Dangling Orange Hearts

Teman-teman mayaku

Khamis, 4 November 2010

Kalau Sudah Sayang : BAB 27

Dua puluh lima minit juga aku menunggang motorku ini untuk sampai ke rumah mertuaku. Kebiasaanya, masa di ambil untuk sampai ke rumah mertuaku hanyalah lima belas minit dengan menunggang motor. Tetapi di sebabkan hari ini adalah hari minggu, jadi jalan jadi sesak dengan orang ramai berpakat keluar beriadah bersama keluarga tersayang. Kebanyakkan mereka menuju ke arah Taman Syahbandar. Tetapi ketika aku melalui jalan yang berhadapan dengan pasaraya terkemuka, Mydin Mall, orang ramai berpusu-pusu di sana. Hinggakan petak-petak tempat letak kereta tidak mencukupi untuk menampung kebanjiran masyarakat Terengganu.

Aku membawa masuk motorku ke perkarangan rumah besar itu. Aku lihat ibu sedang asyik membelai pokok-pokok bunganya. Bila melihat aku masuk ke perkarangan rumah, aku lihat muka ibu berkeru sedikit. Mungkin pelik. Dan mungkin juga tertanya-tanya kenapa aku membawa balik motor ke sini. Motor aku letakkan seketika di hadapan rumah itu. Enjin aku matikan. Topi keledar di letakkan di dalam bakul motor dan aku menyertai ibu.

“Ibu, sayang betul ibu dengan pokok-pokok bunga ni, ya.” Aku berkata sambil menyentuh salah satu pokok bunga yang ada di situ.

“Memang pun, Sarah. Tak belai pokok-pokok ni dalam sehari, rasa tak senang duduk je.” Ibu tersenyum sekilas kepadaku sebelum menyambung semula ke arah pokok-pokok bunganya.

“Emm, ibu ingat nak tambah pokok bungalah. Apa pendapat Sarah?” tanya ibu kepadaku.
Aduh!! Aku bukannya pandai sangat bab-bab pokok bunga ni. Kalau tanya aku pasal pokok rambutan ke, duku ke, durian ke tahulah aku macam mana nak jawab. Ni tanya pasal pokok bunga. Mana aku ada pengalaman pasal pokok-pokok ni. Gerutuku di dalam hati.

“Err, ibu. Sarah tak pandai pasal pokok-pokok bunga ni. Sarah tak ada pengalaman pasal pokok-pokok ni.” Jawabku jujur.

Ibu memandangku sambil tersenyum. Serentak itu tangannya yang tadi sedang memangkas ranting-ranting kecil turut berhenti. Ibu menghampiriku dan berkata.

“Yang tak pandai tu lah kita kena belajar. Jika kita tak belajar, sampai bila-bila pun kita tak tahu. Betul tak?” laju saja kepalaku di anggukkan tanda menyetujui kata-kata ibu mertuaku.

“Jadi, esok Sarah ada kerja tak? Kalau tak bolehlah temankan ke nursery. Boleh kan?”
Aku berfikir-fikir seketika. Emm, esokkan hari Ahad. Jadi, aku kerja esok. Tapi kalau minggu depan bolehlah.

“Esok? Esokkan Sarah kerja. Tak boleh rasanya. Tapi, kalau minggu depan bolehkan bu?” Aku memberikan cadangan. “Tapi kita nak pergi pukul berapa?” sambungku.

“Minggu depan? Emm, okeylah. Dalam petang jugaklah. Tapi petang pun taklah petang sangat. Dalam pukul tiga okeylah.”

“Oh, okey.” Aku menjawab sambil menyorongkan motorsikal ke dalam garaj.

“Oh ya. Kenapa Sarah bawak motor ke sini? Bukan ke Sarah keluar tadi dengan Ariff?” ibu bertanya kehairanan.

“Memang tadi Sarah keluar dengan abang Ariff, tapi Sarah cuma suruh dia hantar ke rumah mak saja. Lagi pun, Abang Ariff ada kerja tadi. Motor ni pulak senang nanti bila Sarah nak pergi kerja. Tak perlulah susahkan Abang Ariff nak kena hantar Sarah pergi kerja pagi-pagi.” Jawabku tanpa memberitahu cerita sebenar.

“Eh, itu kan memang tanggungjawab dia sebagai suami. Kenapa, dia ada merungut ke?” ibu terus-terusan menekanku.

“Eh, taklah. Abang Ariff tak merungut. Tak apalah ibu, Sarah masuk dulu, ya.” Aku terus meminta izin untuk masuk ke dalam rumah.

Masuk ke dalam rumah adalah alasan yang di cipta untuk mengelak daripada di hujani soalan yang mungkin akan menjerat diri aku sendiri. Aku terus saja masuk ke dalam rumah dan naik ke tingkat atas.


SEBAIK saja perempuan itu turun dari keretanya, Ariff Zulkarnain terus memecut keretanya. Dia tiada hati untuk berlama-lama di situ. Tambahan lagi jika berjumpa dengan emak dan ayah mertuanya. Dia memandu kereta tanpa arah. Tidak tahu mahu ke mana. Masa masih awal lagi. Hampir semua jalan di bandar ini di jelajahnya. Akhirnya dia tersadai di rumahnya di Kuala Ibai.

Kereta di parkir di depan pintu utama rumah dan dia mengeluarkan segugus kunci rumah lalu masuk ke dalam rumah. Remote control televisyen di capai dan butang on di tekan. Lalu, dia melabuhkan punggung di atas sofa yang memang tersedia di depan televisyen. Cerita hidustan yang di siar dalam saluran TV3 terpapar di skrin televisyen.
Hari Sabtu. Biasalah. Kurang cerita yang memuaskan selera. Akibat tidak menyukai cerita yang di siarkan, Ariff Zulkarnain bertukar dari satu siaran ke siaran yang lain. Memandangkan rumahnya ini tidak di pasangkan Astro, jadi hanya saluran-saluran yang biasa-biasa saja tersaji. Hanya saluran TV1, TV2, TV3, NTV7 dan TV9 yang tersedia.

Akhirnya, setelah puas bertukar saluran, dia memilih TV9 yang menyajikan cerita kartun pada masa itu. Leka dia melihat gelagat kartun CatDog, sampaikan dia tidak sedar yang dia terlelap di atas sofa itu.

Azan yang berkumandang dari surau kawasan perumahan itu telah menyedarkan Ariff Zulkarnain dari lenanya. Terpisat-pisat dia bangun dari pembaringannya di atas sofa. Matanya di buka dan dia menggosok-gosok mata dengan tangan kanan. Matanya terasa pedih akibat daripada cahaya peti televisyen yang terpasang. Di lihat keadaan sekeliling, samar-samar saja. Hanya cahaya yang di hasilkan oleh lampu jalan dan menerombos masuk melalui tingkap menerangi rumahnya ketika ini.

Remote control televisyen yang berada di atas meja berhadapan dengan sofa di capai dan butang off di tekan. Perlahan-lahan dia bangun dan suis lampu yang berada di tepi pintu masuk di tekan. Terang-benderang keadaan ruang tamu rumah itu. Dengan langkah yang lemah, Ariff Zulkarnain melangkah mendaki tangga ke tingkat atas. Pintu bilik di buka dan dia terus merebahkan badan di atas katil. Dia langsung tidak menghiraukan suruhan ALLAH yang harus di tunaikan seperti yang di khabarkan di dalam azan tadi.
Dia ingin menyambung tidurnya yang terganggu seketika tadi. Apabila kepalanya mencecah bantal, terus saja dia terlena.


Makan malam sudah terhidang tapi batang hidung Ariff masih tak muncul. Aku dah gelisah ni. Apalah yang harus aku jawab jika ibu atau abah bertanya. Aduh, dia ni selalu saja bawa masalah kepada aku. Sebagai langkah selamat, aku naik ke tingkat atas untuk menunaikan solat Isyak kerana azan sudah berkumandang sebentar tadi.

Selesai menunaikan solat Isyak, aku turun kembali ke bawah. Bila aku sampai di tangga yang terakhir, abah yang baru pulang dari masjid masuk ke dalam rumah. Aku melemparkan senyuman kepada abah dan abah membalas senyuman itu. Aku berjalan ke arah meja makan yang sudah di nanti oleh ibu, Farah dan Mak Yam.

“Ariff ke mana, Sarah?” ibu bertanya kepadaku.

“Emm, entahlah ibu, tapi tadi Abang Ariff ada hantar mesej, dia kata tak balik makan malam ni. Dia makan kat luar dengan kawannya.” Aku membohongi ibu dan abah untuk menyelamatkan diri.

Hantar mesej? Nak tergelak aku dengan jawapan yang aku reka itu. Yalah, mana tak kelakarnya. Si Ariff tu tak tahu pun nombor telefon aku dan aku pun tak tahu nombor telefon dia. Macam mana nak hantar mesej kalau begitu. Jangankan hantar mesej, telefon pun tak. Tapi baik juga aku menjawab begitu. Jika tidak, aku tak tahu apa jawapan yang patut aku beritahu kepada mereka.

“Kalau macam tu, kita makanlah.” Abah bersuara mengajak kami semua makan.
Kami menarik kerusi dan duduk di atas kerusi. Tidak lama kemudian, setelah doa makan dibaca, kami menikmati juadah hasil air tangan ibu dan Mak Yam. Setelah semua isi rumah selesai menjamah makanan, aku membantu Mak Yam mengutip semua pinggan-mangkuk yang telah digunakan tadi dan di bawa ke dapur. Untuk meringankan kerja Mak Yam yang sudah bertungkus-lumus memasak juadah makan malam tadi, aku membasuh semua pinggan-mangkuk itu.

Selesai membantu Mak Yam, aku melabuhkan punggung di atas sofa di ruang tamu yang berhadapan dengan televisyen. Remote control televisyen aku capai dan butang on di tekan. Hanya aku keseorangan di depan peti televisyen ini. Farah sudah menghilang ke dalam biliknya. Mungkin sedang mengulangkaji pelajaran. Manakala abah dan ibu, entah ke mana selepas selesai makan tadi.

Cerekarama sedang di tayangkan di TV3. Emm, bolehlah. Layan jelah. Cerekarama malam itu entah apa tajuknya aku tak tahu. Tapi ceritanya best jugalah. Mengisahkan seorang isteri yang menderita kerana perbuatan si suami. Si suami suka memukul si isteri apabila pulang ke rumah. Pulang pula pada tengah malam dan mabuk-mabuk lagi. Tahan sungguh si isteri itu.

Cerita itu berakhir pada pukul 12.00 tengahmalam. Dan sepanjang aku melangut di depan televisyen itu, tidak nampak pun kelibat Ariff. Huh, biarlah dia tu. Dah besar. Bukannya budak kecil. Kalau budak kecil, senanglah aku nak larang. Butang off pada remote control di tangan aku tekan dan remote control itu aku letakkan di tepi peti televisyen.

Aku bangun dari sofa. Aku terjengah-jengah juga pada tingkap. Manalah tahu takut-takut masuk kelibat kereta Ariff. Tapi, hampa. Langsung tiada kelibat Ariff. Akhirnya aku mengambil langkah untuk masuk ke dalam bilik memandangkan esok aku aku bekerja dan malam sudah semakin larut.

Emm, lebih baik aku tidur dari duduk fikirkan pasal orang lain. Dia langsung tak fikirkan aku. Aku je yang baik hati duk fikirkan dia.

Keesokkannya, aku terjaga dari tidur tika azan subuh berkumandang. Aku menggeliatkan badan. Bukan apa. Untuk meregangkan tubuh setelah semalaman tidur. Tanpa membuang masa, aku mengatur langkah ke bilik mandi. Setapak lagi sebelum melangkah memasuki bilik mandi, amatku terpandang ke arah katil.

Eh, dia tak balik ke semalam? Aku tertanya di dalam hati memandangkan katil itu kosong tidak berpenghuni dan keadaan katil itu juga sama seperti sebelum aku tidur semalam.

Malas memikirkan tentang Ariff, aku meneruskan langkah masuk ke dalam bilik mandi. Lima belas minit kemudian, aku keluar dari bilik mandi. Kesejukkan air paip telah mengundang kesejukan pada tubuhku. Aku tidak pernah mengamalkan mandi air panas kerana aku akan berasa tidak selesa selepas mandi. Sama ibaratnya jika aku tidak mandi.

Selesai mandi, aku menyarungkan jubah mandi dan keluar dari bilik mandi. Kerana sudah mengetahui yang Ariff tiada di rumah, aku bebas mengenakan apa saja jenis pakaian. Dan sebab itu jugalah aku berani menyarungkan jubah mandi paras betis yang berbelah di depan ini. Jika Ariff ada di dalam bilik ketika ini, jangan haraplah untuk melihat aku berpakaian sebegini.

Rambutku telah aku bungkus dengan tuala kecil. Apa-apa hal pun, kewajipan kepada ALLAH adalah yang utama. Aku membentangkan sejadah sebelum menyarungkan telekung sembahyang. Tidak lama kemudian, aku mengangkat takbir tanda aku memulakan solat.
Tidak lama selepas itu, aku selesai menunaikan solat subuh. Telekung sembahyang aku lipat dan di sidai di rak bersama-sama dengan sejadah tadi. Pakaian di badan masih tidak berganti. Aku membuka bungkusan tuala di kepala. Terurai jatuh rambutku yang panjang itu. Sudah lama aku menyimpan rambut ini. Dan sekarang ia sudang melepasi pinggang.

Perlahan-lahan rambut itu gosok dengan tuala untuk mengeringkannya. Sambil itu aku berjalan menghampiri balkoni dan pintu gelungsur yang memisahkan bilik ini dengan balkoni aku tarik. Tidak pernah sekali pun di dalam hidupku menggunakan pengering rambut. Ini kerana penggunaan pengering rambut akan menyebabkan rambut mudah rapuh dan rosak.

Aku juga tidak pernah pergi ke salun kecantikan rambut kerana ia sangat membazirkan. Tambahan pula, jika pekerja salun itu adalah perempuan bolehlah tahan. Tetapi jika pekerja salun adalah lelaki, adalah berdosa kerana seorang perempuan bertudung seperti aku tidak boleh ke sana. jika aku pergi juga ke sana, sama ibaratnya aku ini mempamerkan rambutku kepada umum.

Melalui balkoni bilik Ariff itu, aku lihat suasana di luar masih gelap-gelita. Pada hal sekarang ini sudah hampir menginjak ke pukul 7.00 pagi. Kelihatan bas sekolah sedang mengangkut budak sekolah sambil membunyikan hon dari satu rumah ke satu rumah. Dan pada ketika itu juga terlayar kembali di kepalaku kerenah kami empat beradik pada pagi seperti ini. Memang riuh rumah emak dan ayah dengan gelagat masing-masing yang perlu ke sekolah. Ada yang tak bangun-bangun lagi tidur. Dan ada juga yang tertidur ketika hendak bersarapan pagi. Macam bangun sahur pulak.

Tersenyum aku dengan gelagat-gelagat tersebut. Terasa rindu pula aku pada zaman persekolahan. Jika di kampungku, masa ini sudah riuh dengan suara budak-budak ke sekolah dengan berjalan kaki. Tetapi, di sini, sunyi saja. Hanya kedengaran hon bas sekolah. Dan dari balkoni ini juga aku lihat Farah sudah menanti di hadapan pintu pagar rumah. Menantikan bas sekolah lalu di depan rumah. Tidak lama kemudian, kelibat Farah sudah menghilang di balik bas sekolah.

Aku tersentak. Seperti baru tersedar dari lena. Aku memandang jam. Alamak! Sudah 7.15. baju pun aku tak pakai lagi. Kelam-kabut aku masuk ke dalam bilik dan pintu gelungsur di tarik cepat-cepat. Dan pintu almari baju aku buka. Satu persatu koleksi baju aku belek. Tak tahu yang mana satu perlua aku pakai. Akhirnya aku mengambil baju kurung rona ungu yang di perbuat dari kain sutera Thai. Dan untuk padanan yang sesuai, aku memilih tudung warna ungu juga yang mempunyai corak geometri berwarna hitam.

Tanpa berfikir panjang, aku menyarungkan baju itu. Dan setengah jam kemudian, aku sudah siap berpakaian dan bertudung di kepala. Tudung aku gayakan mengikut cara selebriti Farah Adeeba. Setelah berpuas hati dengan gaya itu, aku mencapai beg tangan rona hitam dan melangkah turun ke tingkah bawah.

Di bawah, ayah dan ibu sedang menjamu selera di meja makan. Aku lantas menyertai mereka.

“Assalamualaikum,” aku memberi salam, sopan.

“Wa’alaikumussalam,” Ibu dan abah menjawab serentak.

“Ariff tak balik malam tadi?” ibu bertanya.

Ketika itu pula aku sedang ingin menyenduk mi goreng ke dalam pingganku. Tersentak seketika.

“Err.. Tak, bu.” Aku menjawab jujur.

Aku perlu menjawab jujur ketika ini kerana kerana sekarang ini sudah terang-terang yang Ariff tak balik semalam. Mungkin ibu sudah memeriksa garaj kot.

“Hisy, apa nak jadi dengan budak ni sorang. Dia buat balik perangai lama dia. Tak tahulah sampai bila nak berubah.” Rungut ibu perlahan.

“Satu hari nanti, bila dia dah sedar. Dia berubahlah.” Abah menyampuk.

“Nak tunggu dia sedar tulah entah bila. Langsung tak bersyukur dengan apa yang ada.”

“Awak janganlah risau. Nanti berubahlah dia.” Abah berkata sambil bangun dan di turuti oleh ibu.

Beg dan kot yang berada di tangan ibu di serahkan kepada abah. Kemudian, ibu menyalami tangan abah. Aku memerhatikan setiap babak yang di lakukan oleh ibu. Emm, entah bilalah aku boleh berbuat demikian. Aku mengalihkan pandangan ke pingganku meneruskan menjamah mi goreng.

Selesai makan, aku membawa pinggan ke dapur.

“Takpelah Sarah. Tinggalkan saja di situ. Nanti Mak Yam basuh. Kamu pergilah kerja, nanti lewat pula.” Arah Mak Yam.

Aku kembali semula ke meja makan untuk mengambil beg tanganku sebelum ke pintu utama dan menyarungkan kasut. Aku berjalan menghampiri garaj dimana tempat tersimpannya motorku. Motor aku sorongkan keluar dari garaj.

“Dah nak ke kerja ke Sarah?” ibu bertanya dari muka pintu.

Aku menghampiri ibu dan menyalami tangan itu sebelum memulakan perjalanan ke tempat kerja. Kurang lima minit kemudian, motorsikal yang aku naiki sudah melepasi jalanraya.


p/s: thanks to all yg menyokong n membaca hasil kerja sy yg x seberapa ini... for 'Tanpa Nama' saya nk sgt tahu siapa awk sebenarnya, dpt tahu nama pun jadilah... ape2 pn thanks...

18 ulasan:

  1. makin menarik....bila lah ariff nak menghargai sarah isterinya nie....berdosa buat isteri camtu

    BalasPadam
  2. cpt sambung tau..rmai org menunggu crite ni.pe la ending dia.heartless btol mamt 2..

    BalasPadam
  3. la dah ada blog ke. dulu akak baca cite ni kat penulisan 2u. best cite ni tapi..... lambat tunggu n3 baru anyway tq.

    BalasPadam
  4. dlm penulisan 2u dh x siar bab 27 sbb pihak penulisan2u sruh stop dulu sbb manuskrip sudah d htr kpd mereka...

    BalasPadam
  5. Keep up posting tis story over here ya. I really want to know what going happen to both of them.

    BalasPadam
  6. cite ni best tp lmbt smbg cuba smbg hr2.....tq

    BalasPadam
  7. setuju dgn noriah diatas...
    Isnin bertemu isnin baru dapat baca n3 baru ne..
    bila dah dibukakan silalah wawarkan pd kita semua...

    BalasPadam
  8. cpt la smbong, best citer ni, xsbr da nak bce kmuncak nye

    BalasPadam
  9. cerita yg bagus akan tetap dibeli kalau dibukukan
    buat koleksi jadi teruskan menulis tahniah buat penulis teruskan berkarya...

    BalasPadam
  10. best sngt novel nie....klu sya jdi SARAh msti cdih...kuat nye smngt SARAh mnghdpi lki die 2...cpt smbng nye

    BalasPadam
  11. dear.. KSS dah keluar dlm bntuk cetakan.. so, kalau nk ikuti kesudahan kisah sarah n ariff, anda boleh dapatkan di pasaran... tajuk; KALAU SUDAH SAYANG.. terbitan; FAJAR PAKEER...:)

    BalasPadam
  12. bila nak brubah arif nih... huhu

    BalasPadam
  13. klau nak tahu kesudahan nvl ni kena dptkan kat psaran.. kluaran Fajar Pakeer ye..:)

    BalasPadam
  14. nak tanya kalau nak beli on9 kat mana novel ini? :D

    BalasPadam
  15. Boleh emel ke;
    order@fajarnovels.com.my.... Tq..;))

    BalasPadam
  16. best citer niyy . . =)

    BalasPadam