Dangling Orange Hearts

Teman-teman mayaku

Jumaat, 12 November 2010

Kalau Sudah Sayang : BAB 28

Tepat pukul 10.45 pagi, kelihatan kelibat kereta jenis Subaru Impreza masuk ke perkarangan rumah mewah itu. Puan Junaidah yang ketika itu sedang membersihkan bunga plastik di ruang tamu rumah menjengahkan kepala ke tingkat. Ingin melihat siapa empunya kereta itu. Sedangkan dengan sekali imbas saja dia sudah mengetahui pemilik kereta itu.

‘Emm, baru balik. Entah ke manalah semalam.’ Puan Junaidah mengomel di dalam hati.
Setelah kereta di parkir di dalam garaj, muncul kelibat Ariff Zulkarnain dari perut kereta itu. Central lock kereta di tekan dan dia terus menapak ke dalam rumah. Puan Junaidah yang berada di ruang tamu langsung dia tidak hiraukan. Dia menonong saja naik ke tingkat atas. Puan Junaidah pula malas hendak bertanya. Nanti jika di tanya berpanjangan pula. Akhirannya dia juga yang sakit hati.

Ariff Zulkarnain terus saja masuk ke dalam bilik. Tuala yang tersidai di rak penyidai di capai. Dia terus saja berlalu ke bilik air. Dia langsung tidak mandi di rumahnya tadi. Entah kenapa sebaik saja dia terjaga dari tidur, terus saja dia mencapai kunci kereta dan memandu pulang ke sini. Di rasakan seperti ada sesuatu sedang memanggilnya ketika itu.

Selesai membersihkan tubuh, dia mengenakan seluar pendek paras lutut dan baju kolar bulat tanpa lengan. Dengan rambut yang masih basah, dia merebahkan kembali badannya di atas katil. Dengan niat ingin menyambung kembali lena. Perutnya ketika itu memang lapar disebabkan hampir seharian tidak di isi dengan makanan. Tetapi untuk turun ke bawah mencari makanan adalah tidak sekali-kali. Kerana dia tahu jika dia turun ke bawah sekarang, akan kedengaranlah suara ibunya membebel. Sedangkan itulah yang selalu di elakkan.

Dalam menahan lapar, dia terlena juga akhirnya.


Aku sampai di rumah tepat jam menunjukkan pukul 6.15 petang. Ketika motorku memasuki rumah mewah itu, tiada pun kelibat ibu yang biasanya akan membelek pokok-pokok bunganya petang-petang begitu. Dan apabila aku menyorong motorsikal ke dalam garaj, aku lihat kereta Mercedes milik abah tiada di situ. Mungkin ibu mengikut abah keluar. Aku membuat telahan sendiri. Eh, eh. Baru aku perasan yang kereta Subaru Impreza sudah berada di situ. Tidak seperti semalam dan pagi tadi yang tempat itu masih kosong.

Setelah aku mengunci motorsikalku, aku melangkah memasuki rumah. Di ruang tamu tiada orang. Aku menjengah ke dapur. Juga tiada orang. Tetapi pintu dapur yang menghala ke luar rumah terbuka. Aku menghampiri pintu itu. Kelihatan Mak Yam sedang ralit mencabut rumput-rumput kecil yang tumbuh meliar berhampiran dengan pohon-pohon herba yang di tanam untuk memudahkan di saat di perlukan. Tak perlu membeli. Memang perancang ekonomi yang baik.

Mak Yam langsung tidak menyedari tentang kehadiran aku ketika itu. Aku merapati Mak Yam bertujuan untuk mengusiknya. Perlahan-lahan aku berjalan menghampirinya. Dan aku menyergahnya.

“Hah!”

“Oh, mak kau. Eh, budak bertuah ni!” latah Mak Yam sebelum memukul-mukul perlahan belakangku.

Aku ketawa mengekek dengan tindak balas Mak Yam itu. Tak sangka aku yang Mak Yam ni melatah juga.

“Melatah juga Mak Yam ni, ya. Ingatkan tak melatah.” Aku berkata sebaik saja ketawaku reda.

“Dah kamu terperanjatkan Mak Yam. Terkejutlah Mak Yam. Nasib baik Mak Yam ni tak ada sakit jantung. Kalau tak, siaplah Sarah.” Mak Yam bersuara seakan mengugut aku. Aku hanya membalas kata-kata Mak Yam dengan senyum lebar.

“Oh, ya. Ibu mana, Mak Yam?”

“Ibu ikut abah pergi ke hospital melawat salah seorang pekerja abah yang kemalangan.”

“Oh, ya. Teruk ke?”

“Dengarnya teruk juga.”

“Emm, okey lah Mak Yam. Sarah naik ke atas dulu. Nak mandi.” Aku meminta izin untuk ke bilik. Sudah terasa melekit tubuhku ini.

Aku berlalu ke tangga dan naik ke tingkat atas. Sesampai di dalam bilik, aku lihat Ariff terlentang berbaring di atas katil. Lena sekali dia tidur. Aku membuka tudung di kepala apabila sudah memastikan yang Ariff benar-benar tidur dan bukannya sedang berpura-pura tidur.

Setelah itu, aku mengambil tuala dan pakaian tidur yang akan aku pakai berlalu ke bilik air. Setelah mandi, aku keluar dari bilik mandi dengan lengkap berpakaian dan kepalaku berbungkus dengan tuala. Ketika ini, keadaan sekeliling sudah gelap. Aku segera ke suis lampu dan suis di dinding aku tekan. Dan ketika itulah aku baru terperasan yang Ariff masih lagi berbaring di atas katil. Sedikit pun tidak berganjak sejak aku masuk ke dalam bilik tadi.

‘Eh, dia ni sedar ke tak. Bila-bila masa je lagi akan masuk waktu.’ Gumamku di dalam hati.
Aku bergerak ke arah katil. Perlahan-lahan aku mendaratkan tangan di atas katil. Hatiku tengah gusar. Nak gerak ke tak? Tapi kalau aku gerak mesti kena sentuh dia. Kalau tak gerak, aku yang berdosa. Yalah, tak baik tidur maghrib-maghrib ni. Itu yang sedang berlegar di benakku. Eh, boleh juga kalau aku kejutkan dia tanpa sentuh dia. Panggil jelah nama dia. Apa susah. Tiba-tiba terlintas idea tersebut di kepalaku.

“Ariff, Ariff.” Dua kali aku memanggil tetapi dia langsung tidak bergerak. Aku mencuba lagi selepas itu, tetapi dia tak juga bergerak.

‘Eh, apsal dia ni! Orang gerak elok-elok tak nak bangun. Tidur mati ke dia ni.’ Aku mula hilang sabar.

Kerana tidak mahu menyentuh Ariff, aku berlalu ke bilik mandi dan seketika kemudian, aku kembali ke katil dengan sedikit air yang di isi di dalam bekas plastik. Air itu aku renjiskan sedikit ke muka Ariff. Emm, masih tiada tindak balas. Daripada sedikit, aku tambahkan sikit kuantiti air tadi. Tiga kali merenjis, akhirnya ada sedikit tindak balas dari Ariff.

Dia membukakan sedikit matanya. Tetapi badan Ariff masih tidak bergerak. Aku pelik juga. Kenapa pulak dengan dia ni. Mulut Ariff seakan bergerak-gerak. Aku mendekatkan telingaku dengan mulutnya.

“Haus,” hanya itu yang keluar dari mulut Ariff. Itupun lambat-lambat dan perlahan-lahan dia menuturkan perkataan itu. Seperti perit saja dia ingin menuturkan perkataan itu.

Sebaik saja aku terdengar perkataan yang keluar dari mulut Ariff, aku terus saja berlalu ke tingkat bawah. Destinasi yang di tuju adalah bahagian dapur. Mug yang tergantung di dinding berdekatan dengan sinki aku capai. Cepat-cepat aku mengisi mug tersebut dengan air masak. Mak Yam yang turut berada di dapur melihat aku dengan pandangan pelik. Mungkin dia pelik aku terkoncoh-koncoh turn dari bilik dan mengisi air ke dalam mug.

“Sarah dahaga ke?” Mak Yam bertanya bila melihat gelagatku.

“Eh, taklah, ni untuk Abang Ariff.” Aku menjawab sambil kakiku laju menghala ke arah tangga.
Mak Yam menggelengkan kepala melihatkan gelagatku. Sesampai di dalam bilik, aku terus melangkah ke arah katil. Mug yang berisi air masak di letakkan seketika di atas meja kecil di tepi katil. Tanganku ligat memainkan peranan. Sebiji bantal aku tegakkan di belakang kepala Ariff, agar mudah untuk dia minum air nanti. Apabila sudah memastikan yang posisi kedudukan Ariff selesa, aku terus mencapai mug air. Sedikit semi sedikit aku suakan air ke mulutnya. Habis licin air di dalam mug itu. Seperti orang yang teramat dahaga.

“Dah okey ke belum? Kalau boleh jangan sambung tidur selepas ini. Tak baik tidur ketika maghrib. Sebaik-baiknya awak mandi dan tunaikan solat.” Sempat aku berpesan kepada Ariff sebelum aku membawa mug yang di gunakan tadi dan berlalu ke tingkat bawah.

Aku membasuh mug itu. Tiba-tiba muncul Mak Yam dari arah biliknya. Mungkin baru selesai menunaikan solat maghrib.

“Mak Yam, Abang Ariff makan tak tadi?”aku bertanya kepada Mak Yam.

“Rasa-rasa Mak Yam, dia tak makan. Sejak dia balik pagi tadi terus saja dia berkurung di dalam bilik. Tak turun-turun.” Jawab Mak Yam tulus.

‘Emm, patutlah, dahaga sangat tadi. Mesti dia tak makan lagi.’ Aku membuat telahan di dalam hati.

“Emm, Mak Yam masak apa hari ni?” aku bertanya sambil tanganku membuka satu persatu tudung periuk.

Ada lauk ikan singgang, ikan goreng dan sambal udang. Dah cukup tu. Bolehlah aku sediakan untuk Ariff.

Lantas, aku terus mencapai pingan dan di isi nasi ke dalam pinggan itu. Aku mencapai mangkuk kecil pula. Sepotong kecil ikan singgang bersama-sama kuahnya aku isi di dalam mangkuk itu. Manakala seekor ikan selar goreng dan sedikit sambal udang aku letakkan di dalam pinggan bersama dengan nasi. Untuk air pula, aku membancuh air milo panas. Orang kata kalau perut kosong, adalah lebih baik jika minum milo kerana milo boleh mengenyangkan. Semua itu aku aturkan di dalam sebiji dulang.

Sebelum terlupa, sebiji sudu aku letakkan di dalam dulang. Dulang yang telah berisi satu set makan malam aku tatang ke atas rumah. Mak Yam memerhati setiap pergerakkanku. Tetapi dia tidak pula bertanya kepadaku. Ketika aku mendaki anak tangga, aku bertembung dengan ibu yang mahu turun ke bawah. Ibu memandangku dengan pandangan yang pelik. Aku hanya melemparkan senyuman kepada ibu. Dan aku teruskan langkah menghala ke bilik.

Sebaik pintu bilik di buka, aku lihat pakaian Ariff sudah berganti dan rambutnya masih basah. Itu menandakan yang dia baru saja selesai mandi. Dulang berisi segala makanan itu aku letakkan di atas meja kecil yang baru saja aku gunakan tadi. Aku lihat dia memejamkan mata. Tetapi aku tahu yang dia tidak tidur. Dia hanya sekadar memejamkan matanya.

“Awak boleh makan sendiri, kan? Makanlah. Saya nak solat dahulu.” Aku bersuara supaya dia tidak menyambung kembali lenanya.

Selesai berkata-kata, aku terus berlalu ke arah bilik mandi. Tanggungjawabku terhadap ALLAH wajib aku tunaikan. Selesai menunaikan solat maghrib, aku melipat telekung sembahyang dan sejadah yang baru digunakan. Rambutku sudah tidak lagi basah tetapi masih lembab. Untuk tidak menampakkan walau seurat pun rambut, aku menyarungkan skaf ke kepala.

Aku menghampiri meja kecil di tepi katil. Emm, habis licin nasi di dalam pinggan. Lauk ikan singgang masih berbaki sedikit dan air milo juga berbaki setengah mug. Pandanganku di tala pula kepada Ariff. Dia kelihatan menyambung kembali tidurnya. Aku mengambil dulang yang berisi sisa makanan Ariff dan di bawa ke dapur.


Puan Junaidah yang bertembung dengan menantunya, Maisarah Ernieza ketika ingin turun ke tingkat bawah tadi berasa pelik. Menantunya itu menatang dulang yang berisi nasi dan lauk-pauk beserta airnya sekali. Tambahan lagi langkah yang di atur menantunya itu cukup laju. Seperti terkejarkan sesuatu.

Dia tertanya-tanya juga di dalan hati. ‘Takkanlah nak makan di dalam bilik. Sedangkan Sarah biasanya makan sekali di meja makan ketika makan malam. Nak kata lapar, takkanlah dekat pejabat tadi tak makan kot. Lagi pun dah tak lama lagi kita semua akan makan malam.’ Getus hati Puan Junaidah dengan perasaan pelik. Tanpa berfikir panjang dia terus ke dapur kerana telahannya Mak Yam yang berada di dapur mesti mengetahui punca Maisarah Ernieza berkelakuan sedemikian.

“Kak Yam, kenapa dengan Sarah tu? Terkejar-kejar saja. Dan makanan yang dia bawa tu untuk siapa?” Puan Junaidah mula menyoal.

“Entahlah, Jun. Akak pun tak sempat nak tanya banyak-banyak. Cuma akak sempat tanya untuk siapa dia sediakan makanan tu. Dia kata untuk Ariff.” Jawab Mak Yam. “Ha, dia ada tanya yang Ariff ada tak turun makan. Akak jawablah sepanjang dia balik ke sini pagi tadi hinggalah sekarang, Ariff tak turun makan pun.” Tambah Mak Yam.

Puan Junaidah masih tidak berpuas hati dengan jawapan yang di khabarkan oleh orang gaji yang sudah di anggap seperti kakak sendiri itu. ‘Emm, nanti aku sendiri yang tanya Sarah.’ Puan Junaidah berkata-kata di dalam hati.

5 ulasan:

  1. Jangan-jangan Ariff rindu dekat sarah...
    tu yang belum mandi terus balik umah...
    layanan Sarah dekat Ariff memang klass...
    Harap cepat sambung nyer...

    BalasPadam
  2. hehehe... ingt Ariff demam ke apa???
    Rupa-rupanya nk layanan wife dia. Ahaks
    Apa dah jadi ni Ariff???
    Cik writer cepat2 lah samb.
    xsabar nk tggu next entry ni. ;D

    BalasPadam
  3. best2 cepat2 la sambung...sambung banyak2 yea tak puas babe la pulak...hehehe

    BalasPadam
  4. mkin best la pulak...cpt smbung

    BalasPadam
  5. Sudu...sebiji ke???

    BalasPadam