berbayar. Tetapi setelah negeri ini mengalami peralihan kuasa pemerintah, sistem tol di hapuskan.
Ketika aku melalui Jalan Sultan Omar, barulah aku teringat yang aku belum lagi bersarapan pagi. Lantas, apabila terlihat sebuah gerai makanan di tepi jalan, terus saja aku memberi isyarat ke tepi sebelum memberhentikan motor. Aku turun dari motor dan berjalan ke arah gerai itu. Yang terhidang di hadapan mata adalah pelbagai jenis kuih-muih dan pilihan nasi. Aku membeli sedikit kuih karipap dan kuih mek comel.
Nasi yang berbungkus di dalam kertas itu pada mulanya memang menarik perhatianku. Tetapi bila di fikirkan yang masa yang tinggal sangatlah singkat. Bimbang nanti tidak sempat pula. Jadi aku memutuskan untuk membeli kuih muih saja. Setelah melakukan pembayaran, aku kembali semula ke motorsikalku. Pemanduan di teruskan menghala ke pejabatku.
Sesampai di pejabat, semua rakan sekerja sudah berada di meja masing-masing. Cuma aku yang sedikit terlewat hari ini. Handbag aku letakkan di dalam laci seperti biasa. Tinggal dua puluh minit lagi sebelum kaunter di buka, aku cepat-cepat bergegas ke bahagian pantri dan tanganku pantas mencapai mug yang bertanda namaku. Aku membuat air milo segera dari paket-paket kecil yang telah tersedia di situ di dalam mug itu.
Setelah siap air yang di buat, aku melabuhkan punggung di atas kerusi yang memang tersedia di situ. Kuih yang aku beli tadi aku makan perlahan-lahan. Nak makan laju-laju nanti tersedak pulak. Aku hanya menjamah dua ketul karipap dan dua ketul mek comel. Sedangkan tadi aku membeli serba seringgit. Kuih yang berbaki itu akan aku bagi kepada rakan sekerja yang lain. Bila merasakan jam sudah menghampiri pukul 9.00 pagi, cepat-cepat aku habiskan air di dalam mug. Kemudian mug itu aku basuh dan aku kembali semula ke mejaku.

Tengahari itu, Encik Abdul Rahman ada balik untuk makan tengahari. Ariff Zulkarnain pula pada ketika itu baru saja selesai mandi. Dia berasakan inilah masa yang sesuai untuk dia khabarkan kepada ibu dan abahnya. Dia turun ke tingkat bawah dari biliknya. Kelihatan ibu dan abah sedang menjamu makanan tengahari.
“Ibu, abah. Ariff ada perkara yang nak bincangkan dengan ibu dan abah.” Ariff Zulkarnain memulakan kata.
“Emm, apa-apa pun mari makan dulu. Lepas ni, boleh kita bincang. Lagi pun tak elok bercakap di depan rezeki.” Ibu membalas kata anaknya itu.
Ariff Zulkarnain akur. Lantas, dia menarik kerusi dan duduk. Nasi dari mangkuk besar di senduk ke dalam pinggannya. Cukup hanya dua senduk. Mengenangkan perkara yang akan dia khabarkan kepada orang tuanya, seleranya jadi tertutup. Sedikit sahaja lauk di sudukan ke dalam pinggannya. Kari ayam, sayur labu dan ikan masin goreng yang terhidang di hadapan mata sedikit pun tidak mampu membuka seleranya.
Sedikit saja nasi yang masuk ke dalam mulutnya. Selebihnya hanya di biarkan tak terusik. Dari ekor mata, dia lihat abahnya begitu berselera makan pada ketika itu. Sisa-sisa yang tidak dapat di habiskan itu dia bawa ke dapur. Setelah itu, dia menanti ibu dan abahnya di ruang tamu. Sementara menanti, dia menekan butang on pada alat kawalan jauh televisyen. Tetapi tiada satu pun siaran di televisyen dapat menenangkan perasaannya ketika ini.
Dadanya ketika ini berdebar kencang. Berdebar memikirkan penerimaan oleh ibu dan abahnya apabila di khabarkan dengan berita perpindahannya. Dia dapat mengagak yang ibunya tidak akan bersetuju dengan cadangannya itu. Tetapi berlainan pula dengan Encik Abdul Rahman, dia dapat merasakan yang abahnya dapat menerima keputusan itu dengan hati yang terbuka.
“Ehem, apa perkara yang penting yang nak bincang dengan abah dan ibu?” Encik Abdul Rahman bertanya dan semerta dengan itu terbang semua apa yang Ariff Zulkarnain menungkan tadi.
Sambil itu, pasangan suami isteri itu duduk di atas sofa bertentangan dengan anak ketiga mereka itu.
“Emm, jika Ariff bagitahu, abah dan ibu jangan terkejut, ya. Sebenarnya, Ariff dan Sarah akan pindah dari rumah ini. Ariff harap abah dan ibu tidak membantah keputusan yang telah kami buat ini.”
Ariff Zulkarnain sedar ada riak terkejut di wajah ibu di saat dia memberitahu apa perkara penting itu. Ibu mungkin tidak bersetuju. Sama seperti apa yang dia jangkakan seketika tadi. Manakala Encik Abdul Rahman hanya mempamerkan wajah yang tenang.
“Kalau kamu nak pindah dari sini, di mana kamu hendak tinggal?” hanya soalan itu yang meluncur keluar dari bibir Encik Abdul Rahman setelah terdiam seketika.
“Ariff ada beli rumah di Kuala Ibai. Dah lama rumah tu tinggal kosong. takut juga jika Ariff tinggal tanpa orang duduk di situ, rumah itu di ceroboh pula nanti.” Alasan yang dia tuturkan sekadar untuk menyelamatkan diri sendiri.
“Abah tiada bantahan. Tetapi ibu kamu tu seperti ada yang nak di kata saja. Cuma ingat pesanan abah, kamu mesti jalankan tanggungjawab kamu apabila duduk di sana. Ibu dan abah tiada untuk menegur.” Ariff Zulkarnain menganggukkan kepala mendengar nasihat abahnya itu.
“Habis, jika kamu dah kerja nanti, sarah macam nama? Takkan dia nak tinggal di sana seorang diri.” Akhirnya mulut Puan Junaidah bersuara juga.
“Apabila Ariff kembali ke laut nanti, Sarah boleh ke sini jika dia takut tinggal seorang diri di sana. Ataupun Farah boleh temankan dia di sana.”
“Kalau itulah yang Ariff rasakan terbaik untuk rumah tangga kamu, kami tidak akan bantah. Dan kami berharap apa yang kamu putuskan itu adalah yang terbaik buat kamu. Emm, takpelah. Abah nak naik dulu. Nak bersiap, lepas ni ada temujanji dengan Datuk Shaari.”
Lalu, abah bangun dan melangkah ke arah tangga. Manakala ibu juga turut bangun, tetapi menghala ke arah belakang rumah. Dan Ariff Zulkarnain termanggu di atas sofa itu.

Petang itu aku pulang dari pejabat ketika azan maghrib hampir berkumandang. Biasalah, waktu puncak seperti sekarang. Terperangkap di dalam kesesakan jalanrayalah.
“Aik, ada pulak dia di rumah petang ni. Biasa-biasanya masa ni tak lekat di rumah. Asyik keluar saja.” Aku berkata perlahan bila terpandangkan kereta milik Ariff terparkir di dalam garaj.
Sebaik saja aku melangkah memasuki rumah, kedengaran azan maghrib berkumandang dari masjid berhampiran. Seperti biasa, ketika ini keadaan di dalam rumah sunyi sepi. Semua isi rumah dengan hal masing-masing. Eh, ketika aku ingin melangkah mendaki tangga, aku terdengar bunyi televisyen. Dan bila kau menjengah ke arah tempat terletaknya peti hiburan itu, aku lihat ada seseorang sedang duduk di atas sofa sambil menonton televisyen yang terpasang itu.
Dari arah belakang, aku tidak dapat mengecam siapa empunya diri itu. Nak kata Farah. Bukan. Sebab rambut Farah tidak pendek seperti rambut orang itu. Apabila langkah yang aku atur semakin hampir dengan sofa itu, barulah aku tahu siapa orang itu. Ariff! Aku tidak jadi untuk meneruskan langkah. Sebaliknya, aku berpusing dan terus ke tingkat atas.
Sebaik saja pintu bilik di buka, aku lihat ada sebuah beg yang telah siap sedia untuk di bawa pergi. “Aik, beg siapa pulak ni?” seperti orang bodoh saja bila aku tertanya sendirian. Kalau bilik ini di huni oleh aku dan Ariff, milik siapa lagi beg itu jika bukan milik aku atau Ariff. Terlintas di dalam kepalaku apa yang telah Ariff khabarkan kepadaku sebelum aku berangkat ke tempat kerja pagi tadi.
Cepat-cepat aku melangkah ke arah almari yang selama ini menjadi tempat penyimpanan pakaianku. Tangnku baru saja mencapai sehelai baju, barulah aku teringat yang aku belum lagi menunaikan solat maghrib sedangkan azan sudah berkumandang lima belas minit yang lalu. Aku menutup kembali pintu almari dan melangkah ke arah bilik mandi.
Eh, apasal kelam-kabut sangat aku hari ni. Aku berpatah balik semula ke arah almari. Pintu almari di buka semula dan aku mencapai tuala serta baju tidur yang akan aku sarungkan ke tubuh.  Dan selepas itu barulah aku melangkah masuk ke dalam bilik mandi.
Selesai mandi dan menunaikan solat, aku melangkah semula ke arah almari. Beg yang tersimpan kemas di dalam almari itu aku bawa keluar. Semua baju-baju aku yang terdapat di situ aku keluarkan. Semua baju-baju itu aku lipat elok-elok agar muat dengan begku itu. Siap melipat pakaian, aku turun ke tingkat bawah.
Di bawah, aku lihat tempat yang Ariff duduk tadi sudah berganti dengan kelibat Farah. Entah kemana dia menghilang. Aku menyertai Farah.
“Tak chatting ke malam ni?” aku bertanya kepada Farah tentang hobinya yang satu itu.
“Taklah, akak. Takde kawan yang online. Jadi, layan tv lah.” Jawab Farah.
“So, macam mana dengan kawan chat Farah tu? Apa nama dia, ya? Dzulfikri, kan?” aku mula mengorek tentang kawan chatnya yang pernah aku jumpa itu.
“Yup, Zul. Dia dengan Farah, okey. Sekadar kawan biasa.”
“Aik, lain macam je akak dengar. Ada masalah ke?” aku terus-terusan bertanya.
“Emm, apa pendapat akak kalau Farah ni bercinta?” aku sedikit pun tidak terkejut dengan apa yang keluar daru mulut Farah itu.
“Kenapa? Zul ajak Farah jadi couple ke?”
“Emm, macam tulah lebih kurang. Apa pendapat akak?”
“Kalau akak la, akak tak terima. Bukannya putus kawan dengan dia. Akak akan minta dengan dia, yang kita tidak couple buat masa sekarang. Kawan dulu. Kan Farah tak lama lagi akan menghadapi peperiksaan. Lepas exam barulah Farah fikir dengan apa yang dia cadangkan itu.” Aku memberikan cadanganku.
“Lagi pun Farah baru sangat kenal dengan Zul tu. Tak sampai lagi lima enam bulan. Susah untuk kita tahu hati perut orang dalam masa sesingkat itu. Adalah lebih baik kawan dulu. Dan dalam proses berkawan tu, Farah kenallah hati budi dia macam mana. Panas baran ke dia tu atau seorang yang baik hati. Dalam masa bercinta, kita tidak akan nampak semua itu. Masa tu semua baik, pijak semut pun tak mati.” Tambahku lagi.
Farah menganggukkan kepala.
“Farah fikirlah, ya. Akak nak ke dapur dulu.” Aku memberi ruang untuk dia berfikir setiap kata yang aku luahkan itu.
Apa yang di alami oleh Farah itu adalah salah satu daripada cabaran dan rencah yang perlu di tempuhi oleh seorang remaja. Pada saat bergelar remajalah paling banyak sekali cabaran yang perlu di tempuhi. Lebih-lebih lagi apabila di saat peperiksaan penting semakin hampir. Aku tahu semua itu. Kerana aku pernah menjadi seorang remaja tetapi aku cuma tidak pernah mengalami cabaran bercinta ketika remaja.
Bagi keluarga aku, bercinta ketika belajar adalah sesuatu yang sangat tidak di sukai oleh emak dan ayahku. Mereka begitu menjaga anak-anak mereka. Zaman sekarang bermacam perkara yang tidak kita duga akan terjadi. Di kampungku pula, semakin hari semakin ramai anak gadis yang ‘di tebuk tupai’. Itulah yang sangat di takuti oleh emak dan ayahku jika terjadi kepada anak-anaknya.
Di dapur, aku lihat ibu sedang membantu Mak Yam menyediakan makan malam. Aku menghampiri mereka.
“Emm, sedapnya bau lauk.” Aku bersuara.
Lantas, mereka berdua berpaling ke arahku.
“La, Sarah rupanya. Ibu yang masak, memanglah sedap.” Mak Yam membalas kata-kataku.
Aku mengambil pinggan yang di perlukan untuk di letakkan di atas meja makan. Kemudian, aku kembali semula ke arah dapur. Lauk-pauk sudah siap sedia di letakkan di dalam mangkuk untuk di hidangkan di atas meja makan. Aku menatang mangkuk berisi lauk-pauk dan di bawa ke depan. Mak Yam juga ada menatang lauk dan di bawa ke depan.
Setelah siap menghidang lauk-pauk, aku ke arah ruang tamu semula. Aku lihat Farah masih lagi di situ, peti televisyen juga masih terpasang tetapi mata dan tumpuan Farah tidak di situ. Sebaliknya mata dan tumpuannya terarah pada telefon bimbitnya. Mungkin sedang membalas mesej.
Mataku terpaku pada berita yang di siarkan di televisyen. Berita menyiarkan tentang kekejaman Israel yang tidak sudah-sudah menyeksa rakyat Palestin. Pelbagai kecaman di buat terhadap Israel tetapi setiap kecaman yang di lancarkan seakan tidak memberi kesan sedikit pun kepada Israel. Sebaliknya, rakyat Palestin semakin di tindas dan di seksa.
Aku bersyukur di lahirkan dan di besarkan di negara yang aman seperti Malaysia ini. Tidak dapat aku bayangkan jika aku berada di sana dan aku merupakan salah seorang mangsa yang menderita seperti yang di tunjukkan di kaca televisyen. Ya ALLAH, menderitanya mereka di sana. Di dalam hati aku titipkan Surah Al-Fatihah kepada umat Islam yang menderita di sana.
“Akak, jom makan. Abah dah balik tu.” Aku tersentak bila mendengar suara Farah memanggilku. Tidak aku sedar yang abah sudah pulang dari masjid. Sungguh jauh aku mengelamun.
Setelah itu, aku lihat Farah naik ke tingkat atas. Mungkin pergi memanggil abangnya. Seketika kemudian kedengaran laungan Farah dari tingkat atas menyuruh abangnya turun makan malam.

4 ulasan:

  1. kualiti pada jalan ceritanya...
    masukan n3 hari xsalah...

    BalasPadam
  2. tapi kalau hri ade n3, xde rse suspen la plk...

    BalasPadam
  3. at least 2 kali seminggu, mcm kene tunggu lame gile untuk 1 n3 baru!!!

    BalasPadam
  4. penantian yg lme ley wt seseorg kebosanan.......kualiti pd jln cite....bkn pd n3 kuar slaloo...

    BalasPadam